Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال گذشته طرح ساخت آپارتمان‌های ۲۵ تا ۵۰ متر مربعی از سوی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران مطرح شد، که این مساله موافقان و مخالفان فراوانی را در پی داشت.

به زعم برخی از مقامات این مساله می‌تواند تاثیراتی مثبتی در وضعیت بازار مسکن داشته باشد و برای زوج‌های جوان مناسب باشد، برخی دیگر بر این باورند که این مساله می‌تواند از التهاب بازار مسکن بکاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش‌ها نشان می دهد، ساخت آپارتمان‌های با ابعاد کوچک که از آنها با صفاتی مانند خانه‌های مینیاتوری، نانو آپارتمان، خانه‌های تابوتی، قوطی کبریتی، بند انگشتی، استودیو آپارتمان و … یاد می شود در اکثر کشورهای جهان از جمله‌ ژاپن، کره‌جنوبی و شماری از کشورهای بسیار ثروتمند اروپایی نیز رواج دارد.

در بسیاری از کشورهای جهان مساحت این آپارتمان‌ها معمولاً بین ۲۵ تا ۴۵ مترمربع است که در میان زوج‌های جوان و دانشجویان با هدف نزدیک بودن به محل کارخود و جلوگیری از تلف شدن وقت خود در ترافیک سنگین در برخی از کشورها بسیار رواج دارد.

گزارشها نشان می دهد، در میان پایتخت‌های جهان مانند توکیو، پاریس و لندن این پدیده به شدت رواج دارد و حتی آپارتمان‌هایی با مساحت ۸ متر مربع در این شهرها ساخته می‌شود که از قضا مشتریان فراوانی هم دارد.

این درحالی است که در برخی از شهرهای آمریکایی لاتین سائوپائولوی برزیل و بوگوتا پایتخت کلمبیا انبوه سازان تمرکز خود را بر ساخت آپارتمان‌هایی با ابعاد ۱۰ تا ۱۵ مترمربع متمرکز کرده‌اند.

در چین، سنگاپور، هنگ کنگ و انگلیس نیز این آپارتمان‌های نقلی مشتریان خاص خود را دارند.

به عنوان مثال چین با هدف حل معضل مسکن می‌کوشد خانه‌هایی که خیلی سریع و در عرض ۲۴ ساعت به هم وصل می شود، بسازد. هنگ‌کنگ که شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاصی دارد خانه های کپسولی با ابعاد کمتر از پنج متر می سازد.

در سنگاپور نیز ساخت آپارتمان‌های نقلی بسیار رونق گرفته است. در انگلیسی نیز تنها ۲۰ درصد از جمعیت جوان می تواند صاحب خانه شوند و بقیه باید به دنبال اجاره‌نشینی باشند.

ژاپن را هم می‌توان جزو اولین کشورهای دارای خانه‌های کپسولی معرفی کرد. برج کپسولی۱۴ طبقه «ناکاجین» در سال ۱۹۷۲ در منطقه گینزا نزدیک به مرکز توکیو برای کارمندانی که ساعات طولانی در طول هفته مشغول به کار بودند، ساخته شد. ژاپنی‌های ساکن توکیو در حالی زندگی در این واحدهای کوچک را انتخاب کرده‌اند که دنیا خانه‌های ژاپنی را با سقف‌های سفالی، پیکره چوبی و درهای کشویی(فوسوما) می‌شناسد.

از دیگر سو، طرح ساخت آپارتمان‌های کوچک مقیاس طی سال گذشته مطرح شد و برخی‌ها معتقد بودند که می‌تواند در بهبود وضعیت بازار مسکن اثرگذار باشد؛ برخی دیگر هم اجرای آن را عاملی برای تجردگرایی به شمار می‌آورند و بر همین اساس گویا قرار است که این خانه‌ها تنها به زوج‌های جوان اختصاص یابد تا نقطه آغازی برای زندگی مشترک آنان باشد.

به گفته برخی از طرفداران اجرای این طرح، گروهی که به هیچ عنوان نمی‌توانند مسکن تهیه کنند و مجبور هستند به حاشیه تهران بروند، ترجیح می‌دهند با مساحتی کوچک‌تر زندگی کنند اما در داخل شهر باشند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت صدور مجوز ساخت و اعطای تسهیلات به خانه‌های کوچک مقیاس شامل واحدهای ۲۵ تا ۵۰ مترمربعی، گفت: طرحی در این خصوص به وزارت کشور ارایه شده و قرار است در هیات دولت مطرح شود.

«عبدالرضا گلپایگانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه آخرین بار با معاون وزیر کشور در خصوص این طرح صحبت کرده است، ادامه داد: نظر مسئولان کلانشهرها نیز در تهیه طرح ساخت واحدهای کوچک مقیاس نیز اخذ شد.

به گفته وی پس از کسب نظر مسوولان، اصلاحات کوچکی در طرح مذکور انجام و قرار شد با معاون مسکن وزارت راه‌وشهرسازی هماهنگی شود تا این پیشنهاد به هیات دولت برود.

معاون شهردار تهران با ابراز امیدواری نسبت به تصویب این طرح در هیات دولت طی این دوره مدیریت شهری و عملیاتی شدن آن، بیان کرد: به نظر می‌رسد معاون فنی و عمرانی وزارت کشور با طرح موافق باشد البته نقطه نظرهایی نیز نسبت به آن داشتند.

برچسب‌ها توکیو وزارت راه و شهرسازی ژاپن عبدالرضا گلپایگانی خرید آپارتمان بوگوتا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توکیو وزارت راه و شهرسازی ژاپن عبدالرضا گلپایگانی خرید آپارتمان بوگوتا توکیو وزارت راه و شهرسازی ژاپن عبدالرضا گلپایگانی خرید آپارتمان بوگوتا اخبار کنکور ساخت آپارتمان خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۱۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیج سازندگی ۲۸۶۴ نیروگاه کوچک‌ مقیاس در کشور ساخت

رئیس سازمان بسیج سازندگی، گفت: در یک سال گذشته تعداد ۲ هزار و ۸۶۴ نیروگاه کوچک‌مقیاس در سطح کشور راه‌اندازی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سردار محمد زهرایی در آیین افتتاح 213 نیروگاه خورشیدی کوچک‌ مقیاس در سطح روستاهای استان سمنان، اظهار داشت: در یک سال گذشته تعداد 2 هزار و 864 نیروگاه کوچک‌مقیاس در سطح کشور راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به عملکرد درخشان استان سمنان در راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس روستایی تصریح کرد: از این تعداد 213 نیروگاه در استان سمنان است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه در مورد نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس خانگی ما در مجلس مصوبه‌ای را گذراندیم برای اینکه بسیج سازندگی از تسهیلات بهره‌مند شود عنوان کرد: تعداد زیادی از نیروگاه‌ها را راه‌اندازی کردیم، اما متأسفانه تسهیلات به دستمان نرسید، ولی از آنجایی‌که باید این مسیر را ادامه می‌دادیم و متوقف نمی‌شدیم.

زهرایی اضافه کرد: از تبصره 16 و 18 و امسال هم از تبصره 2 که در اختیارداریم و بخشی از آن‌هم در اختیار استانداران است که جا دارد از استاندار سمنان تشکر کنم که همت کردند و تسهیلات گذاشتند برای نیروگاه‌های خورشیدی این طرح را در سراسر کشور آغاز کردیم و امروز شاهد این موفقیت مهم در استان سمنان هستیم.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان بسیج سازندگی کشور برای توسعه نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس خورشیدی در استان‌ها، تصریح کرد: امسال هم در دستور کار قرار گرفته است تا برخی از استان‌هایی که کویری هستند و ظرفیت بالایی دارند مثل استان یزد، اصفهان، سمنان و خراسان رضوی و جنوبی این اقدام انجام شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی، عنوان کرد: در این استان‌ها‌ هم از تسهیلات دولت و استانداری‌ها و هم عددی خودمان از تبصره دو کمک کنیم و عدد بالاتری محقق کنیم تا این کار آورده‌اش برای مردم محقق شود.

زهرایی ضمن قدردانی از استاندار سمنان به سبب حمایت ویژه در تخصیص اعتبار برای ایجاد نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس، گفت: در حال حاضر در کشور 45 هزار متقاضی شناسایی و تشکیل پرونده داده‌اند به‌ علاوه شرکت‌هایی که واجد شرایط هستند.

وی با بیان اینکه بروکراسی اداری و دیوانسالاری در این سازمان جایی ندارد، تصریح کرد: یک‌سوی بسیج سازندگی مردم هستند و در سوی دیگر این سازمان، نعمت ولایت است و این سازمان درواقع حلقه میانی بین امام، ولایت و امت است و این را باید قدر بدانیم.

رئیس سازمان بسیج سازندگی، بیان کرد: اگر بسیج سازندگی موفقیتی به دست آورده است به دلیل توفیقاتی بوده که مردم مشارکت کرده‌اند و نفس گرم ولی آن بوده است.

 انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • ببینید | همه حسرت زندگی مرا می‌خورند اما نمی‌دانند من و خانواده‌ام چقدر سخت تلاش می‌کنیم
  • ببینید | همه حسرت زندگی مرا می خورند اما نمی دانند من و خانواده ام چقدر سخت تلاش می کنیم
  • بهترین خانه‌های جهان در ماه آوریل 2024 (+عکس)
  • هجوم عجیب برای خرید طلا/ فروش طلا رکورد زد
  • واکنش رئیس سازمان سینمایی به اظهارنظرها درباره بیکاری سینماگران و زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها
  • بسیج سازندگی ۲۸۶۴ نیروگاه کوچک‌ مقیاس در کشور ساخت
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • آیا ساخت شهر فرودگاهی در ایران توجیه پذیر است؟
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم