Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@05:21:27 GMT

سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس غیرقانونی است

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۸۱۵۷

سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس غیرقانونی است

درحالیکه مدیر عامل بورس تهران از ابلاغ مصوبه لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس خبر داده است، دبیر کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری گفت که بانک‌ها فقط براساس ابلاغیه‌های بانک مرکزی و تایید شورای پول و اعتبار عمل می‌کنند که تاکنون ابلاغیه‌ای در این زمینه دریافت نکرده‌اند و طبق قانون رفع موانع تولید نمی‌توانند در بورس فعالیت کنند و تنها برای اعطای تسهیلات می‌توانند در بازار سرمایه دخالت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پول نیوز، لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس اقدام حمایتی شورای عالی بورس از بازار سرمایه در روز‌های اصلاح و ریزش آن است، درحالیکه قانون رفع موانع تولید به بانک‌ها اجازه فعالیت و سرمایه‌گذاری آن‌ها در بورس را نمی‌دهد.

از آنجا که خرید و فروش بانک‌ها در بازار سرمایه با خلق پول و افزایش تورم همراه می‌شود و ثبت دارایی‌های پرریسک در ترازنامه بانک‌ها مشکلات پولی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، واکنش‌ها و هشدار‌های کارشناسان اقتصادی را در پی داشت که مدیر عامل بورس تهران در جدیدترین اظهارات خود اعلام کرد: ورود بانک‌ها به بورس سرمایه‌گذاری بلندمدت نیست و آن‌ها پس از خرید می‌توانند هر زمان که صلاح دانستند طی یک تا دو سال آینده بفروشند و جزو سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید.

طبق گفته صحرائی، این مصوبه به بانک‌ها ابلاغ شده و از امروز قابلیت اجرایی دارد و روز گذشته به صورت شفاهی از سوی وزارت اقتصاد به مدیران عامل بانک‌ها ابلاغ شد.

در واکنش به این موضوع، محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری گفت: این آیین نامه از سمت سازمان بورس به بانک‌ها ابلاغ شده است، اما آنچه بانک‌ها طبق آن عمل می‌کنند، ابلاغیه‌های بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است؛ بنابراین بهتر است سازمان بورس آیین نامه مربوطه را از بانک مرکزی پیگیری کند تا موانع این موضوع رفع و برای بانک‌ها قابلیت اجرا پیدا کند.

وی افزود: بانک‌ها برای حضور در بورس با قانون رفع موانع تولید مواجه هستند که طبق این قانون آن‌ها از بنگاه‌داری منع شده‌اند و فقط برای اعطای تسهیلات می‌توانند در بازار سرمایه دخالت کنند.

جمشیدی با تاکید براینکه بانک‌ها مستقیم نمی‌توانند وارد بورس شوند، خاطرنشان کرد: یک تناقض بین مصوبه شورای عالی بورس و قانون وجود دارد، زیرا این مصوبه فراقانونی نیست و بانک‌ها براساس قانون چه بلند مدت چه کوتاه مدت نمی‌توانند در بورس فعالیت کنند.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس سهام عدالت بورس تهران بازار سرمایه سرمایه گذاری بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۸۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد

آفتاب‌‌نیوز :

امروز اغلب نماد‌های تالار شیشه‌ای با کاهش مواجه شدند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت ۱۳ هزار و ۴۲۰ واحدی به رقم دو میلیون و ۳۰۳ هزار و ۳۸۲ واحد رسید. شاخص هم‌وزن، اما ۱۳۲۱ واحد رشد پیدا کرد و در رقم ۷۵۹ هزار و ۲۲ واحد ایستاد. در حالی بازار در چهار روز قبل رشد کرده بود.

روز سه‌شنبه بیش از ۳۹۳ هزار معامله به ارزش ۵۷۷۶ میلیارد تومان در بورس انجام شد.

فولاد، فملی و شپنا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس ایجاد کردند. هم‌چنین ذوب، کاما و فولاد از نماد‌های پرتراکنش بودند که بجز کاما دو نماد دیگر منفی به کار خود پایان دادند.

فرابورس ایران هم امروز ۴۷ واحد کاهش یافت و شاخص آن به ۲۵ هزار و ۴۸۸ واحد رسید.

تعداد معاملات امروز فرابورس ۲۰۵ هزار فقره بود که ارزش آن به ۷۷۲۱ میلیارد تومان رسید.

خاور و ارفع بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند، اما هرمز تاثیر منفی ایجاد کرد. نماد‌های پرتراکنش نیز خاور، فزر و کرمان بودند؛ که بجز فزر دو نماد دیگر مثبت شدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • بورس تغییر جهت داد
  • عدد ۶ برای پرسپولیس مقدس است/ از پتانسیل بانک ها استفاده می کنیم
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • مجلس مصوب کرد: معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه
  • واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • حساب پس‌انداز برای این افراد غیرقانونی شد