Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از دلایل پیروزی در دفاع مقدس «گفتمان مقاومتی» بود که در بین رزمندگان ما حاکم بود ولی پس از گذشت چندین سال از جنگ و دفاع مقدس این گفتمان کم‌رنگ شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ 31 شهریور سال 59 بود که صدام حسین با هدف براندازی نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام‌عیار را علیه ایران اسلامی شروع کرد اما آن روزها دیگر نام و نان بهایی نداشت و آنچه با ارزش بود، قیام بود و عروج.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن زمان شهادت، شاهراهی به سمت جاودانگی بود و فاصله خاک تا افلاک یک میدان بود. خاک‌ریزها و جبهه‌ها، بوی عطر روحانی مردانی را گرفته بود که تن به دلدادگی یار می‌سپردند تا مبادا ذره‌ای از خاک وطن، به دست متجاوز بیفتد. به راستی که دفاع مقدس، زیباترین و رساترین واژه در بیان ایستادگی این ملّت قهرمان است.

 یکی از دلایل پیروزی در دفاع مقدس «گفتمان مقاومتی» بود که در بین رزمندگان ما حاکم بود؛ ولی پس از گذشت چندین سال پس از جنگ و فضای دفاع مقدس این گفتمان کم‌رنگ شد و هم‌اکنون شاهد معضلات در بخش‌های مختلف جامعه هستیم.

علی سهیلی، معاون اسبق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در جواب این سؤال که در حال حاضر چه اقداماتی را باید انجام دهیم تا دوباره «گفتمان مقاومت» در مباحث فرهنگی، اقتصادی و خانواده رشد کند، گفت: گفتمان مقاومت معنا و مفهومی دارد که در عرصه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد؛ تعریف رهبری از گفتمان این است که یک مفهوم یا معرفت اگر همه‌گیر شود در سطح جامعه گفتمان می‌شود؛ این کار بسیار کار سختی است و تنها راه ماندگار شدن یک اندیشه یا یک فرهنگ هم همین گفتمان شدن است و اگر این اتفاق نیفتد تمام زحمات از بین می‌رود، برای مثال تا زمانی که اقتصاد مقاومتی گفتمان نشود عملیاتی و محقق نخواهد شد.

گفتمان مقاومت باید در جامعه حاکم شود

وی افزود: بحث این است که گفتمان یک منظومه معنایی است که یک سری واژه‌ها و نشانه‌هایی در کنار همدیگر یک مجموعه معنادار را تشکیل می‌دهند. گفتمان یک ضد گفتمان‌هم دارد که فهم آن بدون فهم مفاهیم خصومت و ضدیت امکان ندارد؛ به عبارتی چند گفتمان در حال رقابت با هم هستند، اگر ما گفتمان خود را حاکم کردیم مردم به دنبال آن می‌روند، اگر گروهی دیگر گفتمان خود را حاکم کردند مردم سراغ دیگری می‌روند. بنابراین اگر ما گفتمانی را حاکم نکردیم به این معنا نیست کاری نکردیم بلکه به این معناست که گفتمان بدی به‌جای آن حاکم شده و ما مجبوریم به گفتمان مقاومت بپردازیم.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: موضوع دیگری که مطرح است این است که گفتمان مقاومت یک سری مؤلفه‌ها و خصوصیاتی دارد که باید به آن توجه شود و ما باید به این مفهوم توجه کنیم. در گفتمان مقاومت در عرصه فرهنگ و اقتصاد مقاومتی و خانواده که موردنظر بحث است باید به پیشینه و علل شکل‌گیری آن بپردازیم.

گفتمان مقاومت تنها راه مقابله با نظام سلطه است

وی با تأکید بر اینکه راهی به‌جز گفتمان مقاومت برای رسیدن به خواسته‌هایمان وجود ندارد و گفتمان مقاومت تنها راه مقابله با نظام سلطه است، ادامه داد: در نظام بین‌الملل ما شاهد حاکمیت نظام سلطه هستیم و این نظام سلطه اجازه نمی‌دهد که کسی بتواند خارج از آن کاری انجام دهد، پس تنها راهی که ما بتوانیم به هدفمان برسیم این است که وارد گفتمان مقاومت شویم.

سهیلی خاطر نشان کرد: بنابراین به پیشینه و علل شکل‌گیری گفتمان مقاومت حتماً باید توجه شود و اینکه این گفتمان در برابر کدام جبهه مقابل در حال شکل‌گیری است؟ ما در مقابل چه کسی مقاومت می‌کنیم؟ این مؤلفه‌های مقاومت ما از چه منابعی تغذیه می‌شود؟ گفتمان مقاومت زیرمجموعه فرهنگ اسلام است؛ زیرمجموعه فرهنگ اسلام فرهنگ عاشوراست؛ زیرمجموعه عاشورا فرهنگ دفاع مقدس است و بعد از آن بود که شاهد شکل‌گیری فرهنگ مقاومت بودیم؛ بنابراین ما باید به‌اصطلاح اگر می‌خواهیم گفتمانی را حاکم کنیم به منابع و مراجعی که گفتمان از آن دارد تغذیه می‌کند بپردازیم.

وی تأکید کرد: مقاومت در لفظ و کلام به معنای به پا خواستن و بر خواستن و پایدار ماندن است؛ مقاومت این نیست که بایستید، این ایستادن باید استمرار داشته باشد، از طرفی بحث دوام و ثبات در انجام این مقاومت است. مطلب بعد این است که گفتمان مقاومت مؤلفه‌هایی دارد که یکی از شاخصه‌های مهم مقاومت بحث انقلابی بودن است، نمی‌شود بگویید گفتمان مقاومت را قبول دارم ولی انقلابی نباشید؛ باید حتماً مؤلفه انقلابی بودن و همچنین مؤلفه انتقادی بودن هم مدنظر قرار بگیرد.

معاون اسبق بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه مقاومت صدای بلند اعتراض علیه چیزی است، پس حتماً انتقادی است، گفت: گفتمان مقاومت حتماً مخالفینی دارد از طرف دیگر یکی از خصوصیات مقاومت، تهاجمی بودن آن است، اگر تهاجمی نباشد کامل و جامع نخواهد بود، همچنین باید ترکیبی از عمل‌گرایی مبتنی بر واقعیت و نوگرایی و همچنین در نظر گرفتن سه اصل عزت و حکمت و مصلحت مدبرانه‌ای باشد که مقام معظم رهبری فرمودند: «مقاومت باید معطوف به هدف باشد و هدف موفقیت و پیروزی است».

فضای رهاشده شبکه‌های اجتماعی، فرهنگ و هنر، نقطه مقابل مقاومت فرهنگی 

سهیلی تصریح کرد: در بعد فرهنگی باید به مسئله تضمین امنیت فرهنگی دقت کنیم، نمی‌شود گفت در حال مقاومت فرهنگی هستیم اما امنیت فرهنگی ما تضمین نمی‌شود؛ ما امروزه شبکه‌های اجتماعی و فرهنگ و هنر را رها کردیم و به قضا و قدر سپرده‌ایم؛ گفتمان مقاومت وظیفه دارد به تضمین امنیت فرهنگی مردم و جامعه بپردازد. اگر این امنیت فرهنگی را به وجود نیاوریم حتماً دچار مشکل خواهیم شد.

وی خاطر نشان شد: لذا در عرصه فرهنگ چند عامل مهم است که یکی بحث اسلام سیاسی است، نمی‌شود بگوییم ما معتقد به گفتمان مقاومت فرهنگی هستیم ولی از منظر اسلام سیاسی قبول نداریم و بحث هویت ملی حتماً مهم است در این قضیه، به‌عنوان یک مسلمان ایرانی و همچنین بحث اعتقادات اسلام.

توجهی به مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی نشده است

این فعال فرهنگی گفت: بنابراین اگر می‌خواهیم در بحث گفتمان مقاومت دقت کنیم باید به این مؤلفه‌ها بپردازیم. در بحث گفتمان مقاومت در زمینه اقتصادی، همین اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری بارها جلسه تشکیل دادند و توجیه کردند ولی متأسفانه اصلاً توجهی به مؤلفه‌های آن نشد.

سهیلی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم گفتمان در بعد مقاومت اجرا شود باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملی شود، افزود: خانواده کوچک‌ترین واحد اجتماعی است؛ سیاست‌های کلی خانواده را رهبری ابلاغ کردند ولی همان بلایی به سرش آمد که سر اقتصاد مقاومتی و بحث جمعیت آمد. مشکلات موجود جامعه ما برمی‌گردد به این‌که کسانی که باید سیاست‌گذاری می‌کردند، به‌درستی کار خود را انجام ندادند، زمانی هم برمی‌گردد به اینکه کسانی که باید سیاست‌ها را اجرا می‌کردند و این کار را نکردند؛ مشکلات جامعه ما برمی‌گردد به عدم اجرای صحیح سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب.

زن، محور مقاومت خانواده است

وی بیان کرد: زن، محور خانواده است و می‌تواند محور مقاومت خانواده باشد؛ ما باید یک خانواده بسیجی و دفاع مقدسی داشته باشیم. خانواده‌ای می‌تواند مقاومت کند که خودشان به این مؤلفه‌ها دست پیداکرده باشند؛ در زمان دفاع مقدس هم همین مسئله در محوریت خانواده بود که توانستیم موفقیت کسب کنیم.

این فعال فرهنگی گفت: در زمان دفاع مقدس، فرهنگ مقاومت و خانواده گفتمان شده بود و همه تحت‌الشعاع این محور بودند و فضای جامعه را در اختیار گرفته بودند؛ الآن‌هم باید تلاش کنیم این فضا را در اختیار بگیریم. عوام جامعه به دنبال خواص هستند، اگر خواص جامعه به موقع وظیفه خود را انجام دهند عوام به دنبال آن‌ها می‌روند اما اگر نخبگان جامعه وظایف خود را درست انجام ندهند، عوام جامعه به دنبال گفتمان رقیب می‌روند. اگر این کار را کردیم دومرتبه تاریخ تکرار نمی‌شود اما اگر از تاریخ عبرت نگیریم دومرتبه تاریخ تکرار خواهد شد و باید هزینه این مسئله را بپردازیم.

کرونا فرصت مناسبی برای ایجاد فرهنگ مقاومت در خانواده است

سهیلی با تأکید بر اینکه کرونا فرصت مناسبی برای ایجاد فرهنگ مقاومت در خانواده است، اظهار کرد: مثال گفتمان مقاومت در خانواده همین کروناست، ما می‌توانستیم از فرصت کرونا استفاده کنیم و تربیت مقاومت در خانواده را به وجود بیاوریم. بنابراین مهم است که به فرهنگ خانواده و خانواده فرهنگی توجه کنیم.

در بحث کادرسازی برای انقلاب مشکل‌ داریم

در ادامه علی پیراسته از رزمندگان جبهه جنگ و راوی دفاع مقدس گفت: ما از ابتدای انقلاب گیر دو مسئله هستیم و فرصت زیادی را از دست دادیم، یک بحث کادرسازی و دوم برنامه‌ریزی. یک جایی کادرسازی داشتیم، برنامه نداشتیم؛ یک‌زمانی هم برنامه داشتیم کادر نداشتیم. اما این اتفاق در جبهه افتاده بود، چون هدف یکی بود، آن میدان پر از معنویت ایجادشده بود تا این کادرسازی و برنامه‌ریزی در جنگ اتفاق بیفتد، کسانی که در عقبه جنگ بودند از این مسئله غفلت کردند؛ لذا بلافاصله بعد از جنگ همه داشته‌های ما بچه‌های جنگ بودند.

وی افزود: اکثریت نیروهایی را که جنگ را می‌چرخاندند بسیجی‌ها بودند، دانش‌آموزانی که در سال 61 تحصیل را رها کرده بودند؛ بچه‌های ما جانباز و آزاده و شهید شدند و بسیاری از آن‌ها از رده حوزه تحصیلی خارج شدند، عده‌ای هم در جنگ ماندند، اما هیچ‌یک از معلمان برای دانش آموزان رزمنده ما وقت نگذاشتند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: عقبه جنگ متأسفانه نه کادر ساز داشتیم، نه برنامه‌ریز و نه تربیت که متأسفانه بسیاری از رزمندگان ما را پس از پایان جنگ با مشکلات بسیار زیادی مواجه کرد. ما نیروی تربیت شده در عقبه جنگ نداشتیم مگر خانواده.

پیراسته با تأکید بر اینکه تربیت و کادر سازی جنگ را در دوران هشت سال دفاع مقدس، مادران انجام دادند، افزود: اگر در زمان جنگ، در میدان جنگ حرف اول و آخر ما یک‌چیز بود دلیلی نداشت جز تبعیت از امام (ره)، اما الآن در بحث کادرسازی مشکل‌ داریم؛ البته این راه گفتمان سازی خیلی باریک است که باید هم‌چشمان خود را باز کنیم، هم تفکر خود را بالا ببریم و هم تمام و کمال در خدمت خدا باشیم.

تمام ویژگی‌های جنگ آن زمان و این روزگار مشترک است

علی سهیلی، معاون اسبق بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی در خصوص جنگ نرم و مقایسه‌ای بین مدیریت زمان جنگ که باعث پیروزی شد و مدیریت فعلی که در خیلی از مسائل ما را دچار مشکل کرده است، عنوان کرد: جنگی که بود و راهی که هست؛ تمام ویژگی‌های جنگ آن زمان و این روزگار مشترک است و تنها تفاوت آن در ابزار است، اهداف همان است دشمن همان است اما شیوه کمی تغییر کرده است. قدرت سه بخش دارد؛ قدرت سخت، نیمه سخت و نرم. قدرت سخت یعنی ابزار و ادوات و وسایل مادی، نیمه سخت یعنی اقتصاد و قدرت نرم یعنی جنگ ذهن‌ها و احساسات یا جنگ اراده‌ها.

وی تصریح کرد: چیزی که مهم است این است که انقلاب اسلامی در یک پیچ تاریخی بزرگی قرارگرفته است، اگر این گردنه را با موفقیت طی کند آن‌طرف جاده پیروزی است.

جنگ سخت به جنگ هوشمند تبدیل شده

سهیلی ادامه داد: چیزی که اهمیت دارد این است که بدانیم جنگی که بود به یک جنگ جدید تبدیل شده است، آن‌هم جنگ چابک یا جنگ هوشمند است. جنگ هوشمند به‌کارگیری بهینه و بهنگام و متوازن قدرت سخت، نیمه سخت و نرم با یکدیگر است. پس جنگ، روز به روز در حال کامل‌تر شدن است. اگر زمانی جنگ نظامی داشتیم امروز بحث تحریم‌های اقتصادی هم اضافه شد، بعد آن‌هم جنگ نرم به آن اضافه شد.

این فعال فرهنگی یادآور شد: هر کسی بتواند از قدرت جنگ هوشمند به‌خوبی استفاده کند برنده خواهد شد؛ هم ما داریم استفاده می‌کنیم هم دشمنان ما. چیزی که مهم است مکتب است، به همین دلیل رهبر معظم انقلاب بر مکتب شهید سلیمانی تأکید می‌کنند و می‌فرمایند اگر شهید سلیمانی زنده بود همچنان او را در این مسئولیت باقی می‌گذاشتم. چیزی که مهم است این است که بر اساس کدام مکتب قرار است راه را ادامه دهیم؛ افرادی که در دفاع مقدس فعالیت داشتند؟ اما آیا فرمانده عرصه جنگ سخت همان فرمانده جنگ نرم است؟ آیا افرادی داریم که در هر دو جنگ سخت و نرم فرمانده باشند؟ بله اما خیلی کم هستند.

وی خاطر نشان شد: بنابراین مسئله این است که این جنگ در حال کامل‌تر شدن است و باید بصیرت داشته باشیم یعنی انسان خود را به روز کند برای اینکه فتنه‌هایی که هر روز جدیدتر می‌شوند بتواند خود را برای مقابله با آن‌ها آماده کند.

تفکر دفاع مقدس باید در صحنه‌های اقتصادی پیاده شود

سهیلی بیان کرد: تفکر دفاع مقدس در جنگ باید درصحنه‌های اقتصادی و فناوری و شرکت‌های دانش هم پیاده شود، هم برای مقاومت هم برای مقابله در عرصه‌های دیگر. چرا مکتب شهید سلیمانی را کسی کار نکرد؟ چون مکتب ایشان به دلیل فراگیر بودن و خصوصیات و ویژگی‌هایی که دارد باید بیشتر روی آن کار شود؛ اما به نظرم دشمنان ما بهتر کار کردند در رابطه با شهید سلیمانی. امروز شهید سلیمانی و شهید چمران دو روی یک سکه هستند.

معاون اسبق بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی اشاره کرد: ما یک فرهنگ اسلامی داریم، یک فرهنگ عاشورایی، یک فرهنگ انقلاب اسلامی، یک فرهنگ دفاع مقدس، یک فرهنگ مقاومت و مدافعین حرم. فرهنگ وجه مشترک همه جنگ‌هاست پس اگر فرهنگ حاکم بود باعث موفقیت ما در دفاع مقدس بود، همان باعث موفقیت در مدافعین حرم بود و همان می‌تواند باعث پیروزی گفتمان مقاومت شود.

وی افزود: چطور ممکن است در کشوری بتوانیم موشکی تولید کنیم که از جو خارج می‌شود و برمی‌گردد اما عده‌ای نمی‌توانند موشک ماهواره بر تولید کنند؟ در جنگ فعلی که در آن قرار گرفتیم با یک تهاجم سه‌بعدی سایبری، رسانه و تحریمی مواجه هستیم، در همه این‌ها ما به نوعی باید مقابله کنیم.

باید بیش‌ازپیش مراقب نفوذی‌ها بود

سهیلی با بیان اینکه باید بیش‌ازپیش مراقب نفوذی‌ها بود، گفت: خطراتی که پیش روی راه ما هست خطای محاسباتی است، مسئولان ما برایشان خطای محاسباتی پیش‌آمده و اگر مسئولان خطا کنند خطرناک‌تر از این است که مسئولی خطا کنند. نکته بعدی نفوذ است، نفوذ شبکه‌ای و فردی. پس در جنگ امروز باید به شدت مراقب نفوذ باشیم، ما امروز به خاطر بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی دست‌اندرکاران قوه مجریه، اختیارات را به سران قوه داده‌ایم و گفته‌ایم به‌جای همه این‌ها تصمیم بگیرید.

این فعال فرهنگی تأکید کرد: امروز ستاد مقابله با دشمن کیست و چگونه مدیریت می‌کند؟ تنها راه پیروزی ما این است که یک دولت جوان و انقلابی سرکار بیاید؛ اگر این نشود ما قطعاً در جنگ، علی‌الخصوص بحث سایبری بازنده خواهیم شد. چرا مسئول پدافند غیرعامل را به جلسه شورای عالی فضای مجازی دعوت نمی‌کنند؟ چون نمی‌خواهند این تفکر در جلسه ورود پیدا کند و این خیانتی است که در حال اتفاق افتادن است. اگر می‌خواهیم در جنگی که قرار گرفتیم پیروز شویم باید حتماً به الزامات و مقدمات پیروزی توجه کنیم.

با مبالغه کردن دفاع مقدس در حال تحریف جنگ هستیم

علی سهیلی، در پاسخ به این سؤال که تحریف‌هایی که در دفاع مقدس اتفاق افتاده ناشی از چیست و مسئولین باید چه اقداماتی در راستای مقابله با آن انجام دهند، گفت: یک‌طرف بحث تحریف دفاع مقدس، تحریف دشمنان است و یک‌طرف هم مبالغه ماست؛ گاهی وقت‌ها ما با مبالغه کردن دفاع مقدس در حال تحریف جنگ هستیم چون داریم شهادت را دست‌نیافتنی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: چیزی که اهمیت دارد این است که تحریف در عرصه‌های مختلفی اتفاق می‌افتد، مثلاً به شدت اصرار داریم که بگوییم شهدا برای دفاع از آب‌وخاک رفتند؛ به نوعی اهداف را داریم کوتاه می‌کنیم. بحث دیگر این است که تحریف در تجزیه‌وتحلیل یک واقعه بزرگ سیاسی و اقتصادی و نظامی است برای اینکه آن فهم عمیق و کامل از جنگ اتفاق نیفتد چون اگر این فهم اتفاق بیفتد الگو می‌شود و مورد دستورالعمل قرار می‌گیرد و وقتی عمل شد موفقیت‌های پی‌درپی را به همراه خواهد داشت، بنابراین یکی از دلایل این تحریف همین است.

معاون اسبق بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: یکی دیگر بحث درس‌ها و دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس است و اینکه برای شرایط مشابه به‌راحتی می‌توانیم از این دستاوردها استفاده کنیم. یکی از علل موفقیت ما در مدافعین حرم این بود که مردم و نیروهای انقلاب را به صحنه آوردیم. امروز هم باید مردم و نیروهای انقلابی را به صحنه بیاوریم؛ نتیجه این می‌شود که در عراق، سوریه، یمن فلسطین و لبنان جنگ‌هایی که اتفاق افتاد از دفاع مقدس الگو گرفتند و هم مدافعین حرم بر اساس آن سازمان یافتند و هم جنگ‌های 33 روزه و ... بر اساس همین تجربه‌ها بود.

وی بیان کرد: تحریف یعنی چیزی را جابجا و عوض کردن و به نوعی به طریق دیگر به خورد مردم دادن، زمانی این کار را می‌کنیم  که چیزی ارزشمند باشد و اقدام به ساخت مدل جعلی آن می‌کنیم. الآن هر چیزی که مورد تحریف قرار می‌گیرد بسیار ارزشمند و مهم بوده و دقیقا به همین دلیل تحریف در آن رخ می‌دهد، چیزی که باید مواظب باشیم این است که هر آنچه بوده آن‌جوری که بوده باید تبیین کنیم. رزمندگان و شهدا همین افرادی بودند که در جامعه زندگی می‌کردند بعد که به جنگ رفتند آن‌چنان تحولی در آن‌ها اتفاق افتاد که به این درجه رسیدند؛ ما باید تلاش کنیم این تحول را نشان دهیم، دشمن در حال تلاش است تا نگذارد این اتفاق بیفتد و بر اساس آن جلوی این راه موفقیت را بگیرند.

انواع مختلف تحریف دفاع مقدس

علی پیراسته، این رزمنده دفاع مقدس نیز در خصوص تحریف دفاع مقدس گفت: دو نوع تحریف دفاع مقدس داریم، یک مدل عام و یک مدل خاص؛ مدل عام از سر نادانی است یعنی طرف تعریف دفاع مقدس را نخوانده و هر چه خواص می‌گویند آن را می‌پذیرد و گاهی هم دنبال این شبهه نمی‌رود که آن را حل کند. پس این مسئله خود یک بخش ویژه دارد که ما باید ببینیم از چه طریقی و با چه هنری می‌توانیم تاریخ دفاع مقدس را برای مردم روشن کنیم.

ضرورت پاسخگویی به شبهات در خصوص دفاع مقدس

وی ضمن تأکید بر پاسخگویی به شبهات در خصوص دفاع مقدس، ادامه داد: ضمن اینکه مردم خیلی هم دوست ندارند بدانند و شبهات را برای خود حل کنند؛ لذا در بخش عامه باید به دنبال هنر آن بگردیم. امام (ره) برای پاسخگویی به این شبهه در بیانیه‌ای بسیار زیبا پاسخ می‌دهند: «یا از عوالم غیب بی‌خبرند یا از فلسفه شهادت چیزی نمی‌دانند؛ ما برای پس گرفتن خرمشهر و ... به جنگ نرفتیم، جنگ ما جنگ عقیده بود». امام (ره) همان زمان جنگ آینده که جنگ فقر و غنا باشد را برای ما تبیین و ترسیم کردند و امروز شاهد به وقوع پیوستن این اتفاقات هستیم.

این راوی دفاع مقدس یادآور شد: اما خواص دو هدف دارند، آن‌هایی که می‌دانند و دارند می‌زنند و آن‌هایی که نمی‌دانند و فقط دنبال دشمنی هستند؛ کسی که می‌داند، از همان‌هایی است که حس می‌کند اگر آن فرهنگ پای کار بیاید او حذف می‌شود، برای نگهداری از خود در حال تحریف این فرهنگ است. من به جوان‌ها گفته‌ام شما وسط قصه‌اید، اگر می‌خواهید قصه امروز را بدانید باید یک تاریخ کامل انقلاب اعم از مخالفین و موافقین را بخوانید، کسانی که در قطار انقلاب بودند و ایستگاه به ایستگاه سوار و پیاده شدند؛ انتهای این قطار انقلاب انشالله ظهور امام زمان (عج) است.

پیراسته خاطر نشان شد: این قطار ایستگاه به ایستگاه برای سوار کردن نسل جدید نگه می دارد، در این سوار کردن عده‌ای پیاده می‌شوند، این‌ها همان‌هایی هستند که شروع به تحریف حقایق می‌کنند. لذا خواص مغرضانه این کار را می‌کنند و اصلاً از سر جهل نیست، خارجی‌ها می‌خواهند ایجاد شبهه کند و داخلی‌ها برای اینکه خود را حفظ کنند از ترس اینکه انسان‌های مخلص حرفی برای گفتن نداشته باشند. ضمن اینکه اطلاعاتی هم دارند و این اطلاعات می‌تواند برای آن‌ها دست‌گرمی خوبی باشد پس برای اینکه بتوانیم این تحریف را از بین ببریم باید سند داشته باشیم. این سند باید در آموزش‌های ما در مدارس و دانشگاه‌ها وجود داشته باشد که این مسئله خود زمینه کادرسازی می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دفاع مقدس خراسان رضوی مقاومت در خانواده فعال فرهنگی تحریف دفاع مقدس اقتصاد مقاومتی گفتمان مقاومت اگر می خواهیم شهید سلیمانی امنیت فرهنگی فرهنگ مقاومت دفاع مقدس مدافعین حرم جنگ هوشمند خاطر نشان برمی گردد نظام سلطه مؤلفه ها یک فرهنگ سیاست ها تنها راه شکل گیری بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۱۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت در اهواز+فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، نشست تخصصی گردشگری مقاومت خوزستان و معرفی آن در سراسر کشور باحضور مسئولان کشوری و استانی در اهواز برگزار شد.

علی اصغر شالبافان، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست گفت: ظرفیت‌های گردشگری مقاومت استان خوزستان و راهکار‌های تولید محصولات این نوع گردشگری در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.


وی افزود: در این نشست همچنین شبکه سازی بین ذینفعان و نحوه پیگیری راهکار‌های گردشگری مقاومت و گسترش آن بررسی شد.


سردار میرعبدالرضا حاجتی، مدیر کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان گفت: امیدواریم بتوانیم علاوه بر اعزام گردشگری از استان خوزستان به استان‌های همجوار و کشور‌های همسایه ازجمله لبنان و سوریه که در آنها جنگ اتفاق افتاد، گردشگران داخلی و خارجی پذیرش کنیم.


وی افزود: تلاش داریم در حوزه دفاع مقدس و به ویژه گردشگری مقاومت، گام‌های موثر و خوبی برداریم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت در اهواز+فیلم
  • بسیاری از بحران‌ها نتیجه رویکرد سلطه‌طلبانه غرب است
  • بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب بوده است
  • بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی و نگه‌داشت یاد شهداست
  • سراسرنمای مقاومت باغ موزه دفاع مقدس پنج‌روز تعطیل شد