Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس؛ فصل مدرسه‌ها است؛ کلاس‌های درس اگرچه زیر چکمه‌های کرونا زمین‌گیر شده است. با افزایش آمار تلفات و مبتلایان در روزهای اخیر، آموزش‌وپرورش هم خیلی نرم از تصمیم خود برای برگزاری حضوری فعالیت‌های آموزشی عقب نشست. حالا میلیون‌ها دانش‌آموز و آموزگار در شاد مشغول کسب علم و دانشند. مطالبات مردم اما هم‌چنان به‌جا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«فارس من» متعهد به پیگیری مطالبات آن‌ها برای ارتقای هرچه بیشتر نظام آموزشی است.

 

۱| تداوم انتقادات از آموزش حضوری؛ وزیر آموزش‌وپرورش: راه‌حل منتقدان چیست؟

بازگشایی حضوری مدارس نگرانی‌های زیادی در پی داشت؛ آن‌هم در این شرایط کرونایی. وقتی که بیماری روزانه گریبان‌گیر هزاران تن از عزیزان‌مان می‌شود. پیک تازه کرونا پیر و جوان نمی‌شناسد؛ آن‌طور که مسؤلین بهداشت و درمان می‌گویند میانگین سن مبتلایان جدید شدیداً کاهش یافته است. مردم حق دارند نگران فرزندان‌شان باشند. آن‌هم وقتی برخی اخبار تأییدنشده در فضای مجازی پیرامون ابتلای دانش‌آموزان در مدارس دست‌به‌دست می‌شود.

البته حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش اساساً اعتقادی به این اخبار ندارد. وی در این‌باره می‌گوید: «هیچ گزارش رسمی مبنی بر ابتلای دانش‌آموزان در مدارس پس از بازگشایی مدارس از تاریخ ۱۵ شهریورماه، وجود ندارد. البته هستند دانش‌آموزان زیر ۱۸ سالی که مانند سایر افراد جامعه به کرونا مبتلا شده‌اند ولی ابتلای آنان ارتباطی به بازگشایی مدارس نداشته و ابتلای آنها در گزارش‌های وزارت آموزش‌وپرورش و در گزارش‌های وزارت بهداشت نیامده است.»

 

اطمینان آقای وزیر اما مانع نگرانی‌های خانواده‌ها نیست؛ تواتر سوژه‌های ثبت‌شده در این‌باره در «فارس من» نمودار روشن ماجرا است. مثلاً این پویش که از مسؤلین می‌خواهد حالا که اغلب مناطق کشور در وضعیت قرمز قرار دارند، آموزش حضوری را تعطیل کنند. وی می‌نویسد: «آیا کودکی که هنوز به بلوغ فکری نرسیده، چگونه می‌تواند پروتکل‌های بهداشتی را بدون نظارت والدین انجام دهد؟!»

این پویش هم به برخی حرف‌وحدیث‌ها درباره بازگشایی مدارس برای دریافت شهریه اشاره دارد: «شنیده‌ها حاکی از بازگشایی مدارس غیردولتی به صورت غیرمجاز برای دریافت شهریه است. نباید جان دانش‌آموزان و شهروندان را به خطر انداخت. طبق قانون مدارس کم تراکم یعنی کمتر از ۵۰ نفر دانش‌آموز، اما این مدارس با ۲۰۰ نفر بالا باز می‌شوند و شهریه می‌گیرند. لطفاً صحت آن پیگیری شود.»

 

حامیان این پویش هم عمیقاً معتقدند در صورت همزمانی پیک آنفولانزای فصلی و کرونا، باید جلوی برگزاری حضوری کلاس‌های مدارس را گرفت. این پویش هم از تخلف برخی مدارس غیردولتی در عدم ارائه آموزش مجازی به دانش‌آموزان گلایه دارد: «برخی مدارس غیرانتفاعی اصرار دارند دانش‌آموزان حضوری آموزش ببینند. آنها می‌گویند اگر نمی‌توانید، بروید جای دیگر ثبت‌نام کنید!»

فشار افکار عمومی و مطالبات گسترده مردم در «فارس من» باعث عقب‌نشینی آموزش‌وپرورش شد. آقای وزیر اعلام کرد الزامی برای حضور در مدارس برای دانش‌آموزان نیست. آنها می‌توانند از آموزش مجازی یا حضوری توأمان استفاده کنند. البته حاجی‌میرزایی معتقد است راه‌حل بهتری از رویه‌ی فعلی وجود ندارد. وی در این‌باره گفته: « ما آموزش حضوری را ترجیح می‌دهیم؛ ولی به خواست والدین احترام می‌گذاریم.»

 

همین انعطاف آقای وزیر و تبعیت از خواست مردم، محل امیدواری است. البته که بسیاری از والدین استفاده از خدمات آموزش مجازی را در این کرونابازار به حضور در مدارس ترجیح می‌دهند. تمهیدات و زیرساخت‌های ضروری اما باید فراهم باشد. مطالبات بسیاری هم در این‌باره در «فارس من» به‌ثبت رسید که در ادامه مرور خواهد شد.

 

۲| «شاد»؛ اپلیکیشنی که خون به دل دانش‌آموزان کرد!

با گرد و خاکی که این روزها کرونا هوا کرده، نمی‌توان حالا-حالاها به برگزاری دوباره کلاس‌ها به‌صورت حضوری امید داشت. چاره‌‌ چیست؟ شبکه آموزش دانش‌آموزان «شاد» راه‌کاری است که وزارت‌خانه برای تداوم تعلیمات در شرایط مجازی ارائه کرده است. نرم‌افزاری که مشابه پیام‌رسان‌های دیگر اما با اینترنت رایگان و البته متصل به دیتابیس آموزش‌وپرورش است. البته که شاد مشکلات زیادی بدو رونمایی داشت؛ و دارد!

تواتر مطالبات در «فارس من» نشان می‌دهد تلاش‌ها برای رفع ایرادات چندان افاقه نکرده. مثلاً این پویش که معتقد است نرم‌افزار ارائه‌شده بدلیل ضعف در زیرساخت جوابگوی این حجم از مراجعین روزانه نیست. یا پویش پرامضای دیگری که از مسؤلین می‌خواهد هرچه سریع‌تر برای رفع‌ مشکلات سامانه تلاش کنند. آنها نوشته‌اند: «من و خیلی از دوستانم در شاد با مشکلات زیادی روبرو هستیم از جمله مشکل احراز هویت، یا مشکل ارسال و دریافت پیام مواجه هستیم.»

 

سید حسن الحسینی مشاور وزیر مسؤل سامانه «شاد» در وزارت‌خانه است؛ کسی که همکاران من در گروه آموزش و پرورش برای پیگیری مطالبات به سراغش رفتند. آقای حسینی می‌گوید تا امروز بیش از ۱۱۳هزار مدرسه به سامانه شاد متصل شدند و بالغ بر ۲میلیون و پانصدهزار گروه مختلف در آن ایجاده شده است. وی هم‌چنین از نصب اپلیکیشن روی بیش از ۱۷ میلیون تلفن‌همراه هوشمند سراسر ایران خبر داد.

وی هم‌چنین درباره برخی امکانات تازه «شاد» گفت: «سامانه آنلاین آزمون‌ساز، با رویکرد ارائه سرویس‌های جامع برای تعریف آزمون برای معلمان و کاربرپسندترین حالت دریافت آن برای دانش‌آموزان، توسعه‌یافته است. از جمله دیگر تغییرات آن شامل زیباسازی، بازسازی و طراحی صفحه و رابطه کاربری تا احراز هویت و اهدای نقش کاربران، بارگذاری محتواهای آموزشی رسمی بر اساس تکفیک‌های درسی و بخشی، ارتباط زنده دوطرفه، و ده‌ها قابلیت دیگر است.»

 

همکاران من هم‌چنین دیگر سؤالات و مطالبات متداول اولیای دانش‌آموزان را درباره شبکه آموزشی دانش‌آموزان از آقای الحسینی پیگیری کردند. برای مطالعه و اطلاعات بیش‌تر می‌توانید متن کامل این گفت‌وگو را این‌جا ملاحظه کنید.

 

۳| پیگیری مطالبات دانش‌آموزان مدارس غیردولتی؛ معاون وزیر پاسخ می‌دهد

مدارس غیردولتی حالا رُکن انکارناپذیر نظام آموزشی ما هستند؛ میلیون‌ها دانش‌آموز و هزاران دبیر و آموزگار. البته که مدیران و دانش‌آموزان آن‌ها هم در روزگار کرونا با مشکلات متعددی روبرو هستند؛ از کم شدن درآمدها و کم‌وزیاد شدن حقوق معلم‌ها گرفته تا گلایه‌های بچه‌ها از ضعف‌ها و مشکلات آموزش مجازی. تواتر و مطالبات آن‌ها در «فارس من» آن‌قدر هست که گروه آموزش‌وپرورش فارس پیگیر آنها شود.

مثلاً این پویش که از دریافت شهریه توسط برخی مدارس غیرانتفاعی آن‌هم در شرایط آموزش مجازی گلایه می‌کند: «شهریه پرداختی به مدارس برای فعالیت حضوری است نه مجازی. هزینه‌های آموزش مجازی به مراتب پایین‌تر است لذا پیشنهاد می‌شود، شهریه آموزشی بر اساس تعداد روزهای آموزش حضوری محاسبه شود و شهریه آموزش مجازی تفکیک و جداگانه تعیین گردد. این گونه اجحافی در حق والدین و مدارس نمی‌شود.»

 

یا این مطالبه که از عدم راه‌اندازی سامانه «شاد» در برخی مدارس غیرانتفاعی گلایه دارد: «بعضی مدارس تهران هنوز شاد را راه‌اندازی نکرده‌اند. با پیگیری‌های مکرر بنده و همکاران مشخص شده از یک نرم‌افزار خارجی استفاده می‌کنند که کاملا تخلف محسوب می‌شود.» حامیان این پویش هم از فرهنگیان شاغل در مدارس غیردولتی هستند؛ کسانی که معتقدند کم‌ترین استفاده را از خدمات و امکانات وزارت‌خانه دارند.

تمام این مطالبات و سؤالات متداول دیگر را همکاران من از معاون وزیر پیگیری کردند؛ مجتبی زینی‌وند که رئیس سازمان مدارس غیردولتی نیز هست. آقای زینی‌وند می‌گوید حالا بیش از یک‌میلیون و هفتصدهزار دانش‌آموزش در بیش از ۱۷هزار مدرسه غیرانتفاعی سراسر ایران مشغول تحصیلند. وی هم‌چنین معتقد است چون امسال فعالیت فوق برنامه‌ای وجود ندارد، والدین نباید هزینه اضافی بابت این موارد پرداخت کنند.

 

زینی‌وند هم‌چنین شماره تلفن ۴۳۱۷ را برای اعلام شکایت مردم معرفی کرد. بعلاوه این‌که گفت والدین می‌توانند گلایه‌هایشان را به ادارات مناطق مختلف آموزش‌وپرورش هم ارائه کنند. وی هم‌چنین از راه‌اندازی سامانه‌ای برای شفاف کردن میزان پرداختی به آموزگاران مدارس مختلف غیردولتی خبر داد و گفت: «تلاش می‌کنیم این سامانه تا انتهای مهر رونمایی شود. تا مطلع باشیم دریافتی هرکدام از همکاران چه میزان است و آیا بیمه هستند یا خیر؟»

معاون وزیر هم‌چنین در گفت‌وگو با فارس توضیحات مبسوط دیگری درباره گلایه‌ها و مطالبات مردم پیرامون مدارس غیردولتی ارائه کرد. مشروح آن را از لینک ملاحظه کنید.

 

۴|مطالبه هزاران‌نفر در فارس من؛ رشادت‌ حاج‌قاسم در کتب‌درسی گنجانده شود

حاج‌قاسم اسطوره بود؛ قهرمانی برای همه تاریخ. مردی که حالا-حالاها باید از حماسه‌هایش روایت کرد. مطالبه مردم به‌جا است؛ البته که باید نسل‌ نورسیده را با دلاوری‌های این بزرگ‌مرد آشنا کرد. پویشی برای همین در «فارس من» ثبت شد؛ پویشی که از مسؤلین می‌خواست با ادبیات مناسب ماجرای بزرگی وی را در کتاب‌های درسی مقاطع مختلف تحصیل روایت کنند.

خبر خوب این‌که مطالبه مردم مورد توجه مسؤلین آموزش‌وپرورش قرار گرفت. حالا در جای‌جای کُتب مختلف درسی روایت‌های خواندنی از دلاوری‌های حاج‌قاسم گنجانده شده است. همکاران من به‌مناسبت روزهای هفته دفاع مقدس به بررسی این موضوع به تفکیک پایه و رشته‌های تحصیلی مختلف پرداخته‌اند. گزارش دل‌چسبی که می‌تواند پاسخ مناسبی برای مطالبه مردم باشد. مشروح آن‌را از این پیوند بخوانید: «سردار دل‌ها» در کتاب‌های درسی شاگردان مدرسه +تصاویر

 

مطلبی مهم‌تر از مطالبات مرتبط با آموزش‌وپرورش نیست؛ کمپین‌های شما در این‌باره در «فارس من» با قید فوریت روی میز پیگیری‌های همکاران من قرار خواهد گرفت. منتظر تازه‌ترین سوژه‌ها و نظرات شما هستیم.

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

منبع: فارس

کلیدواژه: قاسم سلیمانی کرونا فارس من شبکه شاد شاد خبرگزاری فارس حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش محمد آزادی مدرسه مدارس غیردولتی بازگشایی مدارس آموزش وپرورش دانش آموزان آموزش مجازی آموزش حضوری پویش هم برخی مدارس همکاران من هم چنین فارس من

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۲۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدعلی نجفی عصر پنج شنبه در نشست صمیمی مدیران تبلیغات اسلامی گیلان با مدیران آموزش و پرورش با اهمیت نقش دانش آموزان به عنوان آینده سازان نظام اظهار کرد: آینده کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران با دستان دانش آموزان این مرز و بوم ساخته خواهد شد بنابراین نقش استراتژیک آموزش و پرورش در زمینه رشد آینده سازان ایران اسلامی غیر قابل انکار است.

وی با بیان اینکه اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان آمادگی دارد با آموزش و پرورش در سه محور فرهنگیان، دانش آموزان و والدین فعالیت مشترک داشته باشد، افزود: یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری در حوزه نوجوانان و جوانان است و با توجه به اینکه بنیاد ملی نوجوانان در سازمان تبلیغات اسلامی در حال فعالیت بوده، فعالیت‌هایی چون «دختران حاج قاسم» و «رویداد نوآوین» ویژه پسران می‌تواند در سطح نوجوانان و دانش آموزان در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان با اشاره به اعلام آمادگی این سازمان در برگزاری دوره‌های آموزش «ضمن خدمت» معلمان افزود: سازمان تبلیغات جز معدود ارگان‌هایی است که مجوز برگزاری دوره ضمن خدمت برای سایر ارگان‌ها را دارد اگر چه این موضوع در گیلان خیلی مسبوق به سابقه نبوده اما در استان‌های دیگر متداول است.

نجفی با بیان اینکه امروز یکی از مطالبات جدی از سازمان‌ها و نهادها مساله عفاف و حجاب است، تصریح کرد: در صورت توافق بین آموزش و پرورش استان و اداره کل تبلیغات این آمادگی وجود دارد تا دوره «اخلاق اداری و کارمندی» با محوریت «عفاف و حجاب» با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار گردد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان گیلان با اشاره به ظرفیت مدارس «صدرا» و آمادگی سازمان تبلیغات برای حمایت از کادر مدرسه و اجرای کامل سند در فعالیت مستمر این مجموعه مدارس گفت: در مدارس «صدرا» برنامه‌ریزی برای معلمان، دانش آموزان و والدین با برنامه‌های مختلف فرهنگی در راستای سند صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از پیشنهادات وزیر آموزش و پرورش اجرای سند تحول در سطح مدارس صدرای کشور بود، گفت: قطعاً همکاری با آموزش و پرورش و این مدارس ثمرات بهینه‌ای را برای نظام آموزشی و فرهنگی خواهد داشت.

نجفی با تاکید بر اینکه مدارس «صدرا» در چهارچوب کامل آموزش و پرورش و در راستای سند تحول است، افزود: این آمادگی وجود دارد تا در راستای کمک عمرانی، مخارج مدرسه و فعالیت‌های فرهنگی، علمی و تحصیلی حمایت‌های قابل توجهی داشته باشیم.

کد خبر 6088822

دیگر خبرها

  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد
  • مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان با مشارکت خیران
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • آغاز اجرای طرح شهید طوقانی در مدارس کهگیلویه و بویراحمد 
  • مسیر و راه نسل توانمند از مدارس دخترانه می‌گذرد
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود