Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، علیرضا فیلی در جلسه کارگروه امور بانوان کمیته سلامت و روان خانواده با هدف بررسی معضلات و چالش‌های روانشناسی در آسیب‌های اجتماعی که با حضور فرماندار فیروزآباد و جمعی از روانشناسان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: برای آسیب‌شناسی مشکلات شهرستان در حوزه اجتماعی با طرح پژوهشی و تحقیق باید یک تیم قوی تشکیل شده و در این تیم روانشناس، جامعه‌شناس و حقوقدان آن را همراهی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با تشکیل این تیم نوع آسیب‌هایی که وجود دارد باید ردیابی و بررسی شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی استان فارس ادامه داد: با وجود کارگروه‌هایی که با همکاری فرمانداری شهرستان تشکیل می‌شود، در روستاها حضور پیدا کرده، نقاط آسیب‌پذیر را شناسایی شده و آموزش‌های لازم به آن‌ها داده می‌شود.

فیلی اضافه کرد: بسیاری از مواقع آسیب‌های موجود ناشی از عدم آگاهی بوده و مجموعه رفتارهای ما تحت تأثیر مهارت‌ها است.

وی بیان داشت: اگر مهارت‌آموزی وجود داشته باشد و انسان از نحوه رسیدن به هدف آگاهی و آموزش داده شود، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی استان فارس ابراز داشت: سازمان نظام روانشناسی استان فارس از هفته آینده آموزش‌های روانشناسی ویژه مخصوص اعضای نظام روانشناسی و دانشجویان مربوط به این رشته با استفاده از اساتید مجرب برگزار می‌کند.

فیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث کرونا و آسیب‌های روانی از سوی این ویروس گفت: نظام روانشناسی به عنوان متولی امور روانشناسی در کشور در سطح استان فارس با توجه به توانمندی و تخصص نیروهای متخصص آمادگی دارد تا با آسیب‌های روان‌شناختی ناشی از کرونا مقابله کند.

وی خاطرنشان کرد: کرونا آسیب را جدی‌تر کرد و افرادی که بسیار حساس و وسواس داشته موجب شده روابط میان فردی کاهش پیدا کرده و حتی با اقوام درجه‌یک نمی‌توانند دیدار داشته باشند و سطح افسردگی را بالا برده و امروز در دنیا به‌عنوان اضطراب کرونا مطرح شده است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی استان فارس تصریح کرد: این امر میزان خودکشی را افزایش داده و باید در حوزه کرونا و مقابله با آسیب‌های ناشی از آن فعال باشیم.

فیلی افزود: در اوج شیوع کرونا تیم‌هایی تشکیل شد که به صورت تلفنی رایگان خدمات و مشاوره می‌دادند.

وی ادامه داد: با شروع کرونا حرکتی برای دریافت و ارائه خدمات به وجود آمد، اما پس از مدتی با توجه به این‌که آسیب‌ها جدی‌تر و شدت گرفت و به لحاظ آماری رو به افزایش رفت، به نظر می‌آید که سازمان‌ها و ادارات با این موضوع کنار آمده و اگر در حوزه روان‌شناختی دقت نشود آسیبی که ما از این روند مشاهده خواهیم کرد تا ده‌ها سال پس از اتمام کرونا باقی خواهد ماند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی استان فارس اضافه کرد: فردی که بیمار می‌شود بر اساس تجارب موجود تا دو هفته بیمار و ناقل بیماری است که در این صورت یا جزء فوت‌شده‌ها و یا آسیب نسبتاً پایدار دیده و یا اکثریت قابل‌توجهی کاملاً بهبود پیدا می‌کنند و اضطرابی که در درون فرد ایجاد می‌شود ممکن است سال‌ها باقی بماند و در صورتی که درمان نشود تبدیل به یک بیماری مزمن که از این رو رسیدگی به آسیب‌های روان‌شناختی نه‌تنها کمتر از قضیه جسمانی نیست بلکه بیشتر هم خواهد بود.

تاب‌آوری در جامعه به‌شدت رو به کاهش است

در ادامه نادری با اشاره به بحث تاب‌آوری در جامعه افزود: بحث تاب‌آوری در جامعه به‌شدت رو به کاهش است و جامعه روانشناسان این مسئله را بسیار جدی دنبال کنند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل این مشکل این است که در بحث دل‌بستگی، کودکان در کودکی خود یاد می‌گیرند دل‌بسته باشند و این دل‌بستگی توسط مادر طی فرآیندی باید تبدیل به پایداری شود که متأسفانه بسترسازی درونی در کودکان زیر دو سال و نوزادان صورت نمی‌گیرد و والدین تمام خواسته‌های فرزندان را تأمین می‌کند که این فرزند سالاری نیست بلکه تربیت ناصحیح است که در جامعه ما اتفاق می‌افتد.

مسئول برنامه‌ریزی و هماهنگی سازمان نظام روانشناسی استان فارس با اشاره به خودآگاهی مردم اضافه کرد: مردم از نقاط ضعف و قوت خود آگاه نبوده و این شناخت وظیفه روانشناس می‌باشد.

نادری با اشاره به پویش جهادی روانشناسی گفت: با توجه به وجود نماینده سازمان نظام روانشناسی استان فارس در شهرستان فیروزآباد گروه پویش جهادی روانشناسی به زودی در شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی‌های شهری و کشور حتماً باید با متخصصین امر پیش رود و یکی از آسیب‌ها و آفت‌های اجتماعی که از گذشته تاکنون جامعه درگیر آن بوده این است که به ابعاد تخصصی به خصوص نیروی انسانی نگاه تخصصی نشده است.

مسئول برنامه‌ریزی و هماهنگی سازمان نظام روانشناسی استان فارس تصریح کرد: باید همدلی اجتماعی را بالا ‌برده و خود نخستین عامل برای ایجاد همدلی اجتماعی باشیم.

نادری تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی اگر در کوچه، آپارتمان و همسایه ما برسد مسلماً ما هم از این آسیب بی‌نصیب نخواهیم ماند که این آسیب‌ها می‌تواند اعتیاد، تن‌فروشی، خودکشی و یا ... باشد.

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: نظام روانشناسی آمادگی فیروزآباد مقابله با کرونا آسیب های روان آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۶۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی معرفی شوند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه شورای اجتماعی که عصر روز یکشنبه برگزار شد، با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان امور اجتماعی با کار ویژه رصد و دیده‌بانی وضعیت اجتماعی، تطابق مستمر گزارش عملکرد دستگاه‌ها در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی با واقعیت‌های میدانی را از ضروری‌ترین اقدامات برای تحقق اهداف سازمان و شورای اجتماعی برشمرد و از مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مربوطه خواست با رصد دقیق و مستمر شاخص‌های کنترل و کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی، تصمیم‌گیران را در داشتن نگاهی واقع‌گرایانه از شرایط و اتخاذ تصمیمات درست و به‌هنگام یاری کنند.

رئیس جمهور دو طرح «نماد» در آموزش و پرورش و «سراج» در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از جمله طرح‌های مؤثر در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و ضمن تأکید بر اجرای کامل این طرح‌ها از دیگر سازمان‌ها و نهادها خواست به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

رئیسی همچنین در این جلسه بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی، مساجد و امنای محلات و نقش مهم مراکز مشاوره در پیشگیری و علاج آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه تحلیل آماری از علل و چرایی پیدایش آسیب‌ها و احصای راهکارهای رفع آنها، لازمه ارائه نگاه دقیق و صحیح به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است، بر بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های فکری، علمی و دانشگاهی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

رئیسی با اشاره به اینکه مشخص شدن نسبت دستگاه‌های مختلف با مسئولیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و پیگیری و رصد مداوم از سوی دستگاه‌های مربوط، در کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی مؤثر است، سازمان امور اجتماعی را مکلف کرد عملکرد همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط را به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند.

در ابتدای این جلسه با حضور رییس جمهور گزارش اجرا، آسیب‌شناسی و ارتقای آئین‌نامه‌های اجرایی طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) و سراج (سلامت روانی اجتماعی)، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • الگوی نظام‌ بهره‌برداری کشاورزی عامل افزایش بهره‌وری آب و خاک است
  • آمادگی حداکثری برای محافظت از گندم‌های خریداری شده در کشور
  • ۲۰ هزار تن گندم استان فارس از آسیب باران و سیل در امان ماند
  • رئیسی: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی معرفی شوند
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد کشور: ۲۰ درصد افراد جامعه دچار مشکلات روانشناختی هستند
  • معاون امور فرهنگی کمیته امداد کشور: ۲۰ درصد افراد جامعه نیازمند دریافت خدمات روانشناختی هستند
  • حماس: عملیات «کرم ابو سالم» پیامی بود مبنی بر آمادگی مقاومت برای مقابله با دشمن
  • حمدان: عملیات کرم ابو سالم نشانه آمادگی مقاومت بود
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود