Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیش از ظهر امروز نشست بررسی واردات، ترخیص و رسوبات کالا و اخذ راهکار مناسب و قانونی در محل دیوان محاسبات کشور برگزار شد.

در این نشست که به میزبانی مهرداد بذرپاش، ریاست دیوان محاسبات برگزار شد، رئیس کل گمرک، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، معاون ارزی بانک مرکزی، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی و معاون طرح و برنامه، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی، امور صنایع وزارت صمت و همچنین معاون مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بارزگانی دولتی ایران حضور یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بذرپاش در تشریح این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع کالا‌های اساسی و ارز تصریح کرد: ۵ قلم کالا در بازار مشمول دریافت ارز هستند. یکی از دغدغه‌های این روز‌ها همین کالاهاست که روغن و کنجاله دو مورد از آنها به شمار می‌روند.

او ادامه داد: کالا‌های مذکور در زنجیره تولید در عرصه پرورش طیور یا بازار مرغ و مشابه آنها تأثیر می‌گذارد. بانک مرکزی هم رسماً اعلام کرد که ارز این ۵ قلم کالا را اختصاص داده است و برای ترخیص نشدن کالا‌ها یا دپو شدنشان ناهماهنگی داخلی وجود داشت.

رئیس دیوان محاسبات اظهار کرد: بازار کنونی در شرایط ملتهب است و اندک کمبودی سریعاً خود را در قیمت‌ها نشان می‌دهد.

بذرپاش با بیان اینکه تغییر قیمت‌ها نشان دهنده ضعف نظارت است، بیان کرد: وقتی اتفاقی در بازار نمی‌افتد کالا‌ها با افزایش قیمت روبرو می‌شوند. البته برای برخی کالا‌ها شاید توجیهی وجود داشته باشد و به بیان مسئولان مربوط، ارز مرتبط با برخی کالا‌ها مانند برنج وارداتی به گروه کالایی دیگری اختصاص یافته است.


او گفت: برای افزایش قیمت ۵ قلم کالای اساسی هیچ توجیهی وجود ندارد و ناشی از ناهماهنگی دستگاه هاست که روز گذشته معاون اول رئیس جمهور در سفر خود تصمیم‌هایی گرفت و ما هم با آن تصمیم‌ها موافق هستیم.

رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه برای مسائل نیازمند اخذ مجوز از شورا‌ها و نهاد‌های مرتبط همکاری خواهیم کرد، تأکید کرد: بیشتر قانون پنجره واحد تجارت مصوب شده بود و این به معنای لزوم هماهنگی دستگاه‌هاست. در نتیجه حداقل اطلاعات کالا‌های محدوده سرزمینی ما باید معلوم باشد.


بذرپاش تصریح کرد: از مشکلات دیگر، اطلاع نداشتن گمرک از جابجایی کالا‌ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با وجود تصویب قوانین مربوط به این مناطق است. بر همین اساس نیاز به اصلاح قانون در این زمینه وجود دارد و از مسئولان خواستیم یا در قالب لایحه یا طرح نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.


او اظهار کرد: تمام کالا‌های محدوده سرزمینی کشور از مناطق آزاد و ویژه و غیر آن بخشی از بازار ما هستند، اما برخی از این قوانین برخی اطلاعات دقیق کالایی را به هم می‌ریزد و نهادی مانند گمرک نمی‌تواند به درستی شمارش کند.


رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه برخی کالا‌ها به دو مدل وارد کشور می‌شوند، گفت: برای نمونه گمرک ما اطلاعات داخل کانتینر‌ها را ندارد و این نیازمند اصلاح قانون است.


بذرپاش افزود: بسیاری از کالا‌های اساسی در قالب این کانتینر‌ها مانند برنج وارد می‌شوند و در روش فله‌ای محاسبه نمی‌شود.


او با اشاره به هشت میلیون تن کالای دپو شده بیان کرد: طبق نظر گمرک یک میلیون تن رسوب واقعی است و سی و نیم میلیون تن از ۷ میلیون تومان باقی مانده کالای اساسی و مابقی غیر اساسی است که هیچ دلیل منطقی برای این میزان دپو با توجه به کمبود‌های کنونی بازار وجود ندارد.


رئیس دیوان محاسبات گفت: وجود کالا در انبار‌های داخلی بسیار بهتر از قرار دادن آن‌ها در کشور‌های دیگر است، زیرا در کشور‌های دیگر نمی‌دانیم با چه روش‌هایی می‌توانیم کالا‌ها را وارد کنیم. پر بودن انبار‌های ما از کالا‌ها به ویژه نوع اساسی اولویت اصلی باید باشد.


بذرپاش ادامه داد: بانک مرکزی ارز لازم برای تامین ۵ قلم کالای اساسی را اختصاص داده است و مشکلات ناشی از ناهماهنگی بین دستگاهی بود. ما هم به عنوان دستگاه نظارتی اعلام کردیم هر کمک این نیاز باشد انجام خواهیم داد تا کالا‌ها به بازار عرضه شود و با حداقل تنش قیمت مواجه شویم.


او با بیان اینکه از میزان ذخایر ارزی مطلع است، بیان کرد: در زمینه کالا‌های اساسی را دیدیم و ارز اختصاصی آن‌ها کفایت می‌کند. اما وجود متولی برای این مسئله و وارد کردن کالا‌ها نیاز است.


رئیس دیوان محاسبات پیشنهاد کرد: اگر در شرایط کنونی کسب با دولت همکاری نکرد، این نهاد می‌تواند واگذار کردن واردات کالای اساسی به شرکت بازرگانی دولتی مشکل را حل کند و وارد کردن ۵ قلم کالای اساسی معطل کسی نماند.

بذرپاش با اشاره به اهمیت کالا‌هایی مانند روغن در صنایع غذایی اظهار کرد: توزیع مناسب و نظارت و فرآیند آن بخشی از زنجیره واردات کالا‌های اساسی است که باید به آن توجه شود؛ به علاوه ایراد‌های ساختاری و سازمانی و همچنین قانونی در این زمینه اخیر نداریم.

او گفت: طبق قانون بخشی از هماهنگی‌های این واردات میان دستگاه‌ها بر عهده سازمان توسعه تجارت است و سازمان مذکور برای انجام بخشی از این امور تاسیس شده است. البته در حوزه بین‌الملل بانک مرکزی اختلالی وجود دارد که توصیه می‌کنند معاونت بین الملل تقویت شود و در این روز‌ها کمک رسان باشد.

رئیس دیوان محاسبات تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت در وظیفه خود مرتکب ترک فعل شده است که حتماً به آن رسیدگی و گزارش حسابرسی را تقدیم مراجع صالح خواهیم کرد.

بذرپاش در پاسخ به پرسش باشگاه‌خبرنگاران‌جوان مبنی بر پیگیری دیوان محاسبات از وارد نشدن کالا‌های با ارز ۴۲۰۰ تومانی در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ گفت: این پرونده در دادسرای دیوان محاسبات و در حال رسیدگی است و افراد مربوط به آن برای پاسخگویی رفت و آمد می‌کنند. در نتیجه مسیر طبیعی آن می‌شود.


او افزود: بخشی از اسناد و مدارک ارائه شده و مثبته نشان می‌دهد که عدد اعلامی در گزارش تفریغ بودجه ۹۷ دقیق نیست و در حال کاهش است.


رئیس دیوان محاسبات همچنین به پرسش دوم باشگاه خبرنگاران جوان درباره رسیدگی این سازمان به قرارداد‌های فوتبالی توضیح داد: در ۳ هفته اخیر همکاران ما با وزارت ورزش جلسات خوبی را داشتند و همچنین وزیر ورزش و معاونانش نشستی با بنده داشتند.

 

بذرپاش گفت: مصوباتی داشتیم که با ارائه آن به مسئولان وزارت ورزش چارچوب قرارداد‌ها را تعیین کردیم. آن‌ها هم قول همکاری کامل در این زمینه را دادند.


او ادامه داد: کمیته‌ای مشترک در وزارت ورزش تشکیل شده است که نماینده ما هم در آن شرکت می‌کند تا آیین نامه‌های قرارداد فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی هم با چارچوب معین اجرایی شود.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمایندگان مجلس دیوان محاسبات بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کالاهای اساسی رئیس دیوان محاسبات کالا های اساسی کالای اساسی بانک مرکزی ۵ قلم کالا کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۸۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌‌ریزی کشور

دیوان محاسبات کشور اعلام کرد:  لزوم شفاف سازی در منابع و مصارف، قابلیت نظارت و منطقی کردن هزینه‌های دولت، اجرای حسابداری بهای تمام شده و اجرای نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، پوشش کامل احکام پیشنهادی در قوانین بودجه سنواتی، ساماندهی طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای نیمه تمام ملی، کاهش ناترازی بودجه با استفاده از ابزار‌های اجرای بودجه نظیر استقرار کامل حساب واحد خزانه، استفاده کامل از ساز و کار پرداخت مستقیم به ذینفع نهایی (اجرای ماده ۶۵ قانون محاسبات عمومی) در خصوص کلیه مصارف دولت، فراهم شدن امکان استفاده از سیستم فاکتورینگ در تامین منابع پروژه‌های عمرانی برای استقراض مسئولانه با نظارت عملیاتی، عدم انتقال کامل وجوه مصرف نشده عمرانی به سال‌های آتی، تفکیک بودجه جاری و ارزی، ارایه گزارش عملکرد بودجه تعهدی در مقایسه با بودجه نقدی از موارد پیشنهادی دیوان محاسبات کشور برای اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • پیشنهادات مهم دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه ریزی کشور
  • رصد بانک‌ اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی لرستان
  • بررسی عملکرد شرکت‌های دولتی با جدیت ادامه می‌یابد
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌‌ریزی کشور
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور
  • پیشنهادات مهم دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه را به موقع به مجلس داده است
  • دیوان محاسبات گزارش «تفریغ بودجه» را به موقع به مجلس داده است
  • ۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است