Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-04@06:29:19 GMT

تقویت لیر با عقب نشینی بانک مرکزی ترکیه

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۱۸۳۵

ساعت 24 -پس از جند هفته کاهش ارزش لیر در برابر دلار آمریکا و سرسختی اردوغان نسبت به افزایش نرخ بهره بانکی ،تصمیم بانک مرکزی ترکیه با افزایش نرخ بهره باعث تقویت ارزش لیر شد.

به گزارش رویترز، بانک مرکزی ترکیه برای نخستین بار در طول دو سال اخیر و با یک حرکت کاملا متضاد رویکرد قبلی اعلام کرد نرخ بهره را با دو درصد افزایش به ۱۰.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲۵ درصد می رساند. این تصمیم که بر خلاف انتظار بسیاری از کارشناسان اتخاذ شد به لیر کمک کرد تا از قعر تاریخی خود جدا شود. بانک مرکزی ترکیه در بیانیه خود هم چنین بر حضور پرقدرت خود در بازارهای مالی تا بازگشت ثبات اقتصادی تاکید کرده است. در حالی که مقامات ترکیه دستیابی به تورم پنج درصدی را هدف گذاری کرده اند، باقی ماندن تورم در سطح بالای ۱۲ درصدی باعث شده است شمار زیادی از شهروندان این کشور برای محافظت از ارزش پول خود در برابر تورم اقدام به خرید و نگهداری دلار کنند. برخی دیگر نیز ترجیح داده اند تا با پول خود یورو یا اوراق قرضه مبتنی بر یورو خریداری کنند.

 ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۸ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کمی در اختیار دارد که این مساله روی توانایی این نهاد در کنترل نوسانات ارزی تاثیر منفی گذاشته است.به دنبال سیگنال دهی جدید بانک مرکزی ترکیه، لیر که روز گذشته به پایین ترین سطح تاریخ خود رسیده بود بار دیگر روی صعودی به خود دید و به بالاترین نرخ برابری این هفته خود رسید تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۷.۶ لیر تثبیت شد. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۱۵ درصد کاهش به ۷.۶۰۴ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی هشت ماه، ۲۵ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۸.۸۹۲ لیر و هر پوند معادل ۹.۷۳۹  لیر اعلام شد.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: بانک مرکزی ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۱۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش ریال + عکس

 تصویر غم‌انگیزی در فضای مجازی در حال وایرال شدن است که بسیار مردم ایران را ناراحت کرده است.

کاربری با انتشار این تصویر در توییتر ماجرای این زن و پول‌های زیادی که همراش است را فاش کرد و نوشت: «وضعیت پول مملکت غم‌انگیزه. این گردشگر روس ۳۰۰ دلار را به ریال تبدیل کرده و با کیسه پلاستیکی پول رو حمل می‌کند. بیچاره ایران.»

منبع: برترین‌ها

tags # قیمت دلار ، تورم سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • تورم ترکیه چقدر است؟
  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • بانک سرمایه افزایش سرمایه میدهد
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش ریال + عکس
  • قرارداد ۴۴ میلیون دلاری ازبکستان با تجار افغانستانی
  • راه‌های تقویت اعتماد به نفس با افزایش سن
  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • در سال جهش تولید، ارز چند نرخی را حذف کنید
  • مذاکرات اطلاعاتی- امنیتی ترکیه و سومالی