Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@21:03:57 GMT

آتش به جان کوه آبیدر سنندج افتاد

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۶۰۰۹

آتش به جان کوه آبیدر سنندج افتاد

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،محمد رئوف نصری رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج گفت: این آتش سوزی  از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز به جان بخش بزرگی از آبیدر افتاد که از منطقه گویزه کوره آغاز و تا پناهگاه ادامه  یافته بود..

نصری به مشارکت نیرو‌های مردمی، اکیپ‌های آتش نشانی و منابع طبیعی برای اطفای آتش اشاره کرد و افزود: ۶ اکیپ از انجمن‌های مردم نهاد، ۴ اکیپ منابع طبیعی و و سه اکیپ شهرداری با همکاری هم این آتش را مهار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه این دومین باری است که امسال آبیدر دچار آتش سوزی می‌شود، افزود: علت این آتش سوزی خطای انسانی بوده، ولی هنوز درباره عمدی یا غیرعمدی بودن آن اطلاعی در دست نیست.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج گفت: حین مهار آتش یک نفر از نیرو‌های شهرداری به دلیل کمبود اکسیژن ناشی از دود غلیظ مصدوم و به بیمارستان منتقل شد.

گفتنی است؛کوه آبیدر مشرف به شهر سنندج مرکزاستان کردستان و تعداد زیادی چشمه و تفرجگاه دارد که برخی از آنها عبارتند از: پارک کودک، امیریه، امانیه، خضر زنده (خیرزنه)، هفت آسیاب، ماماتکه، کانی شفا، کانی بانتا، کچک قرآن، گویزه کویر، بان شلانه، تاقه‌دار و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده‌است.

آنچه مورد محبوبیت این کوه شده‌است، نزدیکی آن به شهر سنندج، بلند بودن آن نسبت به تپه‌های اطراف و از همه مهم‌تر، وجود چشمه‌های زیر زمینی فراوان آن می‌باشد. در واقع واژه آبیدر (ئاویه‌ر) به معنی مکان پر آب است.

نزدیکی این کوه به شهر تا آن حد است که در دامنهٔ آن احداث مسکن صورت گرفته و هم‌اکنون نیز در جریان است. افراد بسیاری (به ویژه در تعطیلات) به این تفرجگاه می‌روند و از منظره شهر سنندج دیدن می‌کنند.

در واقع آبیدر از دو کوه به نامهای آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک تشکیل شده‌است.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آتش سوزی جنگل آتش نشانی خطای انسانی منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۶۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک قرن سنندج در قاب تصویر

ایسنا/کردستان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان گفت: دومین نمایشگاهی عکس‌های قدیمی شهر سنندج برگرفته از کتاب آلبوم سنندج تألیف «حامد شریعتی» برپا می‌شود.

اسعد فرهادی ۶ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به نامگذاری ۶ تا ۱۲ اردیبهشت به نام هفته سنندج، اظهار کرد: دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج برگرفته از کتاب آلبوم سنندج تألیف "حامد شریعتی" شامل ۶۰ عکس قدیمی شهر سنندج در اندازه ۷۰*۵۰ از سال های ۱۲۶۰ تا ۱۳۶۰ (یک قرن) است و در معرض نمایش عموم قرار داده شده است.

وی با اشاره به رسالت‌های حوزه هنری در توجه به فرهنگ و هنر استان، خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه تصاویری از شخصیت‌ها، مکان‌ها، آداب و رسوم مردم سنندج و رخدادها و وقایع تاریخی رقم خورده در سنندج در یک قرن به همت حامد شریعتی گردآوری و در معرض نمایش علاقه مندان و پژوهشگران قرارگرفته است.

وی افزود: این نمایشگاه در ادامه نمایشگاه قبلی این هنرمند بوده که در سال ۱۴۰۱ به مناسبت روز سنه به همت حوزه هنری به نمایش گذاشته شد و برای نخستین بار در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان با اشاره به مشارکت حوزه هنری با شهرداری و شورای شهر سنندج در برنامه های هفته سنه ادامه داد: همکاری در برگزاری مراسم افتتاحیه و جشنواره عکس سنه که توسط خانه عکاسان در حال انجام است بخشی از این همکاری‌ها و فعالیت‌ها به این مناسبت است.

فرهادی به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های غنی استان هم گریزی زد و گفت: براساس سند زیست بوم حوزه هنری استان کردستان در سال جاری تلاش خواهد شد تا با بهره مندی از تمام هنرها علی الخصوص هنر عکاسی نسبت به معرفی بیش از پیش استان کردستان و شهر سنندج و کمک به توسعه آن گام های مؤثری را برداریم.

وی با دعوت از عموم مردم جهت بازدید از این نمایشگاه گفت: نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج از هشتم تا سیزدهم اردیبهشت در گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج دایر بوده و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای بازدید علاقه مندان است.

فرهادی تصریح کرد: آیین افتتاحیه و بازگشایی نمایشگاه شنبه ۸ اردیبهشت ساعت ۱۷ با حضور مسئولین، هنرمندان و علاقه مندان در محل گالری سوره برگزار می‌شود.

۶ اردیبهشت با تصویب در شورای فرهنگ عمومی استان به عنوان روز سنه (سنندج) نامگذاری شده است به همین مناسبت به مدت یک هفته برنامه‌های فرهنگی وهنری در سطح شهر سنندج برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مدیریت بحران شهرستان تفتان در خصوص وضعیت جوی اخطاریه صادر کرد
  • آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم
  • ۶ اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار
  • یک قرن سنندج در قاب تصویر
  • سیلاب به زیرساخت‌های آب شهرستان زیرکوه خسارت وارد کرد
  • طبیعت بهاری شهرستان سنندج + تصاویر
  • ‌مسیرهای زیرکوه مسدود است
  • آماده باش اکیپ‌های مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب یزد
  • شناسایی شکستگی و ترمیم لوله انتقال آب در بندر امام خمینی
  • برداشت محصولات کشاورزی در نقاط مختلف استان بوشهر نظارت می‌شود