Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، نسل امروز را تشنه فرهنگ و معارف شهدا دانست و گفت: اگر تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفته نشود و نوشته نشود و فیلم نشود و... می ترسیم روزی ادبیات دفاع مقدس تبدیل به افسانه شود.

سرهنگ حسین مصطفی پور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از دفاع مقدس تعبیر به گنج فرمودند، اظهار کرد: همه افرادی که دغدغه دارند فرهنگ ناب دفاع مقدس به نسل های آینده انتقال پیدا کند، باید اقدام به استخراج این گنج بی انتها کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی سراسر دفاع مقدس را جلوه قدرت لایزال الهی دانست و افزود: دفاع ما مقدس بود و هر قدم در سرزمین دفاع مقدس متبرک به خون شهداست و عملیات ها نام مبارک ائمه اطهار(ع) را داشت و هر لحظه امداد الهی را می دیدیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان، فرهنگ ایثار و شهادت را الگوی امروز جامعه دانست و تصریح کرد: باید بتوانیم این فرهنگ را بازگو کنیم تا آثار و ارزش های دفاع مقدس به عنوان یک چشمه جوشان همیشه جاری باشد، زیرا در همه صحنه های مدیریت کشور به این فرهنگ نیاز داریم.

مصطفی پور، با بیان اینکه در دفاع مقدس بعد از سال ها تکه تکه کردن کشور به دست دشمنان حتی یک وجب از خاک میهن را واگذار نکردیم، ادامه داد: جنگ یک بحران است و در دوران دفاع مقدس رزمندگان ما تجربه کافی نداشتند، اما با دستان خالی در برابر جهان استکبار مظلومانه ایستادند و به پیروزی رسیدند و این تهدید را به فرصت تبدیل کردند.

وی شهدا و ایثارگران را یادگاران اصلی دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: امروز خانواده های شهدا شاهدان ناطق دفاع مقدس هستند، زیرا حضور شهدا را دیدند و هر لحظه دفاع مقدس را درک کرده اند لذا بهترین افراد برای ثبت خاطرات و انتقال این فرهنگ ناب هستند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، با بیان اینکه انتقال فرهنگ و معارف دفاع مقدس با دو مشکل مواجه است، یادآور شد: عده ای به جای درست گویی درباره دفاع مقدس درشت گویی می کنند و یک عده دیگر می خواهند این فرهنگ بازگو نشود و به فراموشی سپرده شود لذا حتما باید نقش آفرینان اصلی دفاع مقدس را پای کار ثبت و ضبط آموزه های دفاع مقدس آوریم.

وی سینه والدین شهدا را مملو از خاطرات فرزندان شهیدشان دانست و اظهار کرد: متاسفانه در حال از دست دادن والدین شهدا هستیم، در حالی که نسل امروز تشنه فرهنگ و معارف شهداست. اگر تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفته نشود و نوشته نشود و فیلم نشود و... می ترسیم روزی ادبیات دفاع مقدس تبدیل به افسانه شود.

مصطفی پور، با تاکید بر لزوم انتقال هنرمندانه و جذاب فرهنگ دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: همانگونه که در دوران دفاع مقدس در برابر دشمنان ایستادیم، امروز نیز باید در جنگ های فرهنگی و اقتصادی با الگوگیری از شهدا بایستیم و بدانیم که هیچ کلیدی جز فرهنگ و معارف دفاع مقدس برای پیروزی نداریم.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان، با اشاره به روند تدوین دانشنامه دفاع مقدس گیلان، تصریح کرد: استان گیلان با وجود مسافت زیاد تا جبهه ها ۹۷ هزار رزمنده و ۸۰۰۰ شهید و ۲۲ هزار جانباز و ۲۷۰۰ آزاده تقدیم انقلاب کرده است لذا حتما باید این ایثارگری ها نگاشته و حفظ شود.

وی دانشنامه دفاع مقدس گیلان را دایره المعارف گیلان در دفاع مقدس دانست و یادآور شد: این دانشنامه به صورت مدخل به نقش مردم، اشخاص، شهدا، فرماندهان، شهرها، اماکن، روحانیون و... در دوران دفاع مقدس می پردازد و بیش از ۱۰۰ جلد خواهد شد. در نظر داریم به کتاب ها و فیلم های دفاع مقدسی که توسط گیلانی ها تالیف و ساخته شده نیز پرداخته شود.

مصطفی پور، موزه دفاع مقدس را آرزوی ۱۸ ساله مردم گیلان دانست و گفت: گیلان سی امین استانی است که ساخت موزه دفاع مقدس را آغاز کرده و از سال ۹۸ روند اجرایی آن در سه فاز آغاز شده و در حال حاضر فاز نخست ۴۰ درصد پیشرفت دارد و تا بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد. این مکان فرهنگی و معنوی بهترین محل برای نگهداری آثار شهدا و رزمندگان خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی چهل سالگی دفاع مقدس دفاع مقدس گیلان مدیرکل حفظ آثار فرهنگ و معارف دفاع مقدس دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۳۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا علیجانی اظهار کرد: پیکر مطهر این شهدا طی روزهای گذشته در منطقه عملیاتی فکه در جغرافیای شهرستان دهلران پیدا شده است.

وی افزود: این شهدا سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر یک به شهادت رسیده‌اند.

علیجانی ادامه داد: این شهدای تازه تفحص شده همگی دارای پلاک هویتی هستند.

وی یادآور شد: پیکر مطهر این شهدا به معراج شهدای تهران برای تشخیص هویت، آزمایشات تخصصی دی. ان. ای و استان محل اعزام فرستاده می شود.

کد خبر 6088463

دیگر خبرها

  • حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است
  • پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • آشنایی نسل جوان جامعه با ایثارگری‌های شهدا
  • لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ
  • تجلیل از پیشکسوتان ارتش نوعی «جهاد تبیین» برای نسل امروز