Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  استان خراسان جنوبی درگیر بروکراسی اداری است اما یکی از ظرفیت‌های آن انرژی تجدیدپذیر است گفت: کشور در دنیا جزو پیشتازان و پرمصرف‌های حامل‌های انرژی است. - اخبار استانها -

مصطفی نخعی در گفتگو با خبرنگار  تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: مجلس یازدهم در شرایط ویژه‌ای شکل گرفت و رهبری تعابیر ارزشمندی برای مجلس یازدهم داشتند و از آن با  عنوان مجلس امید، انتظار و انقلابی یاد کردند که وظیفه ما را دو چندان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در شرایطی که امروز مشکلات اقتصادی، تحریم‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی وجود دارد رهبری اولویت مجلس را در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ دانستند افزود: از ابتدای آغاز مجلس یازدهم دغدغه همه نمایندگان موضوع اقتصاد و فرهنگ است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون اقدامات خوبی در جهت وضع قوانین به ویژه در حوزه اقتصاد انجام شده است که از جمله آن می‌توان به موضوع مالیات بر خانه‌های خالی اشاره کرد.

مهلت 3 ماهه برای پرداخت مالیات و بیمه حامل‌های انرژی مربوط به مراکز گردشگریاحتمال تغییر قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده / مجلس چک سفید امضاء به دولت نمی‌دهدگفتگو|باید درآمد مردم را افزایش دهیم بعد قیمت حامل‌های انرژی را آزاد کنیم

وی افزود: مباحث مربوط به انرژی فسیلی و تجدیدپذیر، آب و انرژی هسته‌ای سرفصل‌هایی است که دنبال می‌کنیم و با توجه به تحریم‌های اقتصادی چگونگی فروش نفت و کمک به دولت بررسی می‌شود.

نماینده شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شرایط خاصی داریم اما چگونگی فروش نفت صادرات برای ما مهم است افزود: اولویت این کمیسیون فرآوری نفت خام و تولید محصولات پالایشی فرآورده نفتی است. 

نخعی افزود: با وجود تحریم‌ها در فروش فرآورده‌های نفت مشکلی نداریم و تکمیل زنجیره ارزش در پایین دست پتروشیمی اولویت ما است اما در مصرف انرژی در کشور شرایط مناسب نداریم و باید راهکار برای کاهش مصرف انرژی داشته باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: طبق گزارش آژانس بین‌المللی بالغ بر 70 میلیارد دلار یارانه مصرف انرژی داریم. 

نخعی بیان کرد: با توجه به قابلیت‌هایی که روزهای آفتابی زیادی داریم از انرژی باد می‌توان تولید انرژی کرد و در خراسان جنوبی در حوزه انرژی تجدیدپذیر فعالیت چشمگیری می‌توان انجام داد که در برنامه های چهارم تا ششم دیده شده اما سهمی خوبی از این قضیه نداشته‌ایم که به دنبال رفع گرفتاری‌ها در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی استان افزود: متاسفانه در کل کشور و در استان خراسان جنوبی درگیر بروکراسی اداری هستیم و جزیره‌ای عمل کردن و بخشی نگری وجود دارد.

نماینده شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید ساختار مدیریتی متناسب با اولویت‌های استان در نظر گرفته شود و قوانین و مقرراتی که در هیچ جای کشور اجرا نشده گاهی در استان ما ایجاد می‌شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: باید به موضوع تولید توجه شود و اولویت‌ها باید تبیین شود و بیشتر کمک شود. 

وی در ادامه گفت: سربیشه مرز ماهیرود را داریم و پیگیری‌هایی شده که شرایطی به گونه‌ای رقم خورد مراودات افزایش یابد و 24 ساعته مرز باز باشد.

وی افزود: بازارچه نهبندان غیرفعال است آنجا هم قابلیت خوبی دارد. ظرفیت مرزی در نهبندان و سربیشه و ایجاد زیرساخت در بخش معادن دنبال می‌شود.

نماینده شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:ظرفیت استان نیروی انسانی است که باید توسعه یابد و توسعه آموزش نیروی انسانی در هر دو شهرستان سربیشه و نهبندان دنبال می‌شود.

انتهای پیام/254/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نهبندان و سربیشه حامل های انرژی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۲۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق ‏توسعه ملی برای رفع عقب‌ماندگی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پیشگام می‌شود

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از صندوق توسعه ملی، رضا محمدی در خصوص ‏انتقاد وزیر نیرو از عملکرد صندوق توسعه ملی در تأمین مالی نیروگاه‌ها اظهار داشت: صندوق توسعه ملی آمادگی خود را برای تأمین مالی نیروگاه‌ها اعلام کرده ‏است، اما نیروگاه‌ها با توجه به بدهی ۱.۵ میلیارد دلاری به صندوق توسعه ملی، توقع ‏دریافت پول بدون بازگشت را از این صندوق دارند.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی از بدو تأسیس تا کنون ۴۶ طرح نیروگاهی را به ‏ارزش بیش از ۴.۶ میلیارد دلار تأمین مالی کرده است، افزود: مشکلاتی در رویه ‏بازپرداخت اقساط صندوق تا به امروز بوده است که بیش از یک و نیم میلیارد دلار از ‏مطالبات صندوق توسعه ملی معوق شد. ‏

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صندوق توسعه ملی کشور تصریح کرد: چند دلیل می‌توان برای این موضوع نام برد از جمله اینکه ‏وزارت نیرو به موقع مطالبات نیروگاه‌داران را پرداخت نکرده است. موضوع دوم بحث تأمین ‏ارز به منظور بازپرداخت اقساط نیروگاه‌ها، سومین مورد نیروگاه‌ها با قیمت فعلی امکان ‏بازپرداخت اقساط صندوق را ندارند برای همین خود سرمایه‌گذاران راغب نیستند که در بحث ‏سرمایه‌گذاری در صنعت پیش قدم شوند.

محمدی با اشاره به اینکه که صندوق با این ‏حجم از مطالبات مواجه شده که قطعاً صندوق هم با مدل‌های قدیمی به دنبال تأمین مالی ‏نخواهد بود، افزود: ما پیشنهادات زیادی را به وزارت نیرو اعلام کردیم تا با شیوه‌های جدید ‏بتوانیم نیروگاه‌ها را تأمین مالی کنیم. طبق جلسه‌ای با سندیکای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ‏اعلام شد که با شرایط فعلی، خود سرمایه‌گذاران برای دریافت تسهیلات مراجعه نمی‌کنند تا ‏تأمین مالی شوند. ‏

وی با بیان اینکه مشکلاتی هست که دستگاه‌های متولی باید پاسخگو باشد ولی صندوق توسعه ‏ملی آمادگی کامل برای تأمین مالی نیروگاه‌ها را تا امروز داشته و دارد، یاد آور شد: ‏این امیدواری وجود دارد که مطالبات و حمایت‌ها به صورت جدی دنبال شود. ‏

معاون صندوق توسعه ملی با تأکید بر اینکه که معاون محترم اول رییس جمهور پیگیری جدی در این موضوع ‏داشتند تا مشکل نیروگاه‌ها مرتفع شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه جلسات زیادی در این ‏خصوص تشکیل شده است، اگر دوستان ما در وزارت نیرو همکاری و به قول‌هایی که دادند ‏عمل کنند، مشکل مطالبات نیروگاه‌ها مرتفع خواهد شد؛ البته این مهم مستلزم همکاری دوستان ‏در وزارت نیرو است.

صندوق توسعه ملی ۱۰۰ میلیارد دلار مطالبه دارد

محمدی در خصوص اینکه صندوق توسعه ملی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار مطالبه دارد، تصریح کرد: هر مبلغی ‏که از نیروگاه‌ها وصول شود عیناً صرف تأمین مالی نیروگاه‌های جدید خواهد شد و بحث ۱۰۰ ‏میلیارد دلار مربوط به طلب صندوق از دولت است و به بخش خصوصی ارتباطی ندارد.

وی تأکید کرد: صندوق در سال گذشته ‏رکورد وصول مطالبات را شکاند و بیش از ۲. ۲ میلیارد دلار از مطالبات صندوق وصول شد. در چند سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار از مطالبات صندوق توسعه ملی ‏وصول شد که نشان دهنده این است که صندوق در بخش‌های اقتصادی که تسهیلات به بخش ‏خصوصی مطابق اساسنامه صندوق پرداخت شده است موفق عمل ‏کرده و مطالبات هر چند با کندی، ولی وصول شده است. ‏

معاون صندوق توسعه ملی گفت: بزرگترین مشکل بحث بدهی دولت به صندوق توسعه ملی است که پیشنهاداتی ‏شده و امید است که این موضوع مرتفع شود و دولت بتواند با توجه به پیشنهادات، مصوبات را ‏اخذ کند و بدهی صندوق توسعه ملی را پرداخت کنند. ‏در بخش خصوصی و تسهیلاتی که مطابق اساسنامه داده شده، ‏بزرگترین مشکل در بخش بازپرداخت اقساط نیروگاه‌ها به صندوق توسعه ملی است. ‏

محمدی بیان کرد: در حوزه انرژی‌های نو که گرایش کشور و به ویژه دولت سیزدهم این است که بتواند عقب ‏ماندگی پیش رو در حوزه انرژی را با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر جبران کند؛ از این رو در سال گذشته ‏صندوق توسعه ملی پیش قدم شد و با همکاری خوب سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و انعقاد ‏تفاهم نامه‌ای، صندوق حاضر شد تا ۵ میلیارد دلار در حوزه انرژی‌های ‏نو سرمایه‌گذاری کند. ‏

وی بیان کرد: در حال حاضر نیز به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر برای پرداخت ‏تسهیلات اعلام آمادگی کردیم، اما برطرف کردن برخی از موانع سرمایه‌گذاران در این ‏حوزه وظیفه ساتبا است. ‏

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صندوق توسعه ملی در پایان بیان کرد: اگر امسال موانع و ‏مشکلات مرتفع شود حاضریم حداقل ۲.۵ میلیارد دلار در بحث تأمین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیرسرمایه‌گذاری کنیم که همه این موارد مشروط به این است که سرمایه‌گذار و بخش ‏خصوصی از قدمی که برمی‌دارد مطمئن باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت ۸۸۱ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • ۵ طرح صنعتی و معدنی خراسان جنوبی، آماده کلنگ‌زنی است
  • صندوق ‏توسعه ملی برای رفع عقب‌ماندگی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر پیشگام می‌شود
  • افزایش چشمگیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان
  • تماشای رودخانه فصلی در سربیشه جان یک نفر را گرفت
  • ورود سامانه جدید بارندگی به خراسان جنوبی
  • میزان بارش باران در ۷۲ ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد
  • (تصاویر) خسارت تگرگ به منازل و خودرو‌ها در شهر مرزی درح _سربیشه خراسان جنوبی
  • دو طرح بزرگ مدیریت بحران در نهبندان اجرا می‌شود
  • دو طرح بزرگ مدیریت بحران در نهبندان اجرا می شود