Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین رونمایی از ۲ کتاب «رویاهای نیلگون» و «چهل منزل تا خدا» روز شنبه در حاشیه نمایشگاه دفاع مقدس در پارک شاهد شهر کرمانشاه برگزار شد.

رویاهای نیلگون، مستند داستانی و زندگینامه «زهره قمری» از زنان فعال پشتیبانی دوران دفاع مقدس در استان کرمانشاه و کتاب چهل منزل تا خدا نیز زندگینامه و خاطرات «ستار عباسی» شهید مدافع حرم به روایت همسرش «مینا عباسی» است که هر ۲ با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان تهیه شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید ستار عباسی در تاریخ  ۲۵ آبان ۱۳۹۴ در شهر حلب سوریه به شهادت رسید.

این ۲ کتاب همزمان با روز زن و مقاومت با حضور جعفر همتی، مشاوره استاندار کرمانشاه در امور ایثارگران و زهره رستمی، مدیرکل بانوان و خانواده استانداری رونمایی شد.

کار مصاحبه کتاب رویاهای نیلگون را «آذر آزادی» نویسنده دفاع مقدس انجام داده و «سکینه محمدی» آن را به رشته تحریر درآورده است. خاطره نگاری کتاب چهل منزل تا خدا نیز هنر «طیبه نجفی» بوده است.

در واقع بار این ۲ کتاب بر دوش بانوان نویسنده بوده که در سال های اخیر حضور پررنگ تری در میدان روایتگری و نویسندگی دفاع مقدس و ادبیات پایداری داشته‌اند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

کرمانشاه بیشترین جانباز و رتبه دوم شهدای زن را دارد

کتاب رویاهای نیلگون نخستین کتاب دفاع مقدس استان است که به ایثارگری یک بانوی رزمنده می‌پردازد.

البته پیش از این درباره ۲ شهید زن استان(طیبه زمانی و فوزیه شیردل) ۲ کتاب منتشر شده است اما تاکنون هیچ‌یک از بانوان ایثارگر استان که در قید حیات هستند، موضوع کتاب نشده بودند؛ در حالیکه به گفته مدیر امور هنری و سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه، «این استان از نظر تعداد زنان شهیده در رتبه دوم کشور است.»

آذر آزادی که در مراسم رونمایی از ۲ کتاب جدید بنیاد حفظ آثار سخن می گفت، اضافه کرد: استان کرمانشاه همچنین از نظر تعداد زنان جانباز در رتبه نخست کشور است و به همین دلیل جا دارد تولیدات فرهنگی بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

مشاور استاندار کرمانشاه در امور ایثارگران نیز به جانفشانی و شجاعت مادران و زنان کرمانشاهی در دوران دفاع مقدس اشاره و عنوان کرد: حدود ۴۰ جانباز زن داریم که جانباز ۷۰ درصد یا قطع نخاع هستند؛ آن ها ۳۰ سال است که روی ویلچر یا تخت نشسته اند اما حتی یک لحظه هم از ایثار خود پشیمان نیستند که حتی می گویند ما همچنان بدهکار اسلام و انقلابیم.

جعفر همتی، مشاور استاندار کرمانشاه در امور ایثارگران

فداکاری خانواده‌های ایثارگران کرمانشاهی مضاعف بود

جعفر همتی افزود: خانواده های شهدا و ایثارگران سه استان کرمانشاه، ایلام و خوزستان ایثارگری مضاعف داشته اند زیرا نه تنها جگرگوشه های خود را به دل خطر فرستادند بلکه خود نیز همواره در معرض موشک باران و بمباران بودند.

به گفته او، مردم استان کرمانشاه در دوران دفاع مقدس هیچ هزینه ای هم برای دولت نداشتند و ساکنان غرب استان وقتی که از خانه و کاشانه خود آواره شدند، میهمان سایر هم استانی ها یا در بیغوله ها ساکن شدند تا امنیت بار دیگر به ایران برگردد.

همتی عنوان کرد: مادری که بچه اش تب کند با اینکه می داند روز بعد خوب می شود اما از نگرانی و اضطراب تا صبح خواب به چشمش نمی رود؛ همسران و مادران شهدا اما سه میلیون ایثارگر را راهی جبهه ها کردند که ۲۳۰ هزار نفر از آنها شهید شد و استخوان هایشان برگشت.

او گفت: اگر مادران و همسران شهدا پا بر زمین می‌کوبیدند و مانع رفتن مردان خود به میدان نبرد با دشمن می شدند، آیا شهدا و ایثارگران می ‌توانستند با خیال راحت عملیات کنند، پشت دوشکا بنشینند یا آرپی‌جی بزنند.

مشاور استاندار کرمانشاه با اشاره به حضور سه میلیون رزمنده در جنگ تحمیلی و تقدیم ۲۳۰ هزار شهید، ۶۰۰ هزار جانباز و ۴۰ هزار آزاده گفت: امنیت امروز ایران اسلامی مدیون جانفشانی شهدا و خانواده های آنان است و باید قدر آنها را دانست.

همتی از همه زنان نویسنده خواست که دست به قلم شوند و درباره شهدا به ویژه زنان ایثارگر، واقعیت ها را روایت کنند زیرا دشمن تمام تلاش خود را برای تحریف حقیقت های جنگ تحمیلی به کار گرفته است.

بسیاری هنوز از جانفشانی‌های کرمانشاه بی‌خبرند

نخستین و آخرین زخم‌های صدام بر پیکر کرمانشاه زده شد؛ استانی که اولین تیر بعثی‌ها به سمت آن شلیک شد و برگ آخر کتاب دفاع مقدس هم با عملیات مرصاد در آنجا ورق خورد.

با نگاه به همین مقاومت و جانفشانی هشت ساله بود که رهبر معظم انقلاب، کرمانشاه را «سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی» توصیف کردند.

در دوران جنگ تحمیلی، بیش از هشت هزار بار صدای آژیر حمله در آسمان کرمانشاه شنیده شد و هزار و ۲۰۰ بار بمب و موشک، خانه و کاشانه مردم این خطه را زیر و زبر کرد؛ ساکنان دروازه کربلا اما هرگز سنگر را رها نکردند و برای حفظ دین و وطن، ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۲۱ هزار و ۶۰۰ جانباز، سه هزا رو ۸۰۰ شهید و جانباز شیمیایی و هزار و ۸۰۰ آزاده تقدیم کردند.

بیش از سه دهه از جانفشانی‌های دوران دفاع مقدس گذشته اما هنوز بسیاری از ایرانیان و حتی اهالی کرمانشاه، بسیاری از اسطوره‌های خود را نمی‌شناسند و از خاطرات و قصه‌های جذاب و حیرات‌انگیز جبهه‌های غرب بی‌خبرند.

دفاع مقدس آنقدر رخدادهای شگفت انگیز دارد که بسیاری از آنها برای مردم جهان هم شنیدنی است اما حتی پیشینه بلند قصه نویسی در ایران هم نتوانسته این قصه های جذاب را به شایستگی راهی سایر کشورها کند؛ در حالی که از رشادت یک رزمنده اروپایی یا آمریکایی در جنگ، ده‌ها کتاب، فیلم و سریال تولید و کل مرزهای دنیا را درنوریده است.

برچسب‌ها دفاع مقدس هفته دفاع مقدس کرمانشاه پروندهٔ خبری کرمانشاه، استانی که کتاب جنگ در آن جا آغاز و بسته شد چهلمین سال دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دفاع مقدس هفته دفاع مقدس کرمانشاه دفاع مقدس هفته دفاع مقدس کرمانشاه اخبار کنکور استاندار کرمانشاه دوران دفاع مقدس استان کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۵۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات‌اسلامی استان کرمانشاه گفت: تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور» توسط نیروی انتظامی در کرمانشاه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی عبدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح نور توسط نیروی انتظامی که در راستای مطالبه عموم مردم و بانوان به منظور حفظ ارزش‌های اسلامی به ویژه عفاف و حجاب به اجرا درآمده است، گفت: مردم متدین کرمانشاه فردا جمعه ۷ اردیبهشت پس از اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه درب مسجد جامع این شهرستان تجمع حمایتی از اجرای این طرح برپا خواهند کرد.

وی ضمن دعوت مردم متدین و غیور جهت شرکت در نماز عبادی سیاسی جمعه خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مردم به ویژه بانوان شهرستان کرمانشاه به منظور دفاع از ارزش‌های دینی و حمایت از فرزندان سلحشور خود در نیروی انتظامی در این تجمع شرکت کرده و بر تداوم این طرح ضروری و اجرای قوانین واجب الهی تاکید کنند.

کد خبر 747893

دیگر خبرها

  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»
  • پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران
  • کرمانشاه یکی از استان‌های پرافتخار کشور است
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر ۶ شهید گمنام در پایتخت