Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر بهداشت گفت: مدت ها بود که یکی از آرزوهای من، ادغام خدمات طب سنتی ایرانی در نظام شبکه بهداشتی درمانی کشور به عنوان یک حرکت بزرگ، عالمانه و حکیمانه بود و این مهم یکی از دستورات مهم مقام معظم رهبری در اسناد بالادستی و سیاست های کلی سلامت است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سعید نمکی، وزیر بهداشت در ششمین آیین افتتاح پروژه‌های عمرانی پویش #ره_سلامت و آغاز طرح آزمایشی ادغام خدمات طب ایرانی در نظام شبکه بهداشتی و درمانی در اردکان یزد اظهار داشت: امیدوارم که خداوند به همه افرادی که در ایجاد نظام شبکه بهداشتی و درمانی تلاش کردند، عمر با عزت و آن‌هایی که در بین ما نیستند، با اولیا و انبیاء همنشین شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از عزیزانی که از دیار اردکان در ایجاد ساختار نظام شبکه بهداشتی و درمانی مجاهدانه تلاش کرد، دکتر ملک افضلی است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی از طب سنتی ایرانی صحبت می‌کنیم، مجموعه نفیس و فاخری است که به عنوان یکی از زیربنا‌های مهم علمی و فرهنگی ایران سال‌های سال در دانشگاه‌های جهان، تدریس شده است و چهره‌های ارزنده‌ای مانند ابن سینا، رازی و جرجانی و سایر بزرگان این سرزمین، در عرصه جهانی درخشیدند و هرگز از یاد دنیا نخواهند رفت.

وزیر بهداشت تصریح کرد: یکی از اهداف بزرگ ما در مورد طب سنتی و ایرانی این است که به دانشجویان یاد بدهیم که وابسته به یکی از دیرینه‌ترین و کهن‌ترین فرهنگ‌های جهان هستند. امروز یکی از مشکلات دانشجوی ما این است که خودش را به فرهنگ بیش از ۷ هزار ساله علمی ایران، مرتبط نمی‌داند و نلسون و هاریسون و خیلی از کتاب‌های خارجی را می‌شناسد، اما متاسفانه ابن سینا و بزرگان طب سنتی ایرانی را نمی‌شناسد و این باعث می‌شود که علقه و ارتباط خاک، سرزمین و وطن به مرور سست‌تر شود.

دکتر نمکی اضافه کرد: اولین گامی که در این راستا باید برداریم، آشنایی دانشجویان علوم پزشکی با دیرینه عظیم علمی و فرهنگی ایران است. دانشجوی ما باید ابن سینا را بشناسد؛ کسی که ۵۸ سال عمر کرد، صد‌ها رساله نوشت و کتب او سال‌ها در دانشگاه‌های بزرگ دنیا، تدریس شد. دانشجوی امروز باید بجای طبیب، حکیم تربیت شود و این کار اساتید دانشگاه‌ها است. حکیم کسی است که طب، تاریخ، حکمت و فلسفه می‌داند و فردی چند بعدی است که در ارتباط با بیماران از همه هنر‌ها کمک می‌گیرد.

وی افزود: غیر از حوزه آموزش، در عرصه پژوهش در طب سنتی ایرانی باید گام‌های بزرگی برداریم. باید طب سنتی و ایرانی را در چارچوب علم امروز بیاوریم که دانشجوی امروز آن را به عنوان حرکتی عالمانه بپذیرد و مردم باید فرق بین عوام فریبی و کار علمی را در طب سنتی و ایرانی، تشخیص بدهند. طب سنتی ایرانی نباید در دست پلید جهل و خرافه قربانی شود. علمای دانشگاه‌ها باید به این عرصه وارد شوند و بتوانند ریشه‌های اصیل و ناب طب سنتی ایرانی را احیا کنند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: ادغام خدمات طب سنتی ایرانی در نظام بهداشتی و درمانی کشور، یک کار ارزنده و جدید است که برای اولین بار در اردکان یزد در اولین سطح در خانه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و سپس در بیمارستان‌ها آغاز می‌شود تا بتوانیم آمیزه‌ای از طب مدرن و ایرانی را در کنار همدیگر داشته باشیم که بجای تقابل به بیماران و نظام سلامت کمک کنند. هیچ زیرساختی برای ادغام فعالیت‌ها مناسب‌تر از شبکه بهداشتی درمانی کشور نیست و حق نداریم فعالیت‌های موازی را در نظام ارائه خدمت، طراحی کنیم.

دکتر نمکی یادآور شد: امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم در کلیه سطوح ارائه خدمات، شاهد ادغام طب سنتی ایرانی در نظام شبکه بهداشتی و درمانی را شاهد باشیم و آرزوی بنده مبنی بر راه اندازی دانشگاه طب سنتی و مکمل، محقق شود.

وزیر بهداشت با اشاره به بزرگان و مفاخر استان یزد و اردکان، گفت: ویژگی آفتاب کویر این است که ناخالصی‌ها را در وجود کویر نشینان تبخیر می‌کند و پاکیزگی‌ها را به جا می‌گذارد و بنده از دیار یزد و اردکان، خاطرات بسیار شیرینی دارم. اردکان، دیار عاشقان، عارفان و فیلسوفان بزرگی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سعید نمکی اجتماعی وزیر بهداشت نظام شبکه بهداشتی و درمانی طب سنتی ایرانی ایرانی در نظام وزیر بهداشت دانشگاه ها ابن سینا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۵۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر

مؤسسه اشپرینگر نیچر نظام رتبه‌بندی سالانه مؤسسه‌های جهان را بر پایۀ سنجه‌های گوناگون ارزیابی میکند و نام ۵۰۰ مؤسسۀ برتر دنیا را براین اساس منتشر می‌کند.

براساس رتبه بندی اشپرینگر نیچر، دانشگاه بیرجند با میزان مشارکت ۱/۸۰ درپدیدآوری مقاله توانست رتبه ۱۹ را در بین ۱۱۲ مؤسسه علمی و آموزشی کشور بدست آورد.

هرساله «نیچر ایندکس» به رتبه بندی مؤسسه‌ها در سراسر جهان بر پایۀ خروجی‌های پژوهشی آنها در سال گذشته که کیفیت بالایی دارند می‌پردازد.

«نیچرایندکس» با شمارش شمار مقاله‌های پدیدآوران در نشریه‌های نمایه شده اش، رتبه بندی مؤسسه‌ها را بر پایۀ دو سنجۀ «شمار آثار» و «میزان مشارکت در پدیدآوری آثار» شدنی می‌سازد.

در سال ۲۰۲۳ میلادی مقاله‌های منتشرشده از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی در ۱۵۰ نشریۀ برتر (journals#faq/index-nature/com.nature) در حوزه‌های شیمی، علوم محیط و زمین شناسی، علوم زیستی، بهداشت و علوم فیزیکی شمارش و ارزیابی شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل منصوب شد
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل تغییر کرد
  • ارائه خدمات درمانی بهداشتی به اتباع مجاز و غیرمجاز در سیستان و بلوچستان
  • جلسه هم اندیشی ساماندهی خدمات بهداشتی و درمانی اتباع خارجی در سیستان و بلوچستان
  • نظارت بهداشتی بر تولید فرآورده‌های غذایی در کارگاه‌های سنتی
  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه
  • انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟