روایات اختلافی درباره روز شهادت امام حسن مجتبی (ع)
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۴۲۵۳
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی،عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تسلیت شهادت امام حسن مجتبی(ع)، در سخنانی پیرامون روایات اختلافی شهادت این امام همام، گفت: امام مجتبی (ع) واقعاً در زمان حیات و هم در شهادتشان بسیار مظلوم بودند، طبق آنچه که مشهور از مورخین و محدثین و فقها قائل هستند، هفتم صفر مصادف با شهادت امام مجتبی (ع) است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او افزود:حتی این که امام مجتبی (ع) در چه سالی به شهادت رسیده، سال ۴۹ هجری بوده یا سال۵۰ هجری، این هم محل اختلاف است. مرحوم شیخ طوسی در صفحهی ۳۹ از جلد ۶ کتاب تهذیب نیز شهادت را به صورت مطلق بیان کرده است. این هم نظر دوم.
آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: نظر سوم، این که شهادت در روز ۲۸ صفر است؛ از کسانی که این نظر را دادهاند، مرحوم شیخ مفید است، البته نه در کتاب ارشاد، بلکه در مسار الشیعة؛ مرحوم طبرسی در تاج الموالی، ابنشهر آشوب مازندرانی در مناقب؛ این سه نفر گفتهاند دو روز آخر صفر که میشود ۲۸ صفر، وقت شهادت امام مجتبی (ع) است.
عضو جامعه مدرسین گفت:اما در این میان کسی است به نام سید قاسم بن ابراهیم رسی یا البرسی که متوفای ۲۴۶ بوده، کتابی دارد به نام تثبیت الامامة، و روایاتی را در این کتاب از امام کاظم (ع) نقل کرده است. او در این کتاب میگوید توفّی السابع من شهر صفر، امام مجتبی (ع) در روز هفتم ماه صفر به شهادت رسیده است.
او با بیان این که حالا چطور شده این کتاب به دست مرحوم کلینی و مرحوم شیخ مفید نرسیده است افزود: این طبیعی است که تمام کتبی که در عصر ائمه (ع) نوشته شده باشد به دست کلینی و دیگران نرسیده باشد. پس، اول کسی که این مطلب را گفته، ابراهیم رسی است. شهید اول هم در کتاب دروس میگوید «و قبض بها مسموماً یوم الخمیس سابع صفر» روز پنجشنبه هفتم صفر سنه ۴۹ یا ۵۰ به شهادت رسیدهاند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: مرحوم کفعمی نیز در مصباح میگوید روز هفتم صفر است. پدر شیخ بهایی هم کتابی در این زمینه دارد که میگوید روز هفتم است. خود شیخ بهایی در چند کتابش از جمله در کتاب جامع عباسی که توضیح المسائل و فقه فارسی به قلم خود ایشان است، چنین مطلبی دارد. مرحوم مجلسی در بحار، مرحوم صاحب جواهر در جلد ۲۰ جواهر نیز همین عقیده را دارد که عمدتاً شبیه عبارت شهید را دارند.
او افزود: مرحوم کاشف الغطاء هم همین طور، میگوید روز هفتم روز شهادت است. غالب مورخین، فقها و محدثین شهادت حضرت را روز هفتم ماه صفر قرار دادهاند، به تبع این، بزرگان و اعاظم نجف در طول دوران حوزه نجف، روز هفتم صفر درسها را تعطیل میکردند، و به عنوان روز شهادت قرار میدادند.
آیت الله فاضل گفت:بعد که حوزه قم تأسیس شد، مرحوم آیت الله حائری (ره) روز هفتم ماه صفر حوزه را تعطیل میکردند. بعد از ایشان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره) این کار را میکردند. بعد از ایشان مراجعی که آمدند برنامهشان همین بوده است.
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: حالا یک روایت هم هست که میگوید ولادت امام کاظم (ع) در روز هفتم صفر است؛ در حالی که در ولادت امام کاظم (ع) هم اختلاف است، بعضی میگویند در ماه ذی الحجه و برخی هم میگویند در هفدهم ماه صفر است.
او ادامه داد: امام مجتبی (ع) واقعاً هم در زمان حیاتش بسیار مظلوم بوده و هم در شهادتش؛ و قضایایی که در شهادت حضرت و دفن حضرت و محل قبر حضرت اتّفاق افتاد، سبب میشود که انسان مقداری نسبت به آن حضرت بیشتر احساس وظیفه کند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، گفت: ما هرچه داریم از اینهاست؛ ظاهراً در روایات «بُکاء» را برای دو امام داریم. سفارش به بکاء یکی برای امام حسین داریم که روایات فوق تواتر دارد؛ و یکی هم مربوط به امام مجتبی (ع) است؛ آن هم از خود وجود مبارک پیامبر (ص) است که میفرماید: «فَمَنْ بَکَاهُ لَمْ تَعْمَ عَیْنُهُ یَوْمَ تَعْمَی الْعُیُونُ وَ مَنْ حَزِنَ عَلَیْهِ لَمْ یَحْزَنْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَحْزَنُ الْقُلُوبُ وَ مَنْ زَارَهُ فِی بَقِیعِهِ ثَبَتَتْ قَدَمُهُ عَلَی الصِّرَاطِ یَوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ»؛ هر کس بر حسن (ع) بگرید، در آن روزی که چشمها نابینا میشود، بینا خواهد بود. هر کس بر مصائب امام حسن (ع) محزون و غمگین شود در روز قیامت که همه دلها و قلبهای مردم محزون است، قلب و دلش محزون و غمگین نخواهد بود. هر کس او را در کنار مرقد مطهرش در قبرستان بقیع زیارت کند، در روز قیامت که خیلی از گامها بر پل صراط میلرزد، گام هایش بر صراط ثابت قدم خواهد بود.
منبع:خبر حوزه
انتهای پیام/ش
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: جامعه مدرسین شهادت امام حسن مجتبی شهادت امام امام مجتبی روز هفتم آیت الله هفتم صفر ماه صفر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۴۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
علمآموزی همواره در آیات و روایات مورد تاکید بوده است
نماینده ولیفقیه در سپاه استان کرمانشاه گفت: مسئله علمآموزی همیشه در آیات و روایات مورد تأکید بوده است تا جایی که مرکب قلم عالم را از خون شهید مقدستر دانستهاند و اگر بخواهیم راه خدا را بپیماییم نیاز است که این مسیر توسط علما روشن شود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حجتالاسلام شمس الله جلیلیان شامگاه _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در نشست با اصحاب رسانه در سالن جلسات حوزه نمایندگی ولیفقیه در سپاه استان ضمن تبریک فرارسیدن روز عقیدتی و معلم و ایام متعلق به پاسداشت کار و کارگر، اظهار کرد: مسئله علمآموزی همیشه در آیات و روایات مورد تأکید بوده است تا جایی که مرکب قلم عالم را از خون شهید مقدستر دانستهاند.
وی افزود: اگر بخواهیم راه خدا را بپیماییم، نیاز هست که این مسیر توسط علما روشن شود.
مسؤول دفتر نمایندگی ولیفقیه در سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه با بیان اینکه امیرالمؤمنین (ع) عالم ربانی را تأثیرگذار میدانستند، تصریح کرد: ویژگی شهید مطهری این بود که علمش علم رب بود و ما باید در زندگی از این بزرگوار الگو بگیریم.
جلیلیان با بیان اینکه شهید مطهری الگویی وارسته برای هر قشر و افراد دارای مسئولیت هستند، ادامه داد: برای پرداختن به شخصیت این شهید بزرگوار نباید به این روز و این هفته بسنده کرد، بلکه ظرفیت بالای شخصیتی این شهید ایجاب میکند که در طول سال در مورد این شخصیت به بحث و بررسی بپردازیم، هرچه به سمت شبیه شدن با شخصیت او برویم هم برای خود ما و هم برای جامعه منشأ خیروبرکت خواهیم شد.
وی شهید مطهری را پرورشیافته مکتب قرآن کریم دانست و تاکید کرد: شهید مطهری معتقد بود که اگر کاری برای خودمان انجام دهیم خودپرستی میشود و اگر کار برای دیگران صورت گیرد دیگرپرستی است، اما آنچه دارای ارزش و ماندگار است، این است که کار برای خدا انجام داده شود که خداپرستی است و تمام قرآن به این اشاره دارد که کار باید برای خدا صورت گیرد.
شهید مطهری و شهید حاج قاسم، هر دو مطیع ولایت بودندنماینده ولی فقیه در سپاه استان کرمانشاه به بررسی شخصیت و ابعاد شخصیتی شهید مطهری پرداخت و گفت: شهید مطهری از حق دفاع میکرد و با صراحت لهجه و نهایت تلاشی که برآمده از اخلاق و عمل او بود قدم درراه کسب رضایت خداوند برمیداشت و لذا برایش اهمیتی نداشت که دیگران پشت سرش چه میگویند.
جلیلیان شاخصه دیگر شهید مطهری را ذوب بودن او در ولایت عنوان و تصریح کرد: او همانند حاج قاسم عاشق ولایت بود و همانطور که حاج قاسم فرمودند: «خیمه ولیفقیه، خیمه و خانه خداست» و دلیل اینکه در بیان شخصیت ایشان از کلمه ذوب شدن در ولایت بدون چونوچرا مطیع ولایت بود، نه یکقدم جلوتر از ولایت و نه یکقدم عقبتر، بلکه همگام با ولایت و گوشبهفرمان ولی بود درزمانی که عدهای در ابتدای انقلاب بودند که جلوتر از ولایت حرکت میکردند و درنهایت عاقبت آنها به انحراف کشیده شد.
وی اضافه کرد: شهید مطهری بر اساس نیازمندیهای جامعه حرکت میکرد و در عرصهای که احساس میکرد که نیاز جامعه هست، به آن عرصه ورود پیدا میکرد و همین بود که در برههای از زمان احساس نیاز کرد که باید به دانشگاه برود و بهعنوان معلم در برابر انحرافات بایستد و با شناخت انحرافات سعی در اصلاح آن انحراف داشته باشد و نکتهای که در این خصوص همیشه رعایت میکرد به حواشی نمیپرداخت و اصل محتوا را بهصورت مستدل بیان میکرد.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان کرمانشاه به بررسی شخصیت و ابعاد شخصیتی شهید مطهری پرداخت و اضافه کرد: شهید مطهری از حق دفاع میکرد و با صراحت لهجه و نهایت تلاشی که برآمده از اخلاق و عمل او بود قدم درراه کسب رضایت خداوند برمیداشت و برایش اهمیتی نداشت که دیگران پشت سرش چه میگویند.
جلیلیان شاخصه دیگر شهید مطهری را ذوب بودن او در ولایت مطرح کرد و افزود: او همانند حاج قاسم عاشق ولایت بود و همانطور که حاج قاسم فرمودند: «خیمه ولیفقیه، خیمه و خانه خداست» و دلیل اینکه در بیان شخصیت ایشان از کلمه ذوب شدن در ولایت بدون چونوچرا مطیع ولایت بود، نه یکقدم جلوتر از ولایت و نه یکقدم عقبتر، بلکه همگام با ولایت و گوشبهفرمان ولی بود درزمانی که عدهای در ابتدای انقلاب بودند که جلوتر از ولایت حرکت میکردند و درنهایت عاقبت آنها به انحراف کشیده شد.
وی اظهار کرد: شهید مطهری بر اساس نیازمندیهای جامعه حرکت میکرد و در عرصهای که احساس میکرد که نیاز جامعه هست، به آن عرصه ورود پیدا میکرد و همین بود که در برههای از زمان احساس نیاز کرد که باید به دانشگاه برود و بهعنوان معلم در برابر انحرافات بایستد و با شناخت انحرافات سعی در اصلاح آن انحراف داشته باشد و نکتهای که در این خصوص همیشه رعایت میکرد به حواشی نمیپرداخت و اصل محتوا را بهصورت مستدل بیان میکرد.
نماینده ولی فقیه در سپاه استان کرمانشاه با اشاره به اینکه کار دشمن کمرنگ کردن ارزشها هست، اضافه کرد: شهید مطهری آنچه در اسلام بهعنوان ارزش حساب میشد بهصورت حکیمانه ترویج میداد. بهطور مثال درزمینهی حجاب به دور از افراطوتفریط و کاملاً حکیمانه به آن پرداختند و با بررسی مبانی علمی و فقهی مسئله حجاب در این زمینه مطالبی نوشتند.
جلیلیان، شهید مطهری را الگوی مناسب در عرصه جهاد تبیین معرفی و تأکید کرد: کسی که در عرصه جهاد تبیین دارد فعالیتی انجام میدهد باید این شهید والامقام را الگوی خود قرار دهد، چراکه او مستدل و با صراحت لهجه مطلب را عنوان میکرد و روش تبیین گری او همیشه راهگشا بود.
وی با اشاره به برنامههای مجموعه عقیدتی سیاسی در عرصه بصیرت افزایی، استکبارستیزی، خاطرنشان کرد: سال گذشته مجموعه عقیدتی سپاه استان بیش از ۶۰۰۰ جلسه قرآنی با حضور اساتید کشوری و استانی در سطوح مختلف درزمینههای قرائت، حفظ و مفاهیم و اخلاق قرآنی برگزار کرد که از نمونههای آن میتوان به اعزام ۴۷۰ خانوار به مشهد مقدس برای دورهی آموزشی درزمینهی قرآنی عنوان کرد.
مسئول دفتر نمایندگی ولیفقیه در سپاه حضرت نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه از سپاه پاسداران بهعنوان عاملی تأثیرگذار و کنشگر در همه عرصههای مختلف نظامی، محرومیتزدایی و عامالمنفعه یاد کرد و ادامه داد: امربهمعروف و نهی از منکر، این واجب فراموششده و فرزندآوری و جمعیت از مسائل مهمی است که مجموعه عقیدتی برنامههای ویژه در این خصوص دارد و دورههای آموزشی برای این امور در نظر گرفته است.
حجتالاسلام جلیلیان با اشاره ابعاد عملیات وعده صادق بهعنوان شاهکاری از سپاه پاسداران برای مقابله با دشمن و سیلی زدن به دشمن، عنوان کرد: در این عملیات بهمانند اینکه تمام سپاه کفر جمع شدند از مخاطرات این عملیات برای رژیم صهیونیستی بکاهند درصورتیکه سپاه پاسداران با بهکارگیری ۲۰ درصد توان خود به این نبرد پای گذاشت و با کار اطلاعاتی، عملیاتی و پیشبینی جوانب این عملیات، سپاه آمادگی لازم را حتی برای مقابله مجدد در پاسخگویی این رژیم داشت.
وی اضافه کرد: بعد از عملیات وعده صادق به دنیا ثابت شد که ایران نه تنها قدرت منطقهای است، بلکه در جهان یک قدرت شناخته شده است.
کد خبر 750002