Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو تحریم‌های یکجانبه را جنایت علیه بشریت عنوان کرد و گفت: رویکرد انفعالی اروپا در برابر تحریم‌های ثانویه مردود است. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «اسماعیل  بقایی هامانه» در نشست شورای حقوق‌بشرسازمان‌ملل با یادآوری اینکه تحریم های یکجانبه، اقدام متخلفانه بین المللی بوده و مسئولیت بین المللی واضعان و مجریان آنها را در پی دارد، این تحریم ها را به سبب تبعات حقوق بشری آن بر شهروندان ایرانی  جنایت علیه بشریت دانست و خواستار وحدت نظر جامعه بین المللی در برابر این بی‌عدالتی آشکار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 سفیر کشورمان که در جریان گفت‌وگوی همکاری با خانم آلنا دوهان گزارشگر ویژه  موضوع “آثار منفی اقدامات   قهری یکجانبه بر بهره مندی از حقوق بشر” سخن می‌گفت،  ضمن  اشاره به بی توجهی آمریکا به درخواست های متعدد دبیرکل سازمان ملل، کمیسر عالی حقوق بشر و همچنین سازوکارهای حقوق بشری برای لغوتحریم‌ها، این رویکرد رژیم آمریکا را زنگ‌خطری جدی برای جامعه بین المللی دانست و خواستار مقابله با آن شد.

بقایی هامانه ادعای اخیر آمریکا مبنی بر بازگرداندن یکجانبه قطعنامه های لغوشده شورای امنیت، به رغم مخالفت قاطع اعضای شورای امنیت با آن را نشانه دیگری از قلدرمآبی آمریکا و بی اعتنایی هیات حاکمه این کشور به حقوق بین الملل و منشور ملل متحد عنوان کرد و افزود که حتی نهادهای قضایی بین المللی مثل دیوان بین المللی کیفری  نیز از شر اعتیاد ایالات متحده به ابزار تحریم و ارعاب مصون نمانده است. وزیر خارجه آمریکا به تازگی دادستان و چند نفر از قضات دیوان بین المللی کیفری را به دلیل پیگیری پرونده اتهامی علیه ارتش آمریکا در افغانستان، تحریم نمود.

نماینده ایران با تاکید بر مسئولیت کشورهای تحریم‌کننده، به بقیه کشورها نیز  یادآورشد که طبق حقوق بین الملل نباید  اقدامات متخلفانه کشورهای دیگر را مورد شناسایی  قرار داده و یا اجرا نمایند زیرا بر خلاف حق حاکمیتی و تعهدات بین المللی آنها در زمینه حقوق بشر است .  

بقایی هامانه با بیان اینکه در عمل‌ هیچ استثنای بشردوستانه ای وجود نداشته و این‌ ادعاها کاملا فریب و ریاکاری است، ادامه داد که ایران به سیاست مقاومت حداکثری خود در برابر فشار غیر قانونی و ناعادلانه  آمریکا ادامه خواهد داد.

در جریان جلسه بررسی موصوع اقدامات قهرآمیز یکجانبه، تعداد زبادی از کشورهای در حال توسعه با اشاره به آثار و تبعات تحریم های یکجانبه بر حقوق بشر، از ادامه کار گزارشگر ویژه سازمان ملل در این زمینه حمایت کردند. کشورهای اروپایی به همراه ژاپن، کانادا، استرالیا و کره جنوبی در یک اقدامی که به نظر می رسد از قبل هماهنگ شده بود از هرگونه مشارکت و اعلام موضع در رابطه با موضوع تحریم های یکجانبه خودداری کردند.

بنا به پیشنهاد سفیر کشورمان، شورای حقوق بشر به احترام مرحوم ادریس جزایری گزارشگر قبلی سازمان ملل در حوزه تحریم های یکجانبه، با یک دقیقه سکوت ادای احترام کرد. جزایری به عنوان نخستین گزارشگر ویژه بررسی تبعات حقوق بشری تحریم های یکجانبه، با تهیه گزارش ها و بیانیه های متعدد در مورد آثار متفی تحریم های یکجانبه آمریکا، خدمات ماندگاری در عرصه حقوق بشر و تبیین ماهیت غیرقانونی و ضدبشری تحریم های یکجانبه داشت. وی چندماه قبل درگذشت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تحریم های ایران تحریم های ایران تحریم های یکجانبه بین المللی حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۸۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو

منابع رسانه‌ای صهیونیستی در این باره اعلام کردند که هزاران صهیونیست امروز در خیابان «کابلان» در تل‌آویو تجمع کردند و خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام شدند.

معترضان همچنین با سر دادن شعارهایی، خواستار امضای توافق تبادل اسرا با جنبش حماس و بازگرداندن اسرای صهیونیست از نوار غزه شدند.

هزاران صهیونیست نیز در مقابل مقر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در تل‌آویو تظاهرات کردند و آزادی اسرای صهیونیست را خواستار شدند.

پس از گذشت ۲۰۴ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهاد‌های امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۴ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را ناقض حقوق بشر اعلام کرد
  • طرح کنگره آمریکا علیه دیوان کیفری بین‌المللی
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را «ناقض حقوق بشر» اعلام کرد
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را «ناقض حقوق بشر» تشخیص داد
  • دیوان بین‌المللی کیفری بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند علیه اسرائیل اقدام کند
  • درخواست پارلمان عربی برای تحقیقات در مورد کشف گور‌های جمعی در غزه
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • نامه غریب‌آبادی به کمیسر عالی حقوق بشر برای سرکوب خشونت‌آمیز جنبش‌های دانشجویی حامی فلسطین
  • تداوم تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو