Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، توان موشکی جمهوری اسلامی ایران یکی از مولفه‌های اقتدار منطقه‌ای کشورمان به شمار می‌رود. این قدرت در سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی به شکل محصولی وارداتی از کشورهای همسایه به ایران رسید و پس از آن با تلاش‌های فرزندان این آب و خاک و به صورت دانش بنیان و بومی رشد و توسعه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو مولفه دانش بنیان و بومی بودن باعث شد که دانش موشکی ایران در سال های بعد از پایان جنگ تحمیلی نیز رشد و تکامل پیداکند و امروز هم به حدی از پیشرفت و تکامل رسیده است که طیف گسترده ای از موشک ها در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار دارد.
این موشک‌ها به قدری در افزایش قدرت بازدارندگی ایران موثر هستند که کشورهایی که روزی ایران را تهدید به حمله می‌کردند امروز دیگر جرئت تکرار این تهدیدات را ندارند. موشک پرتابشی یا موشک بالستیک به موشک هایی می‌گویند که تا ارتفاع بسیار بالایی اوج می‌گیرند (که قسمتی از راه با موتور و مابقی راه را با استفاده ازنیروی جاذبه زمین به سمت هدف می‌روند که مانند یک سقوط آزاد البته با هدایت صحیح است. موشک‌های بالیستیک معمولاً ارتفاع بسیار بالایی می‌گیرند و برخی از موشک‌های بالستیک که برد بسیار بالایی دارند حتی از جو زمین نیز خارج می‌شوند و با استفاده از ماشین ورود مجدد (RV) به جو بازمی‌گردند. موشک بالستیک در حقیقت یک ماشین تحویل موشک-مولد، شامل سامانه رهیابی و محفظه حمل مهمات است که اساساً علیه اهداف زمینی و سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع گوناگون موشک‌های بالستیک معمولاً بر حسب برد طبقه‌بندی می‌شوند. نوع خاصی از موشک‌های بالستیک وجود دارد که اززیر دریایی هاشلیک می‌شود و SBLM نام دارد. در ساخت موشک‌های بالستیک، مبحث پیشرانه که مشخص‌کننده برد موشک است، مهمترین مسئله محسوب می‌شود و پس از آن میزان توانایی حمل مهمات که قدرت تخریب آن را افزایش می‌دهد. اولین موشک بالستیک A-4 نام داشت که معمولاً با نام  موشک وی 2 (اصطلاح آلمانی 2-Vergeltungswaffe به معنی «سلاح انتقامی ۲») شناخته می‌شود که بین سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ میلادی توسطآلمان نازیو زیر نظر ورنر فون براون در ورماخت ساخته شد. اولین پرتاب موفقیت‌آمیز وی 2در ۳ اکتبر ۱۹۴۲ بود و برای اولین بار در تاریخ ۴ سپتامبر ۱۹۴۴ علیه انگلستان مورد استفاده قرار گرفت. تا پایان جنگ جهانی دوم حدود ۳۰۰۰ موشک وی-۲ از مجموع شش هزار موشک ساخته شده توسط ورماخت، به سمت کشورهای بریتانیا، هلند و بلژیک پرتاب شده بود.

موشک‌های بالستیک را می‌توان از نظر برد یا کاربرد آن‌ها دسته‌بندی کرد، که معمولاً آن‌ها را بر اساس برد گروه‌بندی می‌کنند. کشورهای مختلف از الگوهای متفاوتی برای دسته‌بندی موشک‌های بالستیک استفاده می‌کنند.

موشک بالستیک تاکتیکی با میزان برد ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر

موشک بالستیک کوتاه برد(SRBM)  با برد کمتر از ۱٫۰۰۰ کیلومتر

موشک بالستیک میان‌برد (MRBM) با میزان برد بین ۱٫۰۰۰ تا ۳٫۵۰۰ کیلومتر

موشک بالستیک دوربرد (IRBM)  با میزان برد ۳٫۵۰۰ تا ۵٫۵۰۰ کیلومتر

موشک بالستیک قاره پیما(ICBM) با برد بیشتر از ۵٫۰۰۰ کیلومتر

به دلیل محدودیت موشکهای بالستیک در توانایی حمل بارهای سنگین عمدتاً از موشک‌های بالستیک میان‌برد، دوربرد و قاره‌پیما برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای استفاده می‌شود، زیرا در غیر این صورت پرتاب کردن حجم کمی از مواد منفجره معمولی توسط موشک‌های بالستیک صرفهٔ اقتصادی ندارد.

موشک‌های بالستیک کوتاه برد (SRBM) به‌طور بالقوه در درگیری‌های منطقه‌ای به دلیل فاصله کم کشورها، هزینه نسبی کم و سهولت تنظیمات و پیکربندی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از انواع موشک‌های بالستیک تولید شده در ایران، موشک بالستیک ذوالفقار است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو عملیات لیله القدر و ضربت محرم از آن‌ها استفاده کرد.
موشک بالستیک ذوالفقار   این موشک یکی از انواع موشک‌های بالستیک طراحی و تولید شده در سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان است که ۳۱ شهریورماه سال ۹۵ در رژه سالانه نیروهای مسلح در بندرعباس رونمایی و معرفی و روز چهارم مهرماه همان سال نیز خط تولید انبوه موشک بالستیک ذوالفقار رونمایی شد.
سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم گفت که در چارچوب تدابیر فرماندهی معظم کل قوا و نامه ریاست محترم جمهور مبنی بر تقویت و توسعه توان رزم موشکی، موشک تاکتیکی ذوالفقار که تمامی مراحل تحقیقات، طراحی و ساخت آن به دست پر توان محققان و متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع صورت گرفته پس از انجام آزمایش‌های موفق امروز شاهد افتتاح خط تولید آن هستیم.
وی ادامه داد که طراحی و ساخت موشک تاکتیکی و مهم ذوالفقار که در شرایط تحریم در بخش دفاع صورت پذیرفته، نشان از اراده و عزم دانشمندان، محققان و متخصصان وزارت دفاع برای افزایش قدرت بازدارندگی موثر کشورمان است.
سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ششم مهرماه همان سال در حاشیه هفتمین جشنواره مالک اشتر که در ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد در جمع خبرنگاران در خصوص زمان عملیاتی شدن موشک ذوالفقار گفته بود که موشک ذوالفقار وارد سازمان رزم سپاه شده است و تا پایان سال عملیاتی خواهد شد.
مشخصات فنی موشک ذوالفقار
موشک بالستیک ذوالفقار از خانواده موشک فاتح ۱۱۰ و در واقع نمونه توسعه یافته این موشک، اما در رده موشک‌های میان برد است. این موشک با ویژگی‌هایی همچون طول در حدود ۱۰ متر، سرعت در حدود ۱/۵ کیلومتر بر ثانیه می‌تواند تا محدوده ۷۰۰ کیلومتری تمام اهداف خود را ردگیری کرده و منهدم کند. کلاهک جدید این موشک نیز در حدود ۴۵۰ کیلوگرم برآورده شده است. دقت نقطه زنی این موشک نیز بسیار بالاست و خطای آن در حدود ۱۰ متر تخمین زده می‌شود.
این موشک ویژگی‌های مخصوصی دارد که موشک بالستیک ذوالفقار را به یک موشک راهبردی تبدیل کرده است. یکی از این ویژگی‌های این موشک استفاده از کلاهک جنگی جداشونده است که باعث می‌شود تا نسبت به سایر موشک‌های کوتاه و میان برد مزیت‌هایی داشته باشد. جداشدن کلاهک جنگی موشک‌ها فوایدی  همچون افزایش برد موشک، کاهش امکان ردیابی و کاهش احتمال اصابت موشک‌های پدافندی دشمن را دارد که همه این ویژگی‌ها در طراحی موشک بالستیک ذوالفقار در نظر گرفته شده است.
موتور موشک بالستیک ذوالفقار یک موتور تک مرحله‌ای است و می‌تواند سرعت حرکت این موشک را به ۵ برابر سرعت صوت برساند. این یعنی که موشک بالستیک ذوالفقار در رده موشک‌های مافوق صوت قرار می‌گیرد و این موشک را قادر می‌سازد که حرکت خود را تا هدف، بدون آنکه توسط رادارها شناسایی شوند ادامه دهد و بر سیستم‌های ضد موشکی دشمن غلبه کند.
پرتاب‌گرهای موشک ذوالفقار نیز از انواع پرتاب‌گرهای دو فروندی است که دلیل استفاده از آن‌ها ابعاد کوچک و چالاکی این موشک است.  
ذوالفقار ایرانی که گردن تروریست‌ها را شکست.  
موشک بالستیک ذوالفقار در دو عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه نیروهای تروریستی استفاده شد. نخستین عملیاتی که ذوالفقار در آن حاضر شد، عملیات لیله القدر بود. نیروی هوافضای سپاه در این عملیات که شامگاه یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶ و در آخرین شب قدرماه رمضان انجام شد، ۶ فروند موشک ذوالفقار به سوی مواضع داعش شلیک شد. این موشک‌ها بر مواضع فرماندهی داعش در استان دیرالزور سوریه فرود آمدند و این مراکز را منهدم کرد.
دومین عملیاتی که ذوالفقار در آن حاضر شد عملیات ضربت محرم بود. اعضای گروه تروریستی داعش ۳۱ شهریورماه سال ۹۷ به رژه نیروهای مسلح در اهواز حمله کردند و تعدادی را شهید و مجروح کردند. ۹ روز بعد در بامداد دوشنبه ۹ مهرماه همان سال، در جریان عملیات «ضربت محرم» نیروی هوافضای سپاه، ۶ موشک میان‌برد از نوع «ذوالفقار» و «قیام» و ۷ پهپاد بمب‌افکن از نوع «سیمرغ» با حمله به مقر سرکردگان گروهک تروریستی داعش در شرق رود فرات که در فاصله ۵۷۰ کیلومتری از سرزمین‌مان واقع شده، ضربه مهلک و سنگینی را به سرکردگان حمله تروریستی اهواز و همچنین تجهیزات و ادوات آن‌ها وارد کردند.
موشک بالستیک ذوالفقار قاتل پایگاه‌های آمریکایی در غرب آسیا
نیروهای ارتش تروریست آمریکا از سال‌های دور با احداث پایگاه های گوناگون در منطقه غرب آسیا نیروهای خود را در این منطقه مستقر کرده‌اند. از آنجا که آمریکا برخی اوقات کشورمان را با استفاده از این پایگاه‌ها تهدید لفظی می‌کند، نیروهای مسلح کشورمان می توانند با استفاده از موشک بالستیک ذوالفقار این پایگاه ها را منهدم کنند. پایگاه‌هایی که در محدوده برد این موشک قرار دارند عبارتند از شیخ عیسی، ملک خالد، پرنس سلطان، العدید، الخلید الصابر.
کارشناسان درباره موشک ذوالفقار چه می‌گویند؟
وبگاه اعلام الحربی درباره پرتاب موشک‌های بالستیک ذوالفقار نوشت که موشک‌های سطح به سطح ذوالفقار با طی مسافتی بیش از ۶۰۰ کیلومتری، اهداف مورد نظر در استان دیرالزور را مورد اصابت قرار دادند.
پایگاه مطالعات استراتژیک فرانسه در تحلیل خود آورده است که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از پیشرانه‌های کامپوزیتی در خانواده موشک‌های فاتح ۱۱۰ استفاده می‌کند که نسبت به مدل‌های اولیه پیشرفت فوق العاده‌ای محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که مهندسان ایرانی در بخش پیشران‌های سوخت جامد به پیشرفت‌های مهمی رسیده‌اند. اگر موشک‌های سری فاتح و ذوالفقار در تعداد بالا شلیک شوند می‌توانند در بخش تاکتیکی و عملیاتی ایرانی‌ها را در سطح بالاتر قرار دهند.


منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: موشک موشک بالستیک موشک ذوالفقار موشک بالستیک ذوالفقار کیلومتر موشک بالستیک موشک های بالستیک موشک ذوالفقار نیروهای مسلح موشک ها پایگاه ها میان برد ویژگی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۲۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اذعان صهیونیست‌ها به شکست آمریکا در مقابله با موشک‌های ایران

رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی اذعان کردند که سامانه‌های پدافندی آمریکا در جریان حمله تلافی‌جویانه ایران به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، در مقابله با موشک‌های ایرانی شکست خورده‌اند.

به گزارش ایسنا، درحالی‌که رسانه‌ها و مقام‌های رژیم صهیونیستی پس از پاسخ ایران به این رژیم در پی حمله به ساختمان سفارت ایران در دمشق، مدعی بودند ۹۹ درصد موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را رهگیری کرده‌اند، اکنون و به صورت قطره‌چکانی به شکست خود در عملیات «وعده صادق» اعتراف می‌کنند.

در میان انکارهای صهیونیست‌ها و پس از اینکه مقام‌های آمریکایی اعتراف کرده‌اند که ایران ۲ پایگاه نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است، امروز (چهارشنبه) نیز رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد سامانه‌های پدافندی آمریکا که در جریان حمله ایران مورد استفاده قرار گرفت، در منهدم کردن بیشتر موشک‌های بالستیک ایرانی موفق عمل نکرد و شکست خورد.

در این گزارش آمده است از میان هشت موشکی که از دریا و با هدف مقابله با موشک‌های بالستیک ایرانی شلیک شدند، تنها ۲ مورد موفق عمل کرد.

اخیرا سردار سرتیپ پاسدار «رمضان شریف» سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه گفت «در عملیات تنبیهی وعده صادق ۱۰ کشور در حوزه پدافندی به رژیم صهیونیستی کمک کردند و در پس این عملیات، پیروزی کشورمان بر سیستم پدافندی کشورهای مطرحی رقم خورد همان‌هایی که به حمایت رژیم صهیونیستی آمده بود».

او گفت: هیچ کشوری نمی‌خواست ما در این اتفاق موفق شویم، اما خداوند خواست و این اتفاق و عملیات مبارک رقم بخورد و شاهد حمایت جانانه از مردم ایران بودیم. همه مردم از این اقدام ملی حمایت کردند و خداوند نیز برکت داد. بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال، کشور شیعیان و اهل بیت (ع) سیلی محکمی به رژیم صهیونیستی زد که آن‌ها باورشان نمی‌شد.

طبق گزارش‌ها، عملیات وعده صادق علاوه بر تخریب مواضع نظامی ارتش رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه اطلاعاتی در منطقه «جبل الشیخ» و پایگاه هوایی «نواتیم»، هزینه‌های هنگفتی نیز برای رژیم صهیونیستی و سامانه‌های پدافند هوایی آن به همراه داشته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شناور موشکی سپاه از خط استوا گذشت
  • شناور موشکی سپاه از خط استوا عبور کرد
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • احرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند
  • (ویدئو) اصابت موشک بالستیک روسیه به شهر اودسا
  • تل‌آویو به شکست سامانه‌های آمریکا دربرابر موشک ایرانی اعتراف کرد
  • اذعان صهیونیست‌ها به شکست آمریکا در مقابله با موشک‌های ایران