Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا زالی روز شنبه در مراسم آیین رونمایی از کتاب "نوشدارویی پیش از مرگ سهراب" با اشاره به هم زمانی رونمایی از این اثر فاخر با پاسداشت هفته دفاع مقدس، افزود: این کتاب در حالی رونمایی می شود که فرزندان برومند این مرزوبوم و سفید پوشان عرصه سلامت کشور در بحران کرونا کارنامه درخشان و برگ زرین دیگری به افتخارات کشور افزودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بازتاب و ترجمان ایثارگری های مدافعان هشت سال دفاع مقدس و جان برکفان سلامت کشور چه در زمان جنگ تحمیلی و چه در بحران اپیدمی امروز در ذهن مردم نقش بسته است.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران رونمایی از کتاب "نوشدارویی پیش از مرگ سهراب" را به عنوان نماد تکریم جامعه سلامت و پزشکی کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: در روزهای سخت کرونایی، کادر بهداشت و درمان با دشمنی نامریی دست و پنجه نرم می کنند و این موضوع چالش های این مبارزه را دوچندان می کند.

وی ضرورت یادآوری رشادت ها و دستاوردهای غرور آفرین جامعه سلامت را در دفاع مقدس مورد تاکید قرار داد و  گفت: جامعه جوان ایرانی باید با فرهنگ دفاع مقدس، شهادت، ایثار و امداد بیش از پیش آشنا شود.

زالی در باره روزهای آغازین جنگ تحمیلی و محدودیت های متعددی که کشور با آن مواجه بود، گفت: کشور در اولین سال های پیروزی شکوهمند اسلامی هرگز امکانات را برای رویارویی با تهاجمی در این وسعت طراحی نکرده بود، در این میان جامعه پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نبود.

 ایران رکورددار خدمات بهداری رزمی در دنیا

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران از حرکت جهادی جامعه خدوم پزشکی برای ارائه خدمات در سخت ترین روزهای دفاع مقدس خبر داد و افزود: در دوران دفاع مقدس رکورد جهانی ارائه خدمات به مجروحین جنگی به ۲۵ دقیقه رسید، این درحالی است که پیشتر رکورد دار انتقال مجروحان در بهترین شرایط مربوط به کشور آمریکا و بین ۴۵ تا ۹۰ دقیقه بود.

وی گفت: ایران رکورددار خدمات بهداری رزمی در دنیاست.

زالی استقرار هوشمندانه مراکز درمانی و بیمارستانهای صحرایی در نزدیکترین نقطه به خط مقدم را یکی دیگر از اقدامات سیستم بهداشت و درمان کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس بیان کرد.

وی افزود: پیچیده ترین اعمال جراحی در بیمارستان های صحرایی و نزدیک ترین خطوط به خط مقدم جبهه ها انجام می شد، جایی که در بیشترین نقطه آماج حملات دشمن قرار داشت.

زالی یادآور شد: بالغ بر ۱۰۰ هزار عمل جراحی پیچیده، بیشترین میزان خدمت امدادی در سریع ترین زمان ممکن به مجروحان و مجموع ۵۶۰ هزار خدمت درمانی، گوشه ای از خدمات کادر ایثارگر بهداشتی و درمانی در دوران جنگ تحمیلی بود. خدمات بهداشتی که در آن دوران ارائه شد رکوردهای جهانی را در هم شکست.

وی با بیان این که مقابله با جنگ شیمیایی با اتکا به منابع درون زا و نرم افزارهای بیولوژیک در بالاترین سطح در کشور ارائه شده، گفت: پزشکان ایرانی به عنوان قطب و مرجع اصلی علمی درمان بیماران شیمیایی در دنیا شناخته اند.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس حتی یک مورد اپیدمی هم در کشور بوجود نیامد. تمام واکسیناسیون ها و پوشش خدمات بهداشتی نیز برای لحظه ای متوقف و تعطیل نشد. این اقدام ارزشمند را مدیون تلاش های تیم بهداشتی کشور هستیم.

شهادت بیش از ۲ هزار امدادگار در دوران دفاع مقدس 

زالی با اشاره به شهادت بیش از ۲ هزار امدادگر و راننده آمبولانس در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در سخت ترین روزهای جنگ امدادگران جان برکف دوشادوش رزمندگان، خدمات ارزنده ای ارائه کردند.

وی در ادامه رونمایی از کتاب نوشدارویی پیش از مرگ سهراب را اثری فاخر و برخاسته از دل رزمندگان و تیم پزشکی توصیف کرد و گفت: این کتاب مجموعه ای از قلیان بی پرده احساسات و گفتمانی تاریخی عاطفی است. 

زالی با تاکید بر اهمیت مستندسازی رشادت های مدافعان عرصه سلامت در دوران دفاع مقدس و بحران های کشور افزود: این کتاب یادآور خاطرات دفاع مقدس است که با مجاهدتی مستمر و ممارستی ستودنی تاریخ شفاهی دانشگاه را عرضه کرده است.

در بخش دیگری از این نشست علیرضا ناصری دبیر یادمان شصتمین سال تاسیس دانشگاه با اشاره به اجرای پروژه تاریخ  شفاهی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بر ضرورت مستند نگاری تاریخ دانشگاه تاکید کرد.

وی در ادامه توضیحات مبسوطی درباره شش دهه فعالیت ارزنده دانشگاه ارائه داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اولین دانشگاه ارائه آموزش عالی غیر دولتی در کشور است که برای اولین بار به صورت هیات امنایی نیز اداره می شد.

ناصری با اشاره به این که اولین بنیانگذاران دانشگاه از اساتید حوزه و دانشگاه بوده اند، توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تحولات مختلف اجتماعی و سیاسی دوران پیش از انقلاب به هیچ عنوان صرفا نظاره گر نبوده و به عنوان مرکزی فعال در حفظ جان مردم و آرمان های انقلاب اسلامی نقش آفرینی کرده است.

دبیر یادمان شصتمین سال تاسیس دانشگاه گفت: کادر بهداشت و درمان دانشگاه در دوران دفاع مقدس نیز در حوزه های مختلف خوش درخشید و دانشگاه و دانشگاهیان ایثارگران و جمع کثیری از شهدا را در کارنامه درخشان خود دارد.

وی فعالیت های مختلف پزشکان و دانشمندان دانشگاه در حوزه های مختلف درمانی، مهندسی رزمی و ساخت بیمارستان صحرایی در دوران دفاع مقدس را یادآور شد و گفت: اثر فاخر استاد لاجوردی اولین مجموعه تاریخ شفاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و خاطرات هشت سال دفاع مقدس است.   

احمد لاجوردی نویسنده کتاب "نوشدارویی پیش از مرگ سهراب" نیز در این نشست توضیحات مبسوطی درباره نحوه جمع آوری اطلاعات این اثر فاخر، انتشار و شکل گیری گفت وگوها ارائه داد.

نویسنده کتاب از ۶ سال تلاش برای جمع آوری و انتشار این کتاب خبر داد و گفت: از سال ۹۳ تا تیر سال ۹۷ برای جمع آوری ۶۰ خاطره از پزشکان در دوران دفاع مقدس تلاش شد.

لاجوردی افزود: در این کتاب دو موضوع فعالیت پزشکان در دوران دفاع مقدس و همچنین چگونگی تشکیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در قالب خاطراتی از پزشکان به نگارش در آمده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، پنجم مهرماه و همزمان با هفته دفاع مقدس با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری از کتاب "نوشدارویی پیش از مرگ سهراب" رونمایی شد.

برچسب‌ها ویروس کرونا دفاع مقدس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علیرضا زالی کتاب پروندهٔ خبری چهلمین سال دفاع مقدس کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دفاع مقدس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علیرضا زالی کتاب ویروس کرونا دفاع مقدس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی علیرضا زالی کتاب اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دوران دفاع مقدس هشت سال دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۷۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه سلامت در هرمزگان برگزار می‌شود

ایسنا/هرمزگان دبیر ستاد بزرگداشت هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت: نمایشگاه سلامت با هدف تقویت نقش خودمراقبتی در سلامت عمومی برگزار می‌شود.

رویا جهانگیری، امروز (ششم اردیبهشت ماه)، ضمن گرامی داشت فرا رسیدن هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت، اظهار کرد: به منظور گرامیداشت این هفته و یادآوری نقش خود مراقبتی در سلامت عمومی و جامعه و برنامه‌ریزی جهت ارتقای آن، نمایشگاه و جشنواره هفته سلامت برگزار و برنامه‌های متعددی متناسب با شعار هفته سلامت برگزار خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه در روزهای ششم و هفتم اردیبهشت ماه نمایشگاه هفته سلامت، عصرها از ساعت ۱۷ الی ۲۲ در بلوار ساحلی پارک غدیر زیر پرچم برپا می شود، تصریح کرد: در این نمایشگاه خدمات سلامت محور از جمله ویزیت و معاینه پزشک،  کنترل فشار و قند خون ، مشاوره تغذیه و روانشناسی ویزیت دندانپزشکی به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین عملکرد دانشگاه علوم پزشکی، معاونت‌ها، دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها و دستگاه های اجرایی همکار در حوزه سلامت در معرض عموم قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، ضمن قدردانی از ادارات و سازمان‌هایی که در انجام این مهم با دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همکاری دارند گفت: در این نمایشگاه ۳۰ غرفه خدمت رسان برپا و علاوه بر خدمات سلامت محور مسابقه و جنگ شادی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ریشه‌یابی علل کمبود مدافعان چپ ممتاز در فوتبال مدرن
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت
  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران
  • نمایشگاه سلامت در هرمزگان برگزار می‌شود
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی و نگه‌داشت یاد شهداست