Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتخاب رشته کنکور 99 مثل اجرای این فرآیند در سال‌های قبل، آشفته بازاری به راه انداخته که باز هم باعث سرگردانی داوطلبان شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این روزها که موضوع انتخاب رشته کنکور داغ است آشفته بازاری به راه افتاده که باعث نگرانی داوطلبان شده است. استفاده از عناوین فریبنده‌ای نظیر «انتخاب رشته تضمینی»، «آینده خود را با ما تضمین کنید» و غیره باعث شده که داوطلبان سرگردان شوند و ندانند که چه می‌خواهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در این ایام انواع انتخاب رشته از مجازی تا حضوری در جریان است. هر یک از مؤسسات با نرخ‌های مختلف پذیرای انتخاب رشته داوطلبان هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این نرخ‌ها از 10 هزار تومان در سازمان سنجش آموزش کشور تا 2 میلیون و 500 هزار تومان در مؤسسات کنکوری خصوصی در نوسان است.

اکنون هم که ویروس کرونا در کشور حاکم است بسیاری انتخاب رشته را به صورت مجازی برای داوطلبان انجام می‌دهند. این افراد در شبکه‌های اجتماعی برای خود دم و دستگاهی هم ایجاد کرده‌اند. پخش زنده انتخاب رشته می‌گذارند و برای داوطلبان انتخاب رشته می‌کند.

از طرفی متاسفانه هیچ نرخ مشخصی برای انتخاب رشته داوطلبان کنکور وجود ندارد و مؤسسات هر اندازه که می‌خواهند نرخ انتخاب رشته را تعیین می‌کنند و سازمان سنجش با راه‌اندازی سامانه انتخاب رشته مجازی از مسئولیت شانه خالی می‌کند و می‌گوید داوطلبان می‌توانند از سامانه انتخاب رشته مجازی سازمان سنجش آموزش کشور استفاده کنند.

در این زمینه ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفته است: هر ساله فضای مدیریت نشده و کاذبی را در زمان انتخاب رشته شاهد هستیم که عده‌ای برای سودجویی مالی می‌خواهند داوطلب را گمراه کنند، پیشنهاد ما استفاده از انتخاب رشته سازمان سنجش آموزش کشور است.

البته داغ بودن فضای انتخاب رشته در موسسات کنکوری نشان می دهد که سازمان سنجش آموزش کشور نتوانسته انتخاب رشته مبتنی بر واقعیت برای داوطلبان انجام دهد و بسیاری همچنان به مشاوران موسسات کنکوری پناه می‌برند.

نادیده گرفتن روحیات داوطلبان

یکی از ایرادات اساسی در این انتخاب رشته‌های مجازی یا حضوری موسسات عدم توجه به خود داوطلب و روحیاتش است. در این آشفته بازار کالایی به نام انتخاب رشته به داوطلبان فروخته می‌شود با این تفاوت که این کالای فروخته شده قرار است آینده فرد را بسازد و مسیر آن را تعیین کند. در تماس با این مشاور بسیاری وقتشان پر است، با این شلوغی مراجعه‌کنندگان، زیردستان آنها اقدامات لازم را انجام می‌دهند و معمولا در تبلیغات گفته می‌شود که فرد اصلی بر انتخاب رشته نظارت می‌کند.

فصل مشترک همه این انتخاب رشته‌های پولی چند مؤلفه مهم است، یکی از مهمترین سوالاتی که این مؤسسات از داوطلبان می‌پرسند علاقه‌مندی داوطلبان به رشته‌هاست. نکته مهم بعدی دانشگاه‌های مورد علاقه داوطلبان است و اینکه آیا داوطلبان علاقه‌مند به رشته‌های شهریه‌پرداز هستند یا نه؟ به چه ترتیب و اولویتی می‌خواهند این رشته‌ها را انتخاب کنند.

در نهایت این مؤسسات از داوطلبان می‌پرسند که تصمیم دارند پشت کنکور بمانند یا اینکه در اولویت‌های آخر پذیرفته شوند. موارد دیگر مورد توجه این انتخاب رشته کنندگان اطلاع از رتبه داوطلبان در سهمیه مورد نظر است. رتبه در سهمیه می‌تواند شانس داوطلبان برای قبولی را افزایش دهد.

با همین سوالات برای آینده جوانان کشور عده‌ای سودجو تصمیم می‌گیرند و سرنوشت آنها را تغییر می‌دهند. در این میان ممکن است عده‌ای به‌خاطر عدم شناخت مشاوران کنکوری به تصمیمات اشتباه تن دهند و زندگی خود را تباه کنند چراکه افرادی که عموما کار انتخاب رشته برای داوطلبان انجام می‌دهند روحیه داوطلبان را نمی‌شناسند و روانشناس و متخصص نیستند فقط براساس داده مانند یک ماشین برای داوطلبان انتخاب رشته می‌کنند.

درآمدهای میلیاردی از انتخاب رشته

با این حال در کنکور امسال یک میلیون و 12 هزار و 406 نفر مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و حتی اگر نیمی از داوطلبان از سیستم انتخاب رشته مجازی استفاده کنند سازمان سنجش آموزش کشور 5 میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند.

البته مجوز مؤسسات کنکوری را وزارت آموزش و پرورش صادر می‌کنند و نظارت در این زمینه با این وزارتخانه است. اما شواهد نشان می‌دهد که نظارت کافی بر این مؤسسات وجود ندارد چراکه هر یک از آنها با شهریه و طرح‌های عجیب و غریب کنکوری مشغول به فعالیت هستند.

بسیاری از رسانه‌ها درآمد این مؤسسات را برآورد کرده‌اند، که با یک حساب سرانگشتی از درآمد این مؤسسات در انتخاب رشته کنکور می‌توان تخمین زد که درآمدها میلیاردی می‌شود. زمانی که سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش بود گفته بود که این مؤسسات 15 هزار میلیارد تومان درآمد دارند. وی حتی عنوان کرده بود که درآمد غیررسمی این مؤسسات به 40 میلیارد تومان در سال هم می‌رسد.

در این میان فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره آشفته بازار انتخاب رشته معتقد است که داوطلبان نباید فریب مؤسسات را بخورند. وی بر این باور است که این مؤسسات به داوطلبان امید واهی می‌دهند. سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور می‌گوید: داوطلبی که رتبه 12 هزار کشوری کسب کرده نباید توقع داشته باشد که در رشته‌های پزشکی قبول شود چراکه برای رشته‌های پزشکی 9 هزار و 200 ظرفیت خالی وجود دارد که 30 درصد آن با سهمیه ایثارگران پر می‌شود و مابقی یعنی 6 هزار و 400 ظرفیت برای سایر داوطلبان باقی می‌ماند.

در نهایت به نظر می‌رسد که اگر داوطلبان برای انتخاب رشته علاوه بر علایق شخصی از محتویات دفترچه نظیر دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی و دانشگاه‌ها شامل دولتی، غیردولتی، پردیس خودگردان، پیام‌نور و آزاد اسلامی آگاه شوند، می‌توانند به راحتی انتخاب رشته کنند. اگر داوطلبان به نشست‌های مجازی این افراد که این روزها در شبکه‌های مجازی به وفور یافت می‌شود توجه کنند اکثر کسانی که امروز برای دیگران انتخاب رشته می‌کنند زمانی که خودشان در کنکور شرکت کرده بودند، به هیچ موسسه‌ای برای انتخاب رشته مراجعه نکردند.

این افراد اذعان دارند که با مطالعه دفترچه انتخاب رشته را انجام داده‌اند و اکنون با اطلاع دقیق به فکر درآمدزایی از آن برآمده‌اند. پس داوطلبان می‌توانند اسیر تبلیغات نشوند و به صورت رایگان خودشان انتخاب رشته کنند.

انتهای پیام/4040/

منبع: آنا

کلیدواژه: سازمان سنجش انتخاب رشته کنکور 99 سازمان سنجش آموزش کشور انتخاب رشته برای داوطلبان رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۴۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ماراتن پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور

به گزارش همشهری آنلاین،‌ نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ برای داوطلبان چهار گروه‌ آزمایشی علوم ریاضی، فنی و علوم انسانی، زبان های خارجی و هنر روز گذشته پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه جاری در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد.

دومین و آخرین روز نوبت دوم کنکور نیز با شرکت بیش نیم میلیون (۵۰۱ هزار) داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در ۴۱۲ شهر، ۶۲۴ حوزه اصلی و ۱۹۹۳ حوزه فرعی آغاز شد.

در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آنها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

گروه علوم تجربی با بیش از ۵۰۱ هزار داوطلب و گروه علوم ریاضی با بیش از ۱۲۸ هزار داوطلب بیشترین و کمترین تعداد داوطلبین در میان گروه‌های آزمایشی اصلی را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ یکی از مهم ترین تغییرات آزمون امسال در مقایسه با سال گذشته است.

آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ فقط برای دروس تخصصی هر یک از گروه‌های آزمایشی برگزار شد. اما دروس عمومی در سابقه تحصیلی داوطلبان وجود داشته و در نمره کل سابقه تحصیلی لحاظ شد.

داوطلبان می‌توانند در یکی از سه گروه اصلی ( علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) مختلف در دو نوبت آزمون شرکت کنند ولی در صورت تغییر گروه آزمایشی در نوبت دوم آزمون، باید گروه مورد نظر را برای پذیرش در دانشگاه ( در مرحله انتخاب رشته ) انتخاب کنند و امکان انتخاب رشته از هر دو گروه اصلی میسر نیست. البته باید توجه داشته باشند که سوابق تحصیلی کامل مربوط به گروه آزمایشی مورد نظر را نیز باید دارا باشند و درصورتی که در یک یا چند درس، سابقه تحصیلی لازم برای گروه آزمایشی درخواستی را نداشته باشند نمرات آن دروس صفر لحاظ می‌شود.

برای داوطلبانی که برای پذیرش در آزمون پذیرش دانشجو- معلم اعلام علاقه مندی کرده‌اند نیز در گروه آزمایشی مربوطه منحصراً یک کارت ورود به جلسه منتشر شده است. این دسته از داوطلبان باید علاوه بر پاسخگویی به دفترچه‌های سؤالات آزمون اختصاصی مربوط به گروه آزمایشی انتخابی، به دفترچه سوالات اختصاصی آزمون پذیرش دانشجو- معلم نیز پاسخ دهند.

نوبت دوم آزمون سراسری تیر ماه برگزار می شود و نمرات کنکور سال گذشته همچنان معتبر است؛ یعنی دو آزمونی که سال گذشته برگزار شد، همچنان نمراتشان معتبر است در مقطعی که قرار است انتخاب رشته صورت بگیرد داوطلبان می توانند خودشان نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند یا به سازمان سنجش اجازه بدهند نمره بالاتری را برای آنها لحاظ کند.

کارنامه اولیه داوطلبان نوبت اول نیمه مرداد ماه جاری اعلام می کنیم و همزمان چند روز بعد انتخاب رشته داوطلبان آغاز می شود.

کد خبر 847190 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم کنکور سازمان سنجش آموزش کشور

دیگر خبرها

  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته های کنکور آغاز شد
  • آغاز ماراتن پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور
  • تلاش سازمان سنجش برای تحقق عدالت آموزشی در کشور
  • رییس سازمان سنجش آموزش کشور: نمرات سال گذشته کنکوری‌ها همچنان معتبر است/ انتشار کارنامه اولیه در مرداد
  • اعلام زمان انتشار نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳
  • مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ تا هشتم اردیبهشت تمدید شد / جزیبات
  • فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ تمدید شد
  • بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور در خط شروع ۱۴۰۳
  • امشب؛ آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳