Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه تهدید کرد نیروهای سیاسی لبنان با انتخابی بین بهبود و فروپاشی کشور روبرو هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از روسیا الیوم، وزارت امور خارجه فرانسه بار دیگر از نیروهای سیاسی لبنان خواست تا بدون هیچ‌گونه تأخیری دولت جدید را تشکیل دهند و هشدار داد که گزینه‌ها و راهکارهای فعلی که ادعا می‌شود منجر به بهبود وضعیت لبنان خواهد شد، وخیم‌تر شدن اوضاع را در پی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگنس فون دیر مول، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اضافه کرد: در این لحظه سرنوشت‌ساز تاریخ لبنان، نیروهای سیاسی این کشور با انتخابی بین بهبود و فروپاشی کشور روبرو هستند.

این وزارتخانه با اشاره به اینکه لبنان در یک بحران بی‌سابقه قرار دارد، از نیروهای سیاسی این کشور خواست که فوراً دولت جدیدی را به ریاست «مصطفی ادیب» تشکیل دهند.

خاطرنشان می‌شود که امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه اوایل ماه سپتامبر از لبنان دیدن و اعلام کرد که مقامات بلندپایه نیروهای سیاسی در این کشور متعهد شده‌اند تا ۱۵ سپتامبر دولت جدیدی تشکیل دهند.

عصر سه‌شنبه ۱۴ مردادماه گذشته در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده در یکی از انبارهای مواد آتش‌زا در بندر بیروت، انفجار مهیبی در انبارهای مجاور آن‌که حاوی 2 هزار و ۷۰۰ تن «نیترات آمونیوم» بود، رخ داد که ۱۹۰ نفر کشته و بالغ بر 6 هزار و ۵۰۰ نفر زخمی در پی داشت.

پس از این انفجار تظاهرات مردمی شکل گرفت و معترضان که از حمایت برخی داخلی‌ها و خارجی‌ها برخوردار بودند، شماری از وزارتخانه‌ها را در اختیار گرفتند.

به دنبال این انفجار و آغاز فشارهای داخلی و خارجی به دولت حسان دیاب نخست‌وزیر وقت لبنان از سمت خود کناره‌گیری کرد و هدف از این فشارها را بازگرداندن طبقه فاسد به قدرت از سوی عوامل داخلی و خارجی ارزیابی کرد.

پس از استعفای دیاب از سمت نخست‌وزیری لبنان، مصطفی ادیب دیپلمات لبنانی که از تابعیت فرانسه برخوردار است، روز ۳۱ اوت با رأی اکثریت پارلمان به‌عنوان مأمور تشکیل کابینه در لبنان انتخاب شد.

پس از انتخاب ادیب، مکرون دو روز پس از انفجار بندر بیروت که با ۱۰۰ سالگی تأسیس «لبنان بزرگ» همزمان شده بود، سفر کرد، سفری که با انتقاد مردم لبنان همراه شد و آن‌ها سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان این سفر را دخالت در امور داخلی کشورشان توصیف کردند.

وی در سخنانی غیر دیپلماتیک و مداخله‌جویانه، با تعیین ضرب‌الاجل برای اصلاحات سیاسی به مقامات لبنانی اعلام کرد که اگر تا ماه سپتامبر (شهریور) اصلاحات انجام نشود، خود مسئولیت این اصلاحات را بر عهده خواهد گرفت.

رئیس‌جمهوری فرانسه در ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹ برای دومین بار پس از حادثه انفجار بندر بیروت برای دیدار با مقام‌های لبنانی وارد بیروت شد.

مکرون روز ۱۲ شهریور نیز در مصاحبه مطبوعاتی که در کاخ "صنوبر" پایتخت لبنان برگزار شد، گفت که نیروهای سیاسی لبنان به وی قول داده‌اند که دولت جدید را ظرف ۱۵ روز آینده تشکیل دهند و نقشه راهی را برای اصلاح اقتصاد کشور تهیه کنند.

به‌رغم فشارهای داخلی و مداخله‌های خارجی، پس از پایان این مهلت نیز احزاب و جریان‌های سیاسی لبنان به دلیل اختلاف برای در اختیار گرفتن وزارتخانه‌ها ازجمله وزارت دارایی برای تشکیل دولت به جمع‌بندی نرسیدند و در این زمینه تاکنون موفقیتی حاصل نشده است.

انتهای پیام/4106/

 

منبع: آنا

کلیدواژه: امانوئل مکرون وزارت خارجه فرانسه مصطفی ادیب نیروهای سیاسی سیاسی لبنان تشکیل دهند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۲۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: حمله به رفح به یک نزاع سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است

یکی از رهبران جنبش حماس گفت عملیات رفح بیش از آنکه یک تحرک نظامی باشد، به یک نزاع سیاسی داخلی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، «اسامه حمدان» عضو ارشد جنبش حماس روز پنجشنبه در سخنانی عنوان کرد کشورهایی که اقدام به صدور بیانیه‌های مشترک می‌کنند، بهتر است تحرکی عملی برای توقف جنگ در غزه داشته باشند.

حمدان افزود: عملیات رفح بیش از آنکه یک تحرک نظامی باشد، به یک کشمکش سیاسی داخلی برای رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

وی تأکید کرد گردان‌های القسام به عنوان شاخه نظامی حماس تا زمانی که اشغالگری وجود داشته باشد، پابرجا خواهد بود و پس از تشکیل کشور فلسطین هم در مورد آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی افزود: ما در برابر فرصتی حقیقی برای وحدت فلسطینیان بر سر پروژه آزادسازی و تشکیل کشور مستقل فلسطین هستیم و با گروه‌های فلسطینی طرحی را برای تشکیل دولت اضطراری بر اساس قاعده توقف جنگ در غزه ارائه دادیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • حمله به رفح به یک درگیری سیاسی در اسرائیل تبدیل شده است
  • حماس: حمله به رفح به یک نزاع سیاسی داخلی برای اسرائیل تبدیل شده است
  • خلیل الحیه، از رهبران حماس: آماده آتش‌بسی 5 ساله با اسرائیل هستیم/ حماس در صورتی که کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی تشکیل شود، آماده زمین گذاشتن سلاح و تبدیل به حزبی سیاسی است
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • دیدنی های امروز؛ از اعتراضات ضداسراییلی دانشگاه های آمریکا تا اوضاع غزه
  • صهیونیست‌های پنهان‌شده در یک خانه شکار نیروهای لبنانی شدند
  • شهادت و زخمی شدن ۸ لبنانی در حمله رژیم صهیونیستی