Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@22:05:50 GMT

یادگاران دیروز، جان‌نثاران امروز

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۱۰۵۱

یادگاران دیروز، جان‌نثاران امروز

به گزارش ایرنا ملت ایران، بسیجی، ارتشی و سپاهی، اقشار مختلف مردم مانند اقلیت ها همه با هم در یک جبهه، متحد برای دفاع از مرز، ناموس و شرف این آب و خاک از هیچ تلاش و ایثاری دریغ نکردند.

رزمندگان با حضور در جبهه های جنگ نشان دادند که حافظ انقلاب اسلامی بوده و با هرگونه تهدیدی در پاسداری از کشور آماده تقدیم جان و مالشان هستند و اینگونه بود که صحنه های بیادماندنی دلاوری و جوانمردی بارها و بارها در هشت سال دفاع مقدس خلق و ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون شک یکی از حساس ترین و تاریخ ساز ترین تحولات ایران اسلامی، دوران دفاع مقدس بود که ملت با بصیرت و فهیم برگ زرینی را در تاریخ این کشور رقم زدند و هنوز هم گفته ها از این دوران طلایی تازگی دارد.

۳۱ شهریور ۵۹ عراق حمله نظامی به ایران را آغاز کرد و در هشت سال دفاع مقدس ۸۵ هزار نیروی بسیجی و ۴۸ هزار ارتشی ، بیش از ۳۳ هزار دانش آموز و بیش از سه هزار و ۵۰۰ دانشجو به شهادت رسیدند، ۸۸ مسیحی، ۱۸ کلیمی و ۹ زرتشتی در دفاع از خاک میهن شهید شدند و ۲ هزار تبعه غیر ایرانی نیز با حضور در جبهه های نبرد در مقابل عراق به شهادت نایل آمدند.

 بر اساس آمار موجود پنج میلیون ایرانی در جنگ تحمیلی شرکت کردند که از این تعداد افزون بر ۲۲۰ هزار نفر به شهادت رسیدند که از این تعداد ۱۶ هزار نفر در جریان بمباران مناطق مسکونی به شهادت رسیدند و بقیه در جبهه های نبرد شهید شدند.

لرستان نیز از قافله رشادت و دلاورمردی عقب نماند و این مدت بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ شهید ۸۳۷ نفر آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرد و اکنون ۲ هزار و ۹۵۱ نفر جانباز زیر ۲۵ درصد، ۶ هزار و ۳۷۹ جانباز ۲۵ تا ۷۰ درصد و ۲۶۳ نفر جانباز ۷۰ درصد به بالا در این استان هستند که با تبعات و عارضه های مجروحیت همچنان مبارزه می کنند.

یکی از جانبازان و یادگاران لرستانی هشت سال دفاع مقدس از حال و هوای آن روزگاران می گوید: 

خودتان را معرفی کنید؟

علی یاراحمدی ۵۷ ساله متولد شهرستان بروجرد و اکنون ساکن خرم آباد هستم شغل آزاد دارم. از سال ۵۹ تا پایان جنگ حدود ۳۶ ماه حضور فعال در منطقه داشته ام.

در چه عملیات هایی حضور داشتید؟

اعزامی از لرستان بودم اما مامور از پادگان ۴۱ ثارالله کرمان و تیپ ویژه شهدا به منطقه اعزام شدم، عملیات بیت المقدس در سال ۶۱حدود ۴۵ روز و در عملیات والفجر ۲، خیبر، حاج عمران و بدر حدود ۲۴ ماه حضور داشتم.

زمان جنگ ۱۹ ساله بودم و به عنوان نیروی بسیج در منطقه حضور داشتم و مدتی هم سرباز سپاه پاسداران بودم.

از چه ناحیه ای جانباز شده اید؟

به دلیل موج انفجار در عملیات والفجر ۲ در کردستان به درجه رفیع جانبازی نائل آمدم، ریه، چشم و پوست بدنم شیمیایی شده که در مجموع ۳۵ درصد جانبازی دارم و برای درمان عارضه شیمیایی ریه، به اجبار قرص مصرف می کنم و به چشم و پوست خود پماد می زنم.

خاطرات خوب و بد هشت سال جنگ را بگویید؟

جنگ تماما خاطرات خوب و بد دارد، بهترین جوانان در جنگ حضور داشتند که  با خلوص نیت جنگیدند و برخی از آنها به شهادت رسیدند، جوانان امروز باید جوانان جنگ را الگوی خود قرار دهند.

در عملیات های مختلف از بهترین جوانان این مرز و بوم به شهادت رسیدند و چه شب هایی که تا صبح بر بالین زخمی ها و جانبازان عزیز بودیم.

اما یکی از خاطرات خوب و جالب جنگ برای من این بود که در عملیات حاج عمران سردار سپهبد شهید صیاد شیرازی با اینکه مسئولیت منطقه را برعهده داشت اما در کنار دیگر رزمندگان از مرزهای میهن پاسداری می‌کرد.

در عملیات خیبر ساعت ۶ عصر هواپیمای دشمن شیمیایی انداخت که مجروح شدم.

در یکی دیگر از عملیات ها حسین هم رزمم یک  لرستانی بود که پای خود را از دست داد و از نیمه شب تا صبح منتظر تیم امداد بودیم که در این مدت به او  روحیه می دادم و با چفیه ران پایش را بستم تا خون بیشتری از او نرود.

حسین اکنون چهار فرزند دارد و ارتباط خانوادگی داریم که گاهی از خاطرات جبهه و جنگ هم می گوییم اما بودند جوانانی که در کنار ما به شهادت رسیدند و حتی برخی ها هنوز پس از ۴۰سال مفقودالاثر هستند.

یکی از نزدیکترین بستگانم در یکی از عملیات ها مفقود شد و مادر پیرش چشم انتظار فرزندش بود اما دوری فرزند چشمانش را کم سو کرد و در آخرین لحظات زندگی اش گفت: به کاظم بگویید مادر، دیدار به قیامت.

از هم سنگرهایتان خبری دارید؟

تنها با مرور آلبوم جبهه و جنگ می توانیم برخی از دوستان را ببینم. از بسیاری بی خبرم و با تعدادی محدود در ارتباط هستم، با مرور عکس ها متوجه می شوم چقدر خلوص نیت و پاکی در چشمان رزمندگان بود.

خاطره جالب از جبهه دارید؟

مناطق جنگی مملو از حضور جوانان بود، سال ۶۱ در عملیات بیت المقدس سن کمی داشتم، هنگام شب در حال استراحت در سنگر بودیم وقتی صبح شد متوجه شدیم در کنار جنازه  سربازهای دشمن شب را سپری کرده ایم و تمام مدت نمی‌دانستیم.

در عملیات حاج عمران از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح جنگیدیم و به محض روشن شدن هوا متوجه شدیم تمام سربازان دشمن پشت سنگر کشته شده اند و اگر این اتفاق نمی افتاد پیشروی می کردند و هر حادثه ای ممکن بود رخ دهد.

آیا برای درمان دارو مصرف می کنید؟

بله همیشه کیسه قرص هایم کنارم هست و سر ساعت باید مصرف کنم، همچنین از پماد های مخصوی برای عارضه پوستی ناشی از شیمیایی استفاده می کنم.

منتی بر هیچکس ندارم چراکه با خلوص نیت و ایده پاک در راه کشور به میدان جنگ رفتیم اما برخی بی مهری های مسئولان رزمندگان را آزرده می کند، بسیاری که حتی یک روز جبهه نداشتند با پرونده سازی خود را جانباز معرفی کرده اند.

توصیه شما به جوانان؟

جوانان امروز باید با الگو قرار دادن جوانان جنگ در حفظ انقلاب کوشا و مردم باید پشتیبان ولایت فقیه باشند، مشکلات در جامعه وجود دارد اما با دلگرمی به انقلاب و پشتیبانی از خون شهدا ازآن عبور خواهیم کرد.

حرف آخر؟

پشتیبان ولایت بودن تنها راه برون رفت از مشکلات است، نباید نه یک قدم عقب تر نه یک قدم جلوتر از رهبری باشیم، باید گوش به فرمان بوده و راه شهدا و امام شهدا را ادامه دهیم.

برچسب‌ها جنگ تحمیلی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی عراق لرستان ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جنگ تحمیلی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی عراق لرستان ایران جنگ تحمیلی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی عراق لرستان ایران اخبار کنکور شهادت رسیدند دفاع مقدس عملیات ها هشت سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۱۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا: دکتر محسن رضایی گفت: دو گوهر گرانبهای برادری و وحدت در قلب انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس می‌درخشیدند و این دو ارزش، ریشه در فطرت پاک انسان و تعالیم بلند اسلام دارند و رمز موفقیت و پیروزی ما در سخت‌ترین دوران تاریخ کشورمان بوده‌اند.

وی با یادآوری جانفشانی مردم و رزمندگان در دوران دفاع مقدس خاطرنشان ساخت: روح برادری، قوای رزمندگان ما را چند برابر و آنها را به معجزاتی در میدان نبرد تبدیل می‌کرد. 

عضو مجمع تشکیل مصلحت نظام گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر، شاهد کم‌رنگ شدن این ارزش‌ها در جامعه بوده‌ایم. این موضوع، نه تنها به ضرر انسجام و همبستگی ملی است، بلکه مانعی در برابر پیشرفت و توسعه کشور نیز به شمار می‌رود. 

رضایی افزود: دشمنان قسم‌خورده این ملت، همواره در تلاش برای ایجاد تفرقه و نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند؛ لذا ما باید با هوشیاری و بصیرت، در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کنیم و با تکیه بر ارزش‌های مشترک خود، جبهه‌ای واحد و قدرتمند تشکیل دهیم.

وی با تاکید بر اینکه جبهه انقلاب باید با کنار گذاشتن اختلافات جزئی و سلایق شخصی، حول محور منافع ملی و آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت کند، افزود: همان طور که پیش از این بارها تاکید کردم، فقط با وحدت و همدلی می‌توانیم به آرمان‌های خود که همانا ساختن ایران قوی، مقتدر و آباد است، دست پیدا کنیم.

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پایان گفت: از همه فعالان سیاسی، دلسوزان انقلاب و جبهه انقلاب اسلامی می‌خواهم که با درک شرایط حساس کنونی، تمام تلاش خود را برای حفظ و تقویت وحدت و برادری در جبهه انقلاب به کار گیرند تا با گام‌های استوار در مسیر پیشرفت و توسعه کشور حرکت کنیم.

دیگر خبرها

  • امروز فرصت مناسبی است که اساتید ماهیت واقعی تمدن غرب را برای جوانان تبیین کنند
  • نقش حماسی بانوان در دفاع مطهر بی بدیل است
  • حضور ۳ هزار نفری کارگران سوادکوه در جبهه‌های دفاع مقدس
  • جامعه امروز ما نیاز به تفکر معلمان شهید دارد
  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود
  • حکومت‌های منطقه با جبهه مقاومت همراهی کنند
  • وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است
  • زباله‌های پلاستیکی؛ معضل دیروز، امروز و فردای استان ایلام
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش