Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای شهر تهران گفت: روستای امین‌آباد نقطه ثقل و مرکزی ری قدیم و باستانی است که کارخانه سیمان این منطقه در حال بلعیدن آن است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، در دویست و سی و نهمین جلسه رسمی این شورا در نطق پیش از دستور خود ضمن گرامیداشت 27 سپتامبر، روز جهانی گردشگری گفت: براساس مصوبه سازمان جهانی گردشگری از سال 1980، این روز به نام روز گردشگری نامگذاری شده و هرساله به منظور پیشرفت و توسعه این صنعت، همایش‌هایی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا گردشگری را یکی از صنایع اشتغال‌زا و پردرآمد و جزو درآمدهای پایدار کشورهای هدف خواند و گفت: اغلب کشورهای دارای تمدن و سابقه تاریخی و صاحب میراث‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی مقصدی جذاب برای گردشگران هستند.

خلیل‌آبادی افزود: متأسفانه ایران با دارا بودن رتبه پنجم جهان در جاذبه‌های طبیعی و همچنین تنوع اقلیم، اقوام و گویش‌ها و با توجه به ظرفیت‌های فراوان تاریخی، پزشکی، فرهنگی و مذهبی برای جذب گردشگر هنوز تا نقطه مطلوب در رشد این صنعت فاصله دارد و در سال‌های گذشته حداکثر 0.2 درصد از درآمد گردشگری جهان سهم اقتصاد ایران بوده است!

وی با اشاره به اینکه در تهران، ری و تجریش که از یک مدیریت شهری برخوردار هستند، از نظر گردشگری در تهران و تجریش امکانات فراوانی ایجاد شده است، اظهار کرد: ولی به علت فقدان سیاستگذاری کلان و ساز و کار واحد، مدیریت شهری نه تنها از این اقتصاد بهره چندانی ندارد، حتی هزینه‌کرد هم داشته است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر در تهران با اشاره به وجود پارک‌های سرخه حصار، پارک جنگلی چیتگر، پارک طالقانی، باغ گیاه‌شناسی و ده‌ها بوستان و مجموعه‌های تاریخی، تفریحی و فرهنگی و مذهبی مثل برج میلاد و مجموعه عباس آباد، گفت: علی‌رغم آنکه برای تمام این مراکز بودجه تخصیص داده می‌شود، درآمد پایداری را شاهد نیستیم و علت آن چیزی جز مغفول ماندن این حوزه و وجود درامدهای ناپایداری مثل تراکم فروشی و عوارض فصلی در مدیریت شهری نیست.

خلیل‌آبادی ادامه داد: مدیریت شهری براساس بند 22 ماده 55 قانون شهرداری‌ها مکلف است از میراث طبیعی، تاریخی، مذهبی و ... شهر حفاظت کند و می‌تواند از این راه بر درآمدهای شهری بیفزاید.

وی با تأکید بر ضربه وارد شده به صنعت گردشگری به سبب بیماری کووید 19 گفت: با کمال تأسف با پدیده کرونا که سایه سنگین خود را بر سر بشریت و مشاغل مختلف خصوصا صنعت گردشگری گسترده است، روبه رو هستیم و براساس آمار شورای جهانی گردشگری و سفر، نه تنها ایران بلکه در سرتاسر جهان 50 میلیون شغل مربوط به صنعت گردشگری در معرض خطر است و در ایران صنعت گردشگری با شیوع کرونا حدود سه هزار میلیارد تومان زیان دیده است.

رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا افزود: انتظار می‌رود وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهرداری تهران و همه ارکان نظام با کمک و همراهی دیگر بخش‌های دولتی و خصوصی مرتبط با توسعه گردشگری، به یاری این صنعت که به تازگی درحال روی پای خود ایستادن بود بیایند و این حوزه حساس و زودرنج را یاری کنند، چراکه در صورت شکست در حوزه گردشگری بازآفرینی آن دشوار خواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: روستای امین‌آباد که در دامنه کوه بی‌بی شهربانو قرار دارد و نقطه ثقل و مرکزی ری قدیم و باستانی است، متأسفانه با وجود بقعه بی بی شهربانو، گنبد اینانچ و استودان که مقبره‌ای تاریخی در شهرری است، رها شده و سیمان تهران جای جای این کوه با عظمت و بام جنوبی تهران را می‌بلعد.

خلیل‌آبادی افزود: متاسفانه در حال تخریب کوه بی‌بی شهربانو هستیم، درحالی که کارخانه سیمان تهران درحال تخریب این بنا است و این بنای تاریخی می‌تواند بام جنوبی تهران باشد و در گذشته نیز یکی از گزینه های احداث برج میلاد بوده است.

آغاز سال گردشگری با شعار "گردشگری و توسعه روستایی"/کرونا دو سوم فعالان گردشگری را بیکار کرد

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنعت گردشگری ایران ویروس کرونا صنعت گردشگری ایران ویروس کرونا رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری خلیل آبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۳۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، سید جواد موسوی اظهار کرد: این اداره کل به معرفی قابلیت‌ها و طرفیت‌های گردشگری و تدوین سند زنجیره ارزش گردشگری و اقتصاد زیارت پرداخته است. 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: معرفی زنجیره‌های ارزش بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با همت وزارت کشور و در سالن ۴۱ برگزار شده است. 

وزیر کشور و استاندار خراسان رضوی و همچنین مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از غرفه این استان بازدید و مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به تشریح ظرفیت‌های زنجیره‌های ارزش گردشگری و گوهر سنگ‌ها پرداخت.

دیگر خبرها

  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • تابوت‌های باستانی «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • تابوت‌های باستانی ‌محوطه‌ «جوبجی» متعلق به سال ۹۸ هستند
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر