Web Analytics Made Easy - Statcounter

آزاده اولیایی افزود: با وجود اینکه دارو توسط پزشک تجویز می‌شود اما فقط به این دلیل که «من نسخه گرفته بودم و دارو توسط پزشک تجویز شده بود»، نباید مصرف دارو را پس از اتمام آن ادامه داد. بسیاری از افراد بدون مراجعه مجدد برای پیگیری وضعیت بیماری، خودسرانه اقدام به تمدید مصرف دارو می کنند و این یکی از مشکلاتی است که ما در درمان اعتیاد دارویی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برخی افراد می‌گویند این دارو را دکتر به من داده اما بعد از مدتی که مثلا قرار بوده یک ماه بعد مجددا به دکتر مراجعه کند، دیگر مراجعه نکرده‌اند. آنها چون نتایج خوب مصرف آن دارو را در دوره موقت مشاهده می‌کنند، ترجیح می‌دهند که خودسرانه مصرف آن را ادامه دهند.

مصرف خودسرانه دارو و افزایش تحمل بدن در برابر دارو  

کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در همه کشورهای دنیا، دو مدل برای فروش دارو در مراکز فروش دارو و داروخانه‌ها وجود دارد؛ برخی داروها نیاز به نسخه پزشک دارند و برخی داروها نیاز به نسخه پزشک ندارند و اصطلاحا مصرف آنها خطرآفرین نیست و موقت است.

اولیایی با تاکید بر آنکه به هیچ عنوان نباید دارویی را خودسرانه مصرف کرد، گفت: مصرف داروی خودسرانه موجب می‌شود که اگر که بیماری شخص جدی باشد، همه علامت‌های تشخیصی را از بین می‌برد. تسکین موقت می دهد و چون فرد به آرامش موقت می رسد ترجیح می دهد که دوباره هرچند وقت یکبار آن دارو را مصرف کند تا آن علایم تظاهر پیدا نکند تا دوباره دچار درد جسمی یا روانی شود.

وی اضافه کرد: امروزه افراد بسیار زیادی هستند که صرفا به خاطر اعتیاد به انواع قرص‌های آرامبخش، انواع قرص‌های خواب‌آور و به دلیل اعتیاد به انواع مُسکن‌ها مراجعه می‌کنند. در تقسیم بندی انواع مواد، اعتیاد به طبقه آرامبخش‌ها و مُسکن‌ها، زیاد مشاهده می‌شود.

کارشناس مسئول پیشگیری از اعتیاد در محیط کار و فضای مجازی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: برخی افراد به طور مثال یک قرص استامینوفن کدئین مصرف می‌کنند و هنگامیکه می‌بینند با یک قرص خوب نمی‌شوند، اندازه مصرف را افزایش می دهند؛ ابتدا به دو تا سه عدد افزایش می‌دهند و بعد به راحتی به اعداد حیرت‌انگیزی می‌رسند. در مواردی می‌بینیم که مرز مصرف دارو از روزانه ۱۰۰ عدد هم می‌گذرد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد، مصرف داروها یک دوره موقت دارد، به طور مثال دارویی مانند زولپیدوم که برای خواب تجویز می شود، ممکن است که دوره مصرف زمانی‌اش، یک ماهه یا ۴۰ روزه باشد اما متاسفانه افراد بعد از اینکه دارو را مصرف کردند و تمام شد، باز هم آن را مصرف می‌کنند و این تمدید خودسرانه مصرف دارو منجر به اعتیاد دارویی می‌شود.

اولیایی افزود: شاید شنیدن برخی از این ارقام، باعث حیرت شود. اما بعد از مدتی از زمان مصرف دارو، بدن اصطلاحا نسبت به آن تحمل پیدا می‌کند و دیگر فرد با مصرف آن، آرامش را کسب نمی‌کند و به‌ ناچار مصرف دارو را افزایش می‌دهد به حدی می‌رسد که  به دارو وابسته می‌شود.

۴۷۲۳۲

کد خبر 1436454

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: پیشگیری از اعتیاد دارو خودسرانه مصرف مصرف دارو مصرف آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۰۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه به مصرف آب چاه به جای آب معدنی اشتباه است

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه آب‌های بسته‌بندی مزایایی مانند عدم وجود آلودگی‌های میکروبی و انگلی دارد، گفت: توصیه به مصرف آب چاه به جای آبهای بسته‌بندی شده غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی انصاری؛ مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با بیان اینکه آب‌های بسته‌بندی دارای مزایای متعددی هستند، از عدم وجود آلودگی‌های میکروبی و انگلی بیماری‌زا، وجود محدوده‌های مجاز املاح و فلزات سنگین و آفت‌کش‌ها به عنوان بخشی از این مزایا یاد کرد و گفت: دلیل کنترل کیفیت این محصولات در محل تولید از منبع اصلی آب گرفته تا پایان فرایند است در حالی که برای آب چاه کنترلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اظهارنظر در مورد اینکه مصرف آب چاه فقط منجر به بروز سنگ کلیه می‌شود، غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است، افزود: آب چاه‌ها ممکن است آلودگی‌های زیادی داشته باشند که ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی، کشاورزی، مراکز صنعتی و منابع دیگر آب‌های زیرزمینی متصل آلودگی به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.

وی ادامه داد: در تولید و عرضه آب‌های بسته‌بندی، فرآیندهای صنعتی رعایت شده و مجوزهای لازم پس از بررسی‌ها و آزمایشات متعدد اخذ می‌شود. هر محصول یک شرایط نگهداری دارد که توسط تولید کننده در بسته‌بندی محصول، اعلام می‌شود که مصرف کننده، فروشنده و توزیع کننده ملزم به رعایت الزامات انبارداری، حمل و نقل و نگهداری هستند.

غذای آلوده عامل 200 بیماری/ جزئیات بازرسی‌های بهداشتی از اصناف در تعطیلات نوروز

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر شرایط نگهداری هر محصولی رعایت نشود، طبیعی است که شاید خطراتی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد و این هم محدود به یک فرآورده مانند آب بسته‌بندی شده نیست. ظروف بسته‌بندی "پت" در ایران و دنیا، مختص آب‌های آشامیدنی نیست بلکه در نوشابه ها، روغن های خوراکی، برخی لبنیات و شیشه‌های شیرخوری کودکان نیز از مواد پت استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه روغن‌های زیروترانس مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند، تاکید کرد: برای هر شاخص روش اندازه گیری وجود دارد که از دقیق‌ترین و حساس ترین روشها استفاده می‌شود و عبارت زیرو معنی عام داشته در حالی که به صورت فنی عبارت غیر قابل ردیابی(not detectable) اعلام می‌شود. باید اذعان نمود نمی توانیم و نباید علایق و سلایق شخصی خودمان را در رسانه‌ها عمومیت دهیم.

وی در خصوص کیفیت برنج‌های غیرایرانی موجود در بازار گفت: تمامی برنج‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور و حتی در مبدا تولید نمونه برداری شده و آنالیزهای لازم بر روی آنها انجام می‌شود و تنها محصولاتی قابلیت عرضه به بازار مصرف را دارند که با ضوابط و مقررات ملی کشور مطابقت داشته باشند. لازم به ذکر است که تمام کالاهای سلامت از جمله آب‌های بسته‌بندی مورد نظارت و پایش مستمر سازمان غذا و دارو بوده و با هر گونه عدم انطباق با ضوابط موجود به صورت قانونی برخورد می‌شود. نظرات ارائه شده از سوی افراد غیرمسئول در حوزه سلامت غذایی، جنبه شخصی دارد و موضع ارگان‌های رسمی نیست. اطلاعات ارائه شده بر اساس اطلاعات بسیار محدود و ناقص یک آزمایشگاه بخش خصوصی، فاقد عمومیت بخشی به کل جامعه است.

لازم به ذکر است که اخیراً مدیر یک آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی در یک برنامه تلویزیونی نسبت به مصرف آبهای آشامیدنی هشدار داده و گفته بود: بطری‌های پلیمری آب معدنی شرایط خاصی برای نگهداری دارند و مغازه داران آن را در نور آفتاب یا داخل فریزر قرار می‌دهند که این موضوع مواد موجود در بطری‌ها را در آب آزاد می‌کند و اگر مردم آب چاه بخورند نهایتاً سنگ کلیه می‌گیرند اما خیلی بهتر است!

وی همچنین ادعای تولید روغن‌های زیروترانس را نادرست خوانده و توصیه کرده بود که برنج‌های غیرایرانی نیز مورد استفاده کمتری قرار بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توصیه به مصرف آب چاه به جای آب معدنی اشتباه است
  • آب معدنی استفاده کنیم یا نه؟
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟
  • تداوم بیمه رایگان دهک‌های یک تا ۵
  • مصرف خودسرانه این آمپول خطرات جبران ناپذیری دارد!
  • آجر شدن کار پزشکان قلابی در رشت
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • پرِگابالین چیست و چرا می‌تواند خطرناک باشد؟
  • هشدار! این دارو معتادتان می‌کند
  • پرگابالین چیست و چرا می‌تواند خطرناک باشد؟