Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@19:51:53 GMT

قالب دختران در شغل‌های کاذب مشغول به کار هستند

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۷۶۲۷

ایسنا/همدان دانشجوی دکتری مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه قالب دختران ما در شغل‌های کاذب مشغول به کار هستند، گفت: از علل اصلی حضور زنان در این شغل‌ها می‌توان به نیاز مالی، دوری از حضور مستمر در منزل و بیکاری و همچنین رفع مشکل ازدواج(برای دختران مجرد) اشاره کرد.

زینب شعبانی در نشست بررسی جایگاه زن در خانواده در ایسنا، اظهار کرد: با گذشت زمان و فراهم شدن بسترهای تحصیل برای زنان در مدارج بالاتر علمی، زمینه اشتغال برای زنان بیش از پیش شد، هر چند این اشتغال برای این قشر از جامعه خالی از عوارض و آسیب هم نبوده و نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بسیاری از دختران و زنان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های ما توانستند در شغل‌های خوب و با امنیت شغلی مناسب و با معایب کمتر قرار گیرند اما برخی از دختران نیز به علت جو اجتماعی، فقر، نیاز مالی و ... به شغل‌های کاذب همچون منشی‌گری، فروشندگی و ... روی آوردند که از امتیاز و امنیت شغلی کمتری برخوردار است.

شعبانی با اشاره به اینکه قالب دختران ما در شغل‌های کاذب مشغول به کار هستند، تصریح کرد: از علل اصلی حضور زنان در این شغل‌ها می‌توان به نیاز مالی، دوری از حضور مستمر در منزل و بیکاری و همچنین رفع مشکل ازدواج (برای دختران مجرد) اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه ما در سطح کلان با ضعف مدیریتی مواجه هستیم، گفت: این دولت و مسئولان هستند که باید نیروها را به گونه‌ای به کارگیرند که دختران دارای امنیت شغلی بوده و در صورت نیاز به سمت شغل‌هایی با آسیب‌های اجتماعی بالا نروند.

این مشاور خانواده در ادامه به واگذاری نقش تربیتی فرزندان به زنان اشاره کرد و یادآور شد: در مجموع نوع تعاملاتی که پدر و مادر بایکدیگر دارند بر روی تربیت فرزندان بسیار تأثیرگذار است همانطور که در قانون هم آمده پدر و مادر باید در امر تربیت باهم معاضدت داشته باشند چراکه رفتارهای هر دو در شکل‌گیری شخصیت کودک به ویژه در پنج سال اول زندگی مؤثر است.

وی ادامه داد: این تصور که تربیت فرزند به طور کامل به مادر مربوط می‌شود و وظیفه اوست، اشتباه است، یکی از معضلاتی که در خانم‌های شاغل وجود دارد این است که علاوه بر کارهای خانه، تربیت فرزند به طور کامل به عهده زنان گذاشته می‌شود. این در حالیست که باید پدر و مادر در تربیت فرزند هماهنگ با یکدیگر باشند البته این مادر است که پایه اصلی تربیت فرزند و کانون محبت برای خانواده و محبت و احترام برای همسر است.

شعبانی با تأکید بر اینکه در بحث اشتغال زنان نیازمند یک فرهنگسازی هستیم، یادآور شد: سه وظیفه پختن، نگهداری و نظافت در دنیا به زنان سپرده شده است که یک زن شاغل پس از بازگشت از محل کار برای انجام این سه وظیفه و علاوه بر آن برای کارهای شخصی خود نیز باید وقت بگذارد و در مجموع به انجام تمام وظایفش نخواهد رسید.

وی مطرح کرد: در ایران آنطور که باید از زنان شاغل حمایت‌ نمی‌شود، هرچند انقلاب اسلامی عرصه‌ای برای حضور زنان در جامعه بود و تا قبل از آن زنان از بسیاری از حقوق خود محروم بودند اما امروز نیازمند آن هستیم که در این زمینه یک ساماندهی در اداره مهدهای کودک انجام شود؛ به عنوان مثال بالا بردن سطح تخصص، سواد و توانمندی یک پرستار کودک و از طرفی درنظر گرفتن تمهیداتی که بار مالی خانواده‌ها را افزایش ندهد می‌تواند گامی در ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای ایجاد آسایش زنان شاغل در خانواده باشد.

این مشاور خانواده افزود: دیده می‌شود افرادی وارد عرصه پرستاری کودک می‌شوند که تخصص و سواد لازم را ندارند و تنها به علت نیاز مالی پا به این عرصه گذاشته‌اند در صورتی که پرستار کودک نیازمند تخصص و مهارت‌های بالایی است تا یک مادر بتواند در زمینه مسائل تربیتی به او اعتماد کند. نظارت‌های دقیق دستگاه‌های اجرایی بر این موارد نیز می‌تواند تا میزانی بار مسئولیت‌های یک زن را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه مسئله اشتغال زنان دارای محاسن و معایبی است، گفت: برخی از نظریه پردازان می‌گویند فرزندان زنان شاغل افرادی باهوش‌تر از لحاظ پذیرش قواعد اجتماعی هستند، آمادگی پذیرفتن نقش‌های اجتماعی را بیش از دیگران دارند و افرادی مستقل بار می‌آیند اما از نظر بُعد عاطفی و مغایرت با آموزش‌های مورد نظر خانواده که به علت برون‌سپاری تربیتی اتفاق افتاده ممکن است دچار ضعف‌ها یا خلأهایی باشند و نمی‌توان ادعا کرد تمام فرزندانی که دارای مادر خانه‌دار هستند از لحاظ عاطفی غنی بوده و کمبود و خلأ عاطفی ندارند بنابراین مسئله تأمین عاطفی فرزند از سوی مادر شاغل نیاز به یک مدیریت و ارائه الگوی صحیح است که لازمه آن آموزش افراد است.

شعبانی با بیان اینکه حق زنان در عمل رعایت نمی‌شود و برای جایگاه زن در اسلام، مجموعه‌ای از مبانی تعریف شده که متأسفانه تنها در حد تعریف و قانون‌گذاری بوده چراکه در عمل هیچ یک به مرحله اجرا نرسیده است، خاطرنشان کرد: در حالیکه قوانین حقوق زنان را به رسمیت شناخته و آزادی‌های بسیاری برای آنها درنظر گرفته است اما جایگاه و حقوق زنان در جامعه ما به درستی به رسمیت شناخته نشده و گلایه‌های زیادی مبنی بر نادیده‌گرفتن حقوق ‌آنها وجود دارد.

وی یادآور شد: در کشور ما قوانین اشتغال زنان در جامعه به صورت محدود و آن هم با دیدگاهی سنتی برای آنها تعریف شده، به عبارتی باید گفت که قوانین اشتغال برای زنان در کشور ما بدون درنظر گرفتن واقعیت‌ها و توجه به نیاز و عواقب آن برای این قشر از جامعه تعریف شده است.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه یک زن می‌تواند جریان سیاسی یک جامعه را تغییر دهد، ادامه داد: آنچه در حضور اجتماعی زن مهم است، اثرگذاری اوست بنابراین باید به جای افزایش آمار شاغلان زن به دنبال پرورش بعد سائل یا همان مسئولیت‌پذیری بود. مشارکت زنان در توسعه سیاسی، شاخص مهمی در فرآیند توسعه پایدار جامعه محسوب می‌شود، از این منظر می‌توان اشتغال زن در جامعه را در سه سطح خُرد، میانی و کلان مورد بررسی قرار داد؛ اشتغال در عرف اجتماعی امروز برای تأمین زندگی خصوصی(زندگی خانوادگی، سطح خُرد)، سهیم بودن در ایجاد عدالت اجتماعی، سیاسی و ...(زندگی اجتماعی، سطح میانی)، اشتغال به معنای سهیم بودن در تکامل(زندگی تاریخی، سطح کلان) سه سطح اشتغال زنان است.

وی با بیان اینکه در سطح خرد، خودمحوری اصل قرار می‌گیرد و در این بین خودنمایی و تبرج برای فریفتن دیگران هدف می‌شود و آنگاه معنی اصلی هنر زن بودن، در تجمل و تفاخر قابل مشاهده است، ادامه داد: در سطح میانی، زنان در یک فعالیت اجتماعی خاصی مشغول به کار بوده و به قشر خاصی توجه دارند بنابراین حرکتی که توسط زنان در این سطح انجام می‌شود، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

شعبانی گفت: در اشتغال سطح کلان، زنانی که دارای نقش اساسی در تاریخ اسلام و شیعه و به تبع آن در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی بودند شاغل به حساب می‌آیند، در این سطح میزان تأثیری که یک زن در تکامل انسانیت و پرورش ایثار دارد در جامعه دارای ارزش و احترام است و برای دیگران الگو و نمونه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خانواده شغل اشتغال امنيت شغلي تربيت مشغول به کار شغل های کاذب اشتغال زنان تربیت فرزند اشتغال زن نیاز مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۷۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خانم صالحی فعال حوزه کتاب و نشر با حضور در برنامه سلام خبرنگار گفت: کتاب چالش‌های تاریخی نوشته سلیمی نمین امروز رونمایی می‌شود.

خانم صالحی درباره محتوا و اهداف کتاب چالش‌های تاریخی رونمایی گفت: کتاب چالش‌های تاریخی یک اثری متفاوت از سایر آثار مکتوبی است که در حوزه تاریخ چاپ شده به این جهت که دو سویه برخورد شده است این دو سویه به معنی این است که نگاه‌های مخالف و در برابر همدیگر را در این کتاب مطرح شده برخلاف کتاب‌های تاریخی دیگر که فقط دیدگاه نویسنده مطرح می‌شود.

صالحی گفت: نگارش این کتاب به این صورت است که افرادی که مقابل و رو در روی نظر نویسنده کتاب هستند اول مقاله آن‌ها آورده شده در قالب مقاله یا در قالب یک مناظره شفاهی یا یک مناظره مکتوب که در نشریات مختلف و رسانه‌ها چاپ شده و بعد از این که این مقاله و مناظره‌ها خط به خط در کتاب خودشان آوردند بعد در قالب یک نقد به آن پاسخ گفتند، در واقع طی دوره‌ای میزگرد‌های تاریخی و نشست‌های تاریخی که آقای سلیمی نمین داشتند در این کتاب آورده شده است، این کتاب دستاورد این نشست‌ها است.

صالحی در خصوص محور‌های این کتاب افزود: در این کتاب به هشت چالش مهم تاریخ معاصر کشورمان پرداخته شده است که این چالش‌ها موضوعات ذهنی افراد در جامعه است ایشان مایل بودند که خواننده را به یک فهمی درست و منطقی از چالش‌های تاریخی مان برسانند یکی دیگه این که مناقشات افراد دلسوز داخلی را تبدیل بکنند به زبان گفتگو و در این قالب خواننده را باز ارتقای فکری بدهند در مطالعه تاریخ معاصر به این صورت که جامعه می‌تواند به یک فهم درست و یک قضاوت صحیح از حوادث تاریخ معاصرمان دست پیدا بکند.

این فعال حوزه نشر و کتاب در باره موضوعات این کتاب توضیح داد: موضوعاتی که در کتاب ۸ چالش تاریخی مطرح شده است اولین موضوع در مورد گرامیداشت ۷ آبان است، دومین موضوع روز آزادی اشرافیت یهود در بابل است، سومین موضوع مشروطه به غارت رفته عنوانش است در مورد عملکرد انجمن سری فراماسونری است که بعد از نهضت مشروطه باعث شد که جامعه‌ای که می‌خواست در مسیر قانون مندی و توسعه سیاسی حرکت کند به عقب برود

وی افزود: چهارمین موضوع سیر تاریخی کودتای ۱۲۹۹ است، پنجمین موضوع هم نهضت ملی و مشت آهنین است، موضوع ششم هم رکس آتشی که به جان آتش افروزان افتاد، که در این حادثه متاسفانه یک عده‌ای از هموطنانمان زنده در آتش سوختند و در این مساله‌ای که پیش آمدش نگاه‌ها را با تبلیغات غلط متوجه کسانی کردند که اتفاقا ضد سلطه و ضد استعمارگران بودند ولی در این کتاب باز در قالب مستنداتی به این مسائل پاسخ داده شده و آتشی که به جان آتش افروزان افتاد رکس آتشی که به جان آتش افروزان افتاد دقیقا روشن می‌کند که این از کجا ریشه می‌گیرد.

صالحی گفت: موضوع ششم درباره شبکه‌های رسانه‌ای جهانی است، که این خیلی اتفاقا مهم است همه باز این را به خاطر دارند که یک برنامه مستندی در قالب برنامه مستند انقلاب ۵۷ از شبکه من و تو پخش شد و متاسفانه در غفلت تصاویر و انعکاس مسایل داخلی متاسفانه این برنامه به دلیل جاذبه‌های تصویری زیاد خیلی مورد توجه قرار گرفت در صورتی که خیلی اشکالات زیادی به این برنامه وارد بود که این اشکالات را آقای سلیمی نمین در این کتاب در سه قالب به آن پرداختند.

صالحی افزود: هفتمین چالش یا موضوع خرد جمعی و نظام تصمیم ساز در دفاع مقدس است و چالش آخر دشوارسازی مسیر شناخت عملکرد امام است درباره زیاده خواهی یکی از شاگردان برجسته اش است.

صالحی: هر ملتی که از پیشینه تاریخی خودش بی اطلاع باشد در چرخه تکرار گرفتار می‌شود پس خوب است که همه مان تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم.

دیگر خبرها

  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد
  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • ۷۴ درصد از زندانیان ندامتگاه خورین ورامین مشغول به کار شدند
  • همه تاریخ خوان باشیم و تاریخ را بدانیم
  • چگونه دوران سربازی را به سوابق بیمه تبدیل کنیم؟
  • عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!