Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از همشهری، قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاوردهای بزرگ کشورمان در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است. نقطه آغاز این پیشرفت را می‌توان شروع جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشورها دانست.
توان موشکی ایران قدرتی است که از مهندسی معکوس آغاز شد و امروزه به عنوان یک دانش بومی و داخلی مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حضور شرکت‌های دانش بنیان و کمک به صنایع نظامی و موشکی ایران اسلامی در سال‌های اخیر باعث شده تا در دوره‌های کوتاه پیشرفت‌های مهم و موثر در حوزه طراحی و ساخت موشک‌ها ایجاد شود.
طیف گسترده موشک‌های تولید شده در صنایع دفاعی کشورمان بسیار متنوع است به حدی که ما امروز از کوتاه‌بردترین موشک تا بلندبردترین آن‌ها را با قدرت‌های متنوع در اختیار داریم.
یکی از انواع این موشک‌ها، موشکهای کروز هستند که چندین سال است وارد صنایع نظامی جهان شدند و بسیاری از کشورها انواع مختلفی از موشک‌های کروز را در اختیار دارند.
استفاده از این موشک‌ها چندین مزیت دارد، ارزان قیمت بودن، توانایی پرواز و حرکت طولانی مدت‌تر و سرعت موشک‌های کروز از مهم‌ترین این ویژگی هاست.

سامانه موشکی کروز نوعی هواگرد بی‌سرنشین هدایت شونده‌ و بالستیک است که مسیر آن تا رسیدن به هدف قابل تغییر و هدایت است. در اغلب سامانه‌های کروز از نوعی موتور جت استفاده می‌شود در حالی که موشک‌های دیگر از موتور راکتی استفاده می‌کنند.

موشک‌های کروز معمولاً تمام مسیر خود را در ارتفاع بسیار پائین (برای جلوگیری از تشخیص توسط رادارهای دشمن) و با سرعت تقریباً ثابت با سرعت مافوق صوت یا نزدیک به صوت طی می‌کنند. تفاوت موشک کروز با پهپاد این است که کروزها فقط به عنوان یک سلاح استفاده می‌شوند و کلاهک جنگی بخشی از بدنه آنها است. موشک کروز دارای چهار ویژگی زیر است:
۱- موشک در طبقات پایین جو (۳ کیلومتر یا ۱۰۰۰۰ پا) از نیروی آیرودینامیکی استفاده می‌کند.
۲- در حین پرواز قادر به تغییر مسیر و ارتفاع است و می‌تواند این کار را به دفعات تکرار کند.
۳- بردی بیشتر از ۵۰ کیلومتر دارد.
۴- در یک پرواز عادی یکسره، موشک در تمام مسیر هدایت شده و حامل انواع مختلفی از سرجنگی است. با تعریف فوق موشک‌های کروز امروزه طیف گسترده‌ای از موشک‌ها نظیر استیکس روسی، کرم ابریشم چینی، اگزوست فرانسه و هارپون آمریکا) را در بر می‌گیرد. نکته مهم در مورد موشک کروز این است که این موشک به ساعت‌ها پرواز نیاز دارد. با این وضعیت با توجه به هدایت لختی اولیه این امکان وجود دارد که موشک صدها متر از مسیر منحرف شود. زیرا اگر چه با هدایت از این نوع لختی امکان انحراف برای موشکی که ده‌ها دقیقه پرواز می‌کند کم است، ولی برای موشکی که ساعت‌ها باید ادامه طریق دهد مناسب نیست. برای رفع عیب باید نوعی تصحیح در مسیر انجام شود تا در عمل مکمل هدایت اصلی آن باشد.

موشک کروز برای مخفی ماندن از دید سیستم‌های راداری، دارای این خصوصیت‌ها است: ۱- سطح مقطع راداری کمی دارد که ردیابی آن را برای سیستم‌های ضدموشکی راداری مشکل می‌کند. ۲-به خاطر استفاده از موتور توربوفن، حرارت کمی تابش می‌کند و در نتیجه امکان قفل حرارتی روی آن نیز کم است. ۳- به خاطر پرواز در سطح پایین عمدتاً از دید رادارها پنهان می‌ماند. ردیابی و انهدام موشک‌های کروز با کلاهکاتمی به دلیل پرواز نزدیک به زمین برای سیستم‌های ردیاب و رادار مشکل است و به این دلیل جزو سلاح های هسته ای استراتژیک محسوب می‌شوند.موشک‌های کروز را می‌توان از نظر اندازه، سرعت (فراصوتی یا فروصوتی)، اندازه و چگونگی پرتاب (از هوا، زمین، کشتی یا زیردریایی) تقسیم‌بندی کرد. غالباً هر موشک در انواع مختلفی طراحی شده و متناسب با هر نوع، یک سکوی پرتاب خاص ساخته می‌شود. برخی اوقات انواع هوایی و زیردریایی اندکی از انواعی که از زمین یا کشتی پرتاب می‌شوند سبک‌تر می‌باشند. موشک‌های کروز بسته به شیوهٔ پرتاب به سه دستۀ زمین پایه، هوا پایه و دریا پایه تقسیم می‌شوند.

مسئولان دفاعی کشورمان هم چند سال است که طراحی، ساخت و استفاده از موشک‌های کروز را در دستور کار خود قرار داده اند؛ یکی از موشک‌های کروز تولید شده در ایران،  موشک کروز نصر است.

موشک کروز نصر     موشک کروز نصر از موشک‌های ساخت سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که اولین بار در رزمایش وحدت ۸۷ رونمایی و به سوی اهداف موردنظر شلیک شد. این موشک در انواع دریاپایه و هواپایه طراحی و ساخته شده است.
سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر اسبق دفاع ۱۷ اسفند سال ۸۸ در مراسم رونمایی از نخستین نمونه از موشک کروز نصر درباره این موشک گفت که موشک نصر یکی از نوع موشک‌های کروز است که می‌تواند شناورهای۳هزار تنی را منهدم کند، این موشک در کلاس موشک‌های کوتاه برد است که در حال حاضر قابلیت شلیک از ساحل و انواع شناورها را دارد و در آینده نزدیک امکان شلیک از بالگرد و زیردریایی نیز به قابلیت‌های تاکتیکی آن اضافه می‌شود.
با تولید انبوه این موشک و تحویل آن به نیروی دریایی سپاه و ارتش، توان دفاع دریایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.
پس از اینکه نخستین نمونه موشک کروز نصر با کاربری دریایی به نیروهای مسلح کشورمان تحویل داده شد، ۲۰ بهمن ماه سال ۹۴ نیز نوع هواپایه این موشک با حضور سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و امیر سرتیپ شاه‌صفی فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به این نیرو تحویل داده شد.  
سردار دهقان در مراسم تحویل دهی این موشک‌ طی سخنانی پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران به ویژه در عرصه‌های دفاعی را از برکات انقلاب شکوهمند اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: دانشمندان و متخصصان توانمند سازمان هوافضای وزارت دفاع با روحیه جهادی و انقلابی، نیازمندی‌های راهبردی نیروهای مسلح را در حوزه‌های مختلف تامین می‌کنند.
وزیر سابق دفاع در تشریح موشک نصر هواپایه گفت که این موشک از قابلیت‌های بالایی برای انهدام اهداف مورد نظر برخوردار است.  موشک کروز نصر هواپایه توان عملیاتی و قدرت تاکتیکی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بالا می‌برد. سیستم سلاح نصر هواپایه قابلیت نصب و بهره‌برداری بر روی انواع جنگنده‌ها را دارد.
مشخصات فنی موشک کروز نصر وزن این موشک در حدود ۳۵۰ کیلوگرم، طول آن در حدود ۳/۵ متر و قطر آن نیز در حدود ۰/۲۸ است. این موشک با یک کلاهک ۱۵۰ کیلوگرمی می‌تواند با بُرد ۲۵ کیلومتری و سرعتی در حدود یک ماخ انفجارهای مرگباری را در بدنه انواع کشتی‌های متجاوز به ایران اسلامی ایجاد کند.  
این موشک چندین ویژگی منحصر به فرد دارد که یکی از آن‌ها توانایی انهدام اهداف و نفوذ در بدنه شناورهایی با زره نیمه سنگین است. دیگر ویژگی مهم موشک کروز نصر دارابودن قابلیت هدایت تلویزیونی و راداری است که کاربر این موشک را قادر می‌سازد تا موشک را تا لحظه برخورد به هدف رهگیری و از اصابت آن به هدف موردنظر اطمینان حاصل کند.
ویژگی مهم بعدی موشک کروز نصر دارابودن قابلیت استفاده در لایه‌های دفاع ساحلی است که نیروهای مسلح کشورمان می‌توانند از آن به توان مکمل پدافند ساحلی در کنار سامانه‌های توپخانه‌ای استفاده کنند. البته مهم‌ترین ویژگی این موشک قدرت انهدام بالای آن برای شناورهای سنگین وزن همچون شناورهای سه هزار تنی دشمنان و نیروهای فرامنطقه‌ای حاضر در خلیج فارس است.
موشک کروز نصر را می‌توان از انواع پرتاب‌گرهای ساحلی و شناورهای موشک انداز نیز شلیک کرد.
موشک‌های کروز نصر هواپایه و دریاپایه
همانطور که در ابتدای این گزارش مطرح شد این موشک در دو نوع دریاپایه و هواپایه طراحی ساخته شده است. نوع هواپایه این موشک می‌تواند بر روی انواع هواپیماها، جت‌های جنگنده و بالگردها نصب شود. موشک کروز نصر نصب شده بر روی جنگنده اف 4 فانتوم موشک نصر نصب شده بر روی جنگنده اف7
موشک کروز نصر در رسانه‌های خارجی
پایگاه خبری شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارش خود با عنوان رونمایی از موشک کروز جدید ایران خبر داده بود و ویژگی‌های این موشک را تحلیل و بررسی کرده است.
پایگاه خبری ایران پراجکت در روزهای نخستین رونمایی از موشک کروز نصر در گزارشی به مراسم رونمایی این موشک با حضور سردار دهقان وزیر سابق دفاع پرداخت که در متن این گزارش با اشاره به سخنان وی درباره موشک نصر نوشته است که این موشک قابلیت نصب بر روی انواع جت جنگنده را دارد. در ادامه این گزارش، یکی از ویژگی‌های این موشک ساخته شده توسط متخصصان داخلی کشورمان قدرت تخریب و دقت بسیار بالا ذکر شده است.
سایت شبکه خبری ان بی سی نیوز با اشاره به موشک کروز نصر هواپایه (Nasr Air Launch Missile)  درباره این موشک نوشت که ایران تولید موشک هواپایه‌ بومی را آغاز کرده و به گفته منابع ایرانی قصد تولید انبوه آن را دارد.


منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: موشک کروز موشک هواپایه جمهوری اسلامی ایران موشک کروز نصر موشک های کروز نیروهای مسلح نصر هواپایه موشک ها موشک نصر بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۵۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتباه نتانیاهو به ایران فرصت داد بازدارندگی اسرائیل را نابود کند

 روزنامه هندو معتقد است: پرونده نسل‌کشی اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری به علاوه ضعیف شدن اسرائیل پس از جنگ غزه، این فرصت را به ایران داد تا با حمله به اسرائیل، قواعد بازی را تغییر دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه هندو با بررسی تحولات اخیر نوشت: در مارس ۲۰۱۸، از بنیامین نتانیاهو پرسیده شد که سه تهدید بزرگ پیش روی اسرائیل کدامند؛ او پاسخ داد: «ایران، ایران، ایران. ایران در حال ساختن امپراتوری‌ در خاورمیانه است.» باسابقه‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل، هرگز در مورد ایران رودربایستی نداشته است.

او تلاش داشت هم برای رأی‌دهندگان داخلی‌اش و هم برای متحدان خارجی، چهره‌ خود را به عنوان سیاستمداری قدرتمند که می‌تواند در برابر تهدید ایران ایستادگی کند، نشان دهد. با این حال، در دوران نخست‌وزیری وی بود که ایران در ۱۴‌ آوریل، حمله‌ای گسترده با پهپاد و موشک به سمت اسرائیل انجام داد؛ این اولین حمله‌ این‌چنینی بود که از سوی یک بازیگر دولتی به اسرائیل در طول بیش از سه دهه گذشته انجام شد. ایران با حمله مستقیم به اسرائیل، خط قرمز را زیر پا گذاشت و این اقدام بازدارندگی تل‌آویو را از بین برد. پاسخ اسرائیل به حمله ایران، همان‌طور که وزیر امنیت ملی نتانیاهو، ایتمار بن‌گویر توصیف کرد، «ضعیف» بود. پس از دور اول [درگیری]، زمانی که هر دو طرف از لبه پرتگاه عقب‌نشینی کردند، این بحران چند بعدی، تمایل ایران به ریسک‌پذیری در غرب آسیای به طور فزاینده بی‌ثبات، تردید استراتژیک آمریکا و وابستگی تقریباً کامل اسرائیل به ایالات متحده برای امنیت خود را تقویت می‌کند.

سال‌هاست که جنگ سایه‌ها بین اسرائیل و ایران در جریان است. در سال‌های اخیر، اسرائیل در سوریه منافع ایران را هدف قرار داده است. این کشور همچنین عملیات‌هایی را در داخل ایران انجام داده است، از جمله ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای، در نوامبر ۲۰۲۰. این عملیات‌ها اسرائیل را بیشتر جسور کرد. پس از ۷ اکتبر، اسرائیل جنگ سایه را تشدید کرد و در ۲۵ دسامبر، سید رضی موسوی، مشاور ارشد سپاه پاسداران را در سوریه ترور کرد. آنها سپس محمدرضا زاهدی، یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران را در محوطه سفارت ایران در دمشق ترور کردند. مقام‌های اسرائیل بعداً به رسانه‌های آمریکایی گفتند که انتظار نداشتند ایران به تلافی حمله به دمشق، حمله مستقیم انجام دهد. اقدام تلافی‌جویانه ایران، نتانیاهو را در دوراهی قرار داده. او همیشه طرفدار زور علیه تهران بوده. بسیاری استدلال کردند که حمله ایران به او فرصت عالی داد. اما واقعیت راهبردی که ایران در حمله خود انجام داد، برای نتانیاهو مطلوب نبود. در حالی که نتانیاهو طرفدار زور علیه ایران بود، برنامه او هرگز این نبوده که به تنهائی با ایران بجنگد. او رهبری، مشارکت و حمایت آمریکا را می‌خواست.

اما وقتی بایدن به او گفت که ایالات متحده به انتقام‌جویی اسرائیل نخواهد پیوست، گزینه‌های نتانیاهو را محدود کرد. او هنوز می‌توانست اراده آمریکا برای دور ماندن از جنگ مستقیم اسرائیل و ایران را آزمایش کند. اما جنگ اسرائیل در غزه ناتمام مانده و او خواستار حمایت مستمر بایدن در حمله بود. این یک پیروزی نادر برای دولت بایدن بود زیرا متحد خود را مهار کرد تا از یک جنگ منطقه‌ای جلوگیری کند. اما از دیدگاه اسرائیل، این واکنش ضعیفی بود که نتوانست قدرت بازدارندگی آن را تقویت کند.

ایران سال‌هاست که در جنگ در سایه خود با اسرائیل صبر استراتژیک نشان داده. به این دلیل که نگاهی بلندمدت به حضور رو به رشد خود در منطقه داشت. این کشور تعداد زیادی از فرماندهان و دانشمندان ارشد را در جنگ سایه از دست داده، اما حملات اسرائیل تاثیری بر نفوذ ایران نداشته است. برنامه هسته‌ای ایران همچنان در حال گسترش است و متحدانش نیز به تقویت خود ادامه می‌دهند. اما به نظر می‌رسد حمله به کنسولگری ایران، تفکر استراتژیک در تهران را تغییر داد. ایران تصمیم گرفته که در قبال ادامه حملات اسرائیل به مقامات خود هزینه‌ای را تحمیل کند.

ایران روابط استراتژیک بهتری با روسیه و چین دارد. ایران همچنین به درستی ارزیابی کرده که ایالات‌ متحده تمایل پایینی برای درگیر شدن در جنگ طولانی دیگر در غرب آسیا دارد؛ آن هم در زمانی که چین و روسیه مستقیماً رهبری آمریکا در جهان را به چالش می‌کشند و در غرب آسیا، پس از شش ماه مبارزه با حماس، اسرائیل تا رسیدن به اهداف خود، یعنی برچیدن حماس، آزادی گروگان‌ها و تقویت قدرت بازدارندگی‌اش فاصله زیادی دارد.

توسل اسرائیل به حملات گسترده علیه غزه که ۳۴ هزار نفر را به کام مرگ کشانده و تقریباً کل جمعیت غزه را به آوارگان تبدیل کرده، غوغای بین‌المللی را برانگیخته است. پرونده نسل‌کشی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری وجود دارد. حمله ۷ اکتبر و جنگ متعاقب آن در غزه، اسرائیل را تضعیف کرده است. این مسئله به ایران فرصت را داد تا با حمله آشکار به اسرائیل، قواعد بازی را تغییر دهد و به‌رغم دفاع دسته‌جمعی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، اردن و اسرائیل، موشک‌های بالستیکش را به هدف بزند.

دیگر خبرها

  • سردار رادان: آرام و قرار نداریم | برای عفت اسلامی درنگ نخواهیم کرد
  • برهنگی یکی از دسیسه‌های اساسی دشمن برای نابود کردن خانواده‌ها
  • پیام تبریک مدیرعامل کروز به مناسبت روز کارگر
  • اشتباه نتانیاهو به ایران فرصت داد بازدارندگی اسرائیل را نابود کند
  • ترافیک سنگین در آزاد راه کرج - تهران
  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • رژه شناورهای نظامی ایران در سواحل خلیج فارس
  • حزب الله پایگاه خربه ماعر را زیر آتش سنگین قرار داد
  • مردی با آرزوهای دوربُرد که برایمان عزت و اقتدار آفرید +عکس
  • جسد‌های باستانی سالم در ایران بعد از کشف نابود شدند! | فیلم