Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@13:55:31 GMT

خواص رازک / عوارض رازک/ رازک و خواص معجزه آسای آن

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۳۱۱۳

خواص رازک / عوارض رازک/ رازک و خواص معجزه آسای آن

خواص رازک

رازک با نام عمومی Hops که به عربی حشیشه الدینار نامیده می شود، گیاهی است علفی، چند ساله و بالا رونده.این گیاه 2 پایه بوده و اعضای آن پوشیده از تارهای خشن است.برگ های گیاه، متقابل، دندانه دار و مرکب از 3 تا 5 لوب نامساوی است. گل های نر به صورت مجتمع و گل آذین خوشه هستند.گل های ماده، به صورت مخروط مانند سفید مایل به حنایی می باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قسمت مورد استفاده گیاه، مخروط های ماده(گل های ماده) آن است که دارای بوی معطر و مطبوع با طعم تلخ است.این گیاه بیشتر در نواحی شمال ایران از جمله گرگان، چالوس، تنکابن، رشت، لاهیجان و آستارا می روید.

رازک گیاهی است که در صنعت ساخت ماءالشعیر به صورت گسترده‌ای کاربرد دارد. این گیاه که طعم تلخی به این نوشیدنی‌ها می‌بخشد، خواص درمانی متعددی دارد و می‌توان از این گیاه به عنوان یک گیاه دارویی استفاده نمود.شناخته‌شده‌ترین اثر رازک، درمان اختلالات خواب می‌باشد. دمنوش رازک در نقاط مختلف دنیا، به منظور کاهش استرس، اضطراب، بی‌قراری، بی‌خوابی، تنش‌های عصبی، بیش فعالی، عصبانیت، تحریک‌پذیری و ... کاربرد دارد.

از اثرات دیگر این گیاه می‌توان به بهبود اشتها، افزایش جریان ادرار، افزایش جریان شیردهی، بهبود سیستم هاضمه و ... اشاره نمود. همچنین کاهش رشد سلول‌های سرطانی بالأخص در سرطان پروستات، سرطان سینه، سرطان تخمدان و ... مشاهده شده است. از رازک می‌توان به عنوان یک دمنوش استفاده کرد. البته رومیان از قدیم‌الایام گیاه تازه رازک را به عنوان یکی از سبزیجات مصرفی خود در برنامه غذایی‌شان استفاده می‌کردند.

خواص درمانی رازک

رازک دارای خاصیت آرام بخش بوده، کمک به رفع بدخوابی، برطرف نمودن استرس و خاصیت مسکن از مهمترین خواص رازک است. این گیاه دارای موادی است کهفعالیت‌های بدن و دمای بدن را کاهش می‌دهد و ماده کتامین را در بدن افزایش داده، که تمام این عوامل باعث خواب‌آلودگی می‌شود و اثرات آرام‌بخش دارد. در نتیجه گیاه رازک، گیاهی بی‌نظیر برای تسکین اضطراب است و باعث ایجاد آرامش و خواب می‌شود. رازک دارای موادی است که مشابه هورمونهای زنانه بوده، از این رو گیاهی مفید برای زنان در دوران یائسگی که میزان هورمونهای زنانه کاهش پیدا کرده است، میباشد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه عصاره رازک، به دلیل دارا بودن استروژن‌های گیاهی بر کاهش علائم ناشی از یائسگی مانند گرگرفتگی موثر است. رازک دارای مواد انتی اکسیدان فراوان بوده، دارای خاصیت ضد سرطان است. به ویزه مصرف این گیاه در کنترل و درمان سرطان سینه بسیار مفید میباشد. امروزه از عصاره گیاه رازک در ساخت داروهای ضد ایدز استفاده میشود. از دیگر خواص رازک، کمک به جوانسازی سلولهای پوست بوده، آنزیم کلاژناز موجود در این گیاه، باعث به تعویق افتادن چین و چروک پوست شده، قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش میدهد. کمک به درمان انقباضات روده ای، بیماری سل و التهاب مثانه از خواص رازک در طب سنتی است.

رازک علیه سرطان

فعالیت ضد سرطانی پلی‌فنل‌های موجود در عصاره رازک در تحقیقات متعدد به اثبات رسیده است. رازک سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد و از جمله گیاهانی است که از ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بسیار بالایی برخوردار است و با تمام سرطان‌ها مبارزه می‌کند. البته گیاهانی که دارای فیتواستروژن‌ها مانند رازک، کوهوش سیاه و … هستند؛ رشد سلول‌های سرطانی در سینه را مهار می‌کنند.

رازک و تناسب اندام


در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها صورت گرفت مشخص شد که عصاره رازک از افزایش وزنی که بعد از مصرف غذاهای پرچرب ایجاد می‌شود؛ پیشگیری می‌کند. در این مطالعه کاهش وزن و کاهش گلوکز ناشتا با مصرف زانتوهومول مشاهده شده است. زانتوهومول (xanthohumol) ماده شیمیایی است که از گیاه رازک گرفته می‌شود و اثرات مفیدی بر نشانگرهای سندرم متابولیک دارد و سندرم متابولیک که منجر به بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت می‌شود را کاهش می‌دهد. البته از طرفی این گیاه محرک اشتها است و باعث افزایش ترشحات معده، بهبود هضم، کاهش نفخ و ... می‌شود.

خواص رازک برای پوست

کلاژن مسئول قابلیت ارتجاعی و سفتی پوست است که جوانی و شادابی را برای پوست به همراه دارد. کلاژناز آنزیمی است که کلاژن موجود در پوست را تجزیه می‌کند. در نتیجه‌ی فعالیت این آنزیم پیری زودرس و چین و چروک در پوست ایجاد می‌شود. مواد شیمیایی موجود در گیاه رازک فعالیت ضد آنزیم کلاژناز دارند و باعث جوانی و شادابی پوست می‌شوند. همچنین فعالیت آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی مواد شیمیایی موجود در این گیاه، پوست را علیه آکنه و سایر آسیب‌های پوستی محافظت می‌کند.

چای رازک

تهیه چای: یک لیوان آب در حال جوشیدن را بر روی نیم گرم گیاه له شده یا پودر بریزید و 15 دقیقه صبر کنید؛ سپس صاف کرده و میل نمایید.

مضرات رازک متخصصان طب سنتی - اسلامی معتقدند استفاده از گیاه رازک چه به‌طور مستقیم و چه غیرمستقیم که امروزه در انواع ماء‌الشعیرها و نوشیدنی‌های میوه‌ای وجود دارد، برای مصرف زنان باردار، زنان شیرده و کودکان زیر 2 سال خطرناک است و باید این قبیل افراد از مصرف آن خودداری کنند. از مضرات زیاده‌روی در مصرف رازک و فراورده‌های تهیه شده از آن، عارضه بلوغ زودرس در دختران، تأخیر بلوغ جنسی در پسران، ناتوانی‌های جنسی برای مردان، افزایش توهمات جنسی در زنان و عارضه چاقی در هر دو گروه زن و مرد است. گیاه رازک دارای دو هورمون به نام‌های هومولون و لوپولون است، از همین رو زیاده‌روی در مصرف آن میتواند اثرات مداخله گرانه هورمونی در زنان ایجاد می‌کند. لازم است بدانید، رازک با برخی داروهای آرام بخش تداخل داشته، به حدی که می‌تواند اثرات این داروها را در افراد افزایش دهد.

عوارض رازک

رازک در مقادیر توصیه‌شده بی‌خطر است. البته این مسئله را مد نظر داشته باشید که مواد طبیعی همیشه بی‌خطر نمی‌باشند و مصرف کردن آن‌ها بیش از دز توصیه‌شده عوارضی را به همراه دارد. مصرف مقادیر فراوانی رازک منجر به عوارضی چون مشکلات معدی، اسهال، استفراغ و ... می‌شود. همچنین مصرف رازک برای مدت زمان طولانی باعث ایجاد قرمزی بر روی پوست، التهاب پوستی، درماتیت و ... می‌شود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سئوی سایت گیاه رازک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۳۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از راهنماتو، آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که دائما با یک مهمان ناخوانده یعنی شوره سر دست و پنجه نرم می کنید؟ توصیه می کنیم برای کنترل و درمان این بیماری از روغن درمانی استفاده کنید. این کار یک روش ایمن، طبیعی و موثر برای درمان شوره سر است و بسیار کم خطرتر از محصولات تجاری و شیمیایی ضد شوره است. از طرفی روغن ها به موهای شما آسیب نمی رسانند و منجر به خشکی پوست سر نمی شوند.

شوره سر در زمستان ها که هوا خشک تر می شود، شایع تر است. افرادی که می خواهند از محصولات موی مبتنی بر مواد شیمیایی اجتناب کنند، بیشتر به سراغ استفاده از روغن های گیاهی مو می روند. استفاده از روغن داغ برای درمان شوره سر نیز ایده خوبی است. این کار تارموهای شما را صاف تر کرده، ریزش مو را کاهش می دهد، رشد مو را بهبود می بخشد و به تغذیه و مراقبت از پوست سر کمک می کند. در ادامه با معرفی بهترین روغن ها برای درمان شوره سر با ما همراه باشید.

۱- روغن نارگیل
روغن نارگیل یک روغن ضد قارچ است که با عامل اصلی شوره سر یعنی قارچ مقابله می کند. این روغن همچنین چربی پوست کف سر را متعادل کرده و از این طریق نیز به درمان شوره کمک می کند.

۲- روغن رزماری
روغن رزماری گردش خون پوست سر را افزایش داده، باکتری های عامل مسدودی فولیکول‌های مو را از بین می برد و به رفع شوره سر و بهبود پوسته پوسته‌ شدن پوست سر کمک می کند. این روغن حاوی خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی خاصی بوده و به عنوان یک عامل ضد قارچ عمل می کند. همچنین می تواند به جلوگیری از خارش پوست سر کمک کند.

نکته: استفاده از روغن رزماری توسط افراد باردار، کودکان زیر ۷ سال و افراد مبتلا به صرع، فشار خون بالا و اختلالات عصبی توصیه نمی شود.

رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی

۳- روغن ریحان
روغن ریحان نوعی روغن گیاهی است که از گیاه ریحان بدست می آید. این روغن به دلیل دارا بودن خواص ضد میکروبی و ضد التهابی در درمان شوره و رفع خارش پوست سر موثر است و با تقویت مو از ریزش آن جلوگیری می کند.

۴- روغن درخت چای
روغن درخت چای نیز حاوی خواص ضد قارچی و ضد باکتری بوده و می تواند شوره سر و خارش ناشی از آن را از بین برده و در نتیجه به تسکین شوره و جلوگیری از تحریک پوست کمک می کند.

۵- روغن علف لیمو
روغن علف لیمو از طریق تقطیر با بخار آب ساقه و برگ‌های گیاه علف لیمو که گیاهی استوایی است به دست می‌آید. این روغن حاوی رایحه مرکباتی، شیرین و علفی بوده و خواص بی‌نظیری در رایحه درمانی و ماساژ ارائه می دهد. این روغن می تواند از بروز شوره سر جلوگیری و به درمان آن کمک کند.

۶- روغن نعناع فلفلی
روغن نعناع فلفلی یک خنک کننده طبیعی، مرطوب‌کننده و ضد التهاب است که هر گونه خشکی، خارش و التهاب را از بین برده و شوره سر را نابود می کند. این روغن یک ماده ضد میکروب و آنتی باکتریال قوی است که استفاده منظم از آن به داشتن موهایی سالم و زیبا کمک می کند.

۷- روغن زیتون
روغن زیتون یک نرم کننده طبیعی است که به دلیل دارا بودن خواص ضد قارچی از بروز شوره سر جلوگیری و به از بین بردن آن کمک می کند. این روغن همچنین در صورت ترکیب با سایر ترکیبات موثر می تواند علائم پسوریازیس پوست سر را کاهش دهد.

مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند

۸- روغن اسطوخودوس
روغن اسطوخودوس یک روغن ضدباکتری و ضد قارچ است که با متعادل سازی چربی یا سبوم پوست کف سر از ایجاد شوره جلوگیری می کند. این روغن همچنین حاوی خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد عفونی کننده است که می تواند به درمان شوره سر کمک کند. این روغن رایحه مطبوعی دارد، خلق و خو را بهبود می بخشد و به آرام کردن پوست سر کمک می کند.

به یاد داشته باشید که مانند همه روغن‌های ضروری، روغن اسطوخودوس نیز باید قبل از استفاده موضعی به کمک روغن حامل رقیق شود تا از هرگونه اثرات آلرژیک نامطلوب مانند خارش، احساس سوزش یا بثورات بر روی پوست جلوگیری کند.

کد خبر 847418 برچسب‌ها سلامت خبر مهم مو

دیگر خبرها

  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • کرم معجزه
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟
  • خواص شگفت انگیز خرما برای درمان بیماری‌ها و سلامتی بدن (فیلم)