Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ابوالفضل مکرمی‌فر عصر امروز در نشست خبری هفته گردشگری که در هتل آرمان برگزار شد، اظهار کرد: حدود هفت ماه صنعت گردشگری و تمام صنایع و مشاغل در کشور و جهان در جریان ویروس کرونا با خسارت مواجه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه خسارت وارده ناشی کرونا در خراسان رضوی ۲ هزار میلیارد و ۴۹۷ میلیون تومان تا امروز برآورد شده است، بیان کرد: بخش مهم این خسارت در قسمت اقامتی است و در اسفندماه سال گذشته وضعیت اقامتی ما به صفر رسیده و پروازهای خارجی تعطیل شد، در هفته گذشته تنها ۱۹ پرواز خارجی و پروازهای داخلی نیز ۴۳ پرواز ورودی و ۴۶ پرواز خروجی بوده که ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، سفرهای خارجی نیز مربوط به کشورهای افغانستان، قطر، تاجیکستان و عراق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: برای حفظ اشتغال در دوران کرونا ۲۹۸ میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌ای به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان تخصیص داده شد که ۹۸ میلیارد تومان پرونده در بانک و سامانه کارا تشکیل و تا کنون ۳۱ میلیون از سوی بانک‌ها پرداخت شده است.

مکرمی‌فر با بیان اینکه به یک هزار و ۱۰۳ متقاضی تسهیلات پرداخت شده که موجب حفظ ۳ هزار نفر شغل شده است، ادامه داد: از ابتدای سال ۹۸ تسهیلات روستایی و عشایری با مبلغ ۳۲ میلیارد تومان به ۴۴۲ متقاضی صنعت گردشگری داده شده که موجب ایجاد ۸۶۰ نفر اشتغال شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۴۳ پروژه در حوزه تأسیسات گردشگری در حال اجراست که ۶۹ درصد مربوط به مشهد و بقیه مربوط به شهرستان‌های دیگر است که با ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی، مبلغ ۳۱ میلیارد تومان از بخش خصوصی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: در خلال سال ۹۷، ۱۹ طرح ویژه گردشگری را به بانک‌های عامل و صندوق توسعه مالی معرفی کردیم که به این پروژه‌ها ۳۰۹ میلیارد تومان پرداخت شده و از ابتدای سال ۹۷ به ۷۶ طرح در حوزه زیرساخت‌های گردشگری ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده‌ایم.

مکرمی‌فر با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۸ تا کنون ۴۴ موافقت اصولی فعالیت گردشگری داشته‌ایم که ۱۰ موافقت اصولی کار خود را شروع کرده است، افزود: ۴۶ پروژه در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسیده که ارزش آن ۴۷۸ میلیارد تومان است و ۶۵۰ اشتغال در این حوزه ایجاد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: در حوزه بوم‌گردی ۲۶ مجموعه بوم‌گردی داشتیم و در حال حاضر ۱۰۳ بوم‌گردی فعال داریم، ۴۹ مجموعه بوم‌گردی نیز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین ۱۰۰ موافقت اصولی بوم‌گردی داشته‌ایم که در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: در ابتدای سال ۹۸ دوره‌های آموزشی جهت ارتقای بخش تخصصی گردشگری برگزار کردیم که ۲۱۴ هزار ساعت آموزش داده شد و با استقبال خوبی مواجه شد که کمک به گردشگری مشهد می‌کند.

مکرمی‌فر عنوان کرد: در سال گذشته با حضور ۶ استاندار همایشی برگزار کردیم که فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان با ایجاد بستر برای سرمایه‌گذاران در راستای توزیع سفر در سطح استان مطالعه شد که در آن ۱۳۰ فرصت با یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار و ۱۹ هزار و ۷۰۰ مورد اشتغال نفر احصاء شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان اینکه مطالعات صورت گرفته بدون ریسک است، افزود: مطالعات سود پروژه را تضمین می‌کند و از طرفی اهمیت این مطالعات به این دلیل است که پروژه‌های مورد مطالعه از زیرساخت‌های کامل اعم از جاده، گاز و آب برخوردارند و فقط سه شهر زیرساخت‌های لازم را ندارند که مبلغ ۳.۵ میلیارد تومان باید هزینه شود.

وی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که صورت گرفت، ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای در سطح استان بود، تشریح کرد: از ۱۰ تشکل حرفه‌ای ۵ تشکل شکل گرفت که بر اساس بخشنامه‌های ایجاد شده و به عنوان بازوان قوی گردشگری فعالیت می‌کنند، پنج تشکل دیگر در حال ایجاد است و ما از معدود استان‌های کشور هستیم که هماهنگی تشکل‌های گردشگری در آن شکل گرفته است.

مکرمی‌فر با اشاره به اینکه کل تأسیسات گردشگری که در استان وجود دارد ۲ هزار و ۲۷۹ واحد هستند که به دلیل کرونا تنها ۴۳۵ واحد بازگشایی شدند و بقیه تعطیل هستند، گفت: هم اکنون درصد اشتغال ۱۹ درصد است و درصد اشتغال نسبت به کل ظرفیت ۴ درصد است که بسیار کم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با شرح اینکه نظارت‌هایی از طرف اداره کل با همکاری تشکل‌های حرفه‌ای در حال انجام است که تا کنون ۲ هزار و ۲۶۴ تذکر، ۵۷۴ اخطار و ۳ هزار و ۱۴۶ مکاتبه انجام شده است، اذعان کرد: تعداد ۳۱۹ مورد رسیدگی به شکایات، ۵۵۹ مورد تمدید پروانه بهره‌برداری، ۱۰۴ مورد صدور پروانه بهره‌برداری و ۶۱۰ مورد پلمب تأسیسات گردشگری از سوی سازمان انجام شده است.

وی با بیان اینکه آمار بیکاری ناشی از تعطیلی کرونا ۱۴ هزار و ۷۹۳ نفر و تعدیل نیرو ۳ هزار و ۱۷۳ نفر بوده و در مجموع ۱۷ هزار و ۹۶۶ نفر در این حوزه بیکار شده‌اند، بیان کرد: یکی از اقداماتی که شروع کرده‌ایم، تجهیزات سرویس‌های بهداشتی با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان و ۶۹ میلیون تومان جهت تجهیز نمازخانه‌های بین راهی برای زائرانی که به مشهد مقدس مشرف می‌شوند، انجام داده‌ایم.

انتهای پیام/ 70051

منبع: فارس

کلیدواژه: خراسان رضوی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی خسارت کرونا گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی مدیرکل میراث فرهنگی کل میراث فرهنگی میلیارد تومان میلیون تومان بهره برداری ابتدای سال بوم گردی سال ۹۸ ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۲۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بناها و آثار تاریخی استان آسیب وارد شده است. - اخبار استانها -

محمدهادی طهرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: طی بارندگی های شدیدی که هفته‌های اخیر در استان رخ داد بخش زیادی از بناها و آثار تاریخی استان خسارت هایی از 15 تا 90درصد دیده‌اند.

وی افزود: در همین راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی استان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در شهرستان نیکشهر با ریزش حصار، دیوارها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود 90درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوارها 50 درصد تخریب شده‌اند. همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوارها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل‌ها تا 45 درصد دچار تخریب شده‌اند. 

طهرانی گفت: برج‌ها و دیوارها و فضاهای داخلی قلعه هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل‌ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا 40 درصد به هر کدام از این بناها وارد شده است. در مجموع بارندگی‌های اخیر به 60 اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان و بلوچستان خسارت هایی بین 15 تا 90 درصد وارد کرده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بناها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از 184 میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روزهای آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند
  • ۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی