Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام خاموشی در برنامه تلویزیونی حس مشترک گفت:اخیرا تفاهمنامه‌ای را با وزارت مسکن امضا کرده و پیشنهاد داده‌ایم که در ساخت مسکن ارزان‌قیمت با آن ها مشارکت داشته باشیم.

 خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و  معارف، برنامه تلویزیونی «حس مشترک» از ابتدای ماه محرم هرشب از شبکه دو سیما پخش می شود و تا پایان ماه صفر هم ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برنامه با همکاری گروه معارف شبکه دو سیما و سازمان اوقاف و امور خیریه تهیه شده است و در هرقسمت آن به یک موضوع مرتبط با وقف پرداخته می شود. میهمان یکی از قسمت های اخیر این برنامه حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بود که راجع به موضوعات مختلفی مرتبط با وقف پرداخت. 

 

حجت‌الاسلام «سیدمهدی خاموشی»، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره دیدگاه خود نسبت به موضوع وقف در این برنامه گفت: هنگامی که شخصی به ما مراجعه می‌کند و می‌خواهد یک دستگاه آپارتمان و یا هر چیز دیگری را وقف کند، رابطه ما کأنّه خودش را با آن ملک یا شی قطع می‌کند. پس از آن بر اساس ضوابط شرعی و وقف‌نامه‌ای که تنظیم شده است تولیتی آن موقوفه را اداره می‌کند و اگر شخص تولیتی را تعیین نکرده باشد، سازمان اوقاف و امور خیریه تصدی اداره آن موقوفه را برای اینکه به نیت آن واقف عمل کند، برعهده خواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه وقف سه رکن دارد، بیان کرد: اول اینکه واقف باید مالک باشد و اگر اینگونه نباشد، وقف درست نیست. دوم نیتی است که واقف براساس آن نیت، وقف کرده است. به عنوان مثال واقف می‌تواند وقفش را برای رسیدگی به ایتام یا ایتامِ سادات اختصاص دهد، برای یک ساختمان درمانی هزینه و یا ایجاد مجموعه‌ای برای رفاه در یک زمینه خاص را صرف کند  سومین مساله مکانیزمِ اداره اصلِ وقف و رساندن به نمائات و انجام نیت آن واقف است.

 

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره مواردی که شامل وقف می‌شوند، اظهار کرد: هر چیزی که مالکیت دارد مانند ملک، ماشین و مجموعه اموال منقول که ارزش مالی دارند و یا منافعش قابل استحصال باشد قابل وقف هستند.

 

خاموشی ادامه داد: تقریبا بیش از هزار و هشتاد و شش مرکز درمانی، بهداشتی، درمانگاه و بیمارستان موقوفه هستند. علاوه بر این تعداد، مراکز زیادی هستند که باید تبدیل به بیمارستان شوند که ما در حال پیگیری تاسیس و ایجاد آن‌ها هستیم که بر اساس نیت‌های واقفان و با توجه به روند زمانی که طی شده است، باید کمک کنیم تا به سرانجام برسد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که نقش و رسالت اوقاف در وضعیت اموال وقف شده واقفان چیست؟ اظهار کرد: اگر کسی به ما مراجعه و اعلام کند ملکی دارد و نظر ما را جویا شود، ما سعی می‌کنیم به او بگوییم که چه خلاهایی در کشور وجود دارد تا او با وقف خود این خلاها را پوشش بدهد. معمولا افراد تمکین می‌کنند اما ما این خلاها را می‌گوییم تا طبق نیتشان اقدام کنیم.

 

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: زمانی که با برخی از واقفان صحبت می‌کنیم، می‌پذیرند که وقف خود را برای آن اموری که ما به آن‌ها توصیه کرده‌ایم، انجام بدهند. از نظر من برای خروج از تحریم، باید وقف دانش‌بنیان‌ها را توسعه دهیم و آن را به واقفان توصیه کنیم. این اتفاق در کشور ما در حال رخ دادن است. در حقیقت برای پیشرفت کشور و مقابله با تحریم‌ها، اثر اصلیِ اینگونه موقوفات به مردم می‌رسد. در این زمینه، واقفان همتِ والایی دارند و در این زمینه وقف‌هایی صورت گرفته است.

 

خاموشی در جواب به این سوال که سازمان اوقاف و امور خیریه تا به حال در چه اموری به نفع مردم مشارکت کرده است، گفت: ما رقبات زراعی زیادی داریم که به مردم اجاره داده می شود. البته مقداری از زمین‌هایی که حق نسق ندارند نیز اجاره داده شده است. ما اعلام آمادگی کرده‌ و گفته‌ایم برای رفع برخی از مشکلات زراعی مانند تولید برخی از مواد غذایی، زنجیره‌های تولید شکل بگیرد که معاونت بهره‌وری این زنجیره‌ها را با تدبیر اداره می‌کند که در آینده‌ای نزدیک خبرهای خوب در این زمینه استان به استان، به گوش مردم خواهد رسید. 

 

وی افزود: اخیرا تفاهمنامه‌ای را با وزارت مسکن امضا کرده و پیشنهاد داده‌ایم که در ساخت مسکن ارزان‌قیمت با آن ها مشارکت داشته باشیم چراکه می‌توانیم با همکاری هم، حدود پنجاه هزار مسکن را در سراسر کشور ایجاد کنیم. البته این تفاهمنامه ‌با حفظ شرایط وقف و موقوفات خواهد بود. در آینده قراردادهایی که در این زمینه بسته می‌شود که با قراردادهای املاک عادی تفاوت‌هایی خواهد داشت اما ما بر اساس ضوابط قانونی وقف حرکت خواهیم کرد.

 

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: بخش دیگر مشارکت ما در پشتیبانی از دانش‌بنیان‌هاست که می‌خواهند از بخش تجاری، حمایت دریافت کنند. مجموعه‌های استارتاپی کشور از سوی دولت حمایت‌های قانونی می شوند اما زمانی که به سقف تجاری‌سازی و زیرساخت می‌رسند، نیاز به زمین یا سوله دارند که ما طی یک تفاهمی در زمینه توانمندسازی و تجاری‌سازیِ این مجموعه‌ها از آن ها حمایت می کنیم.

 

خاموشی در پایان درباره منشا تاریخی وقف در ادیان الهی گفت: بحث وقف در دین اسلام، ادیان ابراهیمی و سایر ادیان الهی هست و در اسناد روایی و حقوق مدنی کشور ما و سایر کشورهای اسلامی نیز وجود دارد. همچنین با مطالعه تاریخچه وقف در کشور به ریشه دینی آن پی می‌بریم. آیه ۳۵ سوره آل عمران (انّی نذرت لک ما فی بطنی محرراً فتقبّل منّی انّک انت السمیع العلیم) آن نیز نشانه وقف در دین اسلام است. به عنوان مثال حضرت علی (ع) با زحمات زیادی، قنات‌ها در مدینه جاری می‌کرد و وقتی از استحصال آن آب، فارغ می‌شد، می‌فرمود که من این آب را وقف کردم یعنی آن را برای استفاده عموم مردم قرار دادم. بر اساس روایات، عمده روایات وقف برای امام حسن عسکری(ع) است.

 

«حس مشترک» به تهیه کنندگی پویان هدایتی کاری از گروه معارف شبکه دو با مشارکت سازمان اوقاف و امورخیریه است که در ایام محرم و صفر هر شب بعد از خبر ساعت ۲۲.۳۰ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.همچنین بازپخش این برنامه روز بعد در ساعت های ۰۶:۴۰ و ۱۴:۰۰ از شبکه دو سیما خواهد بود.

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه صفر حجت الاسلام خاموشی فرهنگ وقف رییس سازمان اوقاف و امور خیریه شبکه دو سیما بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۴۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان نهضت مسکن ملی

شما شهروندان عزیز در مورد بلاتکلیفی متقاضیان و عدم پیشرفت پروژه مسکن ملی، پیام‌هایی برای سرویس شهروندخبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ارسال کردید، که پس از بررسی برای پیگیری به سرویس اقتصادی ارجاع داده شد.

 

دغدغه روز/

بلاتکلیفی مسکن ملی نورآباد از زبان متقاضیان

عدم پیشرفت مسکن ملی متقاضیان بجنورد را در نیمه راه گذاشت

تنکابنی‌ها در انتظار دریافت کلید طلایی مسکن ملی

روند کند ساخت مسکن ملی متقاضیان سیرجانی را گلایه‌مند کرد

نتیجه پیگیری خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در مورد بلاتکلیفی متقاضیان و عدم پیشرفت پروژه مسکن ملی، در لینک زیر مشاهده کنید.

ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کشور آغاز شده است

ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن از سوی دولت برنامه‌ریزی شده که از این تعداد ساخت ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد شروع شده و ۵۰۰ هزار واحد هم به متقاضیان تحویل داده شده است.

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه وقف
  • حرکت به سمت خودمالکی و ساخت مردمی مسکن با پرداخت تسهیلات و عرضه زمین به مردم
  • خبر خوش وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان نهضت مسکن ملی
  • تاکید امام جمعه قزوین بر مشارکت مردم و تسهیل امر مسکن
  • ساخت مسکن برای بیش از ۱۴ هزار خانواده دارای ۲ معلول به بالا در کشور
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • لزوم توجه به سلیقه مردم در امور مختلف
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • حرکت به سمت مشارکت معنادار و عمیق مردم در ساخت مسکن
  • تبلور موقوفات منفعتی در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه