Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@23:12:40 GMT

اگر دچار آلرژی هستید، مراقب مصرف هویج باشید

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۰۲۳۲۳

اگر دچار آلرژی هستید، مراقب مصرف هویج باشید

ایسنا/خراسان رضوی مصرف هویج خام واکنش‌های آلرژی‌زا در بسیاری از افراد ایجاد می‌کند. برخلاف تصور عموم، هویج پخته‌شده نیز می‌تواند این تاثیر را داشته باشد. این نتیجه به‌تازگی توسط گروه تحقیقاتی دانشگاه بایرویت (Bayreuth) آلمان کشف‌شده است.

به گزارش مدیکال نیوز، پروفسور برگیتا ورل، از گروه تحقیق بیوشیمی IV در دانشگاه بایرویت، اظهار کرد: نتایج تحقیقات ما به‌وضوح نشان می‌دهد افرادی که به ماده آلرژی‌زای هویج حساس هستند باید به‌طورکلی از خوردن هویج خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حرارت دادن هویج ساختار پروتئینی را که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژی‌زا شود از بین نمی‌برد و فقط به‌طور ناقص از بین می‌برد.

 تسا جیکوب، محقق ارشد این مطالعه و دانشجوی دکترای گروه تحقیقاتی Biochemistry IV، بیان کرد: خطر ابتلا به واکنش آلرژیک در مبتلایان آلرژی فقط هنگام خوردن هویج تازه پخته‌شده یا هویج کنسرو شده رخ نمی‌دهد. عصاره هویج نیز که به غذا افزوده می‌شود این واکنش را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

ماده حساسیت‌زای طبیعی هویج به نام Dau c ۱ درواقع ترکیبی از چندین پروتئین است که ازنظر ساختاری بسیار مشابه هستند. این به‌اصطلاح ایزوآلرژن‌ها به‌طور جداگانه در آزمایشگاه در باکتری تولید می‌شوند. (در اصل، ایزوآلرژن‌ها به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان اشکال مولکولی متعدد از یک ماده حساسیت‌زای یکسان تعریف‌شده و دارای واکنش متقاطع آنتی ژنیک (IgE) گسترده هستند.) هر دو ترکیب پروتئینی Dau c۱ طبیعی و ایزوآلرژی‌های جداگانه در دمای حداکثر ۹۵ درجه سانتی‌گراد موردبررسی قرار گرفتند تا مشخص شود چگونه با افزایش و کاهش دما ساختار آن‌ها تغییر می‌کند.

 این تجزیه‌وتحلیل نشان داد که ترکیب طبیعی و تقریبا همه ایزوآلرژن‌ها بعد از خنک شدن تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد هنوز هم قادر به ایجاد آلرژی هستند. باوجود گرم شدن قبلی، آنتی‌بادی‌های موجود در بدن بیماران حساس هنوز واکنش‌های آلرژیک را تحریک می‌کنند. اگرچه در بعضی موارد این اثر نسبت به قبل از گرم شدن کمتر اعلام می‌شود، اما به‌طورکلی حفظ می‌شود.

تسا جیکوب افزود: این اولین بار است که ایزوآلرژن‌های Dau c ۱ تحت چنین آزمایش‌های گسترده‌ای قرار می‌گیرند. بررسی جداگانه مولکول‌های ساختاری مشابه برای ما مهم بود به‌منظور تعیین اینکه کدام‌یک از ایزوآلرژن‌ها باعث واکنش‌های ایمنی بدن در شرایط آزمایش می‌شوند.

این آزمایش‌ها به‌وضوح نشان داد که ثبات ساختاری ماده حساسیت‌زای هویج فقط به دما بستگی ندارد. اسیدیته که با pH بیان می‌شود، نیز مهم است. از مواردی که باید موردبررسی قرار گیرد موارد مشکوک PH ۳ است که به‌طورمعمول پس از مصرف غذا در معده گسترش می‌یابد. در این سطح از اسیدیته و در دمای طبیعی اتاق، حداقل برخی از اپی‌توپ‌ها می‌توانند باوجود گرم شدن قبلی، به حیات خود ادامه دهند. اپی‌توپ‌ها به زیرسازی‌های مولکولی گفته می‌شود که به‌وسیله آن‌ها سیستم ایمنی بدن مبتلایان به آلرژی ماده حساسیت‌زای مربوطه را تشخیص می‌دهد و اجازه می‌دهد واکنش آلرژیک ایجاد شود.

محققان در تحقیقات ساختاری خود در مورد ایزوآلرژن‌های Dau c ۱، عمدتا از طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی (NMR) و طیف‌سنجی CD در آزمایشگاه‌های پردیس دانشگاه بایرویت استفاده کردند. برای سایر روش‌های تحلیلی، آنان از موسسه Paul Ehrlich در لانگن و از Nano Temper Technologies در مونیخ پشتیبانی دریافت کردند.

این مطالعه در نشریه  Molecular Nutrition & Food Research  به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی هویج آلرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۲۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی

به گزارش خبرآنلاین، سیده سمیه اصغری بیان کرد: آلرژی فصلی که در فصل بهار و تابستان بیشتر شایع است، زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بیش از حد به مواد حساسیت زا مانند گرده گیاهان واکنش نشان داده و منجر به احتقان، عطسه و خارش زیاد می‌شود.

وی بیان کرد: تغییرات سبک غذایی نیز ممکن است به کاهش مشکلات تنفسی کمک کند لذا افزودن برخی غذاها به رژیم غذایی شما سبب کاهش علائم مثل آبریزش بینی و چشم می‌شود.

اصغری گفت: زنجبیل ماده غذایی است که به کاهش علائم ناخوشایند آلرژی مثل تورم و تحریک در مجرای بینی و چشم و گلو کمک کرده و لذا چای زنجبیلی گزینه خوبی برای این فصل است.

به گزارش ایسنا، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بهتر است در طول فصل آلرژی از مرکباتی مثل پرتقال،گریپ فروت و لیمو ترش استفاده کنید، افزود: استفاده از شربت لیمو یا افزودن آب لیمو ترش تازه به غذا و سالاد می‌تواند گزینه خوبی باشد.

وی بیان کرد: ماده فعال زردچوبه کورکومین که ضد التهاب شناخته شده است سبب کاهش تورم و تحریک ناشی از آلرژی می‌شود،اگرچه هر وقت از ویتامین سی حرف می‌زنیم اسم مرکبات همیشه در ذهن ما می‌آید اما گوجه فرنگی نیز تامین کننده ۲۶ درصد از نیاز روزانه ما به این ویتامین است.

اصغری افزود: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و سبب سرکوب التهاب می‌شود و در زمان پخت راحت تر در بدن جذب شده و بنابراین برای تقویت بیشتر گوجه فرنگی پخته شده را انتخاب کنید.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: امگا ۳ در ماهی می‌تواند مقاومت شما را در برابر آلرژی بهبود بخشد. یک مطالعه جدید نشان داده که امگا ۳ به کاهش باریک شدن راه‌های هوایی کمک می‌کند.

وی بیان کرد: کورستین در پیاز به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل کرده و علایم آلرژی فصلی را کاهش می‌دهد. پیاز قرمز بیشترین غلظت کورستین را دارد و پس از آن پیاز سفید و پیازچه قرار دارند. پخت و پز، محتوای کورستین پیاز را کاهش داده بنابراین برای تاثیر حداکثری بهتر است پیاز به صورت خام مصرف شود.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903095

دیگر خبرها

  • ۲۵ میلیون تومان بدهید گواهینامه تقلبی بگیرید!/ مراقب باشید مرتکب قتل عمد نشوید
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • هشدار؛ مراقب این نرم افزار‌های جعلی باشید
  • مراقب همراه بانک‌های جعلی باشید
  • تست سلامت از روی خطوط صورت و چروک پیشانی
  • هشدار یک شرکت بیمه؛ در این شهر‌های اروپا مراقب جیب خود باشید!
  • مراقب وزش باد خیلی شدید در تهران باشید + جزئیات
  • این دو ماده غذایی انگل روده را نابود می‌کنند