Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@02:55:16 GMT

حذف ارز دولتی به نفع چایکاران شد

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۷۵۸۶

حذف ارز دولتی به نفع چایکاران شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محمدعلی طهماسبی، سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با میزان برداشت برگ سبز چای گفته است: برداشت برگ سبز چای از ۲۵ هزار هکتار باغات چای گیلان و مازندران با ۵۰ هزار خانوار چایکار هر ساله از اول اردیبهشت آغاز و تا پایان مهر ادامه پیدا می‌کند.

سرپرست معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: طی سال جاری باوجود سرمای اول فصل و تاخیر ۱۰ روزه در عملیات برداشت، تاکنون ۱۱۷۱۲۶ تن برگ سبز چای شامل ۵۱ درصد درجه یک و ۴۹ درصد درجه دو برداشت و عملیات خرید تضمینی در ۱۶۱ کارخانه انجام گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باغهای چای در کشور که بیشتر محدود به شمال کشور است در سالهای گذشته با مشکلات تغییر کاربری مواجه  بودند، آنها هزینه های تولید و عدم حمایت از این محصول استراتژیک را دلیل اصلی عنوان می کردند، واردات بی رویه هم از دیگر مشکلاتی بود که گریبانگیر بخش چای کشور شده است و در مجموع هنوز ۷۵ درصد چای کشور را وارد می کنیم.

به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، بازرگان و صنایع بسته‌بندی چای کشور تولید چای داخلی  ۲۵ هزار تن در سال است، و کشور مجبور است که سالانه حدود ۷۵ هزار تن هم وارد کند.

*اختصاص ارز نیمایی واردات چای خارجی را کنترل کرد

وی حمایت‌های دولت را در افزایش تولید برگ سبز چای موثر دانسته و خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی های وزارتی و حمایت‌های به موقع دولت از جمله تخصیص به‌موقع  منابع، افزایش بهای برگ سبز چای و جلوگیری از قاچاق چای و مهم‌تر از همه انتقال چای از گروه یک به گروه دو و تخصیص ارز نیمایی برای واردات چای خارجی که منجر به حفظ تراز تجاری چای تولیدی داخل نسبت به چای خارجی گردید، نقش اساسی در این روند داشته است.

طهماسبی با اشاره به استفاده سازمان چای از امکانات و حمایت‌ها در راستای اعتلای تولید چای در کشور تصریح کرد: از ثمرات این حمایت‌‌ها می‌توان به کاهش بار مالی ناشی از خرید تضمینی از ۴۰ درصد سهم دولت به ۲۵ درصد، ایجاد رقابت بین کارخانجات خرید فراتر از نرخ خرید تضمینی، پرداخت تسهیلات ۴درصد برای عملیات زیربنایی باغ خرید ماشین‌آلات و تجهیز کارخانجات بـا بازپرداخت ۴ ساله اشاره کرد.

وی افزود: در سال ۹۸ بالغ به ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات جاری با نرخ ۴درصد به چای‌کاران و کارخانجات، از محل اعتبارات صندوق تخصصی حمایت از توسعه صنعت چای پرداخت شد.

طهماسبی ادامه داد: با پرداخت بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه‌ای ۴ و ۷ درصدی به چای‌کاران و کارخانجات از طریق صندوق، ۳۲۰ هکتار باغات رها شده، احیاء و ۵۰۰۰ هکتار به‌باغی تبدیل شده است. همچنین با پرداخت این میزان تسهیلات، بالغ بر ۸۰۰ دستگاه ماشین برگ‌چین و هرس خریداری و ۷۰ کارخانه به برخی از ماشین‌آلات تجهیز  شده است.

پربیننده ترین قیمت خودروهای کرمان‌موتور +جدول رشد شتابان شاخص کل بورس تهران انتخاب رشته کنکوری‌های متقاضی رشته‌های دانشگاه آزاد آغاز شد واکنش روحانی به گرانی دلار بازگشت تعادل به بازار ارز

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: چایکاران چای ایرانی واردات چای ارز دولتی ارز 4200 تومانی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت برگ سبز چای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۷۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از مراکز خرید گندم در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سید سعید راد امروز پنج شنبه (۱۳ اردیبهشت) در سفر به خوزستان از مراکز خرید محصولات گندم در استان دیدن کرد.

وی در این بازدید از روند خرید محصول کشاورزان خوزستانی و نیز حمل و جابجایی گندم‌های خریداری شده از مراکز روباز به سیلو‌ها و کارخانه‌های آرد استان دیدن کرد.

سید سعید راد، مدیر عامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه استان خوزستان از قطب‌های اصلی تولید گندم در کشور است، گفت: تمامی تمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان استان در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به بارش باران در استان با همکاری دستگاه‌های مختلف گندم‌های خریداری شده در مراکز روباز به مراکز استاندارد و سیلو‌ها ارسال می‌شود.

دیگر خبرها

  • بازدید مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از مراکز خرید گندم در خوزستان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان
  • رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با قدس: چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • خرید گندم کشاورزان سیستان و بلوچستان از مرز ۲۱ هزار تن فراتر رفت
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • متقاضیان لاستیک دولتی بخوانند؛ چگونه لاستیک بخریم؟
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت