Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:01:18 GMT

چه کسانی دنبال آشوب در قفقاز هستند؟

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۴۹۳۸۶

چه کسانی دنبال آشوب در قفقاز هستند؟

با اعلام رسمی حالت جنگی در جمهوری آذربایجان از سوی الهام علی اف، رئیس جمهور و تایید پارلمان این کشور که روز گذشته صورت گرفت، باکو به طور رسمی خود را در شرایط جنگی قرار داد.

مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز در نشستی، فرمان الهام علی‌اف جهت اعلام وضعیت جنگی در برخی شهرها و مناطق این کشور به دلیل درگیری‌ در خط مقدم ارمنستان- جمهوری آذربایجان را به تصویب رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این فرمان که طی نشست فوق‌العاده به تصویب رسید، تا زمانی که شرایط «وضعیت جنگی» ادامه یابد، حقوق اساسی و آزادی‌ها و حقوق مالکیت شهروندان آذربایجانی و خارجی‌ها در این کشور به طور نسبی و موقت محدود خواهد شد.

همچنین طبق فرمان «وضعیت جنگی» ممکن است در برخی مناطق در ساعات معین، مقررات منع رفت و آمد اعلام شود و برخی گزارش های دریافتی از محدودیت های شدید ارتباطی بویژه اینترنت خبر می دهد.

جمهوری آذربایجان که برخی شهرهایش از سوی ارمنستان اشغال شده است، در نگاه اول به همین علت با ارمنستان وارد یک نزاع شده است، اما دلایل زیادی وجود دارد که برخی کشورها نیز به بهانه بعضی اشتراکات و قراردادها، به آتش این درگیری خونین دامن زده و با این عمل عملا مانع هرگونه تحرک دیپلماتیک و حل و فصل مناقشه از طریق دیپلماسی و مذاکره شده اند.

در مقابل، براساس گزارش های دریافتی از رسانه های بین المللی و منطقه ای، دولت ارمنستان نیز اقدام به اعلام وضعیت جنگی کرده و به بسیج نیرو دست زده است.

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری نظامی تبدیل و تا ماه می سال ۱۹۹۴ ادامه یافت.

بر اثر این مناقشه که صدها تن از هر دو طرف جان خود را از دست دادند، منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر همجوار آن به تصرف نیروهای ارمنی درآمد.

چرا برخی کشورها تمایل به درگیری در قفقاز جنوبی را دارند

هر چند هرگز نباید به یک جنگ طولانی در منطقه مهم و راهبردی قفقاز جنوبی اندیشید، اما اگر درگیری میان باکو و ایروان مدت کوتاهی نیز به طول بیانجامد، حتی در این صورت نیز خسارت های جبران ناپذیری بر منطقه تحمیل خواهد شد.

اما به رغم این، شواهد میدانی و محتواهای رسانه ای، نشان می دهد که بازیگران مختلف در این حوزه، به این موضوع یعنی وارد آمدن خسارت های زیاد به واسطه جنگ، نه تنها فکر نمی کنند بلکه تلاش می کنند تا به نوعی بر آتش جنگ بدمند و شعله های ویرانگر آن را مشتعل تر سازند.

حال پرسش اصلی این است که کدام بازیگران و چرا مایل به درگیری در منطقه هستند؟؛ اگر بتوان برای این سوال پاسخ روشنی یافت، در آن صورت شاید بتوان موقعیت کنونی را به درستی مورد ارزیابی قرار داد.

در وهله اول باید رژیم صهیونیستی را یکی از عوامل اصلی و آتش بیار معرکه در منطقه معرفی کرد. اسرائیل در شرایط کنونی اگر موفق شود منطقه را به آشوب بکشاند، در ابتدا توانسته نگاه افکار عمومی را از مشکلاتی که هم اکنون با آن دست بر گریبان است، به نقطه ای دیگر معطوف سازد و در گام بعدی خواهد توانست با جانبداری یکی از طرفین دعوا ! حضور خود را در منطقه تثبیت کند، بر این اساس همانگونه که انتظار می رفت تلاش های مستمر صهیونیست ها برای حضور در قفقاز جنوبی با وقوع درگیری میان باکو و ایروان به ثمر خواهد نشست و یکی از دستاوردهای آن برای این رژیم، گسترش حاشیه امنیت از طریق جنگ و درگیری های جدید در منطقه، همزمان با فروش سلاح و دسترسی به بازارهای جدید نظامی است. 

موضوع دیگر که کمی بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد، خواسته برخی کشورها برای یافتن یک زمین بازی جدید برای اهداف خاصی است که از آن جمله می توان به کوچاندن تروریست ها و برخورداری آنان از یک موقعیت جدید بعد از سوریه، افغانستان و ... اشاره کرد.

برخی از شبکه های خبری نیز در شبکه های مجازی با اعلام این مطلب ادعا می کنندکه این تروریست ها با کمک بعضی از کشورهای حامی خود از سوریه به منطقه مورد مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان انتقال داده شده اند و ارتش باکو نیز با کمک همین افراد مسلح توانسته بیش از ۶ روستا در منطقه قره باغ را تصرف کند. اگر این گزارش ها صحت داشته باشد، آنگاه باید منتظر روزهای پرتنش تر در منطقه باشیم که در آن صورت موضوع ابعاد دیگری خواهد یافت.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

فرجام

البته برخی از کارشناسان در این شرایط موضوع استقلال کامل قره باغ را نیز به عنوان یک راه حل نهایی مطرح می کنند که این موضوع نیز قابل تامل و نیازمند مطالعات گسترده و پذیرش طرف های درگیر است.نتیجه آغاز دوباره درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ هر چه که باشد، همانطور که پیشتر گفته شد، نه تنها صلح و آرامش را به منطقه ارمغان نخواهد آورد، بلکه به نظر می رسد باز شدن پای بیگانگان به خصوص تروریست ها به منطقه موجب ویرانی بیشتر نیز خواهد شد که این در هر شرایط به نفع کشورهای منطقه و ساکنان آن نخواهد بود.

البته برخی از کارشناسان در این شرایط موضوع استقلال کامل قره باغ را نیز به عنوان یک راه حل نهایی مطرح می کنند که این موضوع نیز قابل تامل و نیازمند مطالعات گسترده و پذیرش طرف های درگیر است و در عین حال مخاطرات خود را به همراه دارد.

 نیکل پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز در نشستی که با نمایندگان پارلمان این کشور درباره درگیری نظامی با جمهوری آذربایجان داشت اعلام کرد که ایروان ممکن است به طور رسمی استقلال جمهوری قره باغ کوهستانی (جمهوری آرتساخ) را به رسمیت بشناسد. وی البته این را هم گفت که «مساله به رسمیت شناختن جمهوری آرتساخ در دستور کار ایروان قرار دارد و دولت ارمنستان باید خیلی جدی آن را بررسی کند.

در نهایت از مجموع تحرکات و تحولات در ارتباط با بحران قره باغ، پالس ها و پیام های خوبی دریافت نمی شود؛ بویژه اگر گزارش های مربوط به انتقال و استقرار جنگجویان تروریست و تکفیری ها صحت داشته باشد. بی شک اصرار و سماجت بر این روند از سوی دو طرف دعوا و سایر بازیگران، فضایی غبار آلود و مبهم از آینده منطقه را به تصویر می کشد و تنها تدبیر و تعقل دو طرف معادله است که می تواند از یک خسارت بزرگ در همه ابعاد جلوگیری کند.

برچسب‌ها جمهوری قره‌باغ سوریه ایروان باکو رژیم صهیونیستی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری قره باغ سوریه ایروان باکو رژیم صهیونیستی جمهوری قره باغ سوریه ایروان باکو رژیم صهیونیستی اخبار کنکور جمهوری آذربایجان وضعیت جنگی منطقه قره گزارش ها قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۴۹۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه

به گفته‌ فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی و دادستان مرکز استان عوامل نزاع و درگیری شب گذشته پل قویون ارومیه شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، شب گذشته تصاویری از درگیری عده‌ای از جوانان قمه و چماق به دست در پل قویون ارومیه به‌طور وسیع و گسترده در فضای مجازی منتشر و موجب برهم زدن آرامش شهروندان ارومیه‌ای شد، چرا که این درگیری و شیوه راهبندان این افراد در یکی از اصلی‌ترین و پرترددترین محورهای ارتباطی درون شهری ارومیه رخ داده بود.

در همین راستا سردار رحیم جهانبخش اظهار کرد: در پی وقوع نزاع و درگیری امشب در یکی از محلات ارومیه و انتشار کلیپ آن در فضای مجازی، بنا به حساسیت موضوع، تمامی متهمان شناسایی شده و رسیدگی سریع به آن در دستور کار ویژه پلیس استان قرار گرفته است.

وی افزود: پس از تکمیل پرونده و دستگیری متهمان، جزئیات آن به اطلاع عموم شهروندان عزیز قرار خواهد گرفت.

فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی تاکید کرد: امنیت مردم خط قرمز پلیس است و قطعاً اجازه جولان به مخلان امنیت عمومی را نمی‌دهیم.

در همین راستا حسین مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان‌غربی از شناسایی و دستگیری عاملان نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه خبر داد.

وی افزود: در پی وقوع نزاع و درگیری افرادی در خیابان منتهی به پل قویون ارومیه که موجب ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان شده بودند، موضوع به طور ویژه در دستور کار دادستانی مرکز استان آذربایجان غربی قرار گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان‌غربی گفت: با اشراف اطلاعاتی، بررسی‌های همه جانبه و تحقیقات همه دستگاه‌های امنیتی، این افراد را که با یکدیگر درگیر شده بودند، شناسایی و مشخص شد که از اراذل و اوباش سطح‌دار هستند.

مجیدی ادامه داد: پس از بررسی و پیگیری‌های مجدانه انتظامی و قضائی و تلاش‌های پلیس امنیت و همراهی دستگاه قضائی عوامل شرارت که ٧ نفر بودند، ۴ نفر از آن‌ها در شهرستان‌های همجوار دستگیر و ٣ نفر دیگر نیز شناسایی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دستگیر و با آن‌ها برخورد خواهد شد.

کد خبر 748036

دیگر خبرها

  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • قمه‌کش‌های ارومیه دستگیر شدند + جزئیات
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • شناسایی و دستگیری عوامل نزاع و درگیری در ارومیه
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟
  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد