Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، قیمت سرکش خودرو همچنان می‌تازد و نه تنها خودروسازان، بلکه وزارت صمت نیز توانایی مهار آن را ندارد و رکورد تاریخی ورود پراید به باشگاه ۱۰۰ میلیونی‌ها چنان شگفت‌آور بود که بر همگان مشخص شد این آسمان گرانی، گویا هیچ سقفی ندارد. در این میان و در روزهای گذشته، شاهد عرضه لیست قیمت جدید محصولات یکی از خودروسازان قدیمی چینی بودیم و در این لیست مشخص شد که قیمت یک دستگاه خودروی شاسی‌بلند چینی پرفروش، به بیش از ۸۰۰ میلیون تومان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی بود که تا همین چند ماه پیش، با همین رقم می‌توانستیم یک کره‌ای و یا حتی آلمانی کم‌کارکرد سوار شویم که البته این گزینه‌ها برای اکثر جامعه به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده‌اند.

اما در این مطلب قصد داریم نگاهی دقیق و ریزبینانه به قیمت‌های خودروهای چینی در بازارهای خارجی و مقایسه آن با قیمت فروش در بازار ایران داشته باشیم. در هر صورت خودروهای چینی تا همین چند وقت پیش بر طبل ارزان قیمتی می‌کوبیدند و حال حتی تولیدی‌های داخلی به مرز یک میلیارد نیز نزدیک می‌شوند. اما سوال اصلی اینجا است که بالاخره یک خودروی چینی واقعاً چقدر ارزش دارد و آیا قیمت‌های اعلام شده در بازار ایران برای این خودروها منطقی است یا خیر.

خودروی چینی کیلویی چند!؟

اجازه بدهید یک نگاهی به قیمت‌های جهانی خودروهای چینی معروف بازار ایران بیندازیم. در جدول زیر مشاهده می‌کنید که قیمت هر خودروی تولید داخل در بازار جهانی دقیقاً چقدر قیمت دارد. البته قیمت اعلام شده در این جدول، برای خرید خودرو به صورت CBU یعنی خودرو به صورت کامل است که به دلیل توقف واردات خودرو منتفی است. اما همین خودروها به صورت SKD توسط خودروسازان داخلی خریداری شده که با قیمت جهانی آنچنان تفاوت قیمتی ندارند (اکثر خودروسازان داخلی، میزان داخلی‌سازی کمتر از ۱۵ درصد دارند، لذا اکثر قطعات به صورت کامل وارد می‌شوند و تنها با اندکی داخلی‌سازی روی خط تولید داخل کشور مونتاژ می‌شوند). اما این تمام ماجرای پرپیچ و خم خودروسازان نیست زیرا برای وارد کردن این قطعات به صورت SKD بایستی هزینه‌هایی همچون حمل (اکثراً با قطار)، ۹ درصد ارزش افزوده، ۳ درصد شماره‌گذاری، هزینه‌های اضافی برای حواله پول به چین (بدلیل مشکلات بین‌المللی در انتقال مالی)، هزینه‌هایی همچون نیروهای کار در خط تولید و در نهایت سد بزرگ ۴۰ تا ۴۵ درصدی عوارض گمرک (با احتساب دلار ۴۲۰۰ تومان) را پشت سر بگذارند تا بتوانند یک خودرو را با پلاک ملی به دست مشتری برسانند.

حال در این قسمت قصد داریم نگاهی بی‌طرفانه به چند مثال داشته باشیم و مشخص کنیم که قیمت تمام شده هر خودرو تا رسیدن به دست مشتری چقدر تمام آب می‌خورد و متوجه شویم که هر خودروی چینی در بازار ایران به چه میزان گران‌تر از بازار جهانی فروخته می‌شود.

همانطورکه در جدول زیر آورده‌ایم، قیمت خودروهایی مثل چری تیگو ۷ و یا چری تیگو ۵ و جک S۵ و … آورده شده است. قیمت‌ها سعی شده دقیقاً مشابه نمونه عرضه شده در بازار ایران باشند.

قیمت خودروهای چینی در بازارهای خارجی و مقایسه با ایران

* (قیمت‌ها بر اساس دلار ۲۹ هزار تومان و سایت‌های خارجی مختلف استخراج شده‌اند و این حق به هر خودروساز داده شده که در صورت مغایرت قیمت خرید با قیمت‌های مندرج در این جدول، با خودروبانک جهت ارائه مدارک و اصلاح مطلب تماس بگیرد).

طبق این جدول قیمت به طور مثال قیمت خودرویی مثل چری تیگو ۷ در بازار جهانی ۲۰.۴۷۰ دلار است. اگر قصد داشته باشید با دلار ۲۹,۰۰۰ تومان این خودرو را در بازار جهانی (مثل روسیه یا چین) خریداری کنید، باید مبلغ معادل ۵۹۲ میلیون تومان پول بدهید. اما این خودرو با هزینه‌های مختلف از جمله حمل و نقل، عوارض گمرک، پرسنل و سود شرکت، در بازار ایران با قیمت ۸۱۰ میلیون تومان فروخته می‌شود که حدود ۲۱۸ میلیون تومان گران‌تر از بازار جهانی است.

چری گران، جک منطقی و SWM ارزان

با نیم نگاهی به این لیست چند موضوع به وضوح مشخص می‌شود. ابتدا می‌توان به این نکته اشاره کرد که خودروهای چری اگرچه خودروهای ارزان قیمتی نیستند، اما در بازار ایران بسیار گران‌تر از بازار جهانی به فروش می‌رسند. نکته دوم اینکه خودروهای جک و یا جیلی با هزینه‌های معقول و قیمت منطقی به بازار ایران رسیده‌اند و در نهایت این پالس به بازار داده می‌شود که خودروی SWM G۰۱ هنوز رشد قیمتی خود را بعد از گران شدن دلار نکرده و باید احتمالاً منتظر رشد شدید قیمت SWM G۰۱ از سوی سیف خودرو و معادل‌سازی آن با دلار روز بازار باشیم.

چرا خودروهای چینی گران هستند؟

تا همین چند وقت پیش خودروهای چینی نماد خودروهای ارزان در بازار ایران بودند و حتی رقابت قیمتی سختی را با داخلی‌های پرفروش داشتند. اما در دو سال گذشته شاهد رشد قیمت شدید این خودروها هستیم و با وجود تولید آن‌ها در خودروسازی‌های داخلی باز هم ترمز این صعود بی‌پایان قیمت تمام شده خودروهای چینی گرفته نشد. ریشه این مشکل را باید در قیمت روز ارز بدانیم زیرا این خودروهای همانطورکه اشاره کردیم، به صورت SKD وارد کشور می‌شوند و وابستگی کامل به قیمت روز دلار در این محصولات وجود دارد. حتی قطعه‌سازان داخلی نیز به دلیل وابستگی به موارد اولیه وارد شده، چنین مشکلی دارند و با بالا رفتن قیمت ارز، قیمت مواد اولیه و در ادامه قیمت قطعات و خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر دولت قصد دارد به موج عظیم نارضایتی مردم از قیمت‌های خودروهای تولید داخل پایان دهد باید فکری به حال کنترل قیمت ارز کند، در غیر این صورت با این روند کنونی، به این زودی‌ها شاهد توقفی در رشد روز افزون قیمت خودروهای داخلی و وارداتی نخواهیم بود.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5034832

منبع: مهر

کلیدواژه: صنعت خودروسازی قیمت خودرو واردات خودرو کسب و کار ایران خودرو صنعت خودروسازی گروه خودروسازی سایپا گروه صنعتی ایران خودرو سرمایه گذاری بورس انتخاب رشته بانک گردشگری بانک قرض الحسنه مهر ایران دکوراسیون منزل مجمع عمومی کسب و کارهای اینترنتی بازار ایران خودروهای چینی میلیون تومان بازار جهانی قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۰۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: استفاده از روغن و فیلتر تقلبی نه‌تنها می‌تواند به سلامت خودرو آسیب برساند، بلکه خطرات جانی و مالی بسیاری را برای رانندگان و سرنشینان به همراه دارد. در این مصاحبه با محمدرضا آل‌سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران، به بررسی راه‌های تشخیص لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی، نحوه خرید امن لوازم یدکی و راهکارهای مقابله با تقلب در این بازار می‌پردازیم.

چگونه فیلتر و روغن خودروی تقلبی را تشخیص دهیم؟

مشتریان هنگام خرید انواع فیلتر و روغن خودرو بایستی به کدشناسه و رهگیری، نشان استاندارد و اصالت و برندهای معتبر داخلی توجه کنند. ضمن اینکه می‌توانند از طریق کد دستوری #۴* ٧٧٧٧* ۴* اصالت کالا را مورد بررسی و سنجش قرار دهند.

لوازم یدکی اصل را از کجا و چگونه تهیه کنیم؟

مسلما یکی از مهم‌ترین نکات این است که کالاهای مورد نیاز خودروی خود را از واحدهای صنفی خریداری کنند که دارای پروانه کسب است زیرا واحدهایی که دارای پروانه کسب هستند، به ندرت فریب این تقلب‌ها را می‌خورند که روغن و انواع فیلتر خودروی تقلبی تهیه و در واحد خود عرضه کنند. این افراد همانطور که اشاره شد، دوره‌های فنی متعددی دیده‌ و روغن‌ها یا فیلترهای خودروی تقلبی را می‌شناسند. از سوی دیگر با توجه به اینکه دارای جواز کسب هستند، می‌توانند روغن یا فیلتر را حتی به‌صورت مستقیم از کارخانه‌ها خرید کنند.

چگونه روغن تقلبی را از اصلی تشخیص دهیم؟

روغن‌های تقلبی در یک بسته‌بندی دربسته است و تا در آن باز نشود تشخیص کیفیت آن بسیار مشکل است. تنها درصورتی قابل تشخیص است که آن واحد صنفی روغن را باز کند و بفهمد تقلبی هست یا خیر؛ البته راه دیگر این است که همه روغن‌های عرضه شده در بازار به آزمایشگاه تشخیص بروند. بازرسی و نظارت اگر توأم با متخصصان واحدهای صنفی باشد و به کارشناسان برای انجام این کار مراجعه شود، قطعا تأثیر مثبتی در بهبود اوضاع خواهد گذاشت.

واحد صنفی دارای پروانه کسب نشانه خاصی دارد؟

این واحدهای صنفی دارای جواز کسب هستند که در داخل واحد خود نصب کرده و برای مشتری قابل رویت است. دارندگان پروانه کسب مدافع حقوق مصرف‌کننده هستند، چرا که باید همواره مراجعه‌کننده را راضی نگه دارند تا برای دفعات بعدی نیز خریدار به آنها رجوع کند.

این امکان وجود دارد که در یک واحد صنفی روغن یا فیلتر تقلبی عرضه شود؟

واحدهای صنفی دارای مجوز از مخالفان سرسخت ارائه جنس نامرغوب و تقلبی هستند، زیرا در این صورت دچار افت فروش می‌شوند، به همین دلیل همواره سعی می‌کنند تا از بهترین و مرغوب‌ترین روغن‌های داخلی یا خارجی استفاده ‌کنند. اگر از یک واحد صنفی به‌دلیل ارائه اجناس تقلبی مانند روغن، فیلتر و... شکایت شود حتما از سوی اتحادیه پیگیری و درباره آن واحد خاص تصمیم‌گیری خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

طلا فروشان و مردم با ثبت سرمایه‌های خود مشمول مالیات می شوند؟

آرامش در بازار طلافروشان

مشتری چگونه باید از قیمت روز روغن و فیلتر باخبر شود؟

قیمت روغن و فیلتر نیز مانند دیگر اجناس روی آن چاپ شده است و برای خریدار قابل رویت است، هیچ مرجع یا سایت خاصی برای اعلام قیمت این اجناس وجود ندارد.

آیا قیمت‌های پایین‌تر روغن، فیلتر و لاستیک نشانه تقلبی‌بودن است؟

زمانی‌که کمبودی در بازار ایجاد می‌شود یا زمانی که تقاضای یک کالا در بازار بیشتر از عرضه آن است، افزایش قیمت اتفاق می‌افتد؛ با افزایش قیمت هم میل به خرید با قیمت پایین‌تر بیشتر می‌شود که همین موضوع، زمینه ایجاد و حضور کالای تقلبی با قیمت پایین‌تر در بازار را فراهم می‌کند. در حال حاضر کمبودی در زمینه لاستیک نداریم و با توجه به توان تولید داخلی برندهای موجود، میزان عرضه، پاسخگوی نیاز بازار و تقاضاست، اما درباره انواع فیلترهای خودرو و روغن‌های تقلبی شکایت‌هایی از سوی مصرف‌کنندگان داریم. همین شکایت‌ها سبب می‌شود که ما وارد عمل شده و با شناسایی تولیدکننده یا توزیع‌کننده متخلف، سعی کنیم با او برخورد اصولی و منطقی داشته باشیم؛ البته در نهایت متخلفان به دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کشور معرفی خواهند شد.

لاستیک تقلبی در بازار ایران وجود دارد؟

بله، وجود لاستیک‌های تقلبی در بازار ایران یک واقعیت انکارناپذیر است. سودجویان با سوءاستفاده از ناآگاهی و نیاز مردم، اقدام به تولید و عرضه لاستیک‌های تقلبی می‌کنند که خطرات جانی و مالی بسیاری را برای رانندگان و سرنشینان به همراه دارد.

چگونه لاستیک اصلی خودرو را از تقلبی تشخیص بدهیم؟

محمدرضا آل‌سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک می‌گوید: «برای خرید لاستیک نیز حتماً باید به فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز مراجعه کرد. همچنین به نکاتی مانند داشتن علامت استاندارد ملی ایران یا بین‌المللی، نداشتن نقص و عیوب ظاهری مانند ناهمواری، ترک، حباب و... توجه کرد. خریداران لاستیک می‌توانند از طریق سامانه‌های پیامکی یا وب‌سایت‌های مربوطه اصالت لاستیک را استعلام کنند.»

لاستیک‌های تقلبی خودرو چگونه و در چه مکان‌هایی ساخته می‌شوند؟

معمولاً لاستیک‌های تقلبی در کارگاه‌های غیرمجاز و با استفاده از مواداولیه نامرغوب و ضایعاتی تولید می‌شوند. این کارگاه‌ها غالباً در مکان‌های مخفی و دور از دسترس مراجع قانونی فعالیت می‌کنند.

لاستیک‌های تقلبی خودرو چه نشانه‌هایی دارند؟

قیمت لاستیک‌های تقلبی به‌طور قابل توجهی پایین‌تر از لاستیک‌های اصل است. همچنین لاستیک‌های تقلبی از نظر کیفیت مواداولیه، ساخت و طراحی بسیار ضعیف‌تر از لاستیک‌های اصل بوده و غالباً فاقد علامت استاندارد ملی ایران و سایر علامت‌های استاندارد بین‌المللی هستند. وجود ناهمواری، ترک، حباب و سایر نقص‌های ظاهری در لاستیک نیز می‌تواند نشان‌دهنده تقلبی‌بودن آن باشد. لاستیک‌های تقلبی در شرایط مختلف آب و هوایی و جاده‌ای عملکرد ضعیف‌تر و ناامن‌تری دارند.

در چه مشخصه‌هایی از لاستیک خودرو تقلب صورت می‌گیرد؟

تقلب در لاستیک خودرو می‌تواند در موارد مختلفی ازجمله جنس مواداولیه، ابعاد و اندازه، طرح و آج، کیفیت ساخت و علامت‌گذاری صورت گیرد. اطلاعات حک‌شده روی لاستیک تقلبی مانند نام برند، تاریخ تولید و... ممکن است ناقص یا نامعتبر باشد. همچنین لاستیک‌های تقلبی به‌دلیل استفاده از مواداولیه نامرغوب، بوی نامطبوعی دارند و در اوضاع مختلف آب و هوایی، ترمزگیری و فرمان‌پذیری ضعیفی دارند.

استفاده از لاستیک تقلبی چه خطراتی به همراه دارد؟

استفاده از لاستیک‌های تقلبی، خطر تصادفات رانندگی را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهند و درصورت بروز تصادف، احتمال آسیب‌دیدگی سرنشینان خودروهایی که از لاستیک‌های تقلبی استفاده می‌کنند، بیشتر است. همچنین استفاده از لاستیک‌های تقلبی می‌تواند به سایر قسمت‌های خودرو آسیب برساند و هزینه‌های تعمیرات را افزایش دهد.

اتحادیه راهکارهایی برای مقابله با معضل لاستیک تقلبی دارد؟

افزایش نظارت سازمان‌های ناظر بر بازار لاستیک، ازجمله سازمان استاندارد و تعزیرات حکومتی، می‌تواند در جلوگیری از عرضه و فروش لاستیک‌های تقلبی مؤثر باشد. همچنین آموزش و آگاهی‌بخشی به مردم درخصوص خطرات استفاده از لاستیک‌های تقلبی و نحوه تشخیص آنها، می‌تواند به کاهش تقاضا برای این محصولات ناامن کمک کند.

کد خبر 846253 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها قیمت - تنظیم بازار اقتصاد لاستيك

دیگر خبرها

  • تصاویر| شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود / ورود چری به بازار خودروی اروپا
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • قیمت خودرو‌های ایرانی در بازار، چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • جدیدترین خودروی تسلا هم قیمت چینی‌های بازار ایران عرضه شد/ عکس
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • افت قیمت در اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی + جدول
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار؛کدام خودرو ۴۰ میلیون تومان ارزان شد؟ | جدول قیمت ها
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت +جدول