Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - گاوبانگی یا به زبان محلی مازندرانی‌ها " گو چمر"، "ورزا چمر" فصل جفت‌گیری مرال‌ها یا همان گوزن‌های قرمز در جنگل‌های هیرکانی شمال با شروع فصل پاییز فرارسیده که در ورطه فراموشی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، در زیستگاه حیات وحش که در آن حیوانات زیادی به سر می‌برند، اتفاقات مهم و جالبی می افتد که بسیاری از آدم‌ها از آن خبر ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقاتی که اگر مهربانی بشریت بگذارد، سبب تداوم و ازدیاد این حیوانات می‌شود.

زیستگاه حیات وحشی که در هر فصل آهنگ و نوایی دارد و فقط دوستداران محیط زیست از آن واقف هستند زیرا تمام دل نگرانی‌های آنان حفظ این جانداران زیستگاهی است.    

حفاظتی که در اصل پنجم قانون اساسی عمومی اعلام شده تا آنچه برای خودمان است، برای ماندگاری آن برای نسل آینده مسئولیت پذیر باشیم. اما متاسفانه بشریت توجهی به این اصل نداشته و برای نابودی این نعمت خدادادی تمام تلاش خود را با هر وسیله سرد و گرم به کار گرفته است. 

یکی از اتفاقات خوب و جالب در این زیستگاه پرماجرا، فصل گاوبانگی است، فصلی که در زبان محلی مازندرانی به آن "گو چمر" یا "ورزا چمر" گفته می‌شود. گاو بانگی در اصطلاح زیست‌محیطی فصل جفت‌گیری و در میان دوستداران زیست محیطی فصل عاشقی، شورمستی، قدرت‌نمایی مرال‌ها یا گوزن‌های قرمز در جنگل‌های هیرکانی شمال کشور است.

مرال گونه نماد جانوری مازندران و بزرگ‌ترین پستاندار علفخوار از گونه‌های با شکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال است.گوزن‌های نر برای تعیین قلمرو به جنگ با دیگر نرها می روند و با ایجاد صدایی شبیه صدای گاو اهلی، گوزن‌های ماده را در محدوده قلمرو خود جمع می‌کنند.

تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان برای حفظ محیط‌زیست؛ 2 شکارچی پلنگ و مرال در گیلان دستگیر شدندگیلان| اجرای طرح تنفس جنگل‌ بقای گونه «مرال» را تضمین کردگیلان| 6 رأس از گوزن‌های مرال‌ پارک سیاهداران تالش تلف شدندشروع فصل گاوبانکی و مستی مرال‌ها در مازندران

در فصل گاوبانگی اگر گوزن نر صدای گوزن نر دیگری را در محدوده قلمرو خود بشنود با سرعت به سمت صدا حرکت می‌کند تا گوزن مهاجم را از قلمرو خود خارج کند. در این زمان شکارچیان در نقطه‌ای کمین کرده و به وسیله ابزارهایی همچون شاخ قوچ، کدو  صدای گوزن‌ها را تقلید می‌کنند. به دنبال تقلید صدای گوزن توسط شکارچیان، گوزن نری که شکارچیان در قلمرو آن حضور دارند بلافاصله به سمت صدا حرکت کرده و در مقابل شکارچیان ظاهر شده و به راحتی شکار می‌شوند.

به دلیل آسیب پذیر شدن مرال‌ها در فصل گاوبانگی، محیط‌بانان مازندران با برپایی چادر و استقرار در آنها از ارتفاعات رامسر در غرب تا گلوگاه در شرق استان را زیرپوشش و حفاظت قرار می‌دهند.

ترویج فرهنگ حفظ مرال در جنگل‌های هیرکانی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست و آبخیزداری آمل در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در آمل، آغاز فصل گاوبانگی را از 15 شهریور تا 15 مهر ماه بیان کرد و گفت: سازمان محیط زیست جهت این گونه گوزن به عنوان بزرگ‌ترین پستاندار علفخوار برنامه‌ریزی خاصی دارد.

وحید رضاییان با بیان اینکه در ایام گاوبانگی محیط بانان مازندران با برپایی چادر و استقرار در آنها جهت حفظ این گونه حیوانی اقداماتی انجام می‌شود، افزود: در مناطق کوهستانی آمل چهار منطقه شناسایی شده وجود دارد که با همکاری تشکل‌های مردمی و دوستداران زیست محیطی طی پنج سال اخیر به نتیجه رضایت بخشی رسیدیم.

وی ادامه داد: منطقه سیاه‌بیشه به وسعت 9 هزار هکتار محل زیستگاهی مرال‌ها بوده که خوشبختانه گونه آنها رو به افزایش است. رضاییان با اشاره به اینکه با تعامل تشکل‌ها کار بسیار زیبایی در حال شکل‌گیری است و محیط زیست از این تعامل استقبال می‌کند، تصریح کرد: نباید بگذاریم سرنوشت مرال مانند ببر مازندران دچار شده و از بین برود چرا که با از بین بردن این حیوانات چیزی در حیات وحش نمی‌ماند.

رئیس محیط زیست آمل با تاکید بر اینکه برای حفظ این‌گونه حیات وحش باید فرهنگ‌سازی کرد و مردم را پای کار آورد، گفت: در این امر هر فردی می‌تواند با اهدای دوربین، ماشین، چادر و تجهیزات دیگر به تشکل‌ها کمک کند همانطور هیئت کوهنوردی در زمینه حفظ قله دماوند و کوهستان اقداماتی انجام دادند.

وی با اشاره به نصب دوربین‌هایی در مناطق زیستگاه حیات وحش با کمک مردم و تشکل‌ها، بیان کرد: با نصب این دوربین‌ها از صحنه‌های حیات وحش و برای شناسایی شکارچیان هنگام شکار در این حیات وحش در اختیار محیط زیست قرار می‌گیرد که اتفاق مناسبی بوده است.

رضاییان با اعلام اینکه محیط زیست نه تنها برای یک فرد بلکه برای همه است، گفت: ای کاش همه ما یک محیط بان و جنگلبان باشیم تا بتوانیم محیط زیست و حیات وحش را به نسل آینده انتقال دهیم؛ معتقدیم آخرین درخت یعنی آخرین انسان و مرگ هر بوته سبز مرگ ما انسان‌ها است.

گزارش و فیلم از کبریا مقدس

انتهای پیام/‌685/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جنگل های هیرکانی فصل گاوبانگی محیط زیست حیات وحش تشکل ها گوزن ها مرال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۹۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد با اشاره به اینکه هم اکنون سه هزار کیسه پارچه‌ای آماده توزیع در نانوایی‌های شهرستان بروجرد است، گفت: هفته زمین پاک از سوم اردیبهشت به مدت یک هفته با اجرای برنامه‌های مختلفی گرامی داشته می‌شود که شعار هفته زمین پاک امسال «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین» تعیین شده است.

اصغر بلکی وند افزود: انتخاب این شعار فرصتی برای ترویج سبک زندگی پایدار و کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد گفت: با توجه به خطرات استفاده از کیسه‌های نایلونی برای سلامت شهروندان و محیط زیست، اداره حفاظت محیط زیست بروجرد با همکاری سازمان مدیریت پسماند، شورای اسلامی شهر بروجرد، صنایع مهم شهرستان نظیر نساجی، اقدام به آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای با نایلونی در نانوایی‌های سطح شهر کرده است.

وی اضافه کرد: در این طرح با تمهیدات پیش‌بینی شده به جای کیسه‌های نایلونی، کیسه‌های پارچه‌ای در اختیار نانوایی‌ها قرار گرفته و به تدریج پلاستیک حذف خواهد شد.

بلکی وند در خصوص برنامه‌های مختلف هفته زمین پاک در بروجرد ادامه داد: نواختن زنگ زمین پاک با حضور مسئولان در مدرسه شهید علی نقی نکوئی، مراسم گرامیداشت هفته زمین پاک به همراه انجام پاکسازی زباله‌ها در مجموعه باغ فدک به همراه تجلیل از فعالان زیست محیطی و رهاسازی پرندگان تیمار و درمان شده توسط خانه محیط زیست تیمار و رهاسازی حیات وحش از جمله برنامه‌های محیط زیست بروجرد همزمان با هفته زمین پاک است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد یادآور شد: استقرار ایستگاه سلامت در باغ فدک به مناسبت هفته زمین پاک و هفته سلامت، آغاز و اعلام رسمی طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه در نانوایی ها، تجلیل از آثار برتر دانش آموزان و اهدای جوایز و تشدید بازدید‌های نظارتی از صنایع آلاینده به خصوص صنایع آلاینده خاک از دیگر برنامه‌ها در هفته زمین پاک در بروجرد است.

دیگر خبرها

  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • گوزن سفید
  • مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • مشاهده ۴ راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد