Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در گیلان مقاومت بی‌نظیر و خودباوری رزمندگان در عملیات‌ها را از علل اصلی پیروزی مقابل رژیم بعث عراق می‌دانند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، دفاع مقدس رساترین واژه در قاموس ایستادگی این ملّت قهرمان است و این مردم و جوانان غیور در جنگ تحمیلی برای دفاع از حق خود و استقلال سرزمین، هویت دینی و ملی خود هشت بهار حماسه آفریدند و مقابل دشمن متجاوز با تمام وجود ایستادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن روزها ماندن بی‌معنا بود و مُردن در بستر، ننگی بزرگ محسوب می‌شد؛ آن روزها فاصله خاک تا افلاک و کویر تا بهشت، یک میدان مین بود. خاکریزها، بوی بهشتِ مردانی را گرفته بود که تن به مرگ می‌سپردند تا مبادا وجبی از کیان دین و وطن، به دست کفتاران حریص و متجاوز بیفتد.

امروز فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در سخنان خود به پایداری، مقاومت و روحیات بی‌نظیر و الهی رزمندگان اسلام در عملیات‌ها اشاره می‌کنند و آن را از علل پیروزی لشکر اسلام می‌دانند که در همین راستا پای صحبت چند نفر از فرماندهان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در گیلان نشستیم و آنان نیز از لحظات فراموش‌نشدنی زندگی‌شان گفتند.

سرلشکر باقری: ایثارگران سد توطئه دشمن در" تحریف" تاریخ دفاع مقدس هستندهفته دفاع مقدس فرصتی مغتنم برای بیان ارزش‌های والا وآموزه‌های ارزشمند آن دوران طلایی استاستاندار گلستان: از ظرفیت فضای مجازی برای تبیین ارزش‌های دفاع مقدس استفاده شود

یکی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه امام خمینی(ره) با طرح شعار"نه شرقی نه غربی" سبب گسترش بیداری اسلامی در تمام جهان شدند اظهار داشت: همزمان با ترویج این شعار، نظام سلطه زیر سوال رفت و ابرقدرت‌ها نتوانستند این مسئله را تحمل کنند.

حسین علی‌نژاد یکی از عوامل آغاز جنگ تحمیلی توسط استکبار جهانی را جلوگیری از گسترش و نفوذ انقلاب اسلامی در جهان عنوان کرد و گفت: دشمن پیش از تحمیل جنگ، با ایجاد کودتا، شورش‌های داخلی و تشکیل گروهک‌هایی به‌دنبال مقابله با انقلاب بود ولی از آنجا که نتوانستند به اهدافشان برسند جنگ را به این ملت تحمیل کردند.

وی افزود: ما در آغاز جنگ از لحاظ ساختار نظامی و دفاعی با مشکلاتی مواجه بودیم از طرفی برخی گروهک‌های منافقین نیز در داخل قصد براندازی نظام را داشتند لذا دشمن با در نظر گرفتن تمام این مسائل با لشکری مجهز و آماده و 12 لشکر پیاده، زرهی و مکانیزه، جنگ را آغاز کرد.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس عنوان کرد: امام(ره) با رهبری داهیانه و هدایت‌های عالمانه، مردم را برای مقابله با هجمه‌های دشمن آماده و بسیج کردند تا جایی‌که برخی کارشناسان نظامی دنیا اذعان داشتند که امام(ره) توانست مردم را برای ایستادن مقابل ارتش مجهز رژیم بعث عراق و 37 کشور دنیا ساماندهی کند.

علی‌نژاد با بیان اینکه بیش از 37 کشور دنیا به صدام تجهیزات، نیرو و امکانات داده بودند خاطرنشان کرد:  تئوری و منطق امام(ره) پیروز شد و امام(ره) توانست مردم و جوانان را آماده کند؛ همان جوانانی‌که در پیروزی انقلاب نقش‌آفرین بودند بار دیگر در کنار امام(ره) ایستادند و آماده نبرد با دشمن متجاوز شدند.

وی با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی حتی یک وجب از خاک ایران اسلامی جدا نشد افزود: برای دفاع از انقلاب و اسلام دیگر مرز و بوم معنا پیدا نمی‌کند لذا مردم با حضور در جبهه خدا را در نظر گرفتند و به حسین زمان لبیک گفتند و امامشان را تنها نگذاشتند.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس را کمک همه اقشار جامعه به رزمندگان اسلام عنوان کرد و گفت: در جنگ تحمیلی همه اقشار جامعه از جمله ترک، عشایر، گیلک، کرد و لر با همه ادیان، شیعه، اهل تسنن و مسیحی با یکپارچگی خاصی برای دفاع از ایران اسلامی در جبهه‌ها حضور پیدا کردند.

علی‌نژاد با اشاره به نقش مشارکت‌های مردمی در جنگ تحمیلی بیان کرد: بسیاری از اقلام ضروری رزمندگان اسلام را مردمِ پشت جبهه‌ها تامین می‌کردند؛ بازاریان اتوبوس و آمبولانس می‌خریدند، زنان طلا و جواهرات خود را اهدا می‌کردند و خداوند نیز به این مردم و امام(ره) برای ایستادگی مقابل دشمن کمک کرد.

وی با بیان اینکه رزمندگان ما توانستند یک دکترین دفاعی و شیوه جدیدی از مبارزه با دشمن را به دنیا معرفی کنند تصریح کرد: جنگ هشت ساله فقط یک جنگ کلاسیک نبود بلکه تلفیقی از جنگ کلاسیک و جنگ نامنظم بود؛ نیروهای ما از روش‌های متنوعی برای مقابله با دشمن استفاده کردند و چه استعدادهایی که در این مسیر شکوفا شد.

علی‌نژاد با اشاره به اینکه در جنگ عبور از برخی موانع بسیار مشکل است ابراز داشت: ولی نیروها و رزمندگان ما توانستند از لا به لای تپه‌ها جاده بزنند و تجهیزاتشان را عبور دهند یا مرداب و باتلاق در قوانین بین‌المللی جزو موانع محسوب می‌شود و عبور از آن مشکل است اما جوانان ما، 17 کیلومتر باتلاق را پشت سر گذاشتند و به اهداف دشمن رسیدند.

وی بیان داشت: ما در جنگ از تاکتیک‌ها و تکنیک‌هایی استفاده کردیم که در تصور و فکر دشمن نمی‌گنجید و امروز بسیاری از کشورها از این تکنیک‌ها در دانشکده‌های افسری برای نیروهای خود تعریف می‌کنند و خاطرات و کتاب‌های رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس را ترجمه کرده و در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند.

علی‌نژاد افزود: جنگ در شرایطی به ما تحمیل شد که پیش از آن بسیاری از کشورها برای ما سلاح می‌ساختند و در بسیاری از امکانات تحریم بودیم اما امام(ره) خودباوری را به جامعه انتقال داد و به جوانان و مردم گفت که "شما می‌توانید" و همین فعل "توانستن" سبب شد تا جوانان با انگیزه‌های الهی خود مقابل دشمن سینه سپر کنند و سلاح بسازند.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس با اشاره به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف دفاعی و علمی اظهار داشت: ما امروز ماهواره به فضا می‌فرستیم و در سلول‌های بنیادی حرف برای گفتن داریم و جوانانمان نیز در مسابقات و المپیادهای مختلف موفقیت کسب می‌کنند.

یکی دیگر از پیشکسوتان دفاع مقدس نیز در این گفت‌وگو با بیان اینکه ما 42 سال است که درحال دفاع و ایستادگی هستیم اظهار داشت: بنده زمان پیروزی انقلاب، 15 ساله بودم و با گروه‌های مختلف انقلابی، سیاسی و عقیدتی مشارکت داشتم و با آغاز جنگ تحمیلی نیز عازم جبهه شدم.

غفار علی‌پور گفت: استان گیلان در آغاز جنگ تحمیلی لشکر مستقلی نداشت اما رزمندگان گیلانی همواره با گروهک‌های منافق در شهرها مبارزه می‌کردند و در عین حال در یگان‌های مختلف کشور نیز حضور و فعالیت داشتند؛ در آن زمان لشکر 25 کربلا در شمال کشور مطرح بود که نیروهای گیلانی و مازندرانی در این لشکر حضور داشتند.

این پیشکسوتان دوران دفاع مقدس افزود: بنده از سال 61 به بعد در یگان‌های مختلف از جمله لشکر 25 کربلا حضور داشتم اما در هر یگانی که حضور پیدا می‌کردم بسیاری از مسئولان آن یگان‌ها که نقش مهم و کلیدی داشتند گیلانی بودند.

علی‌پور با یادآوری خاطراتی از نخستین روزهای جنگ بیان کرد: در روزهای ابتدایی جنگ، یکی از گیلانی‌ها با یک مینی‌بوس در یکی از مکان‌های شهری حاضر شد و گفت" ما می‌خواهیم به جبهه برویم چه کسی می‌آید؟"، این مینی‌بوس با یک نفر حرکت کرد ولی به مرور زمان صندلی‌ها کاملاً  پُر شد تا جایی‌که رزمندگان می‌آمدند و می‌گفتند ما کف مینی‌بوس دراز می‌کشیم اما ما را هم ببرید.

وی با بیان اینکه استان گیلان جزو 10 استان برتر کشور از لحاظ تعداد شهدا و ایثارگران است عنوان کرد: گیلان و مازندران 18 هزار شهید تقدیم نظام کردند و در گیلان 8 هزار شهید و بیش از 2 هزار و 600 آزاده و 20 هزار جانباز داریم همچنین گیلانیان در فتح خرمشهر 250 شهید دادند که 20 شهید زیر 18 سال بودند.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس برخی ویژگی‌های شخصیتی شهدا را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیش از 72 هزار شهید در فاصله سنی بین 14 تا 19 سال در کشور داریم که اگر 72 هزار کتاب و دانشنامه برای این شهدا نوشته شود باز کم است.

علی‌پور خاطرنشان کرد: رزمندگانی که امروز افتخار ایثارگری و جانبازی دارند تجربیات ارزشمند خود را به نسل جوان انتقال دهند البته در عرصه مبارزه با داعش نیز شاهد بودیم که بسیاری از جوانان از همین مرز و بوم برای دفاع از ارزش‌ها در صحنه نبرد با دشمن حضور پیدا کردند که جای افتخار دارد.

وی افزود: شهید مدافع حرم سردار علی نظری یکی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در رودسر بود در صحنه نبرد با داعش حضور پیدا کرد و به‌شهادت رسید؛ بسیاری از جوانان امروزی شیفته رفتار و گفتار این شهید مدافع حرم بودند و از وی الگو می‌گرفتند.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس با یادآوری خاطراتی از برخی شهدای مدافع حرم تصریح کرد: تعدادی از این جوانان از نیروهای ما بودند و من رفتار، نوع تمرینات و نحوه حضور در رزمایش‌هایشان را از نزدیک دیده بودم و اکنون که آن لحظات را به یاد می‌آورم می‌بینم که این جوانان واقعاً لیاقت شهادت داشتند.

علی‌پور با بیان اینکه بسیاری از جوانان امروزی با بهره‌گیری از تجربیات پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس مقابل دشمن سینه سپر می‌کنند افزود: یک جوان گیلانی که دوران دفاع مقدس را ندیده اما امروز فرمانده یک تیپ رزمی است و یا جوانان دیگری که با تقویت خودباوری توانستند در یگان‌های مختلف رزمی موفق شوند و این از افتخارات است.

انتهای پیام/612/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پیشکسوتان دوران دفاع مقدس پیشکسوت دوران دفاع مقدس جنگ تحمیلی برای دفاع مقابل دشمن حضور پیدا علی نژاد آغاز جنگ امام ره یگان ها علی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۹۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز بهترین روز ورزش ایران است/ ۵ درصد استقلال و پرسپولیس برای پیشکسوتان

کیومرث هاشمی در آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی که صبح امروز در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال و پرسپولیس و همچنین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت‌های تابعه آن و اعضای هیات مدیره بانک‌های شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین برگزار شد، اظهار کرد: خوشحال هستیم که امروز این اتفاق مبارک رخ می‌دهد. ۳۵ سال است که امروز در ورزش ایران فعالیت می‌کنم و امروز بهترین روز ورزش ایران است.

وی افزود: مردم همواره با این دو باشگاه زندگی کرده‌اند و ورزش امروز یک صنعت است و از تمامی عزیزانی که همراهی کردند تا این اتفاق مبارک و بزرگ رخ دهد و از شخص رییس جمهور گرفته، دولت محترم، وزارت امور اقتصاد و دارایی، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان تشکر می‌کنم. همچنین از خریداران عزیز دو باشگاه تشکر می‌کنم که وارد این عرصه شدند و به فوتبال ایران کمک کردند و شاهد توسعه باشگاه‌داری در کشور خواهیم بود.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه وزارتخانه در جایگاه نظارتی خود گام برخواهد داشت، خاطرنشان کرد: از تمامی رسانه‌ها و کارشناسان نیز تشکر می‌کنم و اعتقاد داریم رسانه یک فرصت برای ورزش کشور است و همواره خودمان را مدیون رسانه می‌دانیم. باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم.

هاشمی با بیان اینکه با مدیریت خوب سهامداران دو باشگاه شاهد رشد و تحول فوتبال ایران خواهیم بود، عنوان کرد: هر زمان که حال این دو باشگاه خوب باشد، حال فوتبال ایران خوب است و هر زمان که حال فوتبال ایران خوب باشد، حال ورزش کشور خوب خواهد بود. 

وی افزود: کار وزارت ورزش و جوانان تیمداری نیست بلکه وظیفه نظارتی داریم و دولت کمک کرد تا این اتفاق رخ دهد و بعضا به ما نقد می‌کردند که نباید این اتفاق رخ دهد، اما امروز خوشحال هستیم که اراده دولت محقق شد و از همه پیشکسوتان نیز تشکر می‌کنم و باید بگویم ۵ درصد هم برای پیشکسوتان پیش بینی شده که در اختیار وزارت ورزش و جوانان است و واگذاری آن ۵ درصد هم انجام می‌شود تا وزارت ورزش کاملا خود را از تیمداری دور کند و آرزوی دیرینه ورزش کشور محقق شود و بدون دغدغه در رقابت‌های بین‌المللی حضور یابند.

وزیر ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات بحث مالکیت مشترک بود و مسائل دیگری داشتند که باید حل می‌شد، اظهار کرد:جلسات مختلفی با حضور مسئولان دو باشگاه و فدراسیون فوتبال برگزار و این مشکلات حل شد تا بتوانند به بهترین شکل در لیگ قهرمانان آسیا حضور یابند.

وزارت ورزش نقشی در مورد اینکه چه کسی به این دو باشگاه بیاید نداشته است، گفت: امیدوار هستیم بخش خصوصی در مورد این دو باشگاه به خوبی تصمیم‌گیری کند و خروجی تصمیمات بنابر تاکید رییس جمهور، خوشحالی مردم باشد و با روند خوب مدیریت امیدواریم این هدف محقق شود.

 روز گذشته در فرابورس ایران ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت‌های تابعه آن شامل شرکت‌های پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و بندرامام خمینی و همین مقدار از سهام باشگاه پرسپولیس نیز توسط بانک‌های شهر، ملت، تجارت، صادرات، رفاه و اقتصاد نوین انتقال پیدا کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی سایر حوزه ها

دیگر خبرها

  • دفاع مقدس برگرفته از تاسوعا و عاشورای حسینی است/ عملیات وعده صادق نتیجه خون شهداست
  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی و نگه‌داشت یاد شهداست
  • سراسرنمای مقاومت باغ موزه دفاع مقدس پنج‌روز تعطیل شد
  • امروز بهترین روز ورزش ایران است/ ۵ درصد استقلال و پرسپولیس برای پیشکسوتان
  • دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است