Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامحسین هنگام موشک‌باران تهران ۱۴ سال داشت؛ به فاصله کوتاهی پس از وقوع نخستین انفجار، تصمیم گرفت دوربین عکاسی خانوادگیشان را بردارد و ماجراجویی تازه‌ای را آغاز کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سی‌و یکم شهریور ماه 1359 نخستین حمله هوایی نیروهای ارتش بعث به تهران اتفاق افتاد؛  ساعت حدوداً 2 و 15 دقیقه بعدازظهر بود که هواپیماهای عراقی به فرودگاه مهرآباد و مناطق اطراف آن حمله کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شمار عکس‌های منتشر شده از این اتفاق، بسیار محدود است؛ با این‌وجود، نخستین عکس منتشر شده از این واقعه توسط عباس فتحی؛ عکاس وقت روزنامه کیهان به ثبت رسیده است. عکسی که به نظر می‌رسد از نمای شمالی باند فرودگاه به سمت نمای جنوبی آن گرفته شده باشد.

سعید صادقی؛ عکاس شناخته شده سال‌های دفاع مقدس نیز که در آن مقطع به عنوان عکاس روزنامه جمهوری اسلامی مشغول به کار بود،  در بعدازظهر همان روز عکس‌هایی را از بمب‌هایی که در شهرک اکباتان فرود آمده بود، به ثبت رساند.

اما به فاصله کوتاهی پس از موشک‌باران تهران در روز سی‌و یکم شهریور ماه 1359، در حالی‌که عقربه‌های ساعت 14:15 دقیقه بعدازظهر را نشان می‌داد، غلامحسین شیخ‌الاسلامی که آن روزها دانش‌آموزی نوجوان و مشغول مطالعه در خانه بود، صدای انفجار مهیبی را شنید؛ خانه آنها در طبقه سوم آپارتمانی در محله شهر زیبا واقع بود.

غلامحسین بلافاصله پس از شنیدن صدای انفجار، فوراً خود را به بالکن خانه رساند و دود بزرگی را در حوالی فرودگاه مهرآباد مشاهده کرد؛ بلافاصله داخل خانه شد؛ دوربین آماتور خانوادگیشان را برداشت و بار دیگر به بالکن بازگشت؛ در همان لحظه دو عکس از دود سیاهی که مقابل چشمانش می‌دید، ثبت کرد و بدین ترتیب به نخستین عکاس نوجوانی تبدیل شد که اولین عکس‌ها را از موشک‌باران تهران گرفته است.

او حالا پس از گذشت 40 سال، تصمیم به انتشار عکس‌هایی گرفته است که روز  سی‌و یکم شهریور ماه 1359 از بالکن خانه‌شان ثبت کرد.

به همین بهانه به سراغ وی رفتیم و با او درباره حس و حال آن روز تاریخی و چگونگی ثبت عکس‌ها به گفت‌وگو نشستیم؛ در ادامه، مشروح گفت‌وگوی ویدیوئی خبرنگار فرهنگی تسنیم با غلامحسین شیخ‌الاسلامی را مشاهده می‌کنید:

 

 

ضربه‌ای که هنر دفاع مقدس از شهردار طیف کارگزاران خورد/ هنرمندان انقلابی چطور در دهه دوم انقلاب به حاشیه رانده شدند؟شجاعی طباطبایی: حیف است که آثار گنجینه حوزه هنری در آرشیو بماندجوزانی: هنر دفاع مقدس را حمایت نمی‌کنند/هرگز سفارشی کار نکرده‌ام

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فرودگاه مهرآباد عکس عکاسی هنرهای تجسمی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس فرودگاه مهرآباد عکس عکاسی هنرهای تجسمی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس موشک باران تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۷۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش دانش آموزی سفیران سلامت در گرمسار برگزار شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ برپایی غرفه‌های تغذیه سالم و ایستگاه مطالعه‌ی بهداشتی، نمایش و شعار‌های دانش آموزی از بخش‌های ویژه در این همایش با هدف ارتقای سطح سلامت فردی و همگانی کودکان و نوجوانان بود.
همچنین در این همایش از فرحناز قندپور منتخب مربی سلامت درکشور قدردانی شد.
به گفته‌ی فرحناز قندپور بستر‌های لازم در جهت آموزش همگانی دانش آموزان در حوزه سلامت و سبک زندگی سالم که از اهداف تشکیل سفیران سلامت است در مدارس مورد توجه قرار بگیرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی
  • آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل
  • همایش دانش آموزی سفیران سلامت در گرمسار برگزار شد
  • برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم
  • گزارش تصویری | افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزی «فخر ایران»
  • ماجرای سازه جدید در عمارت تاریخی که شهرداری قالیباف به انجمن مداحان واگذار کرده بود
  • بررسی طرح ساماندهی المپیاد‌های دانش‌آموزی
  • حضور دانش‌آموز عکاس ایرانی در جشنواره‌ای در روسیه
  • چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های۲ متری
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل