Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@23:35:51 GMT

توسعه پایدار قشم در گرو حکمروایی تعاملی شهری

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۱۵۵۹

توسعه پایدار قشم در گرو حکمروایی تعاملی شهری

کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری با بیان اینکه توسعه پایدار قشم در گرو حکمروایی تعاملی شهری است، گفت: حکمروایی خوب شهری بر کاهش فاصله بین شهروندان و مدیران و همچنین افزایش نقش شهروندان در اداره امور شهرها و تحقق مدیریتی کارا و بهینه با زمینه توسعه مردم سالاری و عدالت تأکید دارد.

اسماعیل قنبری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهر قشم به لحاظ احراز شاخص‌های حکمرانی خوب شهری در وضعیت مناسبی قرار ندارد، گذار از حکومت شهری اقتدارگرایانه و سلسله مراتبی به سوی حکمروایی منعطف مردم سالار، امری اجتناب ناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بکارگیری رویکرد حکمروایی مناسب با بافت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر به عنوان رویکردی که قشم را بیش از پیش در مسیر توسعه‌ی پایدار هدایت خواهد کرد، ضروری است.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه مدیریت شهری سازمان منطقه آزاد قشم باید به این نکته توجه داشته باشد که سرمایه اجتماعی، سرمایه پنهانی است که باعث تقویت همکاری شهروندان با مدیریت شهر می‌شود، افزود: نمایندگان جوامع محلی که در تعامل و پیوند نزدیک با شهروندان هستند از ظرفیت‌های ویژه‌ای در برقراری حکمرانی مطلوب شهری برخوردارند که مورد کم توجهی متولیان شهری قشم واقع شده است.

قنبری خاطرنشان کرد: رابطه هم‌افزای حاکمیت شهرها با جامعه و شهروندان که در گفتمان نوین مدیریت شهری، مورد توجه ویژه است، توسط سازمان منطقه آزاد قشم نادیده گرفته شده است؛ در حالی که در کشورهای توسعه یافته با تغییر رویکرد، حاکمیت شهری از مدیریت گرایی محض دولتی، به حکمرانی تعاملی، مسیر حکمروایی شهری مطلوب را با احترام و تعامل با جوامع محلی در پیش گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه متولیان امور شهری قشم باید رویه منسوخ شده فعلی اداره شهر را که در تقابل با آحاد جامعه است اصلاح کنند، تصریح کرد: با توجه به حساسیت و پیچیدگی نظام شهری و شهرنشینی، خلاف عقیده مدیران شهری در قشم، حاکمیت شهری نمی‌تواند یگانه بازیگر عرصه برنامه ریزی و توسعه باشد، بلکه ضروری است با تقویت سرمایه اجتماعی و بسترسازی، مشارکت و حضور هر چه بیشتر سایر بازیگران از جمله نمایندگان جوامع محلی و بخش خصوصی در تصمیم گیری های شهری را ارتقا بخشند.

کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری افزود: با این عقیده که تشکیلات فعلی شورای شهر و شهرداری قشم از جنبه‌های مختلف نیازمند ترمیم و تقویت اساسی است، تحکیم قانونی نقش شورای شهر به عنوان نهادی اجتماعی و مشارکت پذیر برای توسعه پایدار قشم بسیار ضروری است.

قنبری خاطرنشان کرد: لازم است نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، زمینه تقویت جایگاه نهاد مردمی شورا در تصمیم‌گیری‌های شهری را فراهم کنند.

کد خبر 445849

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهروند حقوق شهروندی جزیره قشم مدیریت شهری مدیران شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۱۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال مشهدی‌ها از واگذاری موتور سیلکت‌های برقی

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون شهری شهرداری مشهد گفت: در این کلان‌شهر طرحی با هدف توسعه استفاده شهروندان مشهدی از موتور سیکلتی برقی کلید خورده است.

جعفر شمس با حضور در غرفه خبرگزاری ایمنا در دومین روز از نمایشگاه حمل‌ونقل دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سوخت ناوگان حمل‌ونقل درون شهری یکی از مهم‌ترین موضوعات حمل‌ونقل درون شهری است.

وی افزود: در تمام کشور مشکلاتی برای سوخت خودروها وجود دارد که این مشکل هیچ ارتباطی به شهرداری ندارد و متولی توزیع سوخت وزارت نفت وشرکت پخش فرآورده‌های نفتی است.

مدیر عامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون شهری شهرداری مشهد در ادامه گفت: وظیفه شهرداری ایجاد سامانه‌های محلی برای ثبت اطلاعات پیمایش خودروها و ارسال اطلاعات درست برای شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است.

شمس با بیان اینکه کارکرد این سامانه به این صورت است که سوخت بر اساس عملکرد ناوگان واریز شود، اظهار داشت: تمام کلان‌شهرها سامانه محلی خودشان را به مراتب با دقت بیشتری دارا هستند و قابلیت پاسخگویی بیشتری برای راننده‌های آن شهر راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: موضوعی که در این ارتباط باید پیگیری شود، بارنامه‌های درون شهری است که اگر بر اساس قانون‌های سامانه ارسال و صحت اطلاعات تصحیح شود، مشکل رانندگان برطرف خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار درون شهری شهرداری مشهد گفت: در این کلان‌شهر طرحی با هدف توسعه استفاده شهروندان مشهدی از موتور سیکلتی برقی کلید خورده است، قبلاً موتور به صورت قسطی بدون پیش پرداخت با نرخ چهار درصد به شهروندان ارائه می‌شد اما در طرح پیکار برای موتورهای کار کرده درصد نرخ سود از چهار درصد به صفر درصد و مدت اقساط از ۲۴ ماه به ۳۶ ماه رسیده است که این طرح با استقبال خوبی همراه شد و تقریباً کل ظرفیت پیش‌بینی شده در کمتر از هفت روز پر شد و انشاالله واگذاری موتورها از هفته آینده شروع خواهد شد.

کد خبر 749952

دیگر خبرها

  • توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است
  • رقم زدن حرکات توسعه‌ای با جذب سرمایه گذار
  • لزوم ایجاد بسترهای مناسب برای کسب درآمد پایدار در کردستان
  • احترام به HSE رویکرد احترام به کارکنان و شهروندان است/هدف برنامه ۱۴۱۰ مباحث زیست‌محیطی است
  • استقبال مشهدی‌ها از واگذاری موتور سیلکت‌های برقی
  • توسعه پایدار با مولدسازی سرمایه‌های مردمی رقم می‌خورد
  • برنامه ریزی برای توسعه ۵ میدان نفتی
  • فعالیت کارگران سرزندگی و زیبایی را به شهر و شهروندان هدیه می‌دهد
  • انتخاب شورای شهر محمدیه به‌عنوان شورای برتر استان قزوین
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی