Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- درحالی برخی از مردم در سطح شهر تردد می‌کنند که گویی بی‌خیال کرونا شده‌ند. از ابتدای شیوع کرونا تا روز گذشته ۳ هزار و ۱۴۲ نفر از مردم استان به کرونا ویروس مبتلا شده و همچنان چهار شهرستان استان در وضعیت قرمز است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، بیمارستان‌ها، تاکسی‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس، فروشگاه‌ها و بازار شهر را که بنگری همه و همه مملو از جمعیت است و گویی کرونا دیگر برای برخی از مردم عادی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرونایی که در این هفت ماهه جولانش در شهر، زندگی را برای همه تلخ کرده است. مردم مجبورند محدودیت‌های اجتماعی را رعایت کرده دیدار آشنایان و رفت و آمدهایشان را کنسل کنند. البته در این بین برخی از افراد در سطح شهر هم دیده می‌شوند که همچنان بساط شب نشینی‌ها و دورهمی‌هایشان به راه است و حتی دیده بوسی می‌کنند.

همان اوایلی که کرونا آمده بود صندلی‌های اتوبوس ها در بیرجند با فاصله و یکی درمیان بود اما این روزها با بازگشایی مدارس و شلوغی اتوبوس‌ها فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود. تاکسی‌ها هم تا می‌توانند مسافر سوار می‌کنند.

حتی یک مورد تست مثبت کرونا در زندان‌های استان قزوین نداشتیمدر شرایط سخت اقتصادی، فشارهای بین المللی و شیوع کرونا، حفظ و انسجام سنگر تولید واجب عینی استاستقبال از جشنواره ملی عکس و پوستر مقابله با کرونا

در سطح شهر نیز برخی از مردم ماسک زده و برخی هم هیچ محافظی بر روی چهره‌شان دیده نمی‌شود گویی با کرونا رفیق شده‌اند.

یکی از شهروندان بیرجندی که برای پیاده روی به یکی از پارک‌های شهر بیرجند آمده در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: ورزش می‌کنیم تا کرونا نگیریم این در حالی است که ماسکی بر چهره ندارد.

در ادامه مسیر به یکی از فروشگاه‌های سطح شهر می‌رویم. در ورودی فروشگاه داشتن ماسک الزامی است اما وقتی وارد فروشگاه می‌شویم شاید از هر 5 نفر سه نفر ماسک داشته باشند و مابقی یا ماسک را بر زیر چانه دارند و یا از ماسک خبری نیست.

شهر همچنان شلوغ است و هرکسی به دنبال انجام کاری است. به طرف یکی از نانوایی‌های سطح شهر می‌رویم. نانوایی در شمال شهر و با شش نفر کارگر که تنها دو نفرشان ماسک دارند و مابقی ماسکی بر چهره ندارند و بدون دستکش کار مردم را راه می‌اندازند. برخی از مردم هم که برای گرفتن نان مراجعه می‌کنند ماسک ندارند و علیرغم اینکه با خط درشت بر روی دیوار نانوایی نوشته شده از گرفتن وجه نقد معذوریم اما مشاهده می‌شود برخی از مشتریان برای خرید نان از پول به جای کارت بانکی استفاده می‌کنند.

فروشگاه مواد غذایی کنار نانوایی نیز در ورودی، دستکش و مواد ضد عفونی قرار داده تا مشتریان قبل از ورود خود را مجهز به ابزار سلامتی کنند. برخی استفاده می‌کنند و عده‌ای هم بی تفاوت عبور می‌کنند.

سری به جایگاه سوخت می‌زنم، جایی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از اماکن دیگر در آن ضرورت دارد. برگه‌ای که روی آن نوشته شده است «به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دریافت وجه نقد معذوریم لطفا کارت بانکی خود را آماده کنید» خودنمایی می‌کند اما در همان لحظه‌ راننده‌ای که بنزین زده با چند عدد 10 هزار تومانی که از جیبش در می‌آورد به سمت کارگر جایگاه می‌رود. مأمور پمپ هم مشتی از اسکناس در دست دارد بدون اینکه دستکش داشته باشد.

آری در این شهر مردم همچنان بی خیال اپیدمی کرونا هستند اما کرونا بی خیال مردم نیست وهمچنان در شهر می‌تازد.

در همین روزهایی که کارهای روزمره ما را از کرونا غافل کرده بار دیگر آمار مبتلایان به کرونا در شهر و استانمان بالا رفته است.

دبیر ستاد دانشگاهی مدیریت پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی در این باره گفت: در راستای شاخص نمونه گیری و تست‌های وضعیت استان نسبت به وضعیت کشوری نامطلوب‌تر است.

شریف‌زاده افزود: هم اکنون شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، بشرویه و طبس در وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر، خوسف، درمیان و فردوس در وضعیت نارنجی یا پرخطر، زیرکوه، نهبندان و قاین در وضعیت زرد یا متوسط خطر و شهرستان سرایان تنها شهرستان سفید در استان است.

وی به میزان بروز تجمعی بیماری در بین شهرستان‌های استان اشاره کرد و گفت: بیرجند با 495 در 100 هزار نفر جمعیت در رتبه اول، سربیشه با 422 نفر در رتبه دوم، بشرویه با 391 نفر در رتبه سوم، درمیان با 385 نفر در رتبه چهارم و سرایان با 375 نفر در رتبه پنجم قرار دارد.

شریف زاده با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا در استان تا روز گذشته 3 هزار و 142 نفر در استان مبتلا به کرونا ویروس شدند افزود: نسبت مرگ و میر در استان 5.1 درصد و شاخص کشوری 5.7 درصد است که خراسان جنوبی 6 دهم درصد نسبت به شاخص کشوری از وضعیت مطلوب‌تری برخوردارست.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند نیز با بیان اینکه 80 درصد موارد کووید 19 نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارند و تنها با استراحت در خانه، استفاده از مایعات، خواب کافی و قرنطینه خانگی قابل درمان است گفت: در صورت بیشتر شدن علائم از قبیل تنگی تنفس سرفه زیاد، تب طولانی و درد در قفسه سینه حتما باید به بیمارستان مراجعه شود.

ضیایی افزود: در 45 روز گذشته مسافرت، حضور در جمع‌های خانوادگی و تجمعات و عدم رعایت پروتکل‌ها در عزاداری‌ها و باز شدن مدارس باعث افزایش آمار شده که اگر به این روال ادامه دهیم باعث پر شدن تخت‌ها و ایجاد فاجعه شده، پرسنل درگیر می‌شوند و باعث عدم رسیدگی کامل شده و مانند یک کشتی می‌شود که همه با هم در آن غرق می‌شویم و از بین می‌رویم.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون آنفلوآنزا برای گروه‌های خاص توصیه می‌شود اما یک فرد جوان، سالم و بدون بیماری زمینه‌ای نیازی به واکسن  آنفلوآنزا ندارد گفت: در صورت ابتلا به بیماری آن را به صورت خفیف می‌گیرد اما افراد دارای سن بالای 65 سال و دارای بیماری زمینه‌ای باید واکسن را تزریق کنند چراکه در صورت ابتلا به آنفولانزا شاید نیاز به بستری پیدا کنند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند بیان کرد: بهترین زمان تزریق واکسن اواخر شهریور و اوایل مهرماه است اما تاثیر آن اگر تا آذر ماه نیز تزریق شود از بین نمی‌رود.

انتهای پیام/254/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برخی از مردم نفر در رتبه سطح شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۳۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی در برنامه میز خبر صدا و سیمای استان گفت: در اوایل وقت دیشب با توجه به گزارش‌های واصله، استاندار دستور تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه را داد، زیرا پیش بینی خطر داشتیم و بلافاصله این روستا تخلیه و اهالی روستا به مجتمع دانش‌آموزی روستای آبیز منتقل شدند.

او افزود: دانش آموزان کنکوری ساکن این روستا که می‌بایست صبح امروز آزمون نوبت اول کنکور داشتند به دلیل سیلاب نتوانستند به آزمون برسند و حتی از ماشین آلات خاص ارتش استفاده کردیم، اما رفت و آمد به دلیل امکان بروز خطر سخت بود و نمی‌توانستیم روی سلامتی افراد ریسک کنیم.

آخوندی بیان کرد: بند خاکی این روستا قدیمی بود و تخریب آن باعث شد روستا زیر آب برود؛ برای ۶۰ خانوار این روستا از نظر سلامتی مشکلی به وجود نیامد، اما خسارت‌های مالی زیادی به دام‌های آنها خورد که تاکنون حداقل ۳۰۰ رأس دام تلف شدند.

او ادامه داد: شدت سیلاب تقریباً فروکش کرده، اما در حالت آرام است و گروه‌های سپاه، ارتش، آب منطقه‌ای، هلال احمر راهداری، پلیس راه و سایر دستگاه‌ها با امکانات و ماشین آلات خود در این مناطق سیل زده حضور دارند و آب منازل کشیده شده و همچنین ۱۶ تیم هلال احمر با تمام تجهیزات خود و کمک از سمت ما، حضور کامل دارند.

لامعی رئیس دانشگاه بیرجند گفت: رایزنی‌های ما با سازمان از سنجش از ساعات ابتدایی صبح شروع شد و اعلام کردند که داوطلبین کنکور در این روستا را از طریق بالگرد منتقل کنیم، اما به دلیل شرایط جوی امکان جابجایی آنها با بالگرد نبود.

او افزود: داوطلبین کنکور ساکن روستای نوده و سایر مناطق سیل زده استان نگران نباشند، زیرا تمام هماهنگی‌ها و درخواست‌ها از سمت استان و دانشگاه با سازمان سنجش صورت گرفته است و به طور جد پیگیر این موضوع از سازمان سنجش هستیم و مقدمات حضور این داوطلبین با رعایت حال آنها در آزمون نوبت دوم فراهم خواهد شد.

دیشب، شیشه ۳۶ در استان بارید

نخعی سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: در استان از ۶ تا ۱۲ اسفند بارش خوبی داشتیم و از ابتدای امسال هم شیشه ها که اصطلاحی مرسوم برای باران‌های ابتدایی سال در بین مردم است جواب داد و دیشب شیشه ۳۶ در استان بارید.

او افزود: برای آخر هفته آینده نیز انتظار بارش داریم که البته زمان آن ممکن است جابجا شود و این روند شرایط بارانی خوبی را برای فروردین و اردیبهشت در استان رقم زد؛ البته که بارش‌ها سیل آسا و رگباری بود و باعث خسارت به برخی روستا‌ها و مناطق شد.

بیشتر بخوانید

آماده باش ۴۸ تیم راهداری خراسان جنوبی برای سیلاب

نخعی بیان کرد: هشدار‌ها در استان بر اساس الگو‌ها و نقشه‌ها هست و امکانات و نیروی انسانی تأثیر زیادی در دقت پیش بینی‌ها دارد که البته در استان با کمبود تجهیزات و نیروی انسانی مواجه ایم.

سرپرست اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: پایش جوی روزانه در ۴ مرحله می‌بایست صورت بگیرد که در استان به دلیل کمبود منابع مالی روزی یک مرتبه و در ساعت ۱۵ اتفاق می‌افتد در حالی که پایش‌های جو در طول روز باید تداوم داشته باشد، اما کمبود اعتبار این اجازه را به ما نمی‌دهد.

او عنوان کرد: افزایش ارزش افزوده خدمات هواشناسی با محوریت مدیریت خطر جزو اهداف ماست، زیرا هشدار‌ها و پیش‌بینی‌های دقیق تر، تأثیر زیادی در برنامه‌ریزی‌های مردم برای جلوگیری از خسارت به اموالشان دارد و همچنین کمکی به دستگاه‌های دولتی خدمات رسان برای جلوگیری و کاهش خطر و خسارت است.

اختصاص ۱۷ میلیارد تومان به توسعه ورزش استان

چهکندی رئیس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز در این برنامه گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، امسال ۱۷ میلیارد تومان برای توسعه ورزش استان اختصاص داده شد که این اعتبار به صورت مرحله‌ای تزریق می‌شود.

او افزود: در استان ۳۹ هزار ورزشکار سازمان یافته داریم که بیش از ۲۲ هزار نفر از آنها ورزشکار آقا و بیش از ۱۶ هزار نفر ورزشکار خانم هستند.

چهکندی بیان کرد: هم اکنون طرح استعدادیابی در حوزه قهرمان یابی در استان در حال اجرا است و رویکرد آن توسعه ورزش قهرمانی برای تغییر جایگاه ورزش قهرمانی استان در کشور است.

رئیس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ادامه داد: ۱۵ ورزشکار عضو تیم ملی، ۴۲ ورزشکار دعوت شده به اردوی تیم ملی، کسب مدال جهانی و دو مدال آسیایی، کسب ۱۰ مدال بین المللی در مسابقات جهانی و دیگر افتخارات کسب شده به همت ورزشکاران استان نشان دهنده قهرمان پرور بودن استان است که می‌بایست در استعدادیابی و پرورش قهرمانان بیشتر از پیش عمل کنیم.

او عنوان کرد: مدارس رکن اصلی شناسایی استعداد‌ها هستند بنابراین هیئت‌های دانش‌آموزی و هیئت آموزش جسمانی نیز تشکیل شده که استعدادیابی کودکان و نوجوانان در ۳ تا ۱۰ رشته ورزشی را انجام می‌دهند و در ادامه برای پرورش آن‌ها اقدامات لازم انجام می‌شود.

چهکندی تصریح کرد: پیگیر اعتبار ویژه برای تجهیز پایگاه قهرمانی استان بودیم که این اتفاق رقم خورده و با پیش بردن این پایگاه به صورت حرفه‌ای می‌توانیم استعداد پروری خوبی در زمینه ورزش قهرمانی استان داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی
  • سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات
  • اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟
  • فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند
  • شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس
  • بارش باران سیل آسا در یزد
  • رفع آب‌گرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد
  • توزیع ۸۵۰۰ تن آسفالت در ۶۱ معبر شهری تبریز
  • ضرورت پاکسازی معابر شهر‌ی از خاک و نخاله
  • رفع آبگرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد