انتقاد تند استیون هاوکینگ ایران از سریال «دل»
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۷۴۸۳
وحید رجب لو کارآفرین ایرانی و بنیانگذار استارتاپ توانیواز سریال ایرانی دل که به تازگی به پایان رسیده است انتقاد کرد و گفت: در قسمت آخر یکی از نقش های منفی این سریال دچار معلولیت جسمی شده و روی ویلچر نشان داده می شود، متاسفانه در سینمای کشور ما افراد بدبخت در چهره یک فرد معلول نشان داده میشوند.
رجب لو که دارای معلولیت ۹۸ درصدی است، افزود: از امسال هر فیلمی برای به دست آوردن جایزه اسکار باید سه ویژگی داشته باشد که یکی از آن ها حضور یک فرد معلول در تیم فیلم برداری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیر عامل و بنیان گذار استارتاپ توانیو اظهار داشت: در سینمای ما برای اینکه فقر و ناتوانی را نشان بدهند و بگویند که فرد به سزای اعمال زشتش رسیده است، او را معلول و روی ویلچر نشان میدهند.
رجبلو گفت: از سوی دیگر جمعیت زیاد معلولین تلاش می کنند جامعه را از نظر فرهنگی نسبت به این بیماری آگاه کنند و با یک فیلم و سریال این چنینی تمام تلاش آنها هدر میرود.
او بیان کرد: نشان دادن این تصاویر و سکانسها برای معلولین بسیار دردآور است. در سینمای ما یک بازیگر دارای معلولیت هم وجود ندارد، زیرا فرصت این کار به ما داده نشده است.
رجب لو همچنین در صفحه اینستاگرام خود نوشت: نخستین فیلمی که در آن معلولیت جسمی به نمایش درآمد، در سال ۱۸۹۸ در فیلم گدای ساختگی به کارگردانی توماس ادیسون بود که در آن فردی بدون پا دست در دست یک نابینا دارند گدایی میکنند، ولی با خم شدن نابینا برای برداشتن یک سکه پول افتاده بر زمین، لو رفته و تحت تعقیب پلیس قرار میگیرند.
پس از آن بسیاری از فیلمهای نسل اول سینما از معلولیت استفاده میکردند تا اثر کمدی و ملودرام فیلم را تشدید کنند و غالبا هم فرد معلول در قالب کلیشهای تبهکار یا قربانی و یا در تلاش برای انتقام به خاطر معلولیتش به نمایش در میآید و برای دهههای متمادی ویلچر نشین میشود عنصری از صحنههایی با مضامین شریرانه، ناتوانی، مافوق بشری و به دور از صفات انسانی. تا اینکه پس از جنگ جهانی دوم کاراکترهای جانباز خلق میشوند و چشم انداز تازهای از معلولیت در سینما ترسیم میشود. اینبار افراد دارای معلولیت، قهرمان هم هستند، اما مورد دلسوزی و معمولا نجات یافته توسط یک زن غیر معلول.
در دهه ۱۹۶۰ و همزمان با دوره حقوق مدنی در آمریکا، هویتطلبی افراد دارای معلولیت نیز مثل یک جنبش خود را نشان داده و به نهضت مطالبه حقوق افراد دارای معلولیت تبدیل میشود؛ این جنبش تاثیر خود را در سینما هم نشان داده و منجر به ظهور فیلمهایی میشود که تصویرسازی آنها از افراد دارای معلولیت، تقریبا منطبق با واقعیت است.
با این وجود کلیشهها همچنان ادامه مییابند و بعضا کلیشههای تازه خلق میشوند و مثلا ناشنواها و زبان اشارهای آنها مترادف میشود با ارتباطات سری و مرموزانه. یا مهارت لامسه نابینایان با اغراق تبدیل میشود به موقعیتی دراماتیک و کاراکترهای نابینا با لمس صورت افراد دیگر را شناسایی میکنند تا شاعرانهتر شود. یا مثلا پیرفرزانهای را نابینا میکنند تا نقش او را مقدستر جلوه دهند!
اما جریانی که از دوره حقوق مدنی در آمریکا شکل گرفت، در سینما با قدرت ادامه یافت و باعث خلق فیلمهای درخشانی، چون پای چپ من شد که روایتشان نه تنها نزدیک به واقعیت بلکه از زاویه دید افراد دارای معلولیت بود و درک نسبتا ملموسی از دنیای معلولیت به سایرین میداد. بعدها و در سالهای اخیر افراد دارای معلولیت در نقش قهرمانان انسانی و نه فرا انسانی و آسمانی فیلمها نیز ظاهر شدند، مثلا در سریال جذاب بازی تاج و تخت. فرد دارای معلولیت به سبب تواناییهای خاصش به رهبری آن سرزمین انتخاب شد.
این روند چنان حضور قدرتمندی در سینما پیدا کرده است که همین امسال آکادمی اسکار ۴ شرط برای حضور فیلمها در این جشنواره اعلام کرد که در هر ۴ تای آنها افراد دارای معلولیت حضور دارند، یعنی وجود عنصر معلولیت در داستان و مضمون، بازیگران یا عوامل تولید، شرط لازم برای ورود فیلم به رقابتهای اسکار خواهد بود.
اما در ایران، اگرچه روند نسبتا مشابهی را شاهد هستیم و فیلمهایی که در آن بازنمایی معلولیت به واقعیت نسبتا نزدیک است هم تولید میشود، اما متاسفانه و متاسفانه همچنان تعداد فیلمهایی که از معلولیت به عنوان کلیشه مکافات عمل یا همان عذاب الهی بهره میبرند، زیاد است که آخرین موردش سریال دل به کارگردانی آقای منوچهر هادی است. گاهی هم معلولیت را به توریسم رسانهای تبدیل کرده و به عنوان یک کیس جالب و برای جلب توجه یا به اصطلاح وایرال شدن استفاده میکنند.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: سریال دل وحید رجبلو معلول معلولیت پارسی خبر افراد دارای معلولیت نشان داده فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۷۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا ساترا به حذف «حشاشین» ورود کرد؟/ ترور را به ایران نسبت دادند!
محمود گبرلو مجری تلویزیون، منتقد و کارشناس سینما درباره توقف پخش سریال «حشاشین» در پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی به خبرنگار مهر گفت: سریال «حشاشین» که چند قسمت آن از پلتفرمهای مختلف پخش میشد ناگهان از پخش آن جلوگیری به عمل آمد. حرکت سنجیده و اصولی که توسط ساترا انجام شد و ای کاش زودتر توسط خود پلتفرمهایی که در شبکه داخلی ایران فیلمهای متفاوت نشان میدهند، پیشبینی و جلوگیری میشد.
وی اضافه کرد: صیانت از منافع ملی و هویت ایرانی وظیفه همه اقشار جامعه با هر سلیقه و تفکر و ایدئولوی است. ساترا در بزنگاه، دقیق و استراتژیک عمل کرد و باید به آن دست مریزاد گفت.
گبرلو اظهار کرد: در شرایطی که شاهد پیشرفت گسترده تکنولوژی اینترنتی و ماهوارهای در تولید و پخش فیلم و سریال هستیم طبیعتاً نمیتوان از پخش فیلم و سریالهای خارجی، بهطور گسترده جلوگیری به عمل آورد و یا بر طبق نظریه مطرح شده اخیر که پخش هر فیلم و سریال باید از مجراهای قانونی باشد عمل کرد چون این امر، اصلاً امکانپذیر نیست. بهویژه در تجهیز لشکر انسانی، فکری، نظارتی و کنترلی و همچنین مواجه شدن با هزاران دردسر قانونی کپیرایت در جهان که در ایران رعایت نمیشود.
این مجری برنامههای سینمایی تلویزیون در ادامه به بیان راهحلهای پیشگیرانه از چنین اتفاقاتی پرداخت و عنوان کرد: در این مسیر بهترین راهحل، تجهیز متخصصان و صاحبان تفکر و اندیشه معتقد به آرمانها در درون پلتفرمهاست تا با هوشیاری و دانایی، متولیان پلتفرمهای این مسیر درست هدایت شوند و کارساز و مؤثر باشند. درایت و هوشمندی قبل از پخش یک سریال یا فیلم خارجی و انجام تحقیقات گسترده از کم و کیف آن، یک اقدام ضروری است تا چنین اشتباهی تکرار نشود.
وی در ادامه راجع به سطح کیفی این سریال بیان کرد: سریال «حشاشین» از تکنیک ضعیفی برخوردار بود اما احتمالاً چون احساس میشد در کشور مصر در حال تولید است و ظواهر سریال هم نشان از روایت درستی از تاریخ داشت اقدام به پخش آن کردند. یک نکته هم درباره این آثار مهم است که برخی کشورها که سبقه ساخت سریال و فیلم در تبلیغ اسلام و مسلمین را دارند شاید در مسیر روایتشان، لایههای زیرین آن اثر پر از غرضورزی و عناد بر ضد مسلمانان بهویژه جهان تشیع و حتی یک قوم و فرهنگ کشور مسلمان دیگری باشد که زمینه اختلاف و تفرقه است. در باطن اما تهیهکنندگان این سریالها در صدد ارائه تحلیل غلط از ایدئولوژی خودساخته خود هستند که مبنای اصولی و منطقی ندارد و کینهورزی نسبت به یک ملت دیگر را به تصویر کشیده است. به ویژه درباره شخصیت حسن صباح که روایتهای متغیر و اختلاف برانگیزی وجود دارد و فیلمهای تهیه شده نشان از این نگاه دارد لذا باید موشکافانه بررسی شود که متولیان صدور پخش این سریال و مهمتر از آن دوبله آن با چه نیت و انگیزهای این کار را انجام دادهاند.
این منتقد و کارشناس سینما اضافه کرد: درونمایه سریال «حشاشین» تخریب ماهیت اندیشه واقعی شیعیان، نسبت دادن عملیات وحشیانه ترور و کشتار داعش به تاریخ پر افتخار ایران است بهطوریکه گویی ایرانیان شیعه منشأ ترور و تخریب بودهاند؛ بنابراین سکوت در قبال این دروغ بافیها ظلم بزرگی به تاریخ غنی سرشار از محبت و انساندوستی ایرانیان است.
وی در پایان تاکید کرد: میپذیریم در شیوه حکمرانی ایران، اختلاف نظرها و تنشهایی وجود دارد اما دفاع از ملیت، آئین و فرهنگ ایرانیان خط قرمز است. برخی کشورهای مسلمان همسایه درصدد هستند تا در پیاده کردن اندیشههای به ظاهر اسلامی خود را برتر بدانند و به هر طریق شیطنتآمیز دنبال اثبات این ادعا هستند اما دلیل بر آن نیست که به اندیشههای بنیادین و درست شیعیان تعرض و حیثیت و آبروی ایرانی را ببرند و افکار عمومی را منحرف کنند.
کد خبر 6098207 عطیه موذن