Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-05@00:28:32 GMT

تهدید ایران دستاوردی برای ترامپ ندارد

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۲۸۸۰۳

خرداد: تنها یک ماه و نیم به انتخابات آمریکا باقی‌مانده و در این مدت کوتاه رئیس جمهوری همچنان آمریکا تلاش می‌کند با تهدید ایران را پای میز مذاکره بکشاند.اصراری که کمتر کسی در بی‌نتیجه بودن‌ آن تردید دارد.
به گزارش خرداد به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در فاصله حدود ۴۵ روزه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، همچنان در نظر سنجی‌ها از جو بایدن رقیب دموکراتش عقب است و این روزها به شدت به دنبال دستاوردی است تا این عقب ماندگی را جبران کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ در انتخابات چهار سال قبل هم با تفاوتی اندک توانست هیلاری کلینتون را شکست دهد و حالا بار دیگر با شرایطی مشابه روبرو شده است. اوضاع داخلی آمریکا با وجود گسترش کرونا و تعطیل شدن کسب و کارها به گونه ای است که ترامپ شانس چندانی برای تغییر در وضعیت اقتصادی آمریکا ندارد به همین دلیل ترامپ و تیم سیاست خارجی او به دنبال دستاوردی در حوزه سیاست خارجی هستند. ترغیب برخی رهبران کشورهای عربی برای امضای توافق صلح با رژیم صهیونیستی تا تهدید ایران برای رسیدن به توافق تحمیلی همگی در این راستا قابل ارزیابی است.
در شرایطی که دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی تلاش زیادی برای وارد کردن فشار اقتصادی، سیاسی و امنیتی بر جمهوری اسلامی ایران می کنند دستگاه دیپلماسی توانسته توطئه های آمریکا را بارها خنثی کرده کرده و مانع از ایجاد اجماع مد نظرآمریکا علیه ایران شود. همین موضوع باعث شده ترامپ در اوج استیصال به تهدید ایران روی آورد.
ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی خود در دور اول اعلام کرد که از توافق هسته‌ای خارج شده و به توافق جدیدی با ایران می رسد. اما پس از خروج از برجام با وجود فشارهای سخت اقتصادی و سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ نتوانسته ایران را وادار به نشستن پای میز مذاکره‌ای کند که شرایط غیراصولی آن را آمریکا تعیین کرده بود. دولت ترامپ با وجود همراهی کاملا شفاف و صادقانه جمهوری اسلامی ایران در پرونده هسته‌ای، همچنان سیاست شکست خورده زور و تهدید را دنبال می‌کند تا به زعم خود ایران را مجبور به پذیرش خواسته‌های خود کند.
اکنون درحالی که تنها یک ماه و نیم به انتخابات آمریکا مانده است، ترامپ تلاش می‌کند با تهدید ایران را پای میز مذاکره بکشاند. ترامپ روز چهارم مهرماه در یک سخنرانی انتخاباتی برای شهروندان لاتین‌تبار در شهر دورال در ایالت فلوریدا با اشاره به این که ایران و ونزوئلا خواهان مذاکره و توافق با ایالات متحده هستند، گفت که او تا پس از انتخابات سوم نوامبر صبر خواهد کرد و پس از این انتخابات٬ شرایط را برای توافق با این کشورها سخت‌تر می‌کند.
رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد، یک سال پیش من گفتم که شما یک انتخاب پیش رو دارید، یا الان وارد مذاکره شوید یا بعد از انتخابات. بعد از انتخابات توافقی بسیار سخت‌تر در کار خواهد بود.
 این در حالی است که جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا، در مطلبی در روز ۱۳ سپتامبر رویکرد دونالد ترامپ در قبال ایران را به ضرر منافع آمریکا دانست. او گفت آمریکا با بازگشت به برجام می‌تواند زمینه مذاکرات بیشتر با ایران را فراهم کند.
سخنان دونالد ترامپ آن هم در یک سخنرانی انتخاباتی نشان می‌دهد او از یک سو به دنبال آن است که عدم توانایی خود در رسیدن به یک توافق با ایران را به نحوی توجیه کند و از سوی دیگر جمهوری اسلامی را با تهدید وادار کند که پای میز مذاکره بنشیند. این در حالی است که مقامات و دیپلماتهای ایران بارها اعلام کرده‌اند که در صورت بازگشت آمریکا به برجام با آمریکا وارد مذاکره خواهند شد اما دولت ترامپ که از دانش دیپلماسی مرسوم در عرصه بین الملل تقریبا بی‌بهره است گمان می‌کند که می‌تواند با قلدری کار خود را پیش ببرد.
رئیس جمهور آمریکا بویژه در ماههای اخیر همه تلاش خود را کرد تا توافق هسته‌ای با ایران را قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر نابود کند و این اقدام را به عنوان یک موفقیت به طرفداران خود و لابیهای ضد ایرانی ارائه کند. اکنون هم تهدید ایران و هیاهو بر سر توافق با ایران یک ابزار انحراف اذهان عمومی از بحران‌های چندگانه دیگری است که بر بر دوش ترامپ سنگینی می‌کند.
اما همانگونه که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد چندی پیش در گفت و گویی اعلام کرد: «کشورها باید از هر امکانی برای حفظ برجام استفاده کنند. این توافق پیروزی دیپلماسی چند جانبه است. به عقیده من، کشورهای شرکت کننده در این توافق باید منتها تلاش خود را برای حفظ این توافق هسته‌ای بکار ببرند.»
اقدام دولت ترامپ در فعال کردن مکانیسم ماشه و اعلام یکطرفه بازگشت تحریم‌ها توسط مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا باعث نشده است که برجام از نظر دیگر کشورها بی‌اعتبار شود بلکه با اعلام پایبندی بقیه کشورهای عضو برجام آمریکا بیش از پیش منزوی شده است.
واقعیت این است که بخش اعظم سیاست خارجی دولت آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ نامنظم، منجر به‌ آشوب و تنش زا است، دولت ترامپ تنها تا جایی که منافعش تامین شود به اصول دیپلماسی و قوانین بین المللی پایبند می‌ماند. اصل مهم برای آمریکای ترامپ که صرفا خواسته‌هایش برآورده شود و در این مسیر حتی اگر مقررات بین المللی درعالی‌ترین سطح زیرپا گذاشته شود مشکلی نیست. ترامپ در این چند سال نشان داده که به نارضایتی و اعتراض حتی متحدان کلیدی آمریکا اهمیتی نمی‌دهد و تنها منافع خود را دنبال می‌کند.
 آمریکا برای مذاکره با ایران باید به برجام بازگردد و قطعا برجام پایه و اساس هر توافق احتمالی در آینده خواهد بود در این میان ترامپ با تهدید ایران تنها خود را بیش از پیش بی‌اعتبار می‌کند. برچسب ها: ترامپ

منبع: خرداد

کلیدواژه: ترامپ پای میز مذاکره تهدید ایران دولت ترامپ هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۸۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران قوی مدیون خون شهدا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در یادواره شهدای خان طومان و ۹ شهید از کارکنان استانداری مازندران گفت: امروز ایران به سطحی از قدرت رسیده است که دشمن با هر قدرتی که باشد را خلع سلاح می کند و این را مدیون خون شهدا هستیم.

قاضی زاده هاشمی افزود: نام رژیم صهیونسیتی به عنوان قدرت در جهان از بین رفته است و از سوی دیگر سیاست آمریکا در عادی سازی روابط رژیم صهیونسیتی با کشور‌های منطقه نیز شکست خورده است.

وی با بیان این که دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی ایران به خصوص رژیم صهیونیست جهانی به این نتیجه رسیده است که هیچ گونه بحران‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را از پای در نخواهد آورد، ادامه داد: این درحالی است که سالانه میلیارد‌ها دلار به رژیم صهیونسیتی کمک مالی می‌شود این درحالی است که در سراسر دنیا دانشجویان حامی غزه اکنون خواستار این هستند که همکاری علمی با رژیم صهیونسیتی و کودک کش را قطع کنند.

 رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با ذکر این نکته که منافع اقتصادی آمریکا در منطقه متزلزل شده است گفت: امروز آمریکا ناچار است تا در هر اقدامی در منطقه با جمهوری اسلامی ایران مذاکره کند.

دیگر خبرها

  • تهدید بن غفیر در خصوص خروج از کابینه نتانیاهو
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ 
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ
  • دیدنی های امروز؛ از روز جهانی آزادی مطبوعات تا سفرهای تبلیغاتی ترامپ
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • تایمز: ترام طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • ایران قوی مدیون خون شهدا