Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-28@16:44:49 GMT

رفلاکس معده چگونه در مان می شود؟

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۷۸۳۵

رفلاکس معده چگونه در مان می شود؟

ریفلاکس به معنی بازگشت اسید از مری به معده است. این اختلال معده اگر درمان نشود می تواند به عارضه ای دردآور تبدیل شود پس آن را جدی بگیرید.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، ریفلاکس معده یک نوع بیماری گوارشی است که به ترش کردن معده نیز شناخته می شود و زمانی که محتویات معده به مری باز می گردد اتفاق می افتد و باعث سوزش سینه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ریفلاکس معده چگونه اتفاق می افتد؟

وقتی که غذایی را قورت می دهید این غذا از طریق مری به سمت معده می رود.  انتهای مری دارای یک اسفنگتر است که در حالت عادی و زمانی که درست کار می کند بسته می شود.زمانی رفلاکس معده اتفاق می افتد که این اسفنگتر به طور صحیح تنگ و بسته نشود.

معده برای ترکیب و هضم مواد، یک سری حرکت هایی انجام می دهد اگردریچه بالایی معده درست بسته نشود، تحت اثر این حرکت ها اسید معده بالا می رود و چون هیچ بافتی همانند معده قدرت تحمل اسید را ندارد در نتیجه باعث سوزش بخش هایی می شود که این اسید به آن ها رسیده است.

بیشتر بخوانید:معجزه گلاب برای ریفلاکس معده.

علت ریفلاکس معده چیست؟

علت ایجاد ریفلاکس معده به درستی مشخص نیست و در افراد مختلف و در تمام سنین، گاهی به دلایل ناشناخته رخ می دهد و می دانید که برخی عوامل باعث بروز و تشدید آن می شود.

ریفلاکس معده به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که یکی از مهمترین دلیل آن، شل بودن برخی عضلات مری یا شل شدن این عضلات به دفعات مکرر یا ضعف مکانیسم های دفاعی انتهای مری است. در نتیجه تغییرات دائمی یا ناپایدار دریچه انتهای مری موجب این بیماری می شود.

علائم ریفلاکس معده چیست؟ احساس سوزش درقفسه سینه(سوزش سر دل) بازگشت مایع تلخ یا ترش از معده به دهان(ترش کردن) تلخ شدن دهان و برگشت آب و مواد غذایی از معده به دهان جمع شدن بیش از حد بزاق در دهان و سرفه‌های مکرر بدون علت درد قفسه سینه مشکل در بلعیدن و گیر کردن غذا احساس یک توده در گلو درد زیر جناغ سینه حالت تهوع یا استفراغ آروغ زدن‌های مکرر بوی بد دهان مشکلات تنفسی ریفلاکس معده بیشتر در چه افرادی دیده می شود؟

1-افرادی که اضافه وزن دارند.

2-خانم های باردار

3-افراد سیگاری

4- مصرف داروهای خاص(برخی داروهای خاص از جمله: داروهای آسم، مسدود کننده های کانال کلسیم، آنتی‌هیستامین‌ها، آرام‌بخش و ضد افسردگی‌ها)

5- مصرف غذاهای خاص از جمله قهوه و شکلات و نوشیدنی های گازدار

درمان رفلاکس معده چیست؟

درمان رفلاکس معده طی سه مرحله انجام می شود:

تغییر سبک زندگی

1-کم و آهسته غذا بخورید

2_از خوردن بعضی غذاها اجتناب کنید.

(از جمله نعنا، غذاهای چرب، غذاهای پرادویه، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، قهوه، چای، شکلات)

3-بعد غذا خوردن دراز نکشید.

4-نوشیدنی گازدار ننوشید.

5-بعد غذاخوردن از ورزش سنگین یا پیاده روی سریع پرهیز کنید.

6-اضافه وزن نداشته باشید.

7-اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید.

8-داروهای خود را چک کنید.

دارو درمانی برای ریفلاکس معده

دکتر ممکن است  برخی از داروها ازجمله آنتی اسیدها، مسدود کننده های گیرنده H2 و  مهار کننده های پمپ پروتون (PPIs)را تجویز کند البته این داروها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند ولی ممکن است عوارض داشته باشند.

جراحی معده برای درمان ریفلاکس

در صورتی که علائم رفلاکس جدی شود، جراحی توصیه می شود. جراحی برای رفلاکس معده، آخرین راه حل است.

اسید معده می تواند باعث التهاب مری شود و این امر منجر به خونریزی یا زخم مری می شود. این زخم ها حرکات مری را محدود کرده و عمل بلع را مشکل میکنند. اگر مراحل تغییر سبک عادت غذایی و دارو موثر نباشد پزشک جراحی را در نظر می گیرد.

نتیجه

عارضه درمان ریفلاکس معده اگر بدون درمان رها شود، می تواند عارضه ای شدید و حتی دائمی داشته باشد پس به علائم آن توجه کنید.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: اسید معده رفلاکس معده درمان ریفلاکس معده اتفاق می افتد ریفلاکس معده رفلاکس معده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۷۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۴۱۷ گرم هروئین از معده یک قاچاقچی در یزد

ایسنا/یزد نیروی انتظامی استان یزد یک قاچاقچی مواد مخدر را که ۴۱۷ گرم هروئین در معده خود جاساز کرده بود را دستگیر کرد.

سرهنگ «سعید زینلی» فرمانده انتظامی شهرستان یزد در تشریح این خبر اظهار کرد: ماموران کلانتری ۱۶ امامشهر، هنگام گشت زنی به یک نفر مشکوک و او را با هماهنگی قضایی به کلانتری انتقال دادند.

وی افزود: در بازرسی از متهم مقدار ۴۱۷ گرم هروئین که به صورت بلع و انباری در معده او جاساز شده بود، کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان در پایان افزود: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شد.

کشف بیش از ۲۵ کیلوگرم هروئین و شیشه  

سردار «عباسعلی بهدانی فرد» درباره این خبر اظهار کرد: ماموران پلیس شهرستان خاتم با اقدام اطلاعاتی از تردد یک دستگاه خودرو پراید حامل موادافیونی مطلع شدند.

وی افزود: ماموران، خودروی موردنظر را در محور «هرات به مروست» متوقف و در بازرسی از آن بیش از ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر شامل ۲۱ کیلو و ۴۰۰ گرم هروئین و سه کیلو و ۸۰۰ گرم شیشه را کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان ضمن اشاره به دستگیری دو  قاچاقچی گفت: قاچاقچیان که این محموله را از مرزهای شرقی کشور تهیه کرده و قصد انتقال به تهران را داشتند به مقامات قضائی معرفی شدند.

فوت ۲ نوجوان در واژگونی موتورسیکلت
 
سرهنگ "مهدی زارع» رئیس پلیس راهور استان یزد از فوت دو نوجوان بر اثر واژگونی موتورسیکلت در شهر یزد خبر داد.

وی گفت: این حادثه در ساعت ۲:۱۰ بامداد از بلوار شهید صدوقی شهر یزد گزارش شد که طی آن یک دستگاه موتورسیکلت با دو سرنشین واژگون شده و سپس به یک درخت در وسط بلوار برخورد کرده است.

رئیس پلیس راهور استان اظهار کرد: در این حادثه راکب ۱۷ ساله موتورسیکلت به علت شدت جراحات وارده در دم جان خود را از دست داد و ترک نشین موتورسیکلت که او هم "هم سن" راکب بود به شدت مجروح که پس از انتقال به بیمارستان فوت کرد.

وی تصریح کرد: برابر اعلام کارشناسان پلیس راهور، سرعت بالا و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه علت این حادثه بوده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس یزد، زارع در پایان با بیان این که علت فوت این دو نوجوان ضربه مغزی بوده است، یادآور شد: از خانواده ها تقاضا داریم به هیچ وجه موتورسیکلت را در اختیار فرزندان فاقد گواهینامه قرار ندهند و راکبان موتورسیکلت نیز حتما از کلاه ایمنی استفاده کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا دندان‌درد غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • آسیب‌دیدگی بافت مینای دندان با مصرف مواد غذایی اسیدی/ چرا درد دندان غیرقابل تحمل می‌شود؟
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • رئیس جامعه دندانپزشکی ایران : هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است
  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند
  • هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است
  • کشف ۴۱۷ گرم هروئین از معده یک قاچاقچی در یزد
  • «هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است»
  • دمنوش‌هایی برای آرامش اعصاب
  • دمنوش هایی برای آرامش اعصاب