Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@11:29:52 GMT

کرونا در کمین افراد بدون ماسک

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۰۲۹۹۵

کرونا در کمین افراد بدون ماسک

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفت: استفاده نکردن از ماسک و بی‌توجهی به فاصله اجتماعی مناسب، روند شیوع کرونا را افزایشی و تعداد مرگ و میر را بیشتر می‌کند.

خدابخش مرادی‌نافچی بعد از ظهر امروز (۲ مهرماه) در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان زنجان، ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع‌ مقدس، اظهار کرد: هشت سال دفاع‌ مقدس تاریخ پرفروغی است که فضای آن مملو از عطر معنوی دلاورمردانی بوده که جان را جانانه در طبق اخلاص گذاشتند تا از شرف، عزت، اقتدار، کرامت و ارزش‌های انسانی دفاع کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: وظیفه اعضای شورای اطلاع‌رسانی در حوزه دفاع‌مقدس این است که با قلم و کلام خود، تبیین عالمانه از این گنجینه ارزشمند انقلاب اسلامی برای کسانی که این دوران را درک نکردند داشته باشند و لحظات سخت و صعب آن‌ روزها و افتخار حاصل از آن را به مردم نشان دهند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان ادامه داد: باید زوایای پیدا و پنهان هشت سال دفاع‌مقدس و ایثارگری زنان و مردان به تصویر کشیده شود و تبلیغ هنرمندانه از این وقایع تاریخی برای همه اقشار داشته باشیم تا این فضای معنوی در بدنه جامعه امروز، ساری و جاری شود.

این مسئول همچنین به کرونا به عنوان مسئله مهم امروز دنیا، ایران و زنجان اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین شاخص‌ها، دقت و رعایت نکات حفاظت فردی، از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در بین برخی اقشار روند نزولی گرفته است که این موضوع منجر به شیوع کرونا می‌شود و اطلاع‌رسانی خطر شیوع کرونا باید در اولویت اخبار رسانه‌ها قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه زنجان در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار دارد، تصریح کرد: میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با روند شیوع ویروس کرونا رابطه معکوس دارد و مردم باید بدانند اگر نکات بهداشتی را رعایت نکنند توان حوزه بهداشت و درمان و ظرفیت استان برای ارائه خدمت به مبتلایان محدود است.

مرادی‌نافچی با اشاره به اینکه روزانه ۷۰۰ هزار ماسک تولید می‌شود و به قیمت مصوب به فروش می‌رسد، یادآور شد: اصحاب رسانه نسبت به ایجاد حساسیت در رابطه با بیماری کرونا تلاش کنند و مسئولان لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای کارکنان و شهروندان و اطلاع‌رسانی حفاظت فردی را در دستور کار قرار دهند.

وی تاکید کرد: باید اطلاع‌رسانی لازم در خصوص برگزار نشدن پیاده‌روی اربعین انجام شود. همچنین در هفته دفاع‌مقدس امسال خود را برای برگزاری کنگره عظیم ۳۵۳۶ شهید استان زنجان آماده می‌کنیم و امیدواریم همه مسئولان ذی‌ربط برای تحقق این اقدام فرهنگی و ارزشی تلاش کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه به فعالیت‌های این اداره‌کل در یک سال اخیر اشاره و بیان کرد: سال گذشته ۳۸ اثر تاریخی استان زنجان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و تا شهریور پارسال حدود ۸۶۵ اثر در این فهرست جای داشت. اکنون مدارک ثبتی ۳ اثر شامل بازار تاریخی، غار کتله‌خور و مجموعه مردان نمکی در حال تکمیل است.

امیر ارجمند با اشاره به اینکه شش موزه فعال داشتیم، ادامه داد: یک موزه فعال نیز به این مجموعه اضافه شده است. تا سال گذشته مجوز مجموعه‌داری برای بخش‌های خصوصی صادر نشده بود که در یک سال گذشته چهار مجوز مجموعه‌داری و دو مجوز موزه خصوصی صادر شده است.

وی یادآور شد: در بخش آثار تاریخی حفاظت شده، در حوزه اموال منقول، ۶۴ اثر مرمت شده و اثر تاریخی در مجموعه مردان نمکی چهرآباد مورد کاوش قرار گرفت. سرای ناصری، دبیرستان شریعتی، مسجد چهل ستون از جمله مراکز مهم و تاریخی مرمت شده است. ۲۰۰۰ مورد از اموال و اشیای تاریخی نیز ساماندهی و ۵۰ مورد برای عرضه در موزه‌ها مرمت شدند.

این مسئول با اشاره به اینکه بخش گردشگری و صنایع‌دستی تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفتند، تصریح کرد: درصد اشغال تخت‌های مراکز اقامتی استان در این ایام ۱۱ درصد گزارش شده و میانگین ۱۲ ماه اخیر حدود ۵۰ درصد است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه ۸۲ اقامت‌گاه بوم‌گردی در استان داشتیم، خاطرنشان کرد: مجوز احداث ۵۲ اقامتگاه بوم‌گردی صادر شده و شرایط را برای فعالیت این مراکز تسهیل کردیم./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اطلاع رسانی استان زنجان شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۲۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • خیر انسان در حرکت در مسیر الهی است
  • مسئولان زنجانی برای نجات پل تاریخی میربهاءالدین به خط شدند
  • وزیر کار : طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا می‌شود
  • وزیر کار: طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک همچنان اجرا خواهد شد
  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • اجاره خانه به این افراد ممنوع شد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • گنج‌یاب‌ها در ساوه به گنج نرسیدند