Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

یک عضو سابق پارلمان عراق  تحرکات اخیر نخست وزیر عراق در مقابله با مفسدان اقتصادی و واگذار کردن این قضیه به کمیته‌ای که کار خود را با «سازمان مبارزه با تروریسم» هماهنگ کرده، مهم ترین و نخستین گام برای قطع زنجیره فساد ریشه دار در عراق توصیف کرد.

«جواد العطار» در اظهاراتی رسانه‌ای تاکید کرد: متأسفانه  برخی بر این باورند که مقابله با فساد و ریشه کن کردن آن از بخش دولتی در عراق می‌تواند با اقدامات فوری و توسط طرفی واحد از نهاد قدرت انجام شود در حالی که در عراق به عنوان یک کشور دارای قانون اساسی و نهادهای حاکمیتی، اصلاح اشتباهات باید در چارچوب همکاری بین مقامات تلاش شود به گونه‌ای که علاوه بر کمیته‌های مستقل، پارلمان، قوه مجریه و سرانجام قوه قضاییه هم نظارت خود را قوی‌تر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: با این حال، آنچه امروز در مورد احکام دستگیری علیه برخی از شخصیت‌های ردیف دوم متهم به فساد مالی یا دست درازی آنها به بیت المال و هدر دادن آن اتفاق می‌افتد، کافی نیست و تنها کار مورد نیازی نیست که باید انجام شود،  حتی اگر نسبتاً خوب هم باشد.

به عقیده این سیاستمدار عراقی همه گروه‌های سیاسی می خواهند که رسیدگی به این پرونده فساد به خوبی پیش رود و مفسدین حتی اگر از اعضای گروه‌های سیاسی یا رهبران آنها هم باشد شناسایی و مجازات شوند.

العطار در عین حال مبارزه جدی با فساد را به دو دلیل امکان پذیر ندانست و گفت: گروه‌های سیاسی عراق هنوز به آن مرحله از بلوغ و پختگی برای اصلاح مسیر داخلی خود نرسیده‌اند و نگران هستند در آستانه انتخابات زودهنگام محبوبیت خود را از دست بدهند.

عضو سابق پارلمان عراق در ادامه سه اصل مهم را در مبارزه با فساد برشمرد و گفت:

۱- در هر گامی برای مقابله با فساد و مفسدان، همکاری میان قوای سه گانه قانونگذاری، اجرایی و قضایی و هماهنگی میان آنها لازم است تا در همه سطوح نتایج مثبتی حاصل شود.

۲- باید قوانین بازدارنده از فساد و گسترش آن وضع شود، چیزی که پارلمان عراق سال‌هاست از آن شانه خالی می‌کند.

۳-  نهادهای دینی، تربیتی و رسانه‌ای کمپینی در مورد خطرات فساد و اثر آن بر کل کشور و همچنین مسئول بودن مفسدان در برابر خدا و قانون راه اندازی کنند.

العطار در ادامه با اشاره به شیوع فساد و تبدیل آن در سال‌های اخیر به یک فرهنگ اجتماعی که به طور گسترده‌ای در همه زمینه‌ها گسترش یافته است، گفت: وضعیت طوری شده که مفسدان اصلا از کار خود خجل نیستند، از همین رو همه مقامات و نهادهای مربوطه و  افراد خیرخواه و شریف هر یک به نوبه خود در همکاری با تلاش‌های اخیر الکاظمی برای تعقیب مفسدان مسئولند تا او در این میدان حساس و خطرناک تنها نمانند.

وی تاکید کرد: برای اینکه مفسدان جدیت تدابیر  اتخاذ شده در زمینه مبارزه با فساد را درک کنند و آن را یک نمایش یا کف روی فنجان حساب نکنند، باید کوچک و بزرگ که در پرونده‌های فساد دخیل هستند، بدون استثنا یا تبعیض مجازات شود تا این کار از همه جهت موفقیت آمیز باشد.

حدود یک ماه پیش بود که نخست وزیر عراق اعلام کرد، دولتش تصمیم گرفته برای تحقیقات پیرامون پرونده‌های کلان فساد در کشور، کمیته عالی تشکیل دهد.

مصطفی الکاظمی گفت: این کمیته تمامی اختیارات لازم برای نشان دادن اعتبار قانون در جامعه و گرفتن حقوق دولت و شهروندان از افراد فاسد و متجاوز را در اختیار خواهد داشت.

در همین حال، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق به تازگی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بی تفاوتی به ضرورت مبارزه با فساد گسترده و دخالت‌ها در حاکمیت ملی عراق را نیز مانع تلاش برای مبارزه با تروریسم و ​​افراط گرایی خواند و گفت: ما امیدواریم که از حمایت دوستان در جامعه جهانی برای کشف پول‌های قاچاق و افراد فاسدی که این پول‌ها را برای تأمین مالی گروه‌های غیرقانونی و افراطی قاچاق می‌کنند، برخوردار شویم.

رئیس جمهور عراق گفت: فساد آفتی است که بسیاری از کشورها از آن رنج می برند. فساد، ملت‌ها را از برخورداری از نعمت‌های کشورشان محروم می‌کند و حتی سال‌ها در نابودی نعمت های یک کشور سهیم است و عراقی‌ها هم بسیاری از این تلخی‌ها را تجربه کرده‌اند.

صالح مجددا ایده تشکیل ائتلافی بین المللی برای مبارزه با فساد و بازیابی پول‌های سرقتی مشابه ائتلاف بین المللی علیه تروریسم را مطرح کرد و گفت که سرکوب تروریسم جز با خشکاندن منابع تامین مالی آن و پایان یافتن فساد ممکن نیست، زیرا فساد اراده ملت‌ها برای پیشرفت وسازندگی را از بین می‌برد.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: نخست وزیر عراق عراق رئیس جمهور عراق پارلمان عراق عراق مبارزه با تروریسم نخست وزیر عراق مبارزه با فساد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۶۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

زائرسرای «کرامت ۲» ویژه مددجویان کمیته امداد با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد در مشهد مقدس افتتاح شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد کشور در مراسم افتتاح  زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد  که در مشهد برگزار شد با تاکید بر ضرورت حفظ عزت و کرامت مددجویان، گفت: مددجویان ولی‌نعمتان ما هستند و وظیفه داریم زمینه بهترین برنامه فرهنگی یعنی زیارت امام رضا (ع) را برای این خانواده‌ها فراهم کنیم.

وی افزود: برای ساخت این مجموعه اقامتی شهرداری، شورای شهر و همه دستگاه‌ها پای کار آمدند و این پروژه با الگوگیری از زائرسرای کرامت یک به اتمام رسید و امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

بختیاری با بیان اینکه زائرسرای شماره یک کرامت در سال 1401 میزبان 14 هزار 161 زائر و 105 گروه اردویی بود، اضافه کرد: این عدد در سال 1402 به 18 هزار و 63 مددجو افزایش یافت که با افتتاح مجموعه شماره 2 کرامت باید برای میزبانی از 40 هزار زائر برنامه‌ریزی کنیم تا مددجویان به همراه خانواده‌های خود به زیارت امام هشتم(ع) مشرف شوند.

رئیس کمیته امداد، خدمت به مددجویان را افتخار همه امدادگران در کمیته امداد عنوان کرد و گفت: باید همان‌گونه که برای فرزندان خود قدم برمی‌داریم برای این عزیزان هم قدم برداریم و همه عوامل کمیته امداد باید عزت و کرامت مددجویان را مدنظر داشته باشند.

بختیاری با اشاره به اینکه این زائرسرا امکان افزایش 50 درصدی زیارت مددجویان را فراهم کرده است، افزود: زائرسرای کرامت 2 سالانه 20 هزار مددجو را پذیرا خواهد بود گفت: کمیته امداد یکی از نهادهای پیشران در اشتغال کشور است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • (عکس) تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش
  • افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد
  • «امیدآفرینی» بهترین اسلحه برای مبارزه در جنگ ترکیبی دشمن است
  • کشف بیش از ۴۴ کیلوگرم تریاک در مراغه
  • فوتبالیست لیگ‌برتری که در ۷سال فقط یک‌دقیقه بازی و تمدید کرده! / چرا هیچ سرمربی و مدیرعاملی جرات حذف او را ندارد؟ / آقای تاج، فساد واضح همین است
  • اردوغان: نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند
  • اردوغان: به مبارزه علیه تروریست‌ها ادامه می‌دهیم/ نتانیاهوی هیتلر نمی‌تواند فرار کند
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت سیزدهم است
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی