Web Analytics Made Easy - Statcounter

این کتاب ۱۱۸ صفحه‌ای با شمارگان هزار نسخه از سوی نشر صریر در قطع خشتی به چاپ رسیده و به بخش‌هایی از زندگی این خلبان شهید از جمله تولد، کار و کشاورزی، دوران تحصیل در ایران و آمریکا، دوران دفاع مقدس و شهادت وی پرداخته است.

شهید امیر مرادقلی سال ۱۳۳۵ در روستای حاجی کلاته علی آبادکتول متولد شد و دوران ابتدایی را در زادگاهش گذراند و با اخذ دیپلم در دبیرستان ایرانشهر گرگان، در سن ۱۹ سالگی برای ثبت نام در آزمون ورودی نیروی هوایی به تهران رفت و در آزمون خلبانی پذیرفته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهید سپس برای گذراندن یک دوره تکمیلی آموزش خلبانی راهی آمریکا شد و این دوره را با موفقیت سپری کرد و پس از بازگشت از آمریکا در سال ۱۳۵۶ به  خدمت نیروی هوایی ارتش درآمد.

هواپیمای امیر مرادقلی در سال ۱۳۶۳ هنگام مراجعت از ماموریت شناسایی مناطق جنگی دچار نقص فنی شده و سقوط کرد و در این حادثه این خلبان گلستانی به درجه رفیع شهادت رسید.

پیکر این شهید در مزار امامزاده الازمن شهرستان علی آباد کتول به خاک سپرده شد.

در قسمتی از کتاب آمده است:

«به رفت و آمدهای او مشکوک شده بودند، چندباری او را دیده بودند که با همان پیکان سفیدش در حال پخش کردن اعلامیه است، فرمانده پادگان او را احضار کرد و گفت:

شنیده ام با ماشینت اعلامیه پخش می کنی؟ زیر بار نرفت. فرمانده دست بردار نبود.

تو باید همگام با رژیم و جان فدای شاه باشی، اگر غیر از این باشه مجبوریم طور دیگر با تو رفتار کنیم.

گوشش بدهکار نبود، ضد اطلاعات هم دست بردارش نبود، به طور ناگهانی به خانه اش رفتند؛ دنبال مدرکی بر علیه او بودند؛ همه کتاب ها و نوارهای امام خمینی (ره) قبلا از منزل جمع آوری و خارج شده بود، ماموران ضد اطلاعات دست خالی و بدون مدرک از منزل خارج شدند، دوباره دنبال بهانه ای بودند، سراغ ماشینش را گرفتند، ماشین هم با تمام مدارک به یکی از دوستانش در تبریز فروخته شده بود، آنها ناامیدتر از قبل برگشتند».

در خاطره دیگری از این شهید آمده است:

«روزهای آموزشی در آمریکا را می گذراند، نوبت نماز ظهر بود یکی از خلبان های آمریکایی نماز خواندنش را دید. نماز که تمام شد از او پرسید «این چه ورزشیه؟» امیر جواب داد «این ورزش نیست، این اعتقاد عبادی من است».

همسر این شهید در خاطره ای میگوید:

«ساعت هفت صبح امیر از خانه بیرون رفت، هنوز لحظه ای نگذشته بود که دوباره برگشت، پرسید: «خانم، بچه ها هنوز خوابن؟» به چشم هایش نگاه کردم، آرام و قرار نداشت، گفتم: «آره خوابن» داخل اتاق رفت، نگاهی به لیلای پنج ساله و ثریای دوازده ماهه اش انداخت، چیزی در چشم هایش بود که آزارم می داد، از در که بیرون رفت شوری عجیب به دلم افتاد، از جلوی در خانه تا جلوی دژبانی پایگاه مدام پشت سرش را نگاه می کرد. با وقار و متین با همان لباس رزمش داشت آخرین لحظات را در ذهنش آذین می بست. هواپیمایش که به پرواز درآمد، با آخرین نگاه هایم تا آسمان بدرقه اش کردم.»

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت ساله دفاع مقدس تعداد ۲۱۰ خلبان شهید، ۸۹ خلبان جانباز و ۵۲ خلبان آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که همگی از افسران ارشد و فرماندهان این یگان بودند.

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا گلستان هفته دفاع مقدس کتاب چهلمین سالگرد دفاع مقدس پروندهٔ خبری چهلمین سال دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا گلستان هفته دفاع مقدس کتاب چهلمین سالگرد دفاع مقدس کتابخانه ایرنا گلستان هفته دفاع مقدس کتاب چهلمین سالگرد دفاع مقدس اخبار کنکور دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۴۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، منصور یوسفی، در نشست هماهنگی کنگره ملی شهدای غریب آزاده که در ارومیه برگزار شد، گفت: زوایای پنهان هشت سال دفاع مقدس و لحظه به لحظه آن باید برای نسل جدید اعم از نوجوانان و جوانان کشورمان به صورت واضح و روشن بیان شود و روایتگری دفاع مقدس جدی‌تر دنبال شود.

وی ادامه داد: نسل جدید ایران اسلامی لازم است بدانند در پشت پرده جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس چه اتفاق‌هایی افتاده است و ایادی استکبار جهانی چه ظلم‌های بزرگی را در حق ملت بزرگ ایران اسلامی کرده‌اند.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه شهدای آذربایجان غربی اضافه کرد: هشت سال دفاع مقدس باعث شد روحیه و تفکر جهادی بیش از گذشته به فرهنگ بی‌بدیل ایران اسلامی وارد شود و مکتب جهادی سرشار از درس و نکته شکل پیدا کند.

وی گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره  شناسایی و معرفی شهدایی است که در اسارت با مظلومیت به شهادت رسیده‌اند؛ شهدا در معنویت، عرفان و معرفت به اوج رسیده بودند بنابراین لازم است آنها را خوب بشناسیم و به دیگران نیز معرفی کنیم.

دیگر خبرها

  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر ۶ شهید گمنام در پایتخت
  • لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ