Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم، «دیوید هیل» معاون وزیر خارجه آمریکا در سخنان در نشست کمیته امور خارجی کنگره سخنانی را به زبان آورد که بازتاب شدید آن در بیروت به گوش رسید. هیل در این نشست اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا طی سال های گذشته 10 میلیارد دلار به ارتش و سازمان های جامعه مدنی لبنان کمک کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیل تأکید کرد که دولت های آمریکایی از 2005 تا کنون ده میلیارد دلار برای تقویت «نیروهای مسلح لبنان و سازمان های جامعه مدنی» هزینه کرده اند. این در حالی است که طبق آمار و ارقام، سقف کمک هاب آمریکا به ارتش لبنان حداکثر 3میلیارد دلار بوده است. بنابراین به نظر می رسد که واشنگتن 7 میلیارد دلار را صرف سازمان هایی کرده است که هیل از آنها به عنوان  سازمان های جامعه مدنی  یاد کرده است.

سخنان هیل درباره این مبلغ جنجال بزرگی را در لبنان به راه انداخت و تبدیل به مساله جنجالی در شبکه های اجتماعی شد و این پرسش را به وجود آورد که این مبلغ کجا رفته است؟ به وژه آن که حمایت مالی آمریکا از ارتش به گفته برخی از منابع لبنانی کمتر از یک چهارم این مبلغ است با این حساب باقی پول کجا رفته است و به کدام جمعیت های جامعه مدنی و برای چه و در مقابل چه کاری داده شده است؟

برخی منابع نزدیک به مقاومت لبنان گفتند که این سخنان نشان دهنده دلیل و مدرک قاطعی برای حجم پول هایی است که واشنگتن برای حمایت از پروژه ها و طرح های رویارویی و تضعیف حزب الله پرداخت کرده است. این منابع تأکید کردند بخشی از این مبلغ هنگفت به رسانه ها ، وبسایت ها ، فعالان در احزاب و تریبون های شبکه های اجتماعی و جنبش های جامعه مدنی برای مقابله با حزب الله و نیروهای همپیمانش داده شده است.

«وئام وهاب» رئیس حزب« التوحید العربی» و وزیر سابق در دولت لبنان در توئیتر نوشت:« در واکنش به اظهارات در کنگره باید گفت که سخنان هیل درباره خرج کردن ده میلیادر دلار برای سازمان های جامعه مدنی، جنبش کلکن یعنی کلکن(همه تان یعنی همه تان) را رسوا کرد و نشان داد که این یک جنبش پوچ است و اگر بخش قضایی جدی داشتیم باید اینها محاکمه می شوند. ننگ بر شما. بوی گند شما در آمد».

کاربران لبنانی با راه اندازی هشتگ #ثوره_١٠_ملیار (انقلاب 10 میلیاردی) و ترند کردن آن، تأکید کردند که تظاهراتی که برای براندازی دولت سابق به بهانه مبارزه با فساد راه افتاد، با همین پول و از یک سو به منظور نهادینه کردن فساد سیاسی و از سوی دیگر براندازی دولت راه افتاد. تا به این بهانه با حمایت از سیاست های آمریکایی مقاومت و پایگاه مردمی و گروه های لبنانی حامی مقاومت را در انزوا قرار دهند کردند.

فعالان برخی از جریان های جامعه مدنی را مورد حمله قرار دادند و آنها را متهم کردند که از فساد و بدی اوضاع اقتصادی که عامل آنها محاصره لبنان است برای حمایت از سیاست های آمریکا در محاصره حزب الله و بدنام کردن مقاومت در مقابل حمایت مالی آمریکا استفاده کردند. 

«ناصر قندیل» نماینده سابق لبنانی نیز در اظهارنظری درباره سخنان هیل گفت:« آمریکایی ها ملت لبنان را از چول محروم می کنند و سیاست خفه کردن و محاصره و گرسنه کردن را به اجرا در می آورند، وقتی بخواهند مزدوران پنج ستاره جذب کنند پول فراوان خرج می کنند.آمریکایی ها تحت عناوین پیگرد فاسدان تحریم هایی را اعمال می کنند اما امپراتوری های فساد که در همه مناطق و بخش ها پخش هستند را ایجاد و تشویق می کنند.

قندیل در ادامه گفت: سقف کمک به نهادهای نظامی لبنان به سه میلیارد دلار طی سی سال نمی رسد، پس هفت میلیارد باقی مانده کجا رفته است؟

به نظر می رسد که سخنان هیل درباره پول هایی که به لبنان داده شده است در این حد از جنجال باقی نماند و انتظار می رود که موضوع بحث و جدل های سیاسی شدیدی شود که این خود هشداری برای تنش جدید در لبنان است به ویژه پس از آن که «مصطفی ادیب» نخست وزیر مکلف از تشکیل دولت انصراف داد و کشور وارد دوران مبهمی شد و نیروهای مخالف حزب الله این حزب را به شکست تشکل دولت و از دست رفتن فرصت طرح فرانسه متهم کردند.

 

اخبار مرتبط لطف و فداکاری بزرگ ایران نسبت به لبنان از زبان سید حسن نصرالله سعد حریری با سران گروه بین‌المللی حمایت از لبنان دیدار می‌کند رییس جمهور لبنان: منتظر بازگشت حریری از فرانسه می‌مانیم

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا بحران لبنان دیوید هیل سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۳۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت

ترکیه اعلام کرد در ازای لغو تحریم‌های آمریکا به احتمال زیاد به اجرای برنامه مونتاژ جنگنده نسل جدید F-35 باز می‌گردد. 

از این رو، فواد اوکتای، رئیس کمیسیون امور بین الملل پارلمان ترکیه اعلام کرد آنکارا از آمریکا می‌خواهد که تحریم‌های اعمال شده علیه آنکارا را در چارچوب قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم» (CAATSA) بررسی کند.

کانال تلویزیونی TRT به نقل از اوکتای نوشت: ترکیه علاقه‌ای به بازگشت به برنامه F-35 نشان نمی‌دهد، بنابراین تحریم‌های CAATSA که علیه آنکارا در ارتباط با خرید سامانه‌های موشکی ضد هوایی اس-۴۰۰ از روسیه اعمال شده است، باید دوباره مورد بحث و بررسی قرار گیرد. 

معاون سابق رئیس جمهور ترکیه (۲۰۱۸-۲۰۲۳) در راس هیئت پارلمانی در کنگره آمریکا گفت: موارد اس-۴۰۰ و اف-۳۵ را نباید با هم اشتباه گرفت. 

ترکیه در سال ۲۰۱۹ پس از خرید اس-۴۰۰ از روسیه از برنامه توسعه F-35 حذف شد. ترکیه برخی از قطعات بدنه و برخی از سیستم‌ها را برای این جنگنده‌ها تولید می‌کرد. ایالات متحده اعلام کرد که بازگشت ترکیه به برنامه تنها در صورت کنار گذاشته شدن اس-۴۰۰ امکان پذیر است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی مشاور بایدن: اوکراین سال آینده به روسیه ضد حمله می‌زند
  • اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد
  • جنجال قرارداد میلیارد دلاری زاکانی با چینی‌ها در شورا
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • راستی آزمایی کمک ۱۷ میلیارد دلاری آمریکا به افغانستان
  • تصویب یک طرح برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل در آمریکا
  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند