Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: در حالی که هنوز چند صباحی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نگذشته بود که تحرکات گروهک‌های ضدانقلاب برای ناامن کردن مناطق کردی در استان‌های غرب کشور آغاز شد و با گذشت زمان این ناامنی‌ها دامنه جدیدی به خود گرفت.

همزمان با آغاز هشت سال دفاع مقدس، تحرکات ضدانقلاب و ایادی استکبار جهانی در منطقه نیز شدت گرفت و آنها با راه انداختن جنگ‌های شهری به مقابله با نیروها و رزمندگان انقلاب اسلامی پرداخته و در این راه شماری از شهرهای کردنشین در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و حتی کرمانشاه را ناامن کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گذشت زمان عده‌ای از جوانان انقلابی و بومی در استان کردستان با همراهی شماری از جوانان رزمنده مهاجر از سایر استان‌های کشور، بنیان راه اندازی و شکل‌گیری سازمان‌ها را آغاز کردند که بعدها در مسیر نهادینه کردن امنیت در استان کردستان نقش بسیار ویژه‌ای داشت.

شهید بروجردی بنیانگذار سازمان پیشمرگان کرد مسلمان

بر اساس سوابق تاریخی ثبت شده در سپاه بیت‌المقدس کردستان و با گفتگوی مهر با شماری از پیشکسوتان عرصه ایثار و شهادت این استان، شهید محمد بروجردی فرمانده سپاه غرب کشور در پاییز سال ۱۳۵۸، با همکاری برخی دیگر از فرماندهان سازمان پیشمرگان کرد مسلمان ایران را تأسیس کرد.

حاج محمد الله مرادی از همراهان شهید بروجردی و از افراد مؤثر در شکل‌گیری سازمان پیشمرگان مسلمان کرد در این خصوص به مهر گفت: سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان با جذب نیروهای بومی کردستان به سرعت گسترش یافت و در عملیات پاکسازی شهر کامیاران در تاریخ ۱۰ بهمن ۵۸، با سپاه همکاری بسیار خوبی کرد.

وی ضمن اشاره به تأثیرگذاری بالای سازمان تازه تأسیس پیشمرگان کرد مسلمان در منطقه غرب کشور، افزود: در پی این موفقیت پیشمرگان کرد مسلمان، این سازمان در عملیات‌های پاکسازی شهرهای مختلف دیگری نیز شرکت کرد و در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ نیز در پاکسازی جاده‌های مواصلاتی و روستاهای سراسر منطق کُردنشین ایفای نقش کرد.

بر اساس اسناد موجود از سازمان پیشمرگان کرد مسلمان، آمده است: هنوز مدت زیادی از حضور کردهای انقلابی در کرمانشاه نگذشته بود که شهید بروجردی بعد از مشورت‌ها و رایزنی‌ها که داشت یک روز همه انقلابیون را داخل محوطه مسافرخانه یاس جمع کرد و گفت، تشکیل سازمان پیشمرگان مسلمان کرد مورد موافقت حضرت امام (ره) قرار گرفته است.

تبلیغ دین و دفاع از انقلاب اولویت سازمان پیمشرگان کرد مسلمان بود

احمد سقزی از دیگر پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس و از افراد عضو در سازمان پیشمرگان کرد مسلمان در این خصوص می‌گوید: پاک‌سازی منطقه کردستان از لوث وجود گروهک‌های ضدانقلاب، از دست آورده‌ای این پیشمرگان مسلمان بوده که بدون هیچ چشم داشتی در تمام این عملیات‌ها فداکاری‌ها کردند و جان‌ها تقدیم انقلاب و مردم کرد کردند.

وی با اشاره به نقش شهید بروجردی در خصوص شکل‌گیری این سازمان در مناطق کردی به ویژه استان کردستان، عنوان کرد: یکی دیگر از دست آورده‌ای پیشمرگان مسلمان کرد، تبلیغ دین مبین اسلام و اثبات حقانیت جمهوری اسلامی بود.

در خاطرات شهید محمد علی رحمانی از چهره‌های تأثیرگذار در پاکسازی منطقه از لوث وجود ضدانقلاب آمده است: این افراد فقط اسلحه بر دست نمی‌گرفتند، بلکه شبانه‌روز در روستاها و عشیره‌های مختلف صحبت می‌کردند و انقلاب را برای آن‌ها جا می‌انداختند، پایمال نشدن خون شهیدانشان و اثبات وفاداری به انقلاب و امام از اهداف فعالیت‌های سازمان پیشمرگان مسلمان بود و وفاداری‌شان را به انقلاب ثابت کردند.

عبدالله عباسی از دیگر اعضای سازمان پیشمرگان مسلمان کرد در خصوص نقش شهید برجرودی در شکل‌گیری این سازمان و همچنین تلاش برای پاکسازی منطقه از لوث وجود ضد انقلاب، به مهر گفت: شهید بروجردی که از بانیان این سازمان بودند، در ستادهای عملیاتی غرب کشور حضور پیدا می‌کردند مهاجرین را سازمان‌دهی می‌کردند و وفاداران به انقلاب را از بین آنها جذب می‌کردند و مرتباً توسعه می‌دادند.

خدمت بی منت به مردم اولویت اعضای سازمان پیشمرگان کرد مسلمان

وی ادامه داد: ارائه کارهای عملیاتی، تقابل با انحرافی که گروه‌های کردی ضدانقلاب ایجاد کرده بودند و انتشار بیانیه‌های متعدد در آن شرایط از جمله کارهای مهم و تأثیرگذار پیشمرگان کرد مسلمان بود.

وی ضمن اشاره به اینکه این سازمان در کنار تلاش برای ایجاد امنیت، نسبت به مسائل فرهنگی و خدمت رسانی به مردم در تمامی بخش‌ها با جدیت برخورد می‌کردند، یادآور شد: پیشمرگان کرد مسلمان نسبت به تمامی حوادث و اتفاقاتی که در نقاط مختلف کردستان رخ می‌داد، مرتباً اطلاعیه صادر می‌کردند و در بین مردم پخش می‌کردند.

ابراهیم حسینی از پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه سازمان پیشمرگان کرد مسلمان، اظهار کرد: پیش از هر چیز باید نگاه فرهنگی و اجتماعی داشت و همواره به فکر این بود تا زمینه‌هایی ایجاد کند تا مردم کُرد، خود به مقابله با ضدانقلاب بپردازند. پیشمرگان مسلمان کُرد حاصل آن نگاه فرهنگی و اجتماعی آن فرمانده نظامی بود. شهید بروجردی در راه اندازی و سازماندهی پیشمرگان مسلمان کرد نقش اساسی ایفا کرد.

وی گفت: شهید محمد بروجردی که از پایه‌گذاران اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مؤسس سازمان پیشمرگان کرد مسلمان بود، با شروع غائله کردستان، عازم نبرد با چریک‌های فدایی، کومله، حزب دموکرات و دیگر گروه‌های تجزیه‌طلب شد. او به سرعت راهی کوه‌های سرد و سر به فلک کشیده کردستان شد و در جاده‌های پر پیچ و خم و در کمرکش کوه‌های آن، به قدری تلاش و مبارزه کرد و به قدری از جان مایه گذاشت که به بالاترین مقام دست یافت.

شهید بروجردی مسیح کردستان است

وی با اشاره به جایگاه شهید بروجردی در میان مردم استان کردستان، عنوان کرد: این مقام، نه فرماندهی سپاه غرب و نه جانشینی قرارگاه حمزه سیدالشهدا و نه پایه گذاری تیپ شهدا بود، بلکه والاترین مقام را مردم مظلوم و زجر کشیده دیار کردستان به او دادند و آن، لقب «مسیح کردستان» برای شهید بروجردی بود.

این پیشکسوت هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: بدون شک شهید بروجردی نقشی بسیار مهم در راه اندازی و سازمان دهی سازمان پیشمرگان کرد مسلمان داشت ولی نباید این نکته را هم فراموش کرد که همراهی مردم منطقه در موفقیت‌های بی شمار این سازمان بسیار مؤثر بود.

سخن در خصوص اهمیت و جایگاه سازمان پیشمرگان مسلمان کرد بسیار زیاد است ولی ذکر این نکته هم ضروری است که این سازمان در طول دوران فعالیت و حیات خود بیش از یک‌هزار شهید تقدیم انقلاب و نظام اسلامی کرده و عده‌ای از تحلیل گران اعتقاد دارند که اگر همچنین سازمانی شکل نمی‌گرفت، ایجاد امنیت در منطقه و پاکسازی از لوث وجود ضدانقلاب به همین شکل عملیاتی نمی‌شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان دیدار با اعضای ستاد کنگره گرامیداشت شهدای پیشمرگان مسلمان کُرد که در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۹۴ صورت گرفت، با تقدیر از گرامیداشت یاد شهیدان پیشمرگان مسلمان کُرد، به فداکاری و از جان گذشتگی این جوانان مؤمن و با اخلاص اشاره کردند و گفتند: پیشمرگان مسلمان کرد با حضور در میدان، هم جان خود را به خطر می‌انداختند و هم گروهک‌های ضدانقلاب آرامش خانواده‌های آنها را تهدید می‌کردند، اما این جوانان شجاع، حقاً و انصافاً امتحان بسیار خوبی دادند.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به ناکام ماندن سیاست دشمن در استفاده از عناصر «قومیت» و «مذهب» برای ناامن کردن منطقه کردستان و تبدیل این منطقه به نقطه‌ی آسیب‌زننده به انقلاب، افزودند: در سال‌های اول انقلاب، ضدانقلاب همه توان خود را به‌کار گرفت تا این منطقه را ناامن کند، اما همت و دل مردم و علمای کُرد همراه با انقلاب بود و آنها حتی برخی از علمای کُرد را به شهادت رساندند که در آخرین مورد چند سال قبل، شخصیت خالص و پاکی همچون مرحوم شیخ‌الاسلام را شهید کردند.

سازمان پیشمرگان کرد مسلمان نمونه مهمی در راستای وحدت و همدلی نیروهای انصار و مهاجر در دفاع از انقلاب و نظام اسلامی در منطقه بود و به همین دلیل امروز بعد از گذشت بیش از چهار دهه از آن دوران، نیاز است که رشادت‌های اعضای این سازمان در نهادینه کردن امنیت پایدار در کردستان بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 5033694

منبع: مهر

کلیدواژه: چهل سالگی دفاع مقدس شهید بروجردی چهل سالگی دفاع مقدس ویروس کرونا هفته دفاع مقدس شیراز بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا دفاع مقدس کرمانشاه دفاع مقدس جنگ تحمیلی شهرکرد گرگان خطبه های نماز جمعه زلزله سازمان پیشمرگان مسلمان سازمان پیشمرگان کرد مسلمان سازمان پیشمرگان ک هشت سال دفاع مقدس انقلاب اسلامی استان کردستان شهید بروجردی لوث وجود رد مسلمان غرب کشور استان ها شکل گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۳۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند

مردم انقلابی قم با پیکر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) وداع می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، به مناسبت ایام شهادت امام صادق علیه‌السلام، دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس میهمان شهر مقدس قم خواهند بود.

مراسم وداع با این دو شهید گمنام شامگاه پنجشنبه بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها برگزار می‌شود.

پیکر‌های مطهر این دو شهید گمنام روز جمعه از ساعت ۱۶:۴۰ از میدان آل یاسین در انتهای بلوار پیامبر اعظم به سمت مسجد مقدس جمکران تشییع خواهند شد.

طی مراسم ویژه‌ای این دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس در صحن اصلی مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می‌شوند.

روز گذشته نیز دانشجویان دانشگاه قم با این دو شهید گمنام وداع کردند و سپس در حمایت از دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی با تجمع در مسجد این دانشگاه علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس شعار دادند.

گفتنی است یکی از این دو شهید والامقام در عملیات کربلای پنج در سال ۱۳۶۵ در شلمچه به شهادت رسیده و دیگری در عملیات عاشورای ۲ در سال ۱۳۶۴ در چنگوله به درجه رفیع شهادت نائل آمده است.

دیگر خبرها

  • خدمت به مردم ادامه راه شهدا است
  • اهمیت عملیات وعده صادق مانند تسخیر لانه جاسوسی است
  • مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند
  • گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی سپاه در حرم بانوی کرامت
  • آئین نکوداشت و تجلیل از اساتید برتر دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد
  • ادارات کردستان خارج از بروکراسی اداری به کمک راهیان نور بیایند
  • رسالت بسیج، تسهیل خدمت‌رسانی به مردم است
  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • خدمت‌رسانی ناوگان اتوبوس‌رانی قم به ۱۰۰ هزار نفر در روز
  • شناسایی ۶۰ شهید خدمت | ساخت ۱۱ هزار مسکن