Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@21:10:01 GMT

کتاب های دفاع مقدسی کودکان و نوجوانان سطحی است

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۸۵۹۵

کتاب های دفاع مقدسی کودکان و نوجوانان سطحی است

خرامان با بیان اینکه نویسندگان حرفه ای برخلاف کارگزاران ادبیات جنگ، جنگ را بد می دانند، گفت: ما درتولید اثر در حوزه دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان موفق نبودیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مصطفی خرامان، ظهر امروز( چهارشنبه دوم مهر) در نشست «تاملی بر ادبیات داستانی کودک و نوجوان دفاع مقدس» که در باغ موزه دفاع مقدس به همت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: سوالات بسیاری در مورد ادبیات داستانی کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس مطرح است، از جمله اینکه چرا تعداد کتاب ها کم است و چرا کتاب های نوشته ضعیف هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طور نیست که نویسندگان ما اهمیتی به این حوزه ندهند اما نوشتن در زمینه دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان سختی های زیادی دارد. ما در مورد تولید اثر در حوزه دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان موفق نبودیم.

 

این نویسنده اظهار داشت: نویسنده ای که می خواهد برای کودکان و نوجوانان داستان یا رمان بنویسد، ضمن اینکه باید به اصول داستان نویسی تسلط داشته باشد، باید به زبان کودکان توجه کند و مسایل پیچیده را به زبان ساده تبیین کند. امروزه برخی معتقدند که باید فلسفه هم برای کودکان نوشت. فلسفه یک موضوع چالش برانگیز است و نویسنده باید مسایل پیچیده را به زبان ساده بیان کند.

 

وی در مورد نوشتن در مورد دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان عنوان کرد: فردی که می خواهد در مورد جنگ برای کودک و نوجوان بنویسد باید نویسنده باشد، زبان بچه ها بلد باشد، جذاب بنویسد و اطلاعات لازم در مورد جنگ را داشته باشد؛ بدین ترتیب کار بسیار سخت می شود و نویسندگان کودک و نوجوان خیلی وارد این حوزه نمی شوند. از طرفی کارگزاران ادبیات جنگ سراغ نویسندگان کمتر شناخته شده می روند.

 

خرامان با بیان اینکه کارهای ما در حوزه دفاع مقدس برای کودک و نوجوان سطحی است و به عمق نرسیده است، افزود: اولین کسانی که در هر جنگی آسیب می بینند، بچه ها هستند. نویسندگان حرفه ای معتقدند که جنگ بد است اما کارگزاران ادبیات جنگ چنین اعتقادی ندارند، هرچند که جنگ ما دفاع بوده است. نمی توان به بچه ها گفت که جنگ خوب است. به خاطر این تضاد، کارگزاران ادبیات جنگ حوزه ادبیات کودک و نوجوان را رها کردند.

 

این منتقد ادبی با اشاره به اینکه نوشتن در مورد جنگ برای کودکان و نوجوانان بسیار سخت است، بیان کرد: وقتی بخواهیم از جنگ برای کودکان بگوییم اولین سوال آنها این است که چرا جنگ شد، چرا دشمن به ما حمله کرد؟ آنها سلسله وار سوال می کنند. بسیاری از نکات و مسایل جنگ را نمی شود برای کودکان توضیح داد. شاید به همین دلیل است که نویسندگان از نوشتن در این حوزه صرف نظر می کنند. نوجوانان را می شود تا حدودی با جنگ آشنا کرد اما باز هم بسیاری از اتفاقات جنگ را نمی توان برای آنها بازگو کرد. اگر بخواهیم رمان و داستان دفاع مقدسی برای نوجوان بنویسیم، بهترین حالت این است که در مورد شخصیت های برجسته جبهه و جنگ برای آنها بنویسیم.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران مریم داوری ادبیات دفاع مقدس دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان دفاع مقدس برای کودک حوزه دفاع مقدس کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۸۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد

به گزارش خبرآنلاین،این سازمان اعلام کرده است یک سوم کودکان ۱۱ ساله و بیش از نیمی از نوجوانان ۱۳ ساله در انگلستان مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند.

ایسنا در خبری نوشت:«راشا تودی» در این گزارش به نقل از سازمان جهان بهداشت آورده است انگلیس از نظر میزان مصرف الکل در این گروه سنی در میان ۴۴ کشور در صدر قرار دارد.

گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت میزان مصرف الکل، سیگار، سیگار الکترونیکی و ماریجوانا در میان کودکان و نوجونان را در کشورهای اروپایی، کانادا و چند کشور در آسیای مرکزی بررسی کرده است.

این سازمان با تاکید بر اینکه مصرف الکل می‌تواند به مغز کودکان آسیب برساند، هشدار داد متاسفانه این امر در بسیاری از کشورهای مورد بررسی عادی شده و سلامت کودکان و نوجوانان نادیده گرفته می‌شود و از کشورها خواست تا اقدامات بیشتری برای محافظت از کودکان در برابر این مواد و نوشیدنی‌های مضر انجام دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه کودکان زودتر مصرف الکل را شروع کنند، با مشکل جدی‌تری در سنین بالاتر روبرو می‌شوند.

در حالی که این سازمان بهداشتی بین‌المللی از افزایش گرایش کودکان و نوجوانان انگلیسی به مصرف الکل ابراز نگرانی کرده، چند روز پیش نیز مقامات بهداشتی انگلیس نسبت به رشد سرسام‌آور موارد بستری کودکان و نوجوانان در بیمارستان‌های این کشور به خاطر عوارض ناشی از سیگارهای الکترونیکی هشدار دادند.

دکتر «تدروس ادهانوم قبریسوس»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز پیش‌تر در این رابطه هشدار داده بود: در حال حاضر کودکان و نوجوانان در سنین پایین در برخی کشورهای ثروتمند در دام مصرف سیگارهای الکترونیکی افتاده‌اند و ممکن است که این نسل به نیکوتین گره بخورند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901432

دیگر خبرها

  • این کشور رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان شد
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد