Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر_ گروه استان‌ها، ادارات مختلف به منظور تبلیغ آگهی‌های خود از نشریات استفاده می‌کنند و در این بین مبالغی رد و بدل می‌شود. این مبالغ در خراسان شمالی که می‌تواند برای روزنامه و نشریات عدد قابل توجهی باشد و در این شرایط سخت اقتصادی جانی دوباره به مجموعه رسانه دهد، از ابتدای سال ۹۹ به یک روزنامه استانی و چند روزنامه کشوری ارائه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق بررسی‌ها تا شهریور ماه سال جاری هزینه آگهی‌های ادارات دولتی خراسان شمالی حدود ۳۸۰ میلیون تومان بوده است که نزدیک به ۲۷۰ میلیون تومان آن به یک روزنامه استان و باقی آن به نمایندگی روزنامه‌های ملی تحویل داده شده است.

به این ترتیب یک روزنامه در ۶ ماه نخست سال جاری عدد قابل توجهی را برای خود اخذ کرده در حالی که بسیاری از رسانه‌های دیگر استان برای یک یا ۲ میلیون تومان نیز لنگ هستند و نمی‌توانند حقوق حداقلی خبرنگار خود را تأمین کنند و از این رو به انحلال یا تعطیلی کشانده شده‌اند.

یک روزنامه فعال در استان داریم!

رضا کریمی، کارشناس چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان شمالی در این خصوص در گفتگو با مهر اظهار کرد: تا ۱۲ شهریور ماه، آگهی‌های دولتی استان ۳۷۹ میلیون تومان بوده است.

وی افزود: از این مبلغ ۲۷۹ میلیون تومان را تنها روزنامه فعال استانی دریافت کرده و ۱۰۰ میلیون تومان نیز به روزنامه‌های کشوری اختصاص یافته است.

کریمی ادامه داد: اینکه آگهی به روزنامه کشوری و یا محلی داده شود را خود دستگاه تعیین می‌کند و اداره کل فرهنگ و ارشاد در این خصوص نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

کارشناس چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان شمالی تعداد پایین روزنامه‌های استان را علت تخصیص مبلغ بالا به یک روزنامه دانست و گفت: آگهی‌های روزنامه‌های ملی نیز مستقیم به کشور ارسال می‌شود و نماینده روزنامه در استان از مدیران خودش درصدی را دریافت می‌کند.

یک بام و دو هوای دستگاه‌های اجرایی

علی خادمی، رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان شمالی نیز در گفتگو با مهر گفت: زمانی که روزنامه‌های استان فعال بودند از دستگاه‌های دولتی خواهش می‌کردیم آگهی‌های خود را به روزنامه‌های استانی بدهید؛ اما این کار را انجام ندادند و روزنامه‌ها تعطیل شد و حالا که فقط یک روزنامه باقی مانده دستگاه‌ها آگهی‌های خود را استانی چاپ می‌کنند.

وی افزود: دستگاه فقط می‌تواند سطح استانی یا ملی آگهی را مشخص کند و سپس اداره کل فرهنگ و ارشاد روزنامه را تعیین می‌کند که اکنون چون فقط یک روزنامه فعال داریم، تمام موارد استانی به یک روزنامه می‌رسد.

برای دریافت آگهی باید ۸۰ درصد نظم در چاپ وجود داشته باشد

حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بر اساس قانون توزیع آگهی‌های دولتی بین نشریات از وظایف فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در این اداره پس از مشخص شدن نرخ آگهی اقدامات چاپ انجام می‌شود.

وی افزود: تمام فرآیندها شفاف است و مشخص است هر نشریه چه تعداد آگهی به چاپ رسانده.

فرخنده چاپ منظم نشریات را مهم برشمرد و گفت: طبق قانون برای چاپ آگهی، آن روزنامه باید ۸۰ درصد نظم در انتشار داشته باشد در غیر این صورت مشمول اخذ آگهی نمی‌شود.

صدور مجوز پایگاه خبری در ۲۰ روز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی ادامه داد: حدود ۲ سال است که به پایگاه‌های خبری یارانه داده می‌شود اما برای سپردن آگهی تبلیغی به این گروه از رسانه‌ها در حال رایزنی هستیم.

وی افزود: در طرح رتبه بندی رسانه‌ها، پایگاه‌های خبری مجوز دار در این طرح ثبت نام می‌کنند و از این طریق مورد ارزیابی قرار گرفته و یارانه دریافت می‌کنند و چون منطقه محروم هستیم میزان یارانه پایگاه‌های خبری استان ۲ برابر مناطق عادی است.

فرخنده در انتها با اشاره به تعداد پایین نشریات و رسانه‌های استان گفت: طی هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام آمادگی کرده‌ایم طی فرآیند ۲۰ روزه مجوز پایگاه خبری در استان آماده شود.

رسانه فقط نشریات مکتوب نیستند / ‏‬ لزوم توجه به فضای مجازی

میلاد حسین پور، مدیر خبرگزاری فارس در خراسان شمالی در این خصوص در گفتگو با مهر اظهار کرد: طی سال‌های اخیر رسانه‌های مکتوب به مرور جایگاه خود را از دست داده اند و رسانه‌های مجازی جای آنها را گرفته است.

وی افزود: این اتفاق باعث شده مخاطبان رسانه‌های مکتوب کاهش یابد لذا باید نگاه‌ها به نوع رسانه‌ها تغییر کند.

حسین پور بیان داشت: اکنون آگهی‌های دستگاه‌های دولتی به روزنامه‌ها و نشریات ارائه می‌شود در حالی که سایر رسانه‌ها نقش پررنگ‌تری در اطلاع رسانی دارند.

مدیر خبرگزاری فارس خراسان شمالی با اشاره به اینکه فضای مجازی نیز اکنون وظیفه سنگینی در خصوص اطلاع رسانی را بر عهده دارد، گفت: نیاز است نمایندگان مجلس شورای اسلامی به فکر اصلاح قوانین به نفع پایگاه‌های خبری باشند زیرا اکنون این مجموعه‌ها از بودجه تبلیغی دستگاه‌ها محروم هستند و از همین رو با مشکلات شدید مالی مواجه می‌شوند.

وی در انتها گفت: از سوی دیگر هزینه چاپ روزنامه‌ها نیز بسیار بالاست و باید به سمت رسانه‌های مجازی حرکت کرد.

خراسان شمالی تعداد بسیار پایینی رسانه فعال دارد؛ رسانه‌هایی که با همین آگهی‌های ادارات می‌توانند خود را سر پا کنند. به شرطی که راهی پیدا شود تا این مبالغ به کل رسانه‌ها تخصیص داده شود.

گفتنی است حدود ۳۰ رسانه در خراسان شمالی مجوز فعالیت دارند.

کد خبر 5034743

منبع: مهر

کلیدواژه: مطبوعات ایران اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی خانه مطبوعات خراسان شمالی علی خادمی حسین فرخنده دکه روزنامه چهل سالگی دفاع مقدس ویروس کرونا هفته دفاع مقدس شیراز آمار کرونا بوشهر شیوع کرونا دفاع مقدس جنگ تحمیلی کرمانشاه دفاع مقدس شهرکرد گرگان خطبه های نماز جمعه اردبیل اداره کل فرهنگ و ارشاد پایگاه های خبری یک روزنامه خراسان شمالی میلیون تومان روزنامه ها دستگاه ها رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۷۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - چهارشنبه ۵ اردیبهشت

روزنامه امروز خراسان جنوبی را مشاهده کنید.

رصد فرآیند پرداخت وام در استان در روزنامه آوای خراسان جنوبی عنوان تیتر روزنامه‌ای است که می‌توانید امروز مشاهده کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • ۱۰ رسانه جدید به جمع پایگاه‌های خبری ایلام پیوستند
  • ژنرال انگلیسی: اوکراین با جنگ دشواری مواجه است
  • بازتاب گسترده سفر رئیسی به پاکستان در رسانه‌های این کشور
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - پنجشنبه ۶ اردیبهشت
  • سرنوشت سرمربی طارمی وابسته به یک انتخابات!‏
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی ابلاغ شد
  • سفر یک هیات دیپلماتیک کره شمالی به ایران
  • صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - چهارشنبه ۵ اردیبهشت
  • سرنوشت قایدی برای فصل بعد