Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اردبیل مسئول امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تولید ارقام تجاری سیب گوشت قرمز با خاصیت درمانی را مدنظر و مورد تاکید قرار دادیم.

فرشته نوراللهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی توسعه باغات از جمله میوه سیب است که در برخی از شهرستان‌ها همچنان تولید این محصول به صورت بومی و با یک نگاه سنتی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به تولید سیب گوشت قرمز در برخی از مناطق استان به شکل سنتی و بومی اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق استان به ویژه روستاها و شهرهای نمین نظیر میناباد، عنبران، گرده و قشلاق‌چایی و همچنین آبی‌بیگلوو شاهرود خلخال تولید این گونه سیب در حال انجام است.

مسئول امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به ارزش دارویی این محصول در کنار ارزش غذایی و تغذیه‌ای آن اشاره کرد و گفت: ما سعی کردیم از ظرفیت بانوان روستایی برای حفظ و احیای این گونه نادر استفاده کنیم تا تولید این محصول و فرآوری به شکل مناسب انجام شده تا امکان فروش و عرضه این محصول به وجود آید.

نواللهی بیان کرد: برای حفظ و ذخیره ژنتیکی سیب گوشت قرمز و شناسایی محاسن این گونه برنامه‌ریزی انجام شده و امیدواریم ضمن احیای گونه ارزشمند سیب گوشت قرمز که به شکل پراکنده وجود دارد، بتوانیم با انسجام بیشتر بهره بگیریم.

وی خاصیت دارویی این محصول را در کنار رنگدانه‌های طبیعی و شفابخش آن یادآور شد و تصریح کرد: این گونه نادر 40 درصد بیشتر از سیب‌های معمولی آنتی نیاسین دارد که قطعا در مداوای برخی از بیماری‌ها موثر خواهد بود.

مسئول امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از احیا و توسعه کشت این گونه ارزشمند در منطقه مستعد خبر داد و افزود: برای ترویج این امر در برخی از روستاها نظیر قشلاق‌چای، گرده و عنبران آموزش زنان و ارتقای دانش بومی باغداران را شروع کردیم و در کنار آن با بهره‌گیری از متخصصان باغبانی سعی‌مان بر پیوندزنی این گونه در باغات موجود است.

نوراللهی ادامه داد: در کنار انتقال دانش فنی سعی بر این است تا باغداران با کاشت و عمل‌آوری این محصول اقدام به افزایش درآمد خود کرده و به نوعی به عرضه این محصول در بازار و ترویج فرهنگ استفاده از سوی مردم تلاش کنند.

حمایت از کسب و کار زنان روستایی با پشتیبانی جهاد دانشگاهی

وی اظهار کرد: در روستاها با همراهی زنان توانمند تلاش کردیم تا سطوح خرد تولید این محصول را به مجموعه‌های یکپارچه در کنار بسته‌بندی و فرآوری مناسب این ارقام ترغیب کنیم تا رقم تجاری و اصلاح شده این محصول با یک پیوند بومی و عمل‌آوری مناسب وارد بازار مصرف شود.

مسئول امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: با اصلاح گونه‌های سیب گوشت قرمز هم بازار پسندی و هم حفظ خاصیت دارویی این محصول انجام شده و به نوعی سعی می‌کنیم تا با صیانت از ارقام بومی برندسازی را در این زمینه به نام مناطق تولید این گونه سیب انجام دهیم.

نوراللهی خاطرنشان کرد: با همراهی باغداران تولید نهال و تجاری‌سازی این محصول مدنظر قرار گرفته به طوری که یک هزار نفر در شهرستان‌های نمین و کوثر در این حوزه فعال بوده و سعی می‌کنند به صورت دقیق و اصولی تولید نهال این گونه منحصربفرد را انجام دهند.

وی ادامه داد: قطعا با برندسازی این محصول و حرکت به سمت تجاری‌سازی توان کار و فعالیت در بخش باغبانی و ارقام متنوع سیب با گوشت قرمز بیش از گذشته تقویت شده و ما یکی از مناطق بومی تولید و عرضه این محصول خواهیم بود.

مسئول امور زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: البته ما در مشگین‌شهر به صورت پایلوت تولید سیب با ارقام متنوع را در راستای تجاری‌سازی محصولات آغاز کردیم و این گونه سیب نیز می‌تواند در این چرخه قرار گیرد.

نوراللهی در پایان با قدردانی از همکاری خوب جهاد دانشگاهی در طرح‌های توسعه بخش کشاورزی و عمل‌آوری محصولات مختلف بیان کرد: در قالب یک تفاهمنامه با جهاد دانشگاهی حمایت از کسب و کارهای زنان روستایی و اشتغال آنها مدنظر قرار گرفته و سعی خواهیم کرد تا همین ارتباط را در توسعه کشت گیاهان دارویی و گونه‌های باغی افزایش دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سيب سیب قرمز تجاري سازي زنان روستايي سیب گوشت قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۹۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، حسین اصغری، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: درحال‌حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشورهای دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.


وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود. برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه تولید محصول در فصل تابستان و پاییز امسال نیز با هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۶۶ هزار و۸۲۰ تن ابلاغ و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته وی میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.

گفتنی است، براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده و تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است.

دیگر خبرها

  • پرداخت ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • ضرورت تبدیل هر خانه روستایی به یک کارگاه تولیدی
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • اجرای طرح تولید قراردادی با هدف خودکفایی گوشت قرمز
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند