Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@15:36:30 GMT

آواز و حنجره، پیکان و چله کمان

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۸۸۰۸۹

آواز و حنجره، پیکان و چله کمان

در قلمرو موسیقی، استاد محمدرضا شجریان را باید نخبه دانست. آنچه عیان است حاجت به بیان نیست. لیکن هرچند نخبه بودن ایشان نیاز به اثبات ندارد، اما آنچه زیر غبار روزمرگی محجوب و مغفول مانده، خود معنای نخبگی است. در واقع شاید بتوانم با مددجویی از شخصیت استاد شجریان نوری بر زوایای تاریک معنا و مفهوم نخبگی بیندازم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شجریان در عرصه موسیقی ایرانی یک پژوهشگر است؛ حقیقت‌جویی‌ خستگی‌ناپذیر که تمام تلاش خود را معطوف به یافتن معرفت و اشراف بر قد و بالای این سنت ساخته تا آن جان را باری دیگر با کالبدی در خور عصر کنونی احضار کند و مخاطبان تشنه را با چهره آن زیباروی گریزپا روبه‌رو کند. توانایی‌های او در این کارزار کمک کرد تا در مسیر پر فراز و نشیبی که گام نهاد، پیش رود و به قله‌هایی رفیع نائل شود.  بسیارند کسانی که با نگاه متعصبانه می‌کوشند سنت را در غار گذشته حبس کنند و حاضر نیستند خود را با اقتضائات زمانه هماهنگ سازند اما آواز شجریان معاصر است و سهم قابل توجهی در معاصر شدن موسیقی ایرانی ایفا کرده. او ریشه‌ای ژرف در خاک سنت موسیقی ایرانی و در همان حال سری افراشته در آسمان دوران پیچیده کنونی دارد. به شهادت نسل‌های پیاپی، بسیاری با آثار او به جمع علاقه‌مندان و مخاطبان موسیقی ایرانی شتافتند، موسیقی‌ای که تا چندی پیش بسیاری فرهیختگان این سرزمین نگران احتضارش بودند. او نه تنها توانست پیوندی عمیق میان نسل جوان با ادبیات کهن فارسی برقرار سازد بلکه در تمام اجراهای خارج از کشور نیز در ضیافت شوق و شور ایرانیان و غیرایرانیانی که دل در گرو این دلدار داشتند میهمان شد. آقای شجریان توانست به یاری سلسله‌ای از استادانِ پیش از خود، قوه‌هایی مستتر و ظرفیت‌هایی نو را در این عرصه کهن آشکار سازد. بیش از یک سده است که هنرمندان و موسیقیدانان ایرانی می‌کوشند تعهد و مسئولیت و آگاهی اجتماعی را که از لوازم زندگی مدرن است وارد این حوزه کنند و شاید بتوان گفت که عاقبت این شجریان بود که توانست به شکلی پاکیزه و سالم، پوینده آن ره صد ساله باشد. آسان‌ نیست دست بردن به گوهری درخشان که قرن‌های متمادی صیقل خورده و افزودن تراشی دیگر به آن به‌طوری که چیزی بر ارزش‌هایش بیفزاید؛ کاری سترگ که هرگوهرگری از عهده‌اش برنمی‌آید. شاید امروز استادان بسیاری به لحاظ هنری و تکنیکی با شجریان همتایی کنند و شاید موسیقیدانان چندی بتوان نام برد که سال‌ها در این زمینه خون جگر خورده و تلاش کرده‌اند اما احتمالاً طی چند دهه آینده رفته‌رفته بسیاری از آنان به فراموشی سپرده خواهند شد. ولی این وضع قطعاً شامل حال آقای شجریان نخواهد شد. زیرا نه تنها آن مأموریت ملی و مسئولیت فرهنگی و اجتماعی از سوی جامعه به ایشان محول شده بلکه شخص آقای شجریان نیز بر جایگاه و نقش تاریخی خود واقف بوده است. بسیار نیستند کسانی که توانایی و وقوف در وجودشان جمع آمده باشد و آنان را تبدیل به شخصیتی ماندگار کرده باشد؛ چنین کسانی را همچون آرش کمانگیر می‌یابیم. آرش که جان در چله کمان نهاد تا پیکانش را هرقدر می‌تواند دورتر بپراند و به این واسطه مرزهای فرهنگ ایرانی را وسعت بخشد. فردوسی نیز با سرودن شاهنامه تیری پرتاب کرد که هنوز از پسِ یک هزاره، می‌توان مرزهای ایران فرهنگی را به همه آنجاها که با شاهنامه قرابتی دارند، تسری داد. در دوره معاصر نیز حنجره محمدرضا شجریان به گمان من همان کمان است که از چله‌اش آوازی چنان زیبا و آنچنان رسا جهیده و مرزهای زمان و مکان را درنوردیده و حالاحالاها می‌رود که مرزهای ایران فرهنگی را وضوح و وسعت بخشد و دل‌های بیشتری را گرفتار کند.
هشتادمین سالروز تولدشان مبارک؛ زهی تیر و زهی کمان!

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: موسیقی ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۸۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد تیمی ریکرو ایران شکست

تیم ریکرو کشورمان در مسابقات کاپ جهانی تیراندازی با کمان شانگهای چین رکورد ایران در بخش تیمی را شکست. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از روابط عمومی فدراسیون تیراندازی با کمان، در ادامه مسابقات تیراندازی با کمان کاپ جهانی شانگهای چین، تیم ریکرو کشورمان با ترکیب فائز محمدی، رضا شبانی و محمدحسین گلشنی با امتیاز 2017 در رده هشتم قرار گرفت و موفق شد رکورد ایران در بخش تیمی را ارتقا ببخشد.

پیش از این رکورد ریکرو ایران در بخش تیمی 2008 بود که در بازی‌های آسیایی هانگژو برای ایران ثبت شده بود و در این مسابقات، کمانداران کشورمان موفق شدند رکورد ایران را 9 امتیاز ارتقا ببخشند.

نتایج کمانداران کشورمان در دور مقدماتی کاپ جهانی شانگهای

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است
  • تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن
  • رکورد میکس ریکرو ایران شکسته شد
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • تصویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان/ عکس
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • رکورد تیمی ریکرو ایران شکست
  • یک دوئل مرغوب ایرانی در جام حذفی