Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یک شنبه گروه فرهنگی ایرنا از از شبکه ترویج کتابخوانی ایران، شبکه مروجان کتاب‌خوانی کشور با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری تعدادی از سازمان‌ها و نهادهای عمومی، دولتی و خصوصی، هفتمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کشور را با رویکرد توجه به فضای مجازی برگزار می­ کند که در آن افراد، گروه‌ها، تشکل‌های مردمی و نهادهای غیردولتی دارای فعالیت‌های مؤثر و نوآورانه در زمینه ترویج کتاب‌خوانی را انتخاب و معرفی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوره با توجه به شرایط به وجود آمده و شیوع ویروس کووید ۱۹ علاوه بر بخش‌های مختلف جشنواره، بخش نگاه ویژه بر اساس توجه به فضای مجازی و مروجان کتاب در حوزه‌های بهداشت و کتاب درمانی، آموزشگران مروج کتاب (معلم، مربی، استاد)، مادران مروج کتاب، مبادله کنندگان کتاب‌های خانگی مروج کتاب، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مروج کتاب برگزار خواهد شد.

بر اساس این فراخوان، مروج کتاب‌خوانی کسی است که با طراحی و اجرای فعالیت‌های مستمر، کتاب‌خوانی را گسترش می‌دهد یا فرآیند خواندن را لذت‌بخش‌تر، عمیق‌تر و تأثیرگذارتر می‌سازد. همچنین ترویج کتاب‌خوانی شامل فعالیت‌هایی است که به افزایش، گسترش و استمرار کتاب‌خوانی در میان مردم می‌انجامد.

مستندات شامل گزارش‌های مختلف، عکس، فیلم، فایل‌های صوتی، بازتاب‌های رسانه‌ای، گزارش‌های مکتوب، گواهی‌نامه، تقدیرنامه، تفاهم‌نامه و قراردادها در قالب‌های مختلف با توجه به رویکرد مجازی جشنواره، تمامی مستندات به‌صورت الکترونیکی ارسال شود.

شرکت‌کنندگان در این جشنواره  می‌توانند در بخش­‌های افراد و گروه‌ها، نهادهای دولتی و غیردولتی به رقابت بپردازند. بر اساس فراخوان ازجمله این مراکز می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی، بخش‌های خصوصی و  واحدهای صنفی (مانند: مراکز توان‌بخشی، خیریه‌ها، نانوایی‌ها، مغازه‌داران، آرایشگاه‌ها و…)، مراکز خدمات عمومی (مانند: بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آموزشکده‌ها، مراکز تفریحی و…)، فضاهای مجازی و مروجان الکترونیکی (مانند فعالان شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، مطبوعات، اپلیکیشن‌های کتاب‌خوانی، پادکست‌ها و…) و …

این رقابت در بخش‌های گروه‌ها و افراد مروج کتاب‌خوانی برگزار می‌شود و در بخش افراد نیز هر فرد که ‌در زمینه ترویج کتاب‌خوانی فعالیت داوطلبانه داشته باشد می‌تواند در این رقابت شرکت کند؛ افرادی مانند استادان دانشگاه و مراکز آموزشی، مادران، زنان خانه‌دار،کشاورزان، مروجان عشایر، کارکنان بیمارستان‌ها (اعم از پزشکان، پرستاران، بهیاران و …)، رانندگان، نانواها، معلمان، دانش‌آموزان، امامان‌ جماعت،کتابداران، مربیان مهدکودک، هنرمندان، کتاب‌فروشان، نویسندگان، مترجمان، قضات، کسبه، دانشجویان، بازنشستگان، کتابداران مدارس و …

بخش دیگر جشنواره، رقابت در بخش بین‌الملل است و دربرگیرنده این گروه‌هاست؛ افراد فارسی‌زبانِ مروج کتاب در خارج از کشور،گروه‌ها و افراد خارجیِ فعال مروج کتاب در ایران، فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی در کشورهای فارسی‌زبان یا دارای جمعیت‌های بزرگ فارسی‌زبان

بر اساس فراخوان در بخش نگاه ویژه؛ از مروجان کتاب در حوزه‌های درمانی وکتاب درمانی،آموزشگران مروج کتاب (معلم، مربی، استاد)،مادران مروج کتاب، مبادله کنندگان کتاب‌های خانگی مروج کتاب، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مروج کتاب، تقدیر به عمل خواهد آمد و درنهایت نشان استمرار افراد یا گروه‌هایی که در دوره‌های گذشته برگزیده یا شایسته تقدیر شده‌اند نمی‌توانند در بخش‌های دیگر شرکت کنند. آن‌ها می‌توانند با ارائه گزارشی از فعالیت‌های گذشته و فعالیت‌های متفاوت جاری و طرح‌های نو در این بخش شرکت کنند.

شاخص‌های انتخاب افراد و گروه‌های برگزیده به این شرح است: تأثیر پایدار در گسترش کتاب‌خوانی میان مردم، خلاقیت و نوآوری در برنامه‌ها و شیوه‌های اجرایی،استفاده حداکثری از فضای مجازی برای برنامه ، استفاده مناسب از مشارکت مردم و چهره‌ها، استفاده خلاقانه و بهینه از امکانات و ظرفیت‌های عمومی و مردمی، قابلیت معرفی به سایر مناطق به‌عنوان الگو، اثربخشی فعالیت‌های کتاب‌خوانی در رفتارهای اجتماعی یا فعالیت‌های عمومی مردم ، فعالیت به شکل داوطلبانه (شاخص ترجیحی)، فعالیت در قالب گروهی (شاخص ترجیحی)

مدارک لازم برای شرکت در ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی به این شرح است؛ معرفی برنامه در قالب فرم‌های شرکت در جشنواره، مستندات شامل گزارش‌های مختلف، عکس، فیلم، فایل‌های صوتی، بازتاب‌های رسانه‌ای، گزارش‌های مکتوب، گواهی‌نامه، تقدیرنامه، تفاهم‌نامه و قراردادها در قالب‌های مختلف چاپی یا الکترونیک، از مروجان کتاب‌خوانی.

تمام مستندات باید به‌صورت الکترونیکی در یک فایل به‌صورت PDF به پست الکترونیکی دبیرخانه ارسال شود.

علاقه‌مندان و فعالان ترویج کتاب‌خوانی می‌توانند گزارش‌ها و مستندات فعالیت‌هایشان در زمینه ترویج کتاب‌خوانی را به همراه  تکمیل فرم‌ها تا پایان وقت اداری ۲۹ آبان ۱۳۹۹ به دبیرخانه هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی ارسال کنند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاع بیشتر و همچنین دسترسی به فرم‌های ثبت‌نام می‌توانند به وب‌سایت‌های شبکه ترویج کتاب‌خوانی و تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی مراجعه کنند.

جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی، از سال ۱۳۹۳، بنا بر اهمیت موضوع کتاب‌خوانی و ضرورت اقدام پایه ای در این زمینه، شکل گرفت. جشنواره با هدف شناسایی، تشویق و ترغیب افراد وگروه‌های فعال در حوزه کتاب‌خوانی و ترویج مطالعه، شکل گرفته است. این جشنواره بر خود جوش بودن فعالیت‌ها و غیردولتی بودن آنها تاکید دارد و هدف اصلی خود را رونق کتاب و مطالعه از طریق تشویق فعالان مروج کتاب ‌قرارداده است. جشنواره از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرده است.  

بیشتر تشکل‌های غیردولتی مروج کتاب مانند انجمن کتابداری و اطلاع ‌رسانی ایران، شورای کتاب کودک، کانون توسعه فرهنگی، کتابخانه عمومی انصار، موسسه حامی، خانه کتابدار کودک و نوجوان جزء هسته اصلی و شکل دهندگان به این جشنواره هستند.

برچسب‌ها انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی کتابخوانی فرهنگ کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتاب کتابخوانی فرهنگ کتابخوانی کتاب کتابخوانی فرهنگ کتابخوانی اخبار کنکور تقدیر از مروجان کتاب خوانی جشنواره تقدیر از مروجان ترویج کتاب خوانی فعالیت ها مروج کتاب گزارش ها بر اساس گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۴۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» منتشر شد

از اهداف سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» به‌کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین‌ابن علی(علیه‌السلام) و همچنین اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا و ایجاد فضایی برای اشتراک‌گذاری دیدگاه‌ها، جذب متخصصان برجسته حوزه‌های مختلف و تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه‌های نو و نیز افزایش آگاهی مردم در زمینه آرمان‌های مهدویت و جریان سازی در جامعه است.

سوگواره در بخش‌های علمی، ادبی و هنری با موضوعیت «پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام» در ۱۲محور برگزار می‌شود و آثار مربوطه به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خلق خواهند شد.

بر اساس این فراخوان، هنرمندان تا اول محرم الحرام ۱۴۴۶ فرصت دارند نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار خود در پایگاه سوگواره به نشانی www.al-nejat.com اقدام کنند.

همچنین هنرمندان می‌توانند در مسیر خلق اثر، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با اسناد تاریخی و معرفتی مربوط به پیراهن معظم سیدالشهدا علیه‌السلام به نشانی www.atigh.org مراجعه کنند.

متن فراخوان این سوگواره بدین شرح است:

پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، پرچم برافراشته قیام قائم عجل‌الله تعالی فرجه، عطر ظهور در سوگواره جهانی سفینة‌النجاة به حول و قوّه الهی.

سوگواره جهانی سفینة‌النجاة آغازی است برای پاسخ به مهم‌ترین آرزو و بلکه نیاز فطری بشر یعنی نجات از هرگونه درد، رنج و نابودی.

سوگواره بین‌المللی سفینة‌النجاة فرصتی است برای عرض تعظیمی نو به بارگاه بلند مرتبه حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام. هماره قلب ما با احساس نیاز به رکوع خاضعانه به این دردانه بی مثال حق، در پی بهانه ای است برای جلوه‌گر شدن خود، تا شاید در حین این رکوع به حقیقت سجده رسیده و جوهر عبودیت را در خود یافته به کنه ربوبیت رهسپار شود.

پیراهن معظم پدر بندگی، امروز اجازت بر جلوه گرفته تا شاید جای خالی تصویر تام عاشورا را در هزاران هزار ایام و روزگاران پر کند و چشم آخرالزمانی‌ها را در پیدایش قبله‌ای برای اظهار وجود، روشن کند.

پیراهن حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرچم قیام صاحب ماست، پس با این نماد تام مظلومیت می‌توانیم جهان را به توجه، تدبر و خضوع دعوت کنیم. جهانیان تشنه هستند، تشنه حقیقت حسین(علیه السلام» خادم مسیح حسین، حضرت علی‌اصغر(ع) - داود منافی‌پور دبیر سوگواره جهانی سفینة‌النجاة

اهداف برگزاری سوگواره

تبیین و آشکارسازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیت‌های اثرگذار برای تهییج فطرت‌ها در جهت رسیدن به آرمان‌های حسینی

استفاده مطلوب از ذوق و استعدادهای هنری و به‌کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیه‌السلام

ثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا، جغرافیای نجات‌بخش

ایجاد فضایی برای ارتباط و اشتراک‌گذاری تجربه و دیدگاه‌ها و جذب متخصصان برجسته حوزه‌های مختلف

شویق پژوهشگران به تحقیق در زمینه‌های نو و افزایش آگاهی و دانش مردم در زمینه آرمان‌های مهدویت

جریان‌سازی در جامعه و در میان گروه‌های مختلف از طریق آگاهی‌بخشی به ایشان در موضوعات مطرح شده

دامنه برگزاری: بین‌المللی و به زبان‌های فارسی، عربی، اردو، انگلیسی و آذری

محورها و موضوعات سوگواره:

هرساله این سوگواره مختص به موضوعی است و به فضل الهی امسال با موضوع پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیه‌السلام برگزار خواهد شد.

نزول پیراهن از بهشت و قبول توبه آدم(ع) به واسطه این پیراهن

سیر و اسفار این پیراهن در میان انبیای عظام و نجات همه ایشان به واسطه این پیراهن

نزول پیراهن در هنگام به آتش افتادن حضرت ابراهیم(ع) و نجات ایشان

شفای چشمان حضرت یعقوب علیه‌السلام به واسطه این پیراهن

نجات حضرت یونس(ع) از شکم ماهی به واسطه این پیراهن

تحویل پیراهن به حضرت زینب(س) توسط حضرت صدیقه کبری(س)، سه روز پیش از شهادتشان جهت ارسال به کربلا

به غارت بردن پیراهن در روز عاشورا

بازگرداندن پیراهن به اهل بیت(ع) پس از تقاضای امام سجاد(ع)

پیراهن نزد حضرت صاحب علیه‌السلام در هنگام ظهور و پوشیدن این پیراهن توسط ایشان

اهتزاز پیراهن امام حسین(ع) از اول ماه محرم از عرش

اعلام زمان ظهور برای حضرت صاحب علیه‌السلام به واسطه جوشش خون از این پیراهن در شب ظهور

تظلّم حضرت صدّیقه کبری علیه السلام در روز قیامت با پیراهن خونین سیدالشهدا علیه السلام

بخش‌های مختلف سوگواره:

بخش علمی، بخش هنری، بخش ادبی

بخش علمی: مقاله علمی، پایان نامه رساله و ...

بخش هنری: هنرهای دیجیتال (طراحی گرافیکی، پوستر، تصویرسازی و نقاشی دیجیتال، موشن‌گرافیک و تولید هنری با استفاده از فناوری‌های مدرن(هنرهای مرتبط بارسانه) اعم از فیلم کوتاه ۳دقیقه‌ای، فیلمنامه‌نویسی، مستند، نماهنگ، پادکست، تولید موسیقی برای تولیدات رسانه‌ای(فتوگرافی)، عکاسی، تصویربرداری در ابعاد مختلف از عکس‌های خبری گرفته تا هنری، هنرهای تجسمی، نقاشی، مجسمه سازی و ...

بخش ادبی: شامل شعر (قالب‌های مثنوی، غزل، قصیده، قطعه، دوبیتی، رباعی، ترجیع‌بند، مستزاد، مسمّط، ترکیببند)، متن، قطعه ادبی و ...

بخش ایده و طرح: این بخش فرصت را به علاقه‌مندان می‌دهد تا طرح‌ها و ایده‌های خود را در زمینه موضوعات سوگواره ارائه کنند؛ در واقع هدف از این بخش، ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینه‌های مذکور است.

جوایز نفرات برگزیده هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، تندیس نجات، سکه تمام بهار آزادی

نفرات شایسته قدردانی هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، ربع سکه بهار آزادی

زمان بندی: مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا اول محرم الحرام ۱۴۴۶متقاضیان محترم برای ثبت‌نام و ارسال آثار به سایت رسمی سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی www.al-nejat.com مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره خواندن و خوش نویسی در جهرم
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه‌خوانی
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه خوانی
  • ببینید | فراخوان جدید رئیسی از مردم برای تکرار انتخابات باشکوه در میان‌دوره‌ای
  • نشست خبری جشنواره کتاب در حال برگزاری است
  • سی‌وچهار دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یک نگاه
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی سفینه‌النجاه منتشر شد
  • برگزاری آیین پایانی ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی در استان بوشهر
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» منتشر شد
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر منتشر شد