Web Analytics Made Easy - Statcounter

شقاقی ماهیت اثر را یکی از اصول «استفاده منصفانه در کتابخانه های عمومی» دانست و گفت: تالیف یا گردآوری اثر باید لحاظ شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «دکتر مهدی شقاقی» امروز (شنبه پنج مهر) در نشست «استفاده منصفانه در کتابخانه های عمومی» از سلسله سخنرانی‌های «اخلاق حرفه‌ای در کتابداری و کتابخانه‌های عمومی» گفت: استفاده منصفانه در کتابخانه های عمومی باید بر مبنای چهار اصل مهم پیش رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف استفاده، اولین قاعده است. اینکه استفاده ما از نوع تجاری است یا غیر تجاری، مربوط به سودآوری است یا برای مسایل فرهنگی و علمی.

 

این استاد دانشگاه دانشگاه شهید بهشتی ماهیت اثر را دومین قاعده در استفاده منصفانه در کتابخانه های عمومی ذکر کرد و افزود: این سوال باید مطرح شود که اثر از نظر ماهیت، بدیع و نوآورانه است یا یک اثر علمی تک نگاشت است یا یک گردآوری؟ اثر پرفروش است یا علمی اما کم فروش؟ در استفاده از آثار پرفروش باید دقت شود زیرا ماهیت اثر سود زیادی را متوجه ناشر می کند.

 

وی اظهار کرد: سومین قاعده در استفاده منصفانه در کتابخانه های عمومی، تعداد کاربران و حجم استفاده از اثر است. اگر حجم استفاده یا تعداد افرادی که از اثر استفاده می کنند، قابل توجه باشد از استفاده منصفانه خارج شده است. به عنوان مثال اگر 70 درصد اثر به اشتراک گذاشته شوند، عدول از استفاده منصفانه است.

 

این پژوهشگر چهارمین قاعده در استفاده منصفانه در کتابخانه های عمومی را تاثیر استفاده در بازار نشر دانست و عنوان کرد: باید این سوال مطرح باشد که استفاده ما باعث کاهش فروش اثر می شود یا خیر، به عنوان مثال کتابی سال 83 چاپ شده است و تا سال 99 تجدید چاپ نشده است. این نشان می دهد بازار کتاب راکد است و می توان استفاده منصفانه انجام داد و بخشی از آن را برای تعداد محدودی از دانش آموزان یا دانشجویان استفاده کرد. اگر کتابی که همچنان تجدید چاپ می شود را به اشتراک بگذاریم روی بازار نشر آن اثر می گذاریم.

 

شقاقی اظهار داشت: در استفاده منصفانه علاوه بر چهار قاعده ذکر شده ، سه قاعده دیگر را به عنوان غایت یا چشم انداز باید مد نظر قرار دهیم. حفظ اثر، حفظ ثبات جامعه و سوگیری ترمیم گیرانه به سمت طبقات ضعیف جامعه  در این سه قاعده مطرح می شود. در استفاده منصفانه استراتژی، سیاست و تکنیک هایی مدنظر قرار می دهیم که به فرصتی از طرف قانون در اختیار کتابخانه های عمومی قرار داده شده است به بهترین نحو جامه عمل بپوشانیم

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در استفاده منصفانه می توانیم از تغییر فرمت استفاده کنیم. می توانیم بخشی از کتاب که قرار است در اختیار گروه معدودی قرار دهد را از آنالوگ به دیجیتال تبدیل کنیم. این در شرایط فعلی که دانش آموزان و دانشجویان ارتباط کمی با مراکز علمی دارند، مطلوبیت دارد.

 

وی بیان کرد: از مقالات می شود به بهترین نحو برای استفاده منصفانه در کتابخانه های عمومی استفاده کنیم زیرا مقالات دارای حق کپی رایت نیستند. بین ناشران هیچ قراردادی منعقد نشده است ضمن اینکه که مقالات متعلق به پایگاه خاصی نیستند یعنی پایگاه ها پولی به صاحبان مقاله نمی دهند. مقالات را می توان با ذکر مولف یا مولفان تغییر فرمت داد. در شرایط فعلی به خاطر شیوع کرونا کتابداران می توانند ساعاتی را به تولید محتوا بر اساس آثاری که می شود از آنها به بهترین نحو استفاده شود، اختصاص دهند.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مریم داوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور استفاده منصفانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۲۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: در راستای توسعه فضاهای فرهنگی زمین مورد نظر در مناطق فاقد کتابخانه عمومی در اردبیل اختصاص خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، کمال الدین میرجعفریان در نشست با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، اظهار کرد: توسعه متوازن فضای‌های فرهنگی و آموزشی لازمه تحقق عدالت فرهنگی است و در این راستا زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه های عمومی تأمین خواهد شد.

وی افزود: توسعه فضای کتابخانه‌ای در اردبیل و نزدیک شدن به سرانه متوسط کشوری، یکی از مطالبات دانش آموزان و دانشجویان در سال‌های اخیر بوده است.

معاون امور عمرانی استانداری اردبیل اظهار داشت: در راستای رفع نیازمندی‌های حوزه سرانه کتابخانه های عمومی پس از جلسات متعدد کارشناسی پراکندگی کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر اردبیل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و زمین مورد نیاز تأمین خواهد شد.

پروانه رضاقلیزاده مدیرکل کتابخانه عمومی استان اردبیل نیز از گفتگو با خیر کتابخانه ساز برای احداث کتابخانه عمومی خبر داد و افزود: خیرین کتابخانه ساز آماده احداث پروژه احداث کتابخانه عمومی بعد از تحویل زمین هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل اظهار داشت: بر اساس برآورد صورت گرفته پیش بینی می‌شود طی یک تا دو سال آینده بتوانیم کتابخانه‌ای شایسته در این نقطه از شهر افتتاح کرده و به بهره برداری برسانیم تا شهروندان ساکن در این مناطق از فضای مطالعاتی و خدمات کتابخانه‌ای آن بهره مند شوند.

رضاقلیزاده یادآور شد: دسترسی آسان به کتابخانه یکی از استانداردهای فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) است و رسیدن به این استانداردها مستلزم افزایش تعداد کتابخانه ها در مناطق مختلف شهری و روستایی است.

گفتنی است، در این جلسه همچنین اداره کل راه و شهرسازی مکلف شد زمینی به مساحت ۶۰۰ متر مربع در خیابان دامپزشکی برای احداث کتابخانه در اختیار اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل قرار دهد و در خصوص تأمین زمین مورد نظر برای احداث کتابخانه عمومی در محلات دروازه مشگین و میدان جهاد که وسعت و تراکم جمعیت قابل توجهی داشته و از کتابخانه های عمومی شهر فاصله چشمگیری دارد، اقدامات لازم توسط دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد.

کد خبر 748498

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری