Web Analytics Made Easy - Statcounter

دامداران خراسان جنوبی از عدم‌نظارت میدانی مسئولان و ایجاد انحصار و تناقض آن با ثبت‌نام شرکت‌ها در سامانه بازارگاه گلایه کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، رونق صنعت دام و طیور کشور وابستگی مستقیمی به تأمین نهاده‌ها و خوراک دام و طیور دارد و ایجاد هرگونه مشکل یا کاهش و افزایش قیمت نهاده‌ها، این صنعت را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی با توجه به این‌که بخش عمده فعالان این صنعت روستائیان هستند، عدم‌تأمین نهاده‌ها برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

فارغ از بحث افزایش افسارگسیخته قیمت نهاده‌های دام و طیور، اما اکنون انتقاداتی در خصوص نحوه توزیع سهمیه نهاده‌ها وجود دارد که علی‌رغم ایجاد مشکلاتی برای تولید و پرورش دام و طیور، زمینه را برای بروز و ظهور رانت و فساد ایجاد کرده و سبب‌شده تا به‌جای رسیدن نهاده‌ها به دست صاحبان اصلی، به صورت قاچاق و در بازار آزاد به فروش برسد.

مرتضی رحیمی‌گازاری صاحب شرکت تعاونی روستایی ساقه زرین گازار است، کارشناس اقتصاد است که حدود 20  سال در خارج از کشور ساکن بوده، اما به وصیت پدرش دوباره به وطن خود برگشته تا برای آبادانی و شکوفایی آن گام بردارد.

او می‌گوید: ابتدا قرار بود کارخانه خوراک دام راه‌اندازی کند، اما به هر دلیلی نشد. در سال 93 بود که با سرمایه‌گذاری پنج میلیارد تومانی، اقدام به راه‌اندازی شرکت تعاونی کرد. تفاوت شرکت تعاونی او با سایر شرکت تعاونی‌ها که بر پایه سرمایه مردم و سهامداران بنا می‌شود، این است که او از هیچ عضوی هزینه‌ای دریافت نکرده و عضویت در شرکتش به صورت رایگان انجام شده است.

وی تأکید می‌کند: تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای این شرکت تعاونی شخصی بوده و تاکنون هیچ اعتبار و حمایتی از سوی مسئولان دولتی نه درخواست و نه دریافت کرده است.

هم‌اکنون بیش از یک‌هزار عضو از بیش از 30 روستای بخش شمال القورات، شاخن و شاخنات، به‌صورت رایگان عضو این شرکت تعاونی هستند و از خدمات آن در زمینه‌های مختلف بهره‌مند می‌شوند. تعداد دام سبکی که تحت پوشش این شرکت تعاونی است حدود 80 هزار رأس است.

ایجاد انحصار در تأمین نهاده‌های دامی استان توسط جهاد کشاورزی

رحیمی‌گازاری در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار می‌کند: یکی از فعالیت‌های این شرکت تعاونی تهیه و توزیع نهاده‌های دامی است. تامین و خرید نهاده‌های دامی از طریق سامانه بازارگاه انجام می‌شود و سهیمه هر شرکت تعاونی بر اساس تعداد اعضا و دام تحت پوشش آن شرکت، توسط جهاد کشاورزی همان شهرستان تعیین می‌شود. روند تامین نهاده‌ها قبلا به این صورت بود که باید شرکت تعاونی‌ها برای دریافت سهمیه تعیین شده، درخواست خود را در سامانه بازارگاه ثبت می‌کردند و پس از چند روز بار توسط یک راننده که کاملا ناشناس بود، به صورت مستقیم، از شمال یا جنوب به انبار شرکت منتقل و در بین اعضا تقسیم و لیست توزیع به جهادکشاورزی اعلام می‌شد.

وی می‌افزاید: اما هم‌اکنون مدتی است که مسئولان جهاد کشاورزی در این موضوع، دریافت سهمیه نهاده‌های دامی استان را تنها از طریق اتحادیه مربوطه قرار داده است و باید بقیه شرکت تعاونی‌ها که قبلا خرید مستقیم و بی‌واسطه داشتند، اکنون سهمیه خود را با تفاوت قیمت از اتحادیه دریافت کنند. صرف‌نظر از افزایش قیمت ایجاد شده، دلیل اصلی این کار چیست؟ پس علت عضویت ما در سامانه بازارگاه چیست؟ چرا کد اقتصادی، شناسه ملی، کد انبار، نظارت مالیاتی و ... داریم؟ چرا وقتی امکان خرید برای همه فراهم است، نباید خودمان سهمیه شرکت را بخریم؟

فراهم‌شدن شرایط قاچاق

مدیرعامل شرکت تعاونی ساقه زرین گازار می‌گوید: اگر هر شرکتی خودش برای خرید سهمیه نهاده اقدام کند، امکان قاچاق وجود ندارد؛ مثلا از 26 تن جوی سهمیه این شرکت، چقدر سود دارد که بتوان در بازار آزاد به فروش رساند؟ و کسی متوجه نشود؟ این موضوع نیز مهم است که پس از تخلیه در انبار تعاونی‌ها عملا قاچاق صورت نخواهد گرفت.

رحیمی‌گازاری تأکید می‌کند: اکنون که دریافت تمام سهمیه نهاده‌های دام استان به اتحادیه اختصاص یافته است، امکان تشکیک در فساد به جود می‌آید که خود باعث تشویش اذهان عمومی در موضوع نهاده‌ها می‌شود. اما در محموله 26 تنی یک شرکت تعاونی نه‌تنها این امکان وجود ندارد، بلکه به دلیل مطالبه بالا و نیازمندی بیشتر مردم، ممکن است در زمان توزیع به همه اعضا هم نرسد.

نهاده‌ها کم است یا قاچاق می‌شود؟!

وی ادامه می‌دهد: از طرف دیگر هر زمانی که برای دریافت سهمیه نهاده‌ها مراجعه می‌کنیم، متأسفانه گفته می‌شود که نهاده کم است یا موجود نیست. اما اگر واقعا نهاده کم است، بهتر است سهمیه شرکت‌های مختلف، هر ماه به صورت نوبتی داده شود. همچنین این سوال پیش می‌آید که چگونه نهاده دولتی وجود ندارد اما در بازار آزاد به وفور یافت می‌شود؟ در حالی که تمام نهاده‌های دامی از کانال گمرک و با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود و قیمت آن با احتساب ارز 23 هزار تومانی بازار آزاد خیلی گران تمام می‌شود. این موضوع خودش دلیل واضحی از وجود قاچاق نهاده است.

عدم‌نظارت میدانی

او می‌گوید: از آشفته‌بازار دیگری که در زمینه نهاده‌ها وجود دارد، افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها است؛ به‌طوری که قیمت هر کیلوگرم سویا از 3 هزار تومان به 13 هزار تومان افزایش یافته است. برخی از مرغ‌داران روی برگ کاغذ برای 50 هزار مرغ نهاده دریافت می‌کنند اما ممکن است فقط 5 هزار مرغ داشته باشند و نهاده‌های دریافت شده را به کانال‌های دیگری هدایت کنند و سودهای کلانی به جیب می‌زنند. این شرایط در حالی است که نظارت‌ها کاغذی است و ممکن است در واقعیت اصلا مرغی وجود نداشته باشد؛ اما متاسفانه مسئولان همچنان بین مرغ‌دار واقعی و مرغ‌دار کاغذی نظارتی به صورت میدانی ندارند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساقه زرین گازار بیان می‌کند: همچنین در حالی مسئولان از تولید مرغ و تخم‌مرغ به میزان مورد نیاز استان و همچنین صادرات آن دم می‌زنند، که در بازار تخم‌مرغ پیدا نمی‌شود؟ اگر آمارها و گفته‌هایشان واقعی است، پس چرا برای تنظیم بازار، تخم‌مرغ را از مشهد و مرغ را از گلستان وارد می‌کنند؟ همچنین اگر مرغ و تخم‌مرغی نیست، پس جوجه‌ریزی هم انجام نشده، اما چگونه مسئولان از توزیع دو هزار تن سویا در استان خبر می‌دهند؟ کجا توزیع شده و کدام تولیدکننده دریافت کرده است؟ نتیجه و سرنوشت رفتار متغیر مسئولان در انحصاری‌کردن تهیه و توزیع نهاده‌های دامی استان، مانند موضوع رانت‌خواران و بدهکاران بانکی خواهد شد که به استناد اسناد، وام‌های کلانی را دریافت کردند. به همین دلیل انتظار است تا مسئولان در حوزه تولید و توزیع، جهت نظارت‌های میدانی کمر همت ببندند.

شرکت‌های صوری و فامیلی

رحیمی‌گازاری می‌گوید: متأسفانه در حوزه شرکت‌های تعاونی اعم از حوزه وزارت تعاون و تعاونی‌های روستایی، گاهی فقط نام شرکت وجود دارد و این شرکت‌ها برای اخذ تسهیلات ارزان‌قیمت یا دریافت نهاده‌های دامی تأسیس شده است و به دلیل اداره آن از طریق فامیل یا دوستان، عملا هیچ‌گونه مدرکی دال بر فساد نمی‌توان یافت. به طور مثال اینجانب به عنوان شرکت تعاونی ساقه زرین با شرکت دیگری، قراردادی امضا کردم با دو مدیرعامل مختلف اما رئیس هیئت مدیره هر دو یکی است. اکنون پیدا کنید پرتقال فروش را.

وی تصریح کرد: یکی از ایرادهای دیگر، برگزاری جلسات بین مسئولان در اتاق‌ها است به جای این که بین دامداران و حضور میدانی، جلسه برگزار کنند.

تولید کنسانتره دام و طیور

مدیرعامل شرکت تعاونی ساقه زرین گازار می‌افزاید: شرایط طوری است که واحدی که اصلا مرغ ندارد، سهمیه سویا دریافت می‌کند، اما از طرف دیگر واحد پرورش‌دهنده شترمرغ به دلیل نبود نهاده‌ها، سویای انسانی خریداری می‌کند. حتی دیده‌شده که برای افزایش تناژ کنسانتره دام و طیور، از اقلامی استفاده می‌شود که شاید ضرری برای دام نداشته باشد اما فایده‌ای ندارد مانند هسته خرما، پوست بادام و پسته و … و کنسانتره اصلی در بازار آزاد به فروش می‌رسد و اصلا آنالیز نهاده‌ها به صورت مستمر انجام نمی‌شود که این موضوع احتیاج به نظارت میدانی و هفتگی دارد.

رحیمی‌گازاری با اشاره به گرانی قیمت نهاده‌های دامی اظهار می‌کند: نهاده‌های دامی با ارز 4200 تومانی تأمین می‌شود و در این خصوص هیچ تحریمی وجود ندارد. از طرف دیگر شیوع بیماری کرونا سبب کاهش جهانی قیمت نهاده‌ها شده است. بنابراین تنها علت این افزایش قیمت‌ها، قاچاق است.

وی در پایان تأکید می‌کند: این موضوع مشکل من تنها نیست بلکه مشکل همه شرکت‌ها است. اکنون احساس می‌کنم برخی از مسئولان معنی فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص آتش به اختیار را درک نکردند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نهاده های دامی بازار آزاد سامانه بازارگاه شرکت تعاونی تأمین نهاده ها نهاده های دام قیمت نهاده ها نظارت میدانی وجود ندارد دام و طیور تعاونی ها شرکت ها تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۳۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه‌ای واحد برای کمک‌های خیرین ایجاد شود

محمدهادی ایمانیه در آیین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری استان فارس با بیان اینکه استان فارس همواره در بسیاری از مجامع خیرین پیشتاز و شروع کننده بوده و به‌عنوان الگو مطرح شده است، خواستار تسهیل در فرآیند‌های اداری و قانونی شد و گفت: خیرین در راستای کار خیر، هرگاه با مانعی مواجه شدند حتما ما را در جریان بگذارند تا شخصا در کمتر از ۲۴ ساعت جهت رفع مانع اقدامات لازم را انجام دهم.

استاندار فارس، جلوگیری از موازی کاری را یکی دیگر از مسائلی عنوان کرد و خواستار ایجاد شبکه‌ای واحد برای هدفمندتر کردن کمک‌های خیرین شد.

وی همچنین پیشنهاد ایجاد تعاونی خیرین را مطرح کرد و گفت: این تعاونی با همکاری اداره تعاون و خیرین، می‌‍تواند شبکه‌‍‌ای را در زمینه توسعه اشتغال و تولید ایجاد کند که در راستای شعار سال گام بردارد.

ایمانیه در پایان صحبت‌های خود خواستار اطلاع رسانی گسترده برای ساماندهی کودکان کار، متکدی و بازمانده از تحصیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی
  • تخصیص بیش از ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • شبکه‌ای واحد برای کمک‌های خیرین ایجاد شود
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • مدیران نگران چه هستند؟